Επιβολή προστίμων άνω των 2,2 εκατ. ευρώ στα σούπερ μάρκετ ''Lidl'' και ''Σκλαβενίτης'' για παραβάσεις του πλαφόν και του Κώδικα Δεοντολογίας
Στην επιβολή προστίμων άνω των 2,2 εκατ. ευρώ στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ Lidl και Σκλαβενίτης για παραβάσεις του πλαφόν και του Κώδικα Δεοντολογίας προχώρησε το υπουργείο Ανάπτυξης. «Αδιαπραγμάτευτη η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών» είναι το μήνυμα του υπουργού Τάκη Θεοδωρικάκου. Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, αφότου ολοκληρώθηκαν οι έλεγχοι που διεξήγαγε η ΔΙΜΕΑ στα σούπερ μάρκετ για την τήρηση του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους και την τήρηση του Κώδικα Δεοντολογίας, αποφασίστηκε η επιβολή προστίμου, ύψους 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl» και 1,44 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης».
Συγκεκριμένα:
- Η πρώτη απόφαση, για την επιβολή προστίμου 805.340 ευρώ στην εταιρεία «Lidl», αφορά παραβάσεις του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, κατόπιν εντολής ελέγχου που έδωσε το 2024 ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε στις 5 Σεπτεμβρίου 2025.
- Η δεύτερη αφορά πρόστιμο 1.440.000 ευρώ στην εταιρεία «Σκλαβενίτης» για παραβάσεις του Κώδικα Δεοντολογίας, κατόπιν ελέγχου που διατάχθηκε το καλοκαίρι του 2025.
Όπως προβλέπεται από τη νομοθεσία, πριν από την ανακοίνωση των αποφάσεων ενημερώθηκαν οι δύο αλυσίδες σούπερ μάρκετ. «Η εφαρμογή του νόμου για την προστασία των καταναλωτών είναι αδιαπραγμάτευτη. Ο νόμος είναι νόμος και ισχύει για όλους», τόνισε κατά την ανακοίνωση ο Τάκης Θεοδωρικάκος, πρόσθέτοντας: «Οι φορείς του λιανεμπορίου οφείλουν να επιδεικνύουν κοινωνική ευθύνη απέναντι σε όλους τους πολίτες ανεξαιρέτως. Είμαστε δεσμευμένοι σε ό,τι περνά από το δικό μας χέρι να στηρίζουμε με πράξεις το διαθέσιμο εισόδημα της ελληνικής οικογένειας, της μεσαίας τάξης και ιδιαίτερα των πιο αδύναμων κοινωνικών στρωμάτων».
Η επιβεβαίωση του «Big Mouth» για τα πρόστιμα που έρχονταν στα σούπερ μάρκετ και ο μύθος του «Σκλαβενίτη»
Η σημερινή ανακοίνωση έρχεται μετά τις αλλεπάλληλες αποκαλύψεις της στήλης του powergame.gr «Big Mouth» για τον μύθο των σούπερ μάρκετ «Σκλαβενίτης» αναφορικά με τις λεγόμενες «χαμηλές τιμές». Όπως είχε αποκαλύψει η στήλη, μπορεί οι εταιρείες των σούπερ μάρκετ να ισχυρίζονται πως έχουν πολύ χαμηλό περιθώριο κέρδους, γι' αυτό και είναι δύσκολο να μειώσουν τις τιμές, προκειμένου να μην υπάρχει ακρίβεια στα τρόφιμα, ωστόσο υπάρχει γύρω από αυτό ένας... μύθος γύρω από το εν λόγω επιχείρημα και αφορά τον «Σκλαβενίτη», τη Νο 1 αλυσίδα σούπερ μάρκετ, που με τις πράξεις της τελικά μάλλον ενισχύει τις πληθωριστικές πιέσεις. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ του «Big Mouth», η Νο 1 εταιρεία με διαφορά στην αγορά τροφίμων είναι η εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ», που έχει τα καταστήματα με το σήμα «Σκλαβενίτης», με τζίρο 5,157 δισ. ευρώ και καθαρά κέρδη μετά από φόρους 96,995 εκατ. ευρώ (βάσει των τελευταίων δημοσιευμένων καταστάσεων για το έτος 2023). Το περιθώριο καθαρού κέρδους φαίνεται, δηλαδή, πως είναι μόλις 1,88%, ωστόσο αυτό είναι ένα ψέμα, που στηρίζει το αφήγημα της αλυσίδας για να πει «όχι» στις μειώσεις των τιμών των τροφίμων.
Ειδικότερα, ο Σκλαβενίτης έχει δημιουργήσει μια πλειάδα επιχειρήσεων, με αποκλειστικούς μετόχους τα τρία εν ζωή αδέλφια της οικογένειας (τον Μάκη-Γεράσιμο, τη Μαρία και τη Βασιλική). Αυτές προμηθεύουν αποκλειστικά την εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» και έχουν μεγάλα κέρδη, δεκάδων εκατομμυρίων, τα οποία δεν εμφανίζονται στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», η οποία παραμένει με περιθώριο καθαρού κέρδους 1,88%, το οποίο πιθανότατα και να διπλασιαζόταν, ίσως και παραπάνω, εάν τα κέρδη εμφανίζονταν στην εταιρεία των σούπερ μάρκετ. Τα πολύ υψηλά κέρδη τους, λοιπόν, τα αδέλφια Σκλαβενίτη τα μεταφέρουν σε δικές τους εταιρείες, ώστε να συνεχίζουν να πουλούν τον μύθο του χαμηλού περιθωρίου κέρδους. Έχουμε και λέμε για τις εταιρείες των μελών της οικογένειας Σκλαβενίτη: ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ Α.Β.Ε.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 013664217000), ΑΥΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 132975301000), BAKER MASTER ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΖΥΜΗΣ Α.Β.Ε.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 123660599000), ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Α.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 009240201000), BONORA ΙΚΕ (αρ. ΓΕΜΗ: 132975301000), MEAT HOUSE ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΡΕΑΤΟΣ Α.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 137782601000), GENFROCOΕΜΠΟΡΙΑ ΑΛΙΕΥΜΑΤΩΝ Α.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 137782601000).
Πέραν των παραπάνω, δε, οι αδελφοί Σκλαβενίτη έχουν δημιουργήσει, όπως αποκαλύπτει το «Big Mouth», και εταιρείες διαχείρισης ακινήτων, στις οποίες μάλλον ανήκουν τα ακίνητα των καταστημάτων, τα οποία ενοικιάζουν στην εταιρεία «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», με αποτέλεσμα να μειώνονται τα κέρδη της συγκεκριμένης εταιρείας, ενώ τα κέρδη μεταφέρονται και στις εταιρείες real estate. Έχουμε και λέμε για τις εταιρείες real estate των μελών της οικογένειας Σκλαβενίτης: ANIKA ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ Α.E. (αρ. ΓΕΜΗ: 009240201000) και ΑΡΤΕΜΙΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΚΙΝΗΤΩΝ Α.Ε. (αρ. ΓΕΜΗ: 138019601000).
Παράλληλα, όπως αναφέρει η στήλη «Big Mouth», δημοσιεύτηκαν χθες οι οικονομικές καταστάσεις της θυγατρικής εταιρείας «Χαλκιαδάκης Α.Ε.» (την οποία ελέγχει η βασική εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ Α.Ε.Ε. με 60%) για το έτος 2024, όπου αποτυπώνεται ότι ο κύκλος εργασιών ήταν 239.797.515,15 ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ήταν 12.772.006,82 ευρώ. Αυτό οδηγεί σε ένα ποσοστό καθαρού κέρδους 5,33% για το έτος 2024. Η κερδοφορία του «Σκλαβενίτη» βέβαια κινήθηκε στο 1,88%, κατά πολύ μικρότερη από εκείνη του Σκλαβενίτη, ο οποίος είχε χρησιμοποιήσει τα εν λόγω στοιχεία για να αντιταχθεί στην κυβερνητική πρωτοβουλία μείωσης των τιμών στα τρόφιμα. Παράλληλα, μια άλλη πολύ ενδιαφέρουσα πληροφορία που αποκαλύπτεται από τον ισολογισμό του 2024 της θυγατρικής εταιρείας (του Σκλαβενίτη) συνδέεται με τις αμοιβές των μελών του ΔΣ, οι οποίες διαμορφώθηκαν στις 993.613,86 ευρώ, ενώ στο ΔΣ συμμετέχουν και τα τρία αδέλφια της οικογένειας.
«Σκλαβενίτης»: Τα υπερκέρδη της εταιρείας-δορυφόρου «Γλάρος» προκαλούν ίλιγγο
Όμως, εάν το περιθώριο καθαρού κέρδους της θυγατρικής εταιρείας «Χαλκιαδάκης ΑΕ» είναι πολύ υψηλό, τότε τι να πει κανείς για το περιθώριο καθαρού κέρδους της εταιρείας ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ ΑΒΕΕ (με ΑΦΜ 999527025 και αριθμό ΓΕΜΗ 013664217000), η οποία έχει αποκλειστικά μετόχους (και πάλι) τα τρία αδέλφια της οικογένειας Σκλαβενίτη, με αποτέλεσμα να μην ενοποιείται στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ. Σύμφωνα με τις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις του έτους 2023, ο τζίρος ήταν 128.839.121,90 ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους ήταν 26.273.427,44 ευρώ. Ως αποτέλεσμα, το περιθώριο καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε στο… 20,4%. Ενώ στη «μαμά» εταιρεία μετά βίας γράφουν θετικό πρόσημο, στις εταιρείες-δορυφόρους καταγράφουν υπερκερδοφορίες, όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ του «Big Mouth».
Οι τζίροι για το έτος 2024 και η οδηγία για να μειωθεί η «κατακραυγή»
Μάλιστα, η στήλη «Big Mouth» πληροφορήθηκε από στέλεχος της Οικονομικής Διεύθυνσης του «Σκλαβενίτη» ότι ο κύκλος εργασιών του Ομίλου ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ έχει σπάσει το απίστευτο φράγμα των 5,5 δισ. ευρώ για το έτος 2024. Δηλαδή υπήρξε μια αύξηση που ξεπέρασε τα 450.000.000 ευρώ σε σχέση με το 2023, ενώ η κερδοφορία έσπασε κάθε ιστορικό προηγούμενο. Για τον λόγο αυτόν έχει δοθεί σαφής οδηγία, σύμφωνα με τις πληροφορίες της στήλης, να δημοσιευτούν οι οικονομικές καταστάσεις την τελευταία ημέρα που επιτρέπει ο νόμος, ώστε να δημιουργηθεί μια γραμμή άμυνας σε σχέση με τα υψηλά περιθώρια καθαρού κέρδους της Νο 1 αλυσίδας σούπερ μάρκετ της χώρας μας. Ο ίδιος άνθρωπος, μάλιστα, είπε και άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία: Για παράδειγμα, είπε ότι θα αργήσουν να δημοσιευτούν και οι οικονομικές καταστάσεις των εταιρειών ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΧΑΡΤΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΓΛΑΡΟΣ ΑΒΕΕ (με ΑΦΜ 999527025 και αριθμό ΓΕΜΗ 013664217000) και ΑΥΡΑ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΕΥΜΑΤΩΝ ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ ΑΕ (με ΑΦΜ 801548929 και αριθμό ΓΕΜΗ: 158932801000), που ανήκουν (και πάλι) στα τρία αδέλφια Σκλαβενίτη και δεν ενοποιούνται στα οικονομικά αποτελέσματα της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, γιατί θα προκαλέσουν «μεγάλο σεισμό» λόγω των μεγεθών τους για το έτος 2024, τώρα που είναι γνωστή η ιδιοκτησία τους. Μένει να φανεί αν μπορεί κάποιος να σώσει τους... ολίγον κερδοσκόπους του ραφιού.
Έτσι, όπως αποκάλυψε η στήλη, το μυστικό της νόμιμης, αλλά όχι και ιδιαίτερα ηθικής, δομής επιχειρήσεων είναι ότι οι εταιρείες που έχουν δημιουργηθεί και προμηθεύουν αποκλειστικά την εταιρεία ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΥΠΕΡΑΓΟΡΕΣ ΣΚΛΑΒΕΝΙΤΗΣ ΑΕΕ δεν είναι θυγατρικές εταιρείες της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, αλλά εταιρείες των βασικών μετόχων της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, με αποτέλεσμα να μην ενοποιούνται οι οικονομικές καταστάσεις τους. Ως αποτέλεσμα, εάν δεν έχει κάποιος εσωτερική πληροφόρηση από την Οικονομική Διεύθυνση του Ομίλου, είναι σχεδόν αδύνατον να ανακαλύψει τη δομή που έχει δημιουργηθεί, με καθ’ όλα νόμιμο τρόπο. Δεν είναι τυχαίο ότι τόσα χρόνια εφαρμογής του μοντέλου αυτού, κανένας παράγοντας της αγοράς δεν το ανακάλυψε, μέχρι προχθές.
«Σκλαβενίτης»: Η σωρεία παραβάσεων που εντόπισε η ΔΙΜΕΑ για τις παραπλανητικές προσφορές
Αξίζει να σημειωθεί πως, όπως έγραφε χθες, Τρίτη, το «Big Mouth», οι αποκαλύψεις για τον Σκλαβενίτη δεν σταματούν εδώ, καθώς υπάρχει και ένας δεύτερος «μύθος» που πλέον ξεσκεπάζεται: Το ότι είναι πάντα ειλικρινής με τους πελάτες του και ποτέ δεν τους εξαπατά. Ο εντεταλμένος σύμβουλος του Σκλαβενίτη, Λάμπρος Παπακοσμάς, υπερηφανευόταν στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, πως ποτέ δεν έχει επιβληθεί πρόστιμο στον «Σκλαβενίτη» για παραπλάνηση των καταναλωτών, αφού η πιστότητα των πελατών και η σχέση εμπιστοσύνης με αυτούς είναι η πρώτη προτεραιότητά τους. Όμως, κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Σύμφωνα με στέλεχος της Οικονομικής Διεύθυνσης του «Σκλαβενίτη», που μίλησε στη στήλη υπό την προϋπόθεση της ανωνυμίας, πριν από λίγες ημέρες μπούκαρε στα καταστήματα του Ομίλου, το οποίο επικαλείται η στήλη, η Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ) του υπουργείου Ανάπτυξης και διαπίστωσε σωρεία παραβάσεων, μεταξύ των οποίων και παραπλανητικές διαφημίσεις εντός των καταστημάτων προς τους καταναλωτές περί εκπτώσεων που δεν ίσχυαν. Παραπλανητική είναι μια διαφήμιση προσφοράς, ότι π.χ. ένα προϊόν πουλιέται με έκπτωση 30%, ώστε να παρασυρθεί και να το αγοράσει ο πελάτης, ενώ στην ουσία η έκπτωση μπορεί να είναι, π.χ., μόλις 5%. Αυτό σημαίνει ότι σύντομα αναμένουμε επίσημες ανακοινώσεις, ώστε να μάθουν όλοι οι πελάτες τι ακριβώς συμβαίνει μέσα στα καταστήματα «Σκλαβενίτη», με την αλυσίδα να... βασιλεύει, έχοντας ως κέρδος ένα ποσοστό μόλις 1,88%.