22 Σεπτεμβρίου 2025

Τέλος οι τζαμπατζήδες από Μετρό και λεωφορεία -Τι θα γίνει με το… αόρατο εισιτήριο, ποια συνήθεια θα πληρώνουμε όλοι ακριβά


Μια σειρά μέτρων στοχεύει στον δραστικό περιορισμό του φαινομένου της εισιτηριοδιαφυγής, βάζοντας τέλος στους τζαπατζήδες και στην απώλεια δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ από τα ταμεία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Ένα φαινόμενο που απειλεί τη βιωσιμότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς είναι αποφασισμένοι να αντιμετωπίσουν οι αρμόδιοι φορείς λαμβάνοντας αυστηρότερα μέτρα και εντατικοποιώντας τους ελέγχους.

Ο λόγος για τη εισιτηριοδιαφυγή, η οποία πλέον παρατηρείται και στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, δημιουργώντας προβληματισμό στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Με δηλώσεις του τον περασμένο Αύγουστο, ο κ. Νίκος Ταχιάος, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών είχε επισημάνει το πρόβλημα της εισιτηριοδιαφυγής, προαναγγέλλοντας μέτρα για την αντιμετώπισή του.

Ειδικότερα ο κ. Ταχιάος είχε σταθεί στο φαινόμενο του… διαμοιρασμού των εισιτηρίων μετά την αρχική χρήση τους και έως τη λήξη της διάρκειάς τους. Μάλιστα για την αντιμετώπιση αυτής της… συνήθειας, εξετάζεται ακόμα και με το ενδεχόμενο μείωσης του χρονικού ορίου, ώστε ένα εισιτήριο του Μετρό να «ακυρώνεται» σε συντομότερο διάστημα.

 «Ξεπερνάμε τις 100.000 μετακινήσεις την ημέρα, αλλά αυτό δεν αποτυπώνεται στα έσοδα», είπε χαρακτηριστικά. «Το εισιτήριο δεν είναι αστείο. Το πληρώνει ο φορολογούμενος. Δεν είναι εξυπνάδα, είναι ζημιά στο ίδιο το έργο», δήλωσε μεταξύ άλλων ο κ. Νίκος Ταχιάος.

Το ηλεκτρονικό εισιτήριο

Το τέλος του χάρτινου εισιτηρίου αποτελεί ένα ακόμα μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς καθιστά αβάσιμη την αδυναμία εύρεσης και καταβολής του αντίστοιχου αντιτίμου.

Οι πολίτες που χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ δεν θα χρειάζεται να στήνονται στην ουρά για την έκδοση του «παραδοσιακού» χάρτινου εισιτηρίου, μιας και θα μπορούν να «πληρώνουν» στα ακυρωτικά μηχανήματα απευθείας με την τραπεζική τους κάρτα ή το κινητό τους τηλέφωνο.

Με απλά λόγια, προκειμένου ο χρήστης να εισέλθει -για παράδειγμα- στις αποβάθρες του Μετρό το μόνο που έχει να κάνει είναι να πλησιάσει την τραπεζική του κάρτα ή το κινητό του τηλέφωνο (όπου θα έχει περασμένη την κάρτα σε ψηφιακή μορφή στο ηλεκτρονικό πορτοφόλι) στον ειδικό αναγνώστη του τερματικού αποδοχής καρτών (NFC Reader).

Η ενίσχυση του ελεγκτικού προσωπικού και η παρουσία της Ελληνικής Αστυνομίας    

Η περαιτέρω ενίσχυση του ελεγκτικού προσωπικού αναμένεται να αποτελέσει ένα ακόμα πλήγμα για όσους συνηθίζουν να χρησιμοποιούν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς χωρίς να πληρώνουν εισιτήριο.

Μόνο μέσα στο 2025, ο ελεγκτικός μηχανισμός της ΣΤΑΣΥ πρόκειται να ενισχυθεί με 144 νέους υπαλλήλους, εκ των οποίων οι 29 θα υπογράψουν συμβάσεις αορίστου χρόνου.

Αυτά πρακτικά σημαίνει ότι σταδιακά θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι σε Μετρό και Τραμ, αυξάνοντας και τον αριθμό των παραβάσεων που θα βεβαιώνονται καθημερινά.

Αποτρεπτικό χαρακτήρα για το σύνολο των παραβατικών συμπεριφορών που παρατηρούνται στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, συμπεριλαμβανομένης και της εισιτηριοδιαφυγής είναι και η παρουσία των αστυνομικών της ΕΛ.ΑΣ, η οποία ξεκίνησε πιλοτικά τον Φεβρουάριο του 2025 και αναμένεται να έχει και συνέχεια.