03 Δεκεμβρίου 2025

Ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τις ΑΙ κάμερες στους δρόμους-Πέρασε με στήριξη από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ η τροπολογία για την οπλοκατοχή


Θα είναι εμφανέστατες, λέει ο Παπαστεργίου, δεν είναι εισπρακτικό το μέτρο-«Η κοινωνία θέλει ασφάλεια από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν» σημείωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το σχέδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις», με στόχο τον εκσυγχρονισμό του τρόπου καταγραφής, βεβαίωσης και είσπραξης των τροχονομικών παραβάσεων, μέσα από αξιόπιστες και διαφανείς ψηφιακές διαδικασίες.

Το νέο πλαίσιο αποσκοπεί μέσω του πληροφοριακού συστήματος και της εγκατάστασης καμερών σε σημεία υψηλού κινδύνου, στη συνολική ενίσχυση της οδικής ασφάλειας. Προωθείται με τον τρόπο αυτό η πιο υπεύθυνη οδηγική συμπεριφορά και η μείωση των παραβάσεων και των τροχαίων ατυχημάτων.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, κατά την τοποθέτησή του στη Βουλή, έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σοβαρότητα και το πραγματικό ανθρώπινο κόστος του προβλήματος της οδικής ασφάλειας, υπενθυμίζοντας πως χάνουμε σχεδόν δύο ανθρώπους την ημέρα στο δρόμο, παρότι φέτος, λόγω των μέτρων που έχουν ληφθεί και των νέων οδικών αξόνων, η κατάσταση είναι εμφανώς καλύτερη. «Όσο, όμως, έστω κι ένας άνθρωπος χάνεται σε τροχαίες συγκρούσεις, δεν πρέπει να σταματήσουμε» είπε.

Συνεχίζοντας, εξήγησε ότι η εγκατάσταση καμερών σε σημεία όπου έχουν σημειωθεί ή δυνητικά μπορεί να σημειωθούν συγκρούσεις, καθώς και το νέο «Ενιαίο Ηλεκτρονικό Σύστημα Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων», δεν αποτελούν απλώς τεχνολογικό εκσυγχρονισμό, αλλά ουσιαστική παρέμβαση για την προστασία της ανθρώπινης ζωής.

Τόνισε ότι οι αιτίες των ατυχημάτων, η χρήση κινητού τηλεφώνου, η παραβίαση προτεραιότητας, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η μη χρήση κράνους, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη λήψης τεχνικών μέτρων. «Η κοινωνία θέλει ασφάλεια από κάμερες που θα είναι εκεί έξω και θα λειτουργούν» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, τονίζοντας ότι το νέο πλαίσιο είναι πλήρως συμβατό με το ευρωπαϊκό και εθνικό δίκαιο. Όπως υπογράμμισε, η τελική ευθύνη για τη βεβαίωση της παράβασης ανήκει πάντα σε άνθρωπο και η τεχνολογία λειτουργεί υποβοηθητικά.

Παράλληλα, ανέφερε ότι όλες οι τεχνικές προδιαγραφές των καμερών θα υποβληθούν στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ώστε να διασφαλιστεί ότι κάθε διαδικασία είναι πλήρως σύμφωνη με τη σχετική νομοθεσία.

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου περιέγραψε τις σημαντικές βελτιώσεις που εισάγει το νέο σύστημα έναντι του παλαιού, το οποίο βασιζόταν σε παρωχημένο εξοπλισμό και κατακερματισμένες διαδικασίες με καθυστερήσεις που συχνά έφθαναν έως και τα δέκα χρόνια για την είσπραξη των προστίμων.

Με το νέο μοντέλο, η ειδοποίηση για την παράβαση γίνεται άμεσα και ψηφιακά, η διαδικασία ένστασης απλοποιείται, ενώ η πληρωμή της κλήσης πραγματοποιείται ηλεκτρονικά. «Δεν είναι ένα εισπρακτικό μέτρο. Οι κάμερες θα είναι εμφανείς, εμφανέστατες. Το θέμα είναι να αντιληφθούν οι πολίτες ότι οι κάμερες είναι εκεί και δουλεύουν, προκειμένου να μην περάσουν με κόκκινο ή να οδηγούν μιλώντας στο κινητό» τόνισε, μεταξύ άλλων.

Στάθηκε ιδιαίτερα, δε, και στο ζήτημα των εσόδων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπως ανέφερε, «τα έσοδα των δήμων παραμένουν απολύτως ακέραια και πλέον θα εισπράττονται πραγματικά». Εξήγησε ότι το νέο πλαίσιο διασφαλίζει τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, η οποία σήμερα είναι κάτω από 10% κατά τον πρώτο χρόνο.

Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε επίσης, στη διαφάνεια και τη λογοδοσία, επισημαίνοντας ότι το νέο πληροφοριακό σύστημα θα διαθέτει ανοικτά δεδομένα, απολύτως ανωνυμοποιημένα, ώστε φορείς, ερευνητές και η Τοπική αυτοδιοίκηση να έχουν πρόσβαση σε κρίσιμη πληροφορία για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Όπως ανέφερε, «είναι κρίσιμο να γνωρίζουμε πού γίνονται οι παραβάσεις και υπό ποιες συνθήκες, ώστε να μπορούμε όλοι να δράσουμε αποτελεσματικά».

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου υπογράμμισε ότι η μεταρρύθμιση αυτή δεν είναι τεχνική ή διοικητική λεπτομέρεια, αλλά απάντηση σε μια ουσιαστική κοινωνική ανάγκη: να μειωθούν οι συγκρούσεις μέσα στις πόλεις, να σωθούν ζωές και να μη θρηνήσουμε άλλους ανθρώπους στην άσφαλτο. «Η κοινωνία περιμένει από εμάς αποτελεσματικές λύσεις και με αυτό τον σκοπό εργαστήκαμε με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη γι' αυτό το νομοσχέδιο» ανέφερε, καταλήγοντας ότι το νέο σύστημα αποτελεί «ένα ολοκληρωμένο και απολύτως λειτουργικό εργαλείο» για την αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς και τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.

Όσον αφορά στο ζήτημα της εναρμόνισης των ορίων εκπομπής ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε ότι η σχετική συζήτηση οφείλει να βασίζεται σε τεκμηριωμένα επιστημονικά δεδομένα.

Τόνισε ότι οι κεραίες κινητής τηλεφωνίας παραμένουν πολλαπλάσια χαμηλότερες σε ακτινοβολία, σε σχέση με τα κινητά τηλέφωνα, όταν τα έχουμε δίπλα μας, ειδικά όταν αυτά δεν λαμβάνουν καλό σήμα.

Υπογράμμισε, δε, ότι για δεκαετίες έχει διαμορφωθεί μια αδικαιολόγητη τεχνοφοβία, η οποία δεν ανταποκρίνεται στα πορίσματα της επιστημονικής κοινότητας, και σημείωσε πως η εναρμόνιση με τον ευρωπαϊκό κανονισμό είναι απαραίτητη προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα των επικοινωνιών και να στηριχθούν οι αυξανόμενες ανάγκες συνδεσιμότητας των πολιτών.

Βουλή: Πέρασε με στήριξη από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ η τροπολογία Χρυσοχοΐδη για την οπλοκατοχή


Βουλή: Πέρασε με στήριξη από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ η τροπολογία Χρυσοχοΐδη για την οπλοκατοχή
Με τη συναίνεση της κυβέρνησης και του ΠΑΣΟΚ, εγκρίθηκε από την ολομέλεια της Βουλής η τροπολογία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για τις νέες, αυστηρότερες διατάξεις του νόμου περί όπλων για την οπλοκατοχή και οπλοχρησία.

Ειδικότερα, η Νέα Δημοκρατία και το ΠΑΣΟΚ ψήφισαν «ναι», η Πλεύση Ελευθερίας ψήφισε «παρών», ενώ καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ, η Νέα Αριστερά, η Ελληνική Λύση και η Νίκη.

Νωρίτερα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, στην εισήγηση του παρουσίασε, σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, τις τροποποιήσεις στις διατάξεις του νόμου περί όπλων, που περιλαμβάνονται στο σχεδιο νόμου του υπουργείου Ψηφιακαής Διακυβέρνησης με τίτλο: «Ψηφιακή ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και λοιπές διατάξεις».

Στην τοποθέτηση του ο κ. Χρυσοχοΐδης τόνισε:

«Οι αλλαγές που έχουν να κάνουν με την οπλοφορία και οπλοχρησία, ακολουθούν την πρόσφατη νομοθετική πρωτοβουλία μας περί αυστηροποίησης του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου, με τον νόμο 5187/25 περί αναδιοργάνωσης της Ελληνικής Αστυνομίας. Με τις νέες βελτιωτικές προτάσεις μας επιχειρείται, έτι περαιτέρω, ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου κατοχής και χρήσης όπλων, ώστε να ανταποκριθεί στα σύγχρονα κοινωνικά και εγκληματολογικά δεδομένα και να εμπεδωθεί το αίσθημα ασφάλειας στους πολίτες, αλλά και επιβολής αυστηρών ποινών στους παραβάτες».

Στη συνέχεια ανέλυσε όλες τις νέες διατάξεις και προσθήκες, οι οποίες είναι οι εξής:

Α) Αυστηροποίηση πλαισίου: Αναγνωρίζεται, πλέον, ως κακούργημα η παράνομη κατοχή ή μεταφορά πυροβόλου όπλου, πλην των κυνηγετικών (σήμερα ισχύει για πολεμικά τουφέκια και πολυβόλα και γενικά για τα όπλα στρατιωτικού προορισμού). Η τέλεση αυτών των αδικημάτων σε δημόσιους χώρους συνιστά επιβαρυντική περίσταση. Προβλέπεται ποινή κάθειρξης έως 20 έτη και χρηματική ποινή από 30.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ. Δίδεται η δυνατότητα, πάντως, σε όσους λήγει η νόμιμη άδεια κατοχής, να την ανανεώσουν εντός 6 μηνών, ώστε να μην κατηγορηθούν για κακούργημα λόγω απλής αμέλειας τους.

Β) ‘Ασκοποι πυροβολισμοί (οι γνωστές «μπαλωθιές»): Αυστηροποιείται το πλαίσιο και προβλέπεται ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 2 ετών και χρηματική ποινή από 2.000 έως 50.000 ευρώ για άσκοπους πυροβολισμούς. Θεσπίζεται υποχρέωση για τον ιδιοκτήτη ή υπεύθυνο καταστήματος, ή τον διοργανωτή εκδήλωσης, μόλις αντιληφθεί ότι στον χώρο ευθύνης του τελείται η αξιόποινη αυτή πράξη, να το αναγγείλει αμέσως στον εισαγγελέα ή την αστυνομία. Αλλιώς προβλέπεται ποινή φυλάκισης έως 2 έτη και χρηματική ποινή από 1.000 έως 30.000 ευρώ.

Γ) Πρόσκληση και διαφήμιση παράνομης προμήθειας ή χρήσης πυροβόλων όπλων: Θεσπίζεται ποινή φυλάκισης έως 2 ετών και χρηματική ποινή από 10.000 έως 50.000 ευρώ για όποιον παρακινεί ή προκαλεί άλλον να προμηθευτεί ή να χρησιμοποιήσει παρανόμως πυροβόλο όπλο, ή διαφημίζει την παράνομη χρήση, ή προμήθειά τους. Αυστηρότερες ποινές προβλέπονται για την προστασία της ανηλικότητας και την περίπτωση τέλεσης της πράξης αυτής μέσω διαδικτύου, ή με σκοπό το κέρδος.

Δ) Υποτροπή και έκτιση ποινής: Ορίζεται ως υπότροπος όποιος έχει καταδικασθεί αμετάκλητα εντός 10ετίας σε ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 1 έτους (δηλαδή και για πλημμέλημα). Έτσι, αν ο υπότροπος τελέσει κακούργημα του νόμου περί όπλων, τιμωρείται με κάθειρξη έως 10 ετών και χρηματική ποινή από 50.000 έως 500.000 ευρώ. Η ποινή του εκτίεται και η έφεση δεν έχει αναστέλλουσα ισχύ. Αντιστοίχως, αν ο υπότροπος τελέσει πλημμέλημα, η ποινή του επαυξάνεται κατά ένα έτος (και ως το ανώτατο της πλημμεληματικής ποινής βεβαίως).

Ε) Προστασία σε περίπτωση φιλονικίας: Θεσπίζεται η δυνατότητα να επιβάλει ο εισαγγελέας, μετά από αιτιολογημένη έκθεση της αστυνομικής αρχής, προληπτικά ή αποτρεπτικά μέτρα σε περίπτωση σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής ή σωματικής ακεραιότητας, όταν υπάρχει φιλονικία μεταξύ προσώπων ή ομάδων με βάση συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, όπως οικογένεια, φυλή, χρώμα, εθνική ή εθνοτική καταγωγή, θρησκεία. Τα μέτρα αυτά συνίστανται κυρίως στην απαγόρευση μεταξύ τους επικοινωνίας, προσέγγισηςτων χώρων κατοικίας ή εργασίας τους ή των σχολείων των τέκνων τους, τη συμμετοχή τους σε συμβουλευτικά προγράμματα, την παράδοση νομίμως κατέχοντος οπλισμού και την εμφάνιση τους στο αστυνομικό τμήμα.

Στ) «Αφοπλισμός»: Θεσπίζεται η δυνατότητα να μείνει κάποιος ατιμώρητος για παράνομη κατοχή πυροβόλου όπλου, αν παραδώσει τον οπλισμό του εκουσίως στην αρμόδια αστυνομική αρχή εντός 4 μηνών από τη δημοσίευση του νόμου, εν όψει των αυστηρών και εντατικών ελέγχων.

Ζ) Διεύρυνση των δημόσιων χώρων στους οποίους η οπλοκατοχή και η οπλοφορία αποτελεί κακούργημα, ώστε να συμπεριληφθούν οι κοινωνικές εκδηλώσεις θρησκευτικού ή πανηγυρικού τύπου, οι εμποροπανηγύρεις, τα δικαστήρια, τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Ίσχυε ήδη με πρόσφατη τροποποίηση, για τις δημόσιες συναθροίσεις, αθλητικούς, σχολικούς και θρησκευτικούς χώρους, κέντρα διασκέδασης κλπ. Απειλείται ποινή κάθειρξης έως 8 ετών και χρηματική ποινή από 20.000 έως 100.000 ευρώ.

Η) Πρόβλεψη για επαύξηση ποινής για συγκεκριμένα αδικήματα με έντονη ποινική απαξία, όπως εκβίαση, παράνομη βία, ζωοκλοπή και ληστεία με χρήση όπλου κατά την τέλεση τους ή με σκοπό διαφυγής του δράστη. Στις περιπτώσεις, λοιπόν, αυτές, κατά τις οποίες ο δράστης φέρει ή χρησιμοποιεί όπλο, τιμωρείται με βαρύτερη πλέον ποινή, ενώ σε κάθε περίπτωση του αφαιρείται οριστικά η άδεια κατοχής και οπλοφορίας που τυχόν διαθέτει νόμιμα.

Τέλος, γίνονται σημειακές βελτιώσεις σε διάφορες διατάξεις του νόμου περί όπλων, προκειμένου να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο, ή να εκσυγχρονιστούν οι ποινές (π.χ από δραχμές σε ευρώ).