25 Σεπτεμβρίου 2022

📺«Πώς πάει αυτό;»: Το Κίεβο χλευάζει με βίντεο στο twitter την μερική επιστράτευση στη Ρωσία


«Η Ρωσία έχει ακόμα απομεινάρια ενός επαγγελματικού στρατού» που ο ουκρανικός στρατός «δεν έχει ακόμη καταστρέψει», ανέφερε το ουκρανικό υπουργείο Άμυνας
Το ουκρανικό υπουργείο Άμυνας χλεύασε σήμερα τη μερική επιστράτευση της Μόσχας για την ενίσχυση των δυνάμεών της στην Ουκρανία, αναρτώντας στο twitter ένα μονταρισμένο βίντεο με πλάνα που εμφανίζουν μεταξύ άλλων τη ρωσική αστυνομία να χτυπά και να συλλαμβάνει άνδρες που διαδηλώνουν κατά της επιστράτευσης και μεθυσμένους Ρώσους στρατιώτες.

Το χλευαστικό βίντεο αναρτήθηκε με τις ανησυχίες που εξέφρασαν δύο υψηλόβαθμοι βουλευτές της Ρωσίας για την εφαρμογή του διατάγματος επιστράτευσης, δίνοντας εντολή στους περιφερειακούς αξιωματούχους να επιλύσουν «υπερβολές» που έχουν πυροδοτήσει την οργή του κοινού, έχουν προκαλέσει διαδηλώσεις και έχουν ωθήσει άνδρες σε μάχιμη ηλικία να φύγουν από τη χώρα περνώντας τα σύνορα.


Κάνοντας μια ασυνήθιστη παραδοχή των «δυσλειτουργιών», η πρόεδρος της Άνω Βουλής, Βαλεντίνα Ματβιένκο, επέκρινε τις περιφερειακές αρχές που επιβλέπουν την επιστράτευση. «Ορισμένοι πιστεύουν, φαίνεται, ότι είναι σημαντικότερο να δώσουν γρήγορα αναφορά παρά να υλοποιήσουν σωστά μια σημαντική κρατική αποστολή. Τέτοιες υπερβολές είναι απολύτως απαράδεκτες», σχολίασε. «Φροντίστε η μερική επιστράτευση να ολοκληρωθεί με πλήρη σεβασμό των κριτηρίων. Και χωρίς να διαπράξετε ούτε ένα λάθος!» διέταξε.

«Η Ρωσία έχει ακόμα απομεινάρια ενός επαγγελματικού στρατού» που ο ουκρανικός στρατός «δεν έχει ακόμη καταστρέψει», ανέφερε το ουκρανικό υπουργείο Άμυνας στο βίντεο με αναφορές γραμμένες στα αγγλικά για την κατατρόπωση ρωσικών δυνάμεων αυτόν τον μήνα από μεγάλο μέρος της βορειοανατολικής περιοχής του Χαρκόβου.

Χρησιμοποιώντας βίντεο σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης που υποτίθεται ότι δείχνουν Ρώσους κληρωτούς να λιποθυμούν από υπερβολική κατανάλωση βότκας, το βίντεο μοντάζ του ουκρανικού υπουργείου Άμυνας συνεχίζει: «Ξέρουμε επίσης ότι σύντομα αυτοί οι "στρατιώτες" θα είναι στο μέτωπο και με τέτοια αγάπη για αλκοόλ, θα είναι πιο εύκολο για αυτούς να πεθάνουν στη γη μας».

Στο βίντεο εμφανίζονται επίσης τάφοι Ρώσων στρατιωτών, ένας χάρτης με έκταση άνω των 8.500 τετραγωνικών χιλιομέτρων που ανακτήθηκαν από τις δυνάμεις της Μόσχας, ουκρανικά στρατεύματα εν κινήσει και κατεστραμμένα ρωσικά άρματα μάχης.

«Τώρα άρχισαν τη "μερική επιστράτευση". Πώς πάει αυτό;» συνέχισε το βίντεο προτού δείξει έναν Ρώσο στρατιώτη να χτυπά το κεφάλι του σε ένα καπό αυτοκινήτου σε συνδυασμό με εικόνες με τη ρωσική αστυνομία να χτυπά τους διαδηλωτές κατά της επιστράτευσης.

Μαυροφορεμένοι αστυνομικοί με κράνη φαίνονται να χτυπούν με γκλομπ και να σέρνουν διαδηλωτές.

Στη συνέχεια, το βίντεο μοντάζ δείχνει Ρώσους κληρωτούς να μοιράζονται ποτά και να πέφτουν λιπόθυμοι στο έδαφος.

«Φαίνεται ότι θα "αποστρατεύσουμε" αυτούς τους Ρώσους πριν από το χρονοδιάγραμμα», τελειώνει το βίντεο μοντάζ.

Ευρυτανία: Θρίλερ με την 48χρονη αγνοούμενη - Δεν ανήκει σε άνθρωπο το εύρημα στη λίμνη Κρεμαστών


Συνεχίζονται για τέταρτη συνεχόμενη ημέρα οι έρευνες για τον εντοπισμό της 48χρονης αγνοούμενης στην Ευρυτανία. Η γυναίκα αγνοείται από το απόγευμα της Πέμπτης, 22 Σεπτεμβρίου ενώ, οι πιθανότητες ευτυχούς κατάληξης της υπόθεσης μειώνονται κάθε ώρα που περνάει.

Πολύ πιθανό το σενάριο της αυτοκτονίας
 
Το αυτοκίνητο της αγνοούμενης εντοπίστηκε στη λίμνη Κρεμαστών, και συγκεκριμένα στη γέφυρα της Τατάρνας ενώ η ύπαρξη σημειωμάτων και οι ενδείξεις που υπάρχουν μέχρι στιγμής κάνουν πολύ πιθανό το σενάριο της αυτοκτονίας. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, το τηλεκατευθυνόμενο ρομπότ του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, με την ονομασία Sonar, που έχει παραχωρηθεί στις αρχές για τη διευκόλυνση των ερευνών, εντόπισε ένα ίχνος σε μεγάλο βάθος, περίπου 90 μέτρων.

Το ειδικό ρομπότ εντόπισε, σε βάθος περίπου 90 μέτρων κάποιο στίγμα, το οποίο παρέπεμπε σε ανθρώπινο σώμα, ωστόσο, όπως αποδείχθηκε αυτό δεν ανήκε σε άνθρωπο. Οι δύτες, οι οποίοι επιχειρούν σε δύο ζεύγη καθώς πρόκειται για μία ιδιαίτερα δύσκολη κι επικίνδυνη επιχείρηση, αναδύθηκαν από τα 90 μέτρα λίγο πριν από τις 7 το απόγευμα, αλλά δεν είχαν να αναφέρουν τίποτα σχετικό με την αναζήτηση μιας και η γυναίκα δεν εντοπίστηκε.

Πώς ο IGB «σπάει» το ρωσικό μονοπώλιο στο αέριο - Αναβαθμίζεται γεωπολιτικά η Ελλάδα


Το ερχόμενο Σάββατο, 1η Οκτωβρίου, μια νέα εποχή για τον ενεργειακό χάρτη της ΝΑ Ευρώπης ανατέλλει, με την έναρξη της ροής φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και από εκεί (αργότερα) στην υπόλοιπη Βαλκανική έως και την Ουκρανία, μέσω του ελληυνοβουλγαρικού διασυνδετήριου αγωγού IGB.

Σε πανηγυρική τελετή στη Σόφια θα «υποδεχθούν» τις πρώτες ποσότητες αερίου, προερχόμενου από το νότο, ηγέτες της Βαλκανικής αλλά και η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Ο Βούλγαρος πρόεδρος Ρούμεν Ραντεφ έχει προσκαλέσει τον πρωθυπουργό της Ελλάδας Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος θα μεταβεί συνοδευόμενος από τον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα, τους προέδρους της Σερβίας και της Βόρειας Μακεδονίας Αλεξάντερ Βούτσιτς και Στέβο Πεντάροφσκι, τον πρωθυπουργό της Ρουμανίας Νικόλαε Τσιούκα και τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίγιεφ.

Καθώς πλησιάζει ένας δύσκολος ενεργειακά χειμώνας, η Βουλγαρία ενισχύει τις «δεξαμενές» της με αζέρικο φυσικό αέριο που θα καταφθάνει από την Ελλάδα. Ο αγωγός IGB, μήκους 182 χιλιόμετρων, ξεκινάει από την Κομοτηνή και εισέρχεται στο βουλγαρικό δίκτυο στην πόλη Στάρα Ζαγόρα. Σε πρώτη φάση θα μεταφέρει ετησίως 3 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου, αλλά η συνολική δυναμικότητα μεταφοράς θα είναι 5 δισ. κυβικά μέτρα.

Η εμπορική λειτουργία του εγκαινιάζεται μεν με ροή αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, που θα «πέφτει» στον IGB, στη διασταύρωσή του με τον διερχόμενο ΤΑΡ στην Κομοτηνή, για να συνεχίσει το «ταξίδι» προς τη Βουλγαρία και από εκεί, μέσω άλλων διασυνδετήριων αγωγών, στη Σερβία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Ρουμανία, τη Μολδαβία και την Ουκρανία-αργότερα, ίσως και παραπάνω.

Ωστόσο, από τα τέλη του 2023, στον ελληνοβουλγαρικό «σωλήνα» θα πέφτουν και σημαντικές ποσότητες από το υγροποιημένο LNG της Αλεξανδρούπολης, όπου θα φτάνει σε παγοκολώνες με δεξαμενόπλοια και θα επαναεριοποιείται στις υπό κατασκευή πλωτές εγκαταστάσεις FSRU.

Από τη θαλάσσια εξέδρα, με ποντισμένους αγωγούς θα διοχετεύεται στον ΤΑΡ στη στεριά και λίγο παρακάτω, στο ύψος της Κομοτηνής, μέσω του IGB θα φεύγει για τις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.

Τον περασμένο Μάιο, στην Αλεξανδρούπολη συναντήθηκαν στα εγκαίνια της έναρξης κατασκευής του FSRU οι ηγέτες των άμεσα ενδιαφερόμενων χωρών της Βαλκανικής και εκεί ανακοινώθηκε η δέσμευση του κατασκευαστικού ομίλου ότι το έργο θα έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη του άλλου χρόνου, ενώ εξαγγέλθηκε και σχέδιο κατασκευής και δεύτερης εξέδρας επαναεριοποίησης LNG δυτικά της Αλεξανδρούπολης.

Γίνεται σαφές, κατόπιν όλων αυτών, ότι η Ελλάδα καθίσταται πύλη εισόδου ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, την οποία ταυτόχρονα βοηθάει στην επιχείρηση απεξάρτησής της από τις ρωσικές ενεργειακές πηγές.

Οι χώρες της Βαλκανικής, έως τώρα, εξαρτώνται τα μέγιστα από το ρωσικό φυσικό αέριο και πετρέλαιο, με τη Βουλγαρία να καλύπτει το 90% των αναγκών της από την Ρωσία. Μάλιστα, η Μόσχα, λόγω της στάσης της Σόφιας στο Ουκρανικό, διέκοψε ήδη την παροχή φυσικού αερίου. Με την έναρξη της λειτουργίας του IGB, όμως, το ενεργειακό τοπίο αλλάζει και το ρωσικό μονοπώλιο «σπάει», με πρώτο βήμα τη λειτουργία του ελληνοβουλγαρικού άξονα. Ένας άλλος αγωγός που θα «δέσει» ακόμα πιο γερά την Ελλάδα με τα ευρωπαϊκά ενεργειακά δίκτυα, έχει συμφωνηθεί να γίνει στον άξονα Θεσσαλονίκη - Σκόπια, για να μεταφέρει αέριο προς τη Βόρεια Μακεδονία και από εκεί βορειότερα στη Σερβία, το Κόσοβο, κ.λπ.

Κατά τους αναλυτές, με τους ενεργειακούς αγωγούς αλλά και τους οδικούς άξονες, χερσαίους και θαλάσσιους (λιμάνια), αναβαθμίζεται γενικότερα η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης.

Η αποχώρηση των Τούρκων από την Αθήνα το 1833


Η εγκατάλειψη της Ακρόπολης από τους Τούρκους και η παράδοση της στους Βαυαρούς (31 Μαρτίου 1833) - Ποιος ύψωσε πρώτος την ελληνική σημαία στην Ακρόπολη – Οι καμπάνες ποιας εκκλησίας ήχησαν πρώτες μετά από 374 χρόνια;

Ένα από τα ιστορικά ζητήματα που δεν έχει φωτιστεί αρκετά είναι το πότε αποχώρησαν οι τελευταίοι Τούρκοι από την Αθήνα. Πριν το τέλος της Επανάστασης του 1821, στα χρόνια του Καποδίστρια ή αργότερα; Και πότε συγκεκριμένα; Στο ερώτημα αυτό θα δώσουμε απάντηση με το σημερινό μας άρθρο.

Η Αθήνα και η Ακρόπολη στην Επανάσταση του 1821

Το 1456 η Αθήνα, φραγκοκρατούμενη ως τότε, καταλήφθηκε από τους Οθωμανούς ενώ η κατάκτηση της ολοκληρώθηκε το 1458 με την άλωση της Ακρόπολης. Μετά από μια βραχύβια κατάληψη της πόλης από τους Βενετούς (1687) η οθωμανική κυριαρχία επανήλθε. Βέβαια η Αθήνα πλήρωσε πολύ ακριβά και το σύντομο «πέρασμα» των Βενετών από αυτή. Στις 26 Σεπτεμβρίου 1687 κατά τη διάρκεια της πολιορκίας της Ακρόπολης, μια οβίδα των Βενετών ανατίναξε τη στέγη και ένα μέρος της πλευράς του Παρθενώνα που είχε μετατραπεί από τους Τούρκους σε πυριτιδαποθήκη. Αποχωρώντας ο Μοροζίνι, αρχιστράτηγος των Βενετών έκλεψε τους λέοντες της Ακρόπολης, του Θησείου και του Πειραιά που τους μετέφερε στη Βενετία. Φοβούμενοι τουρκικά αντίποινα 5.000 Αθηναίοι εγκατέλειψαν την πόλη και εγκαταστάθηκαν στην πλειοψηφία τους, στις βενετικές κτήσεις.



Πριν την Επανάσταση του 1821 η Φιλική Εταιρεία είχε διεισδύσει και στην Αττική. Στις 25 Απριλίου 1821 επαναστατημένοι Έλληνες με επικεφαλής τον Δήμο Αντωνίου κατέλαβαν την Αθήνα και οι Τούρκοι κλείστηκαν στο φρούριο της Ακρόπολης. Στην εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονος κοντά στο Δημοπρατήριο έγινε κατανυκτική λειτουργία από τον Μητροπολίτη Αθηνών Διονύσιο και ευλογήθηκαν τα όπλα των επαναστατών. Μετά τη δοξολογία εκλέχθηκε πενταμελής προσωρινή διοικητική επιτροπή με πρόεδρο τον Μητροπολίτη Διονύσιο. Από τότε άρχισε η συστηματική πολιορκία της Ακρόπολης με εκατέρωθεν απώλειες.

Σε μία σύγκρουση στις 8 Ιουνίου 1821 σκοτώθηκε ο Δήμος Αντωνίου. Ο Δημήτριος Υψηλάντης έστειλε ως αντικαταστάτη του τον Λιβέριο Λιβερόπουλο. Η κάθοδος όμως του Ομέρ Βρυώνη στην Αθήνα ανάγκασε τους Έλληνες να εγκαταλείψουν την πολιορκία και να καταφύγουν στα γειτονικά νησιά.

Τον Νοέμβριο του 1821 όμως η πολιορκία της Ακρόπολης επαναλήφθηκε υπό την ηγεσία του Παναγιώτη Κτενά και αργότερα του Ηλία Μαυρομιχάλη. Στις 10 Ιουνίου 1822 η Ακρόπολη παραδόθηκε στους επαναστάτες και στον Ιερό Βράχο υψώθηκε η ελληνική σημαία. Την αρχηγία των ελληνικών ενόπλων σωμάτων της Αττικής ανέλαβαν στη συνέχεια ο Οδυσσέας Ανδρούτσος και ο Ιωάννης Γκούρας.

Στις αρχές του 1826 ήρθε στην Αθήνα ο Γάλλος Συνταγματάρχης Φαβιέρος και συγκρότησε τον πρώτο τακτικό ελληνικό στρατό. Το καλοκαίρι του 1826 ο Κιουταχής εκστράτευσε στην Αττική μετά την πτώση του Μεσολογγίου.

Στις 3 Αυγούστου κατέλαβε την Αθήνα και οι κάτοικοι κλείστηκαν στην Ακρόπολη. Ο Καραϊσκάκης και ο Φαβιέρος έσπευσαν να βοηθήσουν τους πολιορκημένους και συγκρούστηκαν με τους Τούρκους στο Χαϊδάρι (6-8 Αυγούστου 1826).

Οι απώλειες ήταν μεγάλες και από τις δύο πλευρές όμως οι Έλληνες αναγκάστηκαν να υποχωρήσουν στην Ελευσίνα.



Μετά τη μάχη οι Τούρκοι έσφιξαν περισσότερο τον πολιορκητικό κριό γύρω από την Ακρόπολη. Όμως οι Έλληνες με επικεφαλής τον Γκούρα αντιστέκονταν σθεναρά. Στις 30 Σεπτεμβρίου όμως σκοτώθηκε ο Γκούρας και την αρχηγία των Ελλήνων ως τα μέσα Οκτωβρίου 1826 ανέλαβε ο Νικόλαος Κριεζώτης. Μετά τον θάνατο του Καραϊσκάκη στις 22 Απριλίου 1827 και την καταστροφική για τους Έλληνες μάχη του Ανάλατου (24/4/1827) ο Γάλλος ναύαρχος Δεριγνί, ένας από τους επικεφαλής των συμμαχικών στόλων στη ναυμαχία του Ναβαρίνου τον Οκτώβριο του 1827, μεσολάβησε και οι έγκλειστοι στην Ακρόπολη Έλληνες αναγκάστηκαν να παραδώσουν το φρούριο στις 24 Μαΐου και να αποσυρθούν στη Σαλαμίνα, την Αίγινα και άλλα νησιά.

Εκεί έμειναν ως την υπογραφή του Πρωτόκολλου του Λονδίνου (22 Ιανουαρίου/3 Φεβρουαρίου 1830) ,όμως η Ακρόπολη παρέμενε στα χέρια των Τούρκων που επίσημα τουλάχιστον, δεν είχαν παραδώσει ούτε την Αθήνα.

Η κωλυσιεργία των Τούρκων στην παράδοση της Ακρόπολης

Η 22α Ιανουαρίου 1831 είχε ορισθεί από τους αντιπρέσβεις των Μεγάλων Δυνάμεων στο Ναύπλιο ως ημέρα παράδοσης στους Έλληνες της Ακρόπολης και ολόκληρης της Αθήνας. Οι αντιπρέσβεις ζήτησαν από τον Ιωάννη Καποδίστρια να μεταβεί μαζί τους στην Αθήνα όπου θα συζητούσαν με τον απεσταλμένο του σουλτάνου Χατζή Ισμαήλ το θέμα της εκκένωσης από τα τουρκικά στρατεύματα της Αθήνας, της Εύβοιας και της Ακαρνανίας. Ο κυβερνήτης δέχθηκε την πρόσκληση και ανέβηκε μάλιστα στην Ακρόπολη, όμως η παράδοση της Αθήνας και της Ακρόπολης δεν έγινε καθώς δεν είχε διευθετηθεί από την ελληνική κυβέρνηση το ζήτημα των εθνικών κτημάτων. Μάλιστα ο Καποδίστριας ένιωσε μεγαλύτερη στενοχώρια γιατί παρά την απαγόρευση του ο Βρετανός Ναύαρχος Μάλκολμ και η Δούκισσα της Πλακεντίας είχαν αγοράσει από τους Τούρκους κτήματα στην πόλη της Αθήνας και στα περίχωρά της όπως στην Πεντέλη.

Εκτός από την Αθήνα και την Αττική, πρόβλημα με την αποχώρηση των Τούρκων υπήρχε και στην υπόλοιπη Στερεά Ελλάδα που περιλαμβανόταν στα όρια του νέου ελληνικού κράτους, στην Εύβοια και στην Ακαρνανία. Οι αγάδες της Στερεάς Ελλάδας και της Εύβοιας ισχυρίζονταν ότι για να αποχωρήσουν τα τουρκικά στρατεύματα έπρεπε πρώτα να καταβληθούν οι καθυστερούμενοι μισθοί τους. Τα απαιτούμενα χρήματα θα εξασφαλίζονταν από την πώληση των τουρκικών κτημάτων στην ελληνική κυβέρνηση αντί διακοσίων-τριακοσίων χιλιάδων ταλίρων. Παρά τις προσπάθειες του Καποδίστρια που είχε να αντιμετωπίσει και αντιδράσεις στο εσωτερικό, το ποσό αυτό ήταν αδύνατο να βρεθεί.



Ο Όθωνας βασιλιάς της Ελλάδας – Η οριστικοποίηση των ελληνικών συνόρων

Μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια και την αναταραχή που επικράτησε, στις 29 Απριλίου 1832 υπογράφηκε Συνθήκη από τους πληρεξούσιους των Μεγάλων Δυνάμεων και της Βαυαρίας με την οποία οριστικοποιήθηκε η αναγόρευση του Όθωνα ως «βασιλέως της Ελλάδος» και το νέο ελληνικό κράτος ονομάστηκε «Βασίλειον της Ελλάδος». Με τον «Διακανονισμό της Κωνσταντινούπολης» (Συνθήκη του Καλεντέρ Κιόσκ) της 9/21 Ιουλίου 1832 και το Πρωτόκολλο του Λονδίνου της 18/30 Αυγούστου επιδικάστηκε η περιοχή της Λαμίας στην Ελλάδα και αποφασίστηκε ότι η γραμμή Αμβρακικού-Παγασητικού θα είναι η οριογραμμή της Ελλάδας στον βορρά. Στις 20 Ιανουαρίου/1 Φεβρουαρίου αγκυροβόλησαν στο Ναύπλιο τα συμμαχικά πλοία που έφεραν στην Ελλάδα τον βασιλιά Όθωνα, τα μέλη της αντιβασιλείας και τα βαυαρικά στρατεύματα.

Η Αθήνα πρωτεύουσα του νέου ελληνικού κράτους

Μετά την ανακήρυξη του νέου ελληνικού κράτους, το 1830 είχαν αρχίσει συζητήσεις για το ποια πρέπει να είναι η πρωτεύουσά του. Η Κόρινθος, το Ναύπλιο, η Τρίπολη, το Άργος, η Σύρος και τα Μέγαρα είχαν προταθεί επίσης, όμως επικράτησε τελικά η Αθήνα κυρίως λόγω της αρχαίας αίγλης της και τα οφέλη που θα καρπωνόταν το νέο ελληνικό κράτος αν αναγεννιόταν η περίφημη πόλη ως πρωτεύουσά του. Το πρόβλημα με την Αθήνα όμως ήταν ότι η Ακρόπολη παρέμενε ακόμα στα χέρια των Τούρκων. Στις 16 Φεβρουαρίου 1833 η Αντιβασιλεία τύπωσε διάταγμα στην επίσημη Εφημερίδα της Κυβερνήσεως με το οποίο διέτασσε «την κατάληψιν πασών των εντός των ορίων του Βασιλείου θέσεων».

Οι Βαυαροί έστειλαν στην Αθήνα τον πολιτικό, διπλωμάτη και συγγραφέα Ιάκωβο Ρίζο-Νερουλό που είχε γράψει την κωμωδία «Καρακιστικά» το 1812 με την οποία χλεύαζε όσους ακολουθούσαν τις γλωσσικές απόψεις του Κοραή. Να σημειώσουμε εδώ κάτι μάλλον άγνωστο, ότι το 1828 ο Ρίζος Νερουλός έγραψε στη Γενεύη το βιβλίο «Histoire Moderne de la Grece depuis la chute de l’ Empire d’ Orient» («Νεότερη Ιστορία της Ελλάδος από την πτώση της Ανατολικής Αυτοκρατορίας»), το οποίο θεωρείται η πρώτη απόπειρα συγγραφής της ιστορίας της νεότερης Ελλάδας από Έλληνα ιστορικό και έχει ως κύρια ιδέα τη διατήρηση της ύπαρξης και της εθνικής ενότητας των Ελλήνων κατά την τουρκοκρατία. Μουσελίμης (διοικητής) της Αθήνας ως το 1831 ήταν ο άπληστος και αδίστακτος Γιουσούφ μπέης που προκάλεσε την οργή των κατοίκων της πόλης καθώς ξυλοκόπησε μέχρι θανάτου τον επικεφαλής της συντεχνίας των μπακάληδων της Αθήνας Αναγνώστη Σχοινά και αναγκάστηκε να καταφύγει στον Ομέρ πασά της Καρύστου. Τον διαδέχθηκε ο ντελήμπασης (αρχηγός των ντελήδων, των ανδρών της ελαφριάς καβαλαρίας) Εγιούπ αγάς, «Κούρδος από τα βάθη της Ανατολής, άνθρωπος αγαθός», κατά τον Δημήτρη Φωτιάδη.



Σύμφωνα με τον William Miller ήταν «ένθερμος θαυμαστής του συνταγματικού πολιτεύματος και της ελευθερίας του Τύπου, ην εμελέτησεν εις τας μεταφράσεις του εν Ύδρα δημοσιευομένου τω 1831 «Απόλλωνος», οργάνου ονομαστού της αντιπολιτεύσεως του Καποδιστρίου» («Τα πρώτα έτη των νεοτέρων Αθηνών»). Ο Εγιούπ αγάς ήταν ήπιος προς τους Χριστιανούς και δεν εμπλεκόταν πολύ στη διοίκηση της Αθήνας την οποία ασκούσαν οι δημογέροντες. Ο Ρίζος Νερουλός έφτασε στην Αθήνα την 1η Μαρτίου 1833. Ο Εγιούπ αγάς μαζί με τους 100 οπλισμένους Τουρκαρβανίτες που είχαν μείνει στην πόλη την εγκατέλειψαν ήρεμα κι έφυγαν για τη Χαλκίδα.

Οι Τούρκοι εγκαταλείπουν την Ακρόπολη!

Ο επικεφαλής των Τούρκων στην Ακρόπολη, ο φρούραρχος του Ιερού Βράχου Οσμάν αγάς κλείστηκε με 250 άνδρες εκεί και δεν παρέδιδε ξεκαθαρίζοντας στον Ρίζο Νερουλό ότι δεν θα φύγει αν δε λάβει εντολή από την κυβέρνησή του. Έτσι στις 28 Φεβρουαρίου 1833 ένα τάγμα Βαυαρών με επικεφαλής τον Αντισυνταγματάρχη Χερμπστ ξεκίνησε από το Ναύπλιο για την Αθήνα. Πολύτιμες πληροφορίες για την αποστολή αυτή μας δίνει ο Βαυαρός Υπολοχαγός τότε, Χριστόφορος Νέζερ (1805-1883) που έγραψε απομνημονεύματα με τίτλο «Τα πρώτα έτη της ιδρύσεως του Ελληνικού Βασιλείου». Ο Νέζερ παντρεύτηκε δύο Ελληνίδες, την Αγαθή Τρικκαλιώτη με την οποία απέκτησαν δέκα παιδιά και όταν αυτή πέθανε, τη Μαρία Γιαννακού με την οποία απέκτησαν δεκαέξι παιδιά.

Εγγόνια του ήταν οι σπουδαίοι ηθοποιοί Μαρίκα Νέζερ (1906-1989), ο αδελφός της Χριστόφορος Νέζερ (1902-1995) και ο ξάδελφός τους Χριστόφορος Νέζερ (1887-1970). Ο ηθοποιός Γιώργος Πυρπασόπουλος είναι εγγονός της εξ αγχιστείας αδελφής της Μαρίκας Νέζερ (Πηγή: Βικιπαίδεια)



Οι Βαυαροί το πρώτο βράδυ διανυκτέρευσαν στη Νεμέα. Την επόμενη έφτασαν στην Κόρινθο όπου βρήκαν ένα σωρό χαλάσματα. Οι αξιωματικοί έμειναν σ’ ένα χάνι «με μικρά σκοτεινά δωμάτια και ακάθαρτους μελανωτούς τοίχους… οι δε στρατηγοί εις το ύπαιθρον μεταξύ των ερειπίων», γράφει ο Νέζερ. Τα χαράματα συνέχισαν τη διαδρομή τους περνώντας από τον Ισθμό της Κορίνθου (δεν υπήρχε τότε διώρυγα) και διανυκτέρευσαν κοντά στην Κακιά Σκάλα. Στις 4 Μαρτίου έφτασαν στα ερειπωμένα από τις συγκρούσεις Μέγαρα. Ωστόσο το ίδιο βράδυ έφτασε καβαλάρης ταχυδρόμος από το Ναύπλιο φέρνοντάς τους διαταγή να παραμείνουν εκεί αναμένοντας νέες διαταγές.

Τα μέλη της Αντιβασιλείας φοβήθηκαν σύγκρουση μεταξύ Βαυαρών και Τούρκων. «Αυτό δεν μας ήρεσε καθόλου διότι ήτο φανερόν ότι εις τα Μέγαρα δεν είχομεν να κερδίσωμεν τίποτε. Έτσι η πόλις αυτή μας εχρησίμευσεν ως σχολείον υπομονής επί δεκατέσσερας ημέρας» γράφει ο Νέζερ. Όταν η Αντιβασιλεία έλαβε καθησυχαστικές ειδήσεις από τον Ρίζο Νερουλό έδωσε εντολή στο βαυαρικό τάγμα να συνεχίσει την πορεία του προς την Αθήνα. Οι Βαυαροί ξεκίνησαν στις 18 Μαρτίου και το βράδυ έφτασαν στην Ελευσίνα, στην οποία επίσης διανυκτέρευσαν στη Μονή Δαφνίου απ’ όπου: «… εφάνησαν αι Αθήναι και η Ακρόπολις με τα μαρμάρινα ερείπια. Ο ήλιος εχρύσωσε την κορυφήν του Παρθενώνος και του Ερεχθείου. Αι στήλαι ήσαν ακόμη βαθέως εσκιασμέναι, τούτο δε εξήρε την ωραιότητα του επάνω μέρους» κατά τον Νέζερ.



Στις 20 Μαρτίου οι Βαυαροί ξεκίνησαν για την Αθήνα και το μεσημέρι της ίδιας μέρας έφτασαν στην πόλη. Γεμάτοι ενθουσιασμό, τους περίμεναν οι λιγοστοί κάτοικοι της πόλης με επικεφαλής τον Μητροπολίτη Άνθιμο Ζ’ (ο τίτλος του αρχιεπισκόπου άρχισε να δίνεται από το 1923 και τον έλαβε πρώτος ο Χρυσόστομος Α’) με κλαδιά ελιάς και τους έραιναν με άνθη και κλαδιά δάφνης: «Τα ερυθρά φέσια, αι μακραί και κυαναί φούσται, τα λαμπρά ενδύματα των γυναικών και των ανδρών και κυρίως αι ζωηραί κινήσεις παρουσίαζον προ των οφθαλμών έξοχον εικόνα. Όλοι εκράτουν κλάδους ελαιών και διάφορα άνθη που έσειον και τα ύψωναν εις τον αέρα φωνάζοντας: «Ζήτω ο Βασιλεύς! Ζήτω οι Βαυαροί!» αναφέρει ο Νέζερ.

Ο Οσμάν αγάς ωστόσο δεν παρέδιδε την Ακρόπολη καθώς δεν είχε λάβει σχετική διαταγή. «Έτσι», γράφει ο Νέζερ, «από καιρού εις καιρόν εβλέπομεν μόνον σαρικοφόρον τινά και πωγωνοφόρον (γενειοφόρο) επάνω εις τα τείχη της Ακροπόλεως, πράγμα που ηρέθιζεν ακόμη περισσότερον την φαντασίαν και την περιέργειάν μας».

Στις 31 Μαρτίου έφτασε το σουλτανικό διάταγμα στον Οσμάν αγά με το οποίο διατασσόταν να παραδώσει την Ακρόπολη στους Βαυαρούς επικεφαλής των οποίων ήταν ο Ταγματάρχης Πάλιγκεν (ή Πάλιγκαν). Ένα άγημα έφτασε στην Ακρόπολη και οι Βαυαροί είδαν τους άνδρες της φρουράς της: «… τα ενδύματά των ήταν άθλια και τετριμμένα, οι ίδιοι έφεραν μακρά ισπανικά τυφέκια και πλατείας μάχαιρας» γράφει ο Πάλιγκεν.

Ο Νέζερ διορίστηκε φρούραρχος της Ακρόπολης και διέταξε το απόσπασμα να παρουσιάσει όπλα, τιμώντας τη φρουρά που παραδίδει τον Ιερό Βράχο. Οι Τούρκοι έμειναν αδιάφοροι και δεν απάντησαν στον χαιρετισμό. Ο Πάλιγκεν πήγε στο Ερέχθειο όπου βρισκόταν ο Οσμάν αγάς και του έδωσε το έγγραφο που είχε για να παραλάβει το κάστρο.

Το βράδυ οι Βαυαροί κατασκήνωσαν στην Ακρόπολη. Γράφει σχετικά ο Χριστόφορος Νέζερ ο οποίος κοιμήθηκε στον Παρθενώνα έχοντας για προσκεφάλι ένα κομμάτι από σπασμένη κολόνα και στρώμα μια ψάθα, ότι ονειρευόταν με ανοιχτά μάτια κι έβλεπε «έκπληκτος επάνω εις την Ακρόπολιν των Αθηνών τον άρχοντα Περικλήν τον Σωκράτην με τους μαθητάς του, τον Ευριπίδην, τον Δημοσθένην και τόσους άλλους μεγάλους άνδρας της ενδόξου Ελλάδος, περιφερομένους κάτω από τας στήλας και εισερχομένους εις τον αθάνατον ναόν της Παλλάδας».



Η ελληνική σημαία στην Ακρόπολη – Οι καμπάνες ποιου ναού ήχησαν πρώτες;

Έτσι στις 31 Μαρτίου 1833 αποχώρησαν και οι τελευταίοι Τούρκοι από την Αθήνα. Για τελευταία φορά, η επέτειος της μέρας αυτής εορτάστηκε το 1933… Στην Ακρόπολη ήταν υψωμένη ως τότε η πράσινη σημαία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας που κατέβηκε. Την επόμενη μέρα, ένας Χιώτης ναυτικός που συνοδευόταν από τον γιο του έφτασε στην Ακρόπολη με μια «ελληνική παντιέρα» από το πλοίο του που ναυλοχούσε στον Πειραιά και ζήτησε από τους Βαυαρούς να υψωθεί εκεί η σημαία αυτή. Ο Νέζερ, ως επικεφαλής, δέχτηκε το αίτημα του «καπετάν – Δημήτρη», όπως τον αναφέρει. Φτιάχτηκε ένας πρόχειρος ιστός και η ελληνική σημαία υψώθηκε σε αυτόν. Ο γιος του καπετάν – Δημήτρη φώναξε: «Ζήτω η Ελλάς».

Η Αθήνα σύμφωνα με απογραφή που διενήργησε το 1824 ο επικεφαλής της Αστυνομίας Μόσχος Αθανασιάδης, είχε 1.605 σπίτια και 9.040 κατοίκους, ενώ το 1835 οι κάτοικοί της έφτασαν τους 12.000. Στα χρόνια της τουρκοκρατίας, δεν επιτρεπόταν να υπάρχουν καμπάνες σε ναούς. Μετά την απελευθέρωση της Αθήνας από τους Οθωμανούς, η πρώτη καμπάνα που ήχησε, χαρμόσυνα βέβαια, ήταν αυτή του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, που βρίσκεται στη «σκιά» της Ακρόπολης», στην οδό Πρυτανείου. Η καμπάνα, ιταλικής κατασκευής βρισκόταν σε κρύπτη για πολλούς αιώνες!



Ο «Κουλάς» ή «Γουλάς» της Ακρόπολης

Κατά τη διάρκεια των τεσσάρων, σχεδόν αιώνων, τουρκοκρατίας στην Αθήνα, στην Ακρόπολη είχαν αλλάξει πολλά, με κυριότερο βέβαια τη μετατροπή του Παρθενώνα σε τζαμί. Παράλληλα είχαν κατασκευαστεί πολλά οχυρωματικά έργα, με σημαντικότερο ένα ψηλό τετράπλευρο πύργο κοντά στα Προπύλαια, γνωστό ως «Κουλά» ή «Γουλά». Υπολογίζεται ότι είχε ύψος 26 – 28 μέτρα και πλάτος περίπου 8. Ήταν φτιαγμένος από πέτρες που είχαν μεταφερθεί από τον Πειραιά και από ογκόλιθους πεντελικού μαρμάρου προερχόμενους εν μέρει από τα Προπύλαια. Χρησίμευε κυρίως ως παρατηρητήριο των τειχών της Ακρόπολης και γενικότερα του λεκανοπεδίου. Επί τουρκοκρατίας χρησίμευε και ως αποθήκη αλατιού όσων ζούσαν στην Ακρόπολη. Είναι άγνωστο πότε κατασκευάστηκε ο πύργος. Κατά τους Τραυλό και Herzberg κατασκευάστηκε επί των De la Roche. Κατά τον Καμπούρογλου, ανεγέρθηκε στα βυζαντινά χρόνια και αναδιαμορφώθηκε κατά τη λατινοκρατία και την τουρκοκρατία. Οι Hopf, Rubio y Lluch και Dinsmoor, θεωρούν ότι κατασκευάστηκε από τους Καταλανούς. Ο Burnouf θεωρεί ότι ανεγέρθηκε επί των Acciajuoli, λόγω της φαινομενικής ομοιότητας του με αντίστοιχους πύργους της Τοσκάνης, άποψη με την οποία διαφωνεί ο Καιροφύλας. Ο πύργος κατεδαφίστηκε το 1874. (Πηγή: ΝΙΚΟΛΑΟΣ Γ. ΝΙΚΟΛΟΥΔΗΣ, «Η ΑΤΤΙΚΗ ΚΑΙ ΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΟΥ ΑΓΑΙΟΥ ΣΤΟΝ ΜΕΣΑΙΩΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑ», ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ ΑΝΤ. ΣΤΑΜΟΥΛΗ, 2004)

Πηγές: «ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΘΝΟΥΣ», τ. ΙΒ, ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ
ΔΗΜΗΤΡΗ ΦΩΤΙΑΔΗ, «ΟΘΩΝΑΣ Η ΜΟΝΑΡΧΙΑ», Εκδόσεις Σ. Ι. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ, 10η έκδοση, 1998
ΚΩΣΤΑ Η. ΜΠΙΡΗ, «ΑΙ ΑΘΗΝΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥ 19ου ΕΙΣ ΤΟΝ 20ου ΑΙΩΝΑ» ΕΚΔΟΤΙΚΟΣ ΟΙΚΟΣ «ΜΕΛΙΣΣΑ»

Μιχάλης Στούκας
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Πρετεντέρης: Μπαστούνια


"Όλοι καταλάβαμε ότι ο Πούτιν τα έχει βρει μπαστούνια. Και του φταίει η Δύση επειδή εξόπλισε την Ουκρανία να του αντισταθεί. Αλλά οι πόλεμοι κερδίζονται όπλα, Όχι με συναυλίες της Μποφίλιου" γράφει στα ΝΕΑ ο Γ. Πρετεντέρης:



Απειλούν τη Β. Σιούτη μετά το ΞΕΒΡΑΚΩΜΑ που έκανε στο ΣΥΡΙΖΟσκυλο του Spiegel


Μερικές μέρες μετά το ξεβράκωμα του ΣΥΡΙΖΟσκυλου που γράφει συνεχώς ανθελληνικές μαλ@κίες στο Spiegel (τελευταία για δήθεν νεκρή 5χρονη στον Έβρο) άρχισαν τα τρολ του ΣΥΡΙΖΑ να απειλούν την Βασιλική Σιούτη και μάλιστα να της τονίζουν ότι είναι μητέρα και πρέπει να προσέχει!!!


📺Κικίλιας: Ο οδηγός Μισελέν θα προβάλει παγκοσμίως την μοναδική ελληνική γαστρονομία


"Θέλω να ευχαριστήσω τους εξαιρετικούς Έλληνες Σεφ και όλον τον κλάδο της εστίασης για την πολύ καλή δουλειά που κάνουν, τόνισε ο υπουργός Τουρισμού.
Τα εύσημα στους Έλληνες σεφ, στα εστιατόρια και τα ταβερνάκια όσο και στους ανθρώπους της πρωτογενούς παραγωγής, έδωσε ο Βασίλης Κικίλιας, για τη μοναδική γαστρονομική εμπειρία που προσφέρει η χώρα μιλώντας στην τηλεόραση του ΣΚΑΪ και την εκπομπή «Καλημέρα» με τον Γιώργο Αυτιά.

"Θέλω να ευχαριστήσω τους εξαιρετικούς Έλληνες Σεφ και όλον τον κλάδο της εστίασης για την πολύ καλή δουλειά που κάνουν, τόνισε ο κ. Κικίλιας, σημειώνοντας ότι "η χώρα είναι μοναδικός γαστρονομικός προορισμός, επεκτείνοντας με αυτόν τον τρόπο την τουριστική περίοδο".


"Ετσι, η συμφωνία που υπογράψαμε με τον οδηγό Μισελέν, μεγιστοποιεί τις δυνατότητες προβολής της ελληνικής γαστρονομίας σε όλον τον κόσμο", είπε ο υπουργός τουρισμού από τη Στοκχόλμη.

Aναφορικά με την προσπάθεια επέκτασης της τουριστικής περιόδου, ο κ. Κικίλιας, ο οποίος μέσα στον Σεπτέμβριο έχει επισκεφτεί διαδοχικά το Βερολίνο, την Βιέννη, το Παρίσι και την Στοκχόλμη, επισήμανε ότι τα κίνητρα που έδωσε ο Πρωθυπουργός από τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης στις αεροπορικές εταιρείες και τους tour operators, αποτελούν ευκαιρία προκειμένου για πρώτη φορά η χώρα να έχει ισχυρή παρουσία και την off season περίοδο.

"Όλοι μαζί, ξενοδόχοι, εστιάτορες, έμποροι, άνθρωποι του τουρισμού κάνουμε μία συντονισμένη προσπάθεια να επεκτείνουμε την τουριστική περίοδο, φέρνοντας επιπλέον έσοδα στην ελληνική οικονομία", είπε ο κ. Κικίλιας, τονίζοντας ότι και "μία ακόμα πτήση, μία ακόμα εβδομάδα, ένας ακόμα προορισμός αποτελεί κέρδος για τη χώρα."

📺Μαραθώνιος: Νέο παγκόσμιο ρεκόρ στα 2:01:09 από τον Κενυάτη Κιπτσόγκε


Θεωρούμενος ως ο κορυφαίος Μαραθωνοδρόμος όλων των εποχών, ο Κιπτσόγκε, πέρασε το πρώτο μισό της διαδρομής σε λιγότερο από μία ώρα
ΟΕλιούντ Κιπτσόγκε, βελτίωσε το δικό του παγκόσμιο ρεκόρ στον Μαραθώνιο, καθώς στον αγώνα που ολοκληρώθηκε στο Βερολίνο, κάλυψε τα 42.195 μέτρα της διαδρομής, σε δύο ώρες, ένα λεπτό κι εννέα δευτερόλεπτα.

Ο 37χρονος Κενυάτης, ο οποίος είναι δις Ολυμπιονίκης, είχε σημειώσει και το προηγούμενο ρεκόρ στον αγώνα της γερμανικής πρωτεύουσας, όπου η διαδρομή είναι ιδιαίτερα επίπεδη, στις 16 Σεπτεμβρίου 2018 (2:01.39).

Θεωρούμενος ως ο κορυφαίος Μαραθωνοδρόμος όλων των εποχών, ο Κιπτσόγκε, πέρασε το πρώτο μισό της διαδρομής σε λιγότερο από μία ώρα (59 λεπτά και 51 δευτερόλεπτα), αλλά τελικά δεν «κατέβηκε» τις δύο ώρες, τερματίζοντας κοντά στην Πύλη του Βρανδεμβούργου.


Ο Κιπτσόγκε, είναι ο μόνος δρομέας, που πέτυχε αυτό το κατόρθωμα το 2019 στην Βιέννη, κατά την διάρκεια αγώνα, που είχε οργανωθεί ειδικά για εκείνον, αλλά η επίδοση (1 ώρα, 59 λεπτά και 41 δευτερόλεπτα) δεν αναγνωρίσθηκε επίσημα, επειδή τον είχαν βοηθήσει 41 «λαγοί».

Πριν από τον Μαραθώνιο του Βερολίνου, ο Κιπτσόγκε, εκτίμησε πως «δεν πρόκειται να τρέξω κάτω από δύο ώρες στο Βερολίνο, απλά θα κάνω έναν καλό αγώνα».

Πλανητική Άμυνα: Πρώτη προσπάθεια του ανθρώπου να θέσει αστεροειδή εκτός τροχιάς


Ο "βομβαρδισμός" του Δίμορφου - που θα οδηγήσει στην καταστροφή του σκάφους DART - αναμένεται να αλλοιώσει ελαφρά την τροχιά του (κατά περίπου 1%), ώστε να περιφέρεται πέριξ του Δίδυμου λίγο πιο κοντά και πιο γρήγορα.
Ηανθρωπότητα για πρώτη φορά θα επιχειρήσει να βγάλει από την τροχιά του έναν διαστημικό βράχο. Αν οι δεινόσαυροι το είχαν σκεφτεί, μπορεί να ζούσαν ακόμη, έχοντας αποφύγει να πέσει ένας μεγάλος αστεροειδής στη Γη - και στο κεφάλι τους - πριν 66 εκατομμύρια χρόνια.

Το βράδυ της Δευτέρας η πιο προνοητική και επινοητική ανθρωπότητα θα δοκιμάσει ακριβώς αυτό που ήδη έχουμε δει σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας: να εκτρέψει έναν αστεροειδή από την πορεία του, ρίχνοντας πάνω του, σαν να είναι πύραυλος, ένα διαστημικό σκάφος με μέγεθος αυτοκινήτου, το DART (Double Asteroid Redirection Test) της Αμερικανικής Διαστημικής Υπηρεσίας (NASA).

Το κόστους 330 εκατομμυρίων δολαρίων και βάρους 550 κιλών κυβικού σχήματος ρομποτικό σκάφος DART, αφού διένυσε μια απόσταση περίπου 11 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από τη Γη, από όπου εκτοξεύτηκε το Νοέμβριο του 2021, προορίζεται να συντριβεί - στις 02:14 ώρα Ελλάδας της Τρίτης 27 Σεπτεμβρίου - στον μικρό δορυφόρο Δίμορφο (διαμέτρου 160 μέτρων) του μεγαλύτερου αστεροειδούς Δίδυμου (διαμέτρου περίπου 780 μέτρων). Είναι η πρώτη κρίσιμη "πρόβα" πλανητικής άμυνας σε περίπτωση που ένας τέτοιος διαστημικός βράχος αποτελέσει απειλή για τη Γη στο μέλλον.

Πρόκειται για το πρώτο τεστ μιας τεχνολογίας εκτροπής/αποτροπής ενός δυνητικά καταστροφικού αστεροειδούς. Η πρόσκρουση της διαστημοσυσκευής DART στον αστεροειδή με ταχύτητα περίπου 22.000 χιλιομέτρων την ώρα θα έχει ως στόχο να χρησιμοποιήσει κινητική ενέργεια για να τον εκτρέψει ελαφρά από την τροχιά του. Κάτι ανάλογο μπορεί να χρειαστεί μελλοντικά να γίνει με κάποιον άλλο μεγάλο αστεροειδή που υπάρχει κίνδυνος η τροχιά του να διασταυρωθεί με εκείνη του πλανήτη μας.

Ο "βομβαρδισμός" του Δίμορφου - που θα οδηγήσει στην καταστροφή του DART - αναμένεται να αλλοιώσει ελαφρά την τροχιά του (κατά περίπου 1%), ώστε να περιφέρεται πέριξ του Δίδυμου λίγο πιο κοντά και πιο γρήγορα. Τα τηλεσκόπια από τη Γη θα παρακολουθούν για να δουν κατά πόσο αυτό όντως συνέβη.

Παράλληλα, το DART έχει ήδη απελευθερώσει από τις 11 Σεπτεμβρίου τη μικρή (βάρους 14 κιλών) ιταλικής κατασκευής διαστημοσυσκευή LICIACube που θα πλησιάσει τον Δίμορφο σε απόσταση 55 χιλιομέτρων και με τις κάμερες της θα φωτογραφήσει τις επιπτώσεις της πρόσκρουσης. Το συμβάν θα παρακολουθούν επίσης διάφορα επίγεια και διαστημικά τηλεσκόπια, μεταξύ των οποίων το James Webb.

Στα χνάρια της αμερικανικής αποστολής θα ακολουθήσει η ευρωπαϊκή αποστολή HERA του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Διαστήματος (ESA), που θα στείλει μια γερμανικής κατασκευής διαστημοσυσκευή, συνοδευόμενη από δύο μικροδορυφόρους (τα cubesats Milani και Juventas), στον Δίδυμο και στον Δίμορφο για να τους μελετήσει πιο προσεκτικά και να δει από πρώτο χέρι τον κρατήρα που θα έχει δημιουργηθεί, καθώς και τις άλλες επιπτώσεις της πρόσκρουσης του DART. Η HERA αναμένεται να εκτοξευθεί το 2024 και να φθάσει στον αστεροειδή και το φεγγάρι του στο τέλος του 2026.

Αν το DART αποτύχει να βρει τον στόχο του, διαθέτει αρκετά καύσιμα για να έχει άλλη μια ευκαιρία μετά από δύο χρόνια να επαναλάβει την προσπάθεια του σε κάποιον άλλο διαστημικό βράχο. Την ευθύνη της αποστολής έχει το Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Φυσικής του Πανεπιστημίου Τζονς Χόπκινς της Βαλτιμόρης.

Η NASA έχει βρει περισσότερους από 27.000 αστεροειδείς διαφόρων μεγεθών, που οι τροχιές τους τούς φέρνουν κοντά στη Γη. Παρά τις προόδους στον εντοπισμό των αστεροειδών που κατά καιρούς πλησιάζουν τον πλανήτη μας, μέχρι στιγμής οι αστρονόμοι εκτιμούν ότι έχει ανιχνευθεί μόνο το 30% έως 40% των κοντινών στη Γη αντικειμένων διαμέτρου άνω των 140 μέτρων. Γι' αυτό έχει γίνει αντιληπτό ότι πρέπει να υπάρχει έτοιμη μια τεχνολογία πλανητικής άμυνας, αν προκύψει κάποια άνωθεν δυσάρεστη έκπληξη, όπως εκείνη του διαμέτρου 10 χιλιομέτρων αστεροειδούς Τσιξουλούμπ που έπεσε στο σημερινό Μεξικό και πιθανότατα εξαφάνισε τους δεινόσαυρους πριν 66 εκατομμύρια χρόνια.

Πάντως αν ποτέ - ο μη γένοιτο - χρειαστεί η ανθρωπότητα να βγάλει έναν πολύ μεγάλο αστεροειδή από την πορεία του, όπως εκείνος που εξαφάνισε τους δεινόσαυρους, το διαστημικό σκάφος που θα πέσει πάνω του, κατά πάσα πιθανότητα θα φέρει πυρηνική βόμβα ή άλλο πανίσχυρο εκρηκτικό. Σε κάθε περίπτωση, ο κίνδυνος να χρειαστεί μια τέτοια αποστολή πλανητικής άμυνας είναι πολύ μικρός (αν και όχι μηδενικός) τουλάχιστον για τον επόμενο αιώνα, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της NASA.

Η Κίνα ετοιμάζει μια παρεμφερή αποστολή πλανητικής άμυνας στον αστεροειδή Μπενού το 2026.

Οι τηλεοράσεις NASA TV και ESA TV θα μεταδώσουν την πρόσκρουση του DART ζωντανά, καθώς επίσης τα social media (Facebook, Twitter, ΥouTube) της NASA.

ΠΟΙΟΣ ΝΑ ΤΟ ΠΕΡΙΜΕΝΕ😱😱Σύρος-Μύκονος: Καταγγελία για λαδώματα υπαλλήλων της πολεοδομίας


Η αναφορά που φέρνει στο φως το ΘΕΜΑ εστάλη στην Εισαγγελία από δυο πολιτικούς μηχανικούς με αφορμή τις παράνομες οικοδομικές δραστηριότητες στη Μύκονο

Πολεοδόμοι που κυκλοφορούσαν με χρυσά Rolex κι άλλοι που ήλεγχαν καταγγελίες που αφορούσαν στα οικόπεδα τους, βγάζοντας τους εαυτούς τους “λάδι”. Διώξεις κατά στελεχών, συλλήψεις και αδικαιολόγητα χρηματικά ποσά που βρέθηκαν στους λογαριασμούς τους. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα περιστατικά που σημάδεψαν στο πέρασμα των χρόνων τις δυο “αμαρτωλές” πολεοδομίες των Κυκλάδων, Σύρου και Μυκόνου. Εκεί που καμια δουλειά δεν προχωρούσε αν ο ενδιαφςερόμενος δεν ενέδιδε στο απαιτούμενο “γρηγορόσημο”.

Σήμερα και μετά το πόρισμα της Αρχής Διαφάνειας που είχε φέρει στο φως το ΘΕΜΑ για το “πριγκηπάτο των αυθαιρέτων” με τις 145 εκκρεμείς υποθέσεις, τις παράνομες βίλες των 4.000 τμ και τις σαφείς οδηγίες που δόθηκαν στην Πολεοδομία της Σύρου για την εντατικοποίηση των ελέγχων, μια νέα καταγγελία έρχεται να ταράξει τα νερά και να ξύσει πληγές του παρελθόντος.

Στο περιεχόμενο της καταγγελίας που εστάλη στην εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Σύρου και κοινοποιήθηκε στον δήμαρχο Μυκόνου, στον δήμαρχο Σύρου, στην προϊστάμενη της Υπηρεσίας Δόμησης Σύρου και στο υπουργείο Εσωτερικών, οι δυο μηχανικοί- μέλη του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, που δραστηριοποιούνται πολλά χρόνια στη Μύκονο, αναφέρονται ονομαστικά σε συγκεκριμένες έκνομες πρακτικές κάποιων υπαλλήλων της πολεοδομίας.



Υποστηρίζουν στην καταγγελία τους ότι γνωρίζουν απ’ έξω και ανακατωτά πως δουλεύει το σύστημα με τα αυθαίρετα στο νησί και πως διαθέτουν μέχρι και μαγνητοφωνημένες συνομιλίες που αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους.

Στην καταγγελία, οι δυο μηχανικοί δεν αποκαλύπτουν τις ταυτότητες τους όμως αναφέρονται ονομαστικά σε συγκεκριμένους υπαλλήλους της Πολεοδομίας Σύρου. Κάνουν λόγο για “φάμπρικα”, για “μαύρο” χρήμα που αλλάζει χέρια, για προνομιακή μεταχείριση εκείνων που αποδεικνύονται γενναιόδωροι.

Γι’ αυτό και οι εισαγγελικές Αρχές έκριναν την καταγγελία αξιόπιστη και ζητούν τώρα την ενδελεχή διερεύνηση της.

Οι δυο μηχανικοί αναφέρονται σε υπαλλήλους της Πολεοδομίας που κάνουν αυτοψίες τα δυο τελευταία χρόνια. Για τον έναν υπάλληλο, υποστηρίζουν ότι “ έχει στήσει τον τελευταίο καιρό μια “φάμπρικα”, καθώς συνεργάζεται με συγκεκριμένους μηχανικούς και παίρνει μέσω αυτών χρηματικά ποσά για να μην γίνονται αυτοψίες σε πελάτες τους στην Μύκονο”. Με αυτό το τρόπο, υποστηρίζουν οι δυο μηχανικοί, τα αυθαίρετα δεν ελέγχονται και οι αυθαιρετούχοι τη γλιτώνουν.

“ Αυτό εκτός από ανήθικο, δημιουργεί εις βάρος μας αθέμιτο ανταγωνισμό, καθώς εμείς εμφανιζόμαστε στην αγορά ως ανίκανοι και ανεπαρκείς, τη στιγμή που δεν έχουμε αυτές τις προσβάσεις για τους πελάτες μας να μην τους τα γράψουν τα αυθαίρετα” υπογραμμίζουν οι καταγγέλλοντες.

Για τον δεύτερο υπάλληλο, οι δυο μηχανικοί ισχυρίζονται ότι προσεγγίζει πολίτες που τους έχουν βεβαιωθεί οι αυθαιρεσίες και τους προτείνει να συνεργαστούν με συγγενή του που είναι μηχανικός “για να έχουν καλή έκβαση οι υποθέσεις τους”.

“ Όταν ένας πολίτης όμως βλέπει έναν υπάλληλο της υπηρεσίας να υπόσχεται, εννοώντας ξεκάθαρα ότι από την ιδιότητα του είναι σε πλεονεκτική θέση να τους βοηθήσει, αυτό μας θίγει και μας υποβαθμίζει επαγγελματικά, μιας και εμείς εμφανιζόμαστε ως λίγοι”, τονίζουν. Και προσθέτουν: “ Βλέπετε δεν έχουν καταλάβει κάποιοι ότι σε ένα μικρό τόπο όπως η Μύκονος, πολλά συζητιούνται και πολύ εύκολα μαθεύονται και από την στιγμή που έχουν επιβεβαιωθεί αυτά με τον πιο άμεσο τρόπο, παύουν να είναι φήμες ή κακόβουλα ψέμματα”.

Στην καταγγελία τους οι δυο μηχανικοί απευθυνόμενοι προς τη νέα προϊσταμένη της Πολεοδομίας Σύρου, κ.Δέσποινα Βουλγαρίδου, προτείνουν μεταξύ άλλων και τη διαρκή εναλλαγή των ελεγκτών που κάνουν τις αυτοψίες στις οικοδομές “ για να μην διευκολύνονται τέτοια φαινόμενα”.



Απευθυνόμενοι δε προς την εισαγγελία Σύρου οι καταγγέλλοντες μηχανικοί, αποκαλύπτουν πως στη διάθεση τους βρίσκονται ηχογραφημένες συνομιλίες που αποδεικνύουν τους ισχυρισμούς τους, τις οποίες είναι διατεθειμένοι να προσκομίσουν εφόσον δώσουν την έγκριση τους οι πληροφοριοδότες τους.

“Αμαρτωλή” μου πολεοδομία

Όμως δεν είναι η πρώτη φορά που οι υπηρεσίες δόμησης Σύρου και Μυκόνου βρίσκονται στο μικροσκόπιο της Δικαιοσύνης και λοιπών ελεγκτικών αρχών του κράτους για υποθέσεις που αφορούν σε χρηματισμό υπαλλήλων τους. Πριν από 12 χρόνια είχαν ασκηθεί διώξεις σε βάρος του τέως διευθυντή και υποδιευθυντή της Πολεοδομίας Σύρου, και κατά του τέως διοικητή και υποδιοικητή του Αστυνομικού Τμήματος Μυκόνου. Οι διώξεις είχαν ασκηθεί από την εισαγγελία της Σύρου ως φυσικό επακόλουθο εξαιτίας των επιβαρυντικών στοιχείων που είχαν προκύψει από την εισαγγελική έρευνα, και την αντίστοιχη του επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και των Εσωτερικών Υποθέσεων της Αστυνομίας, σχετικά με το κύκλωμα που φαίνεται να είχε στηθεί γύρω από την εκμετάλλευση πολυτελών αυθαιρέτων.

Χαρακτηριστικό ήταν ότι οι τότε αρμόδιες ελεγκτικές Αρχές είχαν κληθεί να ψάξουν εις βάθος 157 περιπτώσεις αυθαιρέτων σε Μύκονο, Σύρο και Κύθνο ενώ ακολουθούσε η Τζια- για τα οποία οι υπεύθυνοι της Πολεοδομίας «παρέλειψαν» να βεβαιώσουν πρόστιμα 20 εκατ ευρώ. 
Τότε είχε ασκηθεί δίωξη και εις βάρος του νομάρχη Κυκλάδων και του αντινομάρχη για πολεοδομικά θέματα “για απλή συνέργεια” καθώς φέρονται να είχαν παραλείψει να ενισχύσουν με προσωπικό την Πολεοδομία Σύρου, κίνηση που ακούσια διευκόλυνε το «θολό» τοπίο στην υπηρεσία.

To χρυσό Rolex

Το 2016 είδε το φως της δημοσιότητας ένα σκάνδαλο στην υπηρεσία δόμησης Μυκόνου. Ο τότε προϊστάμενος συλλαμβάνεται έπειτα από επιτόπια έρευνα των αστυνομικών αρχών σε ανεγειρόμενη οικοδομή στον Άγιο Ιωάννη, δίπλα στο γνωστό ξενοδοχείο «Saint John». Το έργο αφορούσε την ανέγερση μιας νέας πολυτελούς ξενοδοχειακής μονάδας που άνηκε σε οικογένεια Μυκονιατών που διατηρούν πολλά ξενοδοχεία στο νησί. Επρόκειτο για έργο που είχε σταματήσει έπειτα από καταγγελίες που υποβλήθηκαν στην Αστυνομία και στην Πολεοδομία για πολεοδομικές αυθαιρεσίες.

Ο πολεοδόμος είχε κληθεί τηλεφωνικώς από τον αξιωματικό υπηρεσίας του Α.Τ. Μυκόνου να προσέλθει στο Τμήμα για να δώσει εξηγήσεις, έπειτα από μήνυση που υποβλήθηκε εναντίον του διότι, παρά τη διακοπή εργασιών που ίσχυε από το 2015 λόγω των πολεοδομικών παραβάσεων στη συγκεκριμένη οικοδομή, εκείνος έκρινε με δική του ευθύνη ότι οι εργασίες μπορούν να συνεχιστούν.


Η σύλληψη του διευθυντή της Πολεοδομίας Μυκόνου που κυκλοφορούσε με χρυσό Rolex και η έρευνα που ακολούθησε στο γραφείο του ήταν μόνο η αρχή για να ξετυλιχθεί το κουβάρι της διαφθοράς και της ασυδοσίας που επικρατούσε στο νησί, στο οποίο φέρονται να συμμετέχουν από απλοί δημόσιοι υπάλληλοι και διοικητικοί μέχρι μεγάλα ονόματα του επιχειρηματικού κόσμου που έχουν χτίσει ξενοδοχεία και βίλες-μεγαθήρια μετά το 2011. Στο πριγκιπάτο της αυθαιρεσίας όπου το χρήμα ρέει άφθονο, τα τελευταία χρόνια έχουν αποπεμφθεί για διαφορετικές υποθέσεις δύο δήμαρχοι και ένας ακόμη προϊστάμενος της Πολεοδομίας, ενώ στη φυλακή βρέθηκαν και διοικητικοί υπάλληλοι.

Ονόματα δημάρχων αναμείχθηκαν σε οικονομικά σκάνδαλα (δεν εισέπρατταν τέλη παρεπιδημούντων), όμως τελικά αθωώθηκαν, σε αντίθεση με διοικητικούς υπαλλήλους που κρίθηκαν ένοχοι από τη Δικαιοσύνη και μπήκαν φυλακή. Ένας άλλος προϊστάμενος της Πολεοδομίας απασχόλησε τις Αρχές μετά την αποκάλυψη ότι «έλεγξε τον εαυτό του και τον... βρήκε καθαρό» μετά από καταγγελία που έγινε εις βάρος του στην Αστυνομία για πολεοδομικές αυθαιρεσίες που είχαν εντοπιστεί στην κατοικία του. Οι επιτόπιες αυτοψίες που ακολούθησαν εκ των υστέρων έγιναν από κλιμάκιο της υπηρεσίας της οποίας προΐσταται και έφεραν την υπογραφή του!

Ενός άλλου προϊστάμενου της Πολεοδομίας, το όνομά του οφιγουράριζε στη λίστα Ράιχενμπαχ, με τους 1.600 φορολογούμενους μεγάλου πλούτου που ελέγχονται από τις αρμόδιες αρχές του υπουργείου Οικονομικών και ο κατάλογος με τους “αμαρτωλούς” υπαλλήλους της Πολεοδομίας δεν έχει τέλος.

Μια ανώνυμη καταγγελία που είχε σταλεί εκείνη την εποχή στον τότε υπουργό Δικαιοσύνης Νίκο Παρασκευόπουλο και είχε κοινοποιηθεί στον εισαγγελέα Εφετών Αιγαίου, στον εισαγγελέα Πρωτοδικών Σύρου και στον γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης περιέγραφε με γλαφυρό τρόπο ένα από τα μεγαλύτερα όργια διαφθοράς και πολεοδομικών παραβάσεων που βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη στο Νησί των Ανέμων. Ο συντάκτης της καταγγελίας έκανε αναφορά σε «άδειες που βγαίνουν χωρίς τις απαραίτητες εγκρίσεις», παρά μόνο με την έγκριση του Συμβουλίου Αρχιτεκτονικής Επιτροπής Τήνου - Μυκόνου. Υποστήριζε ότι το Πολεοδομικό Γραφείο της Μυκόνου φέρεται να εξέδιδε άδειες μικρής κλίμακας που ενέκριναν επισκευές, για παράδειγμα βαψίματα σε τοιχάκια, όμως βάσει αυτών των αδειών χτίζονταν ολόκληρα κτήρια χιλιάδων τ.μ.

Φρίξος Δρακοντίδης
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Έρχεται και επιδότηση για ηλιακούς θερμοσίφωνες: Πότε θα ανοίξει η πλατφόρμα για τις αιτήσεις


Έρχεται και  επιδότηση για ηλιακούς θερμοσίφωνες. Όπως είπε ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος, Κώστας Σκρέκας στο OPEN, στόχος είναι «έως το τέλος του χρόνου να ανοίξει η πλατφόρμα των αιτήσεων για την αντικατάσταση και νέα εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων».

Σύμφωνα με τον κ. Σκρέκα, «έχει ενταχθεί στο Re Power EU, το νέο Ταμείο της Ε.Ε. για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, ένα μεγάλο ποσό για αγορά και εγκατάσταση ηλιακών θερμοσιφώνων».

Ο υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος τόνισε ακόμη ότι στόχος είναι έως το τέλος του έτους να ανοίξει και η πλατφόρμα για τα φωτοβολταϊκά στις στέγες, ενώ έρχεται και το «Εξοικονομώ» για τις επιχειρήσεις, προοδηγός του οποίου θα δημοσιευθεί τις επόμενες δύο εβδομάδες.

📺Χατδηδάκης: Ποιοι συνταξιούχοι θα δουν διπλή και τριπλή αύξηση - Δείτε παραδείγματα


«Μετά από 12 χρόνια ξεπαγώνουν οι συντάξεις και τουλάχιστον το 87% των συνταξιούχων θα δει κατευθείαν αύξηση στη σύνταξη, πολλοί από τους οποίους, μάλιστα, θα δουν διπλή και τριπλή αύξηση», δήλωσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, σε συνέντευξη που παραχώρησε σε εκπομπή του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ.

Στο πλαίσιο της συνέντευξης, ο κ. Χατζηδάκης διευκρίνισε ότι η αύξηση, που θα δοθεί αναδρομικά από την 1η Ιανουαρίου 2023, συνδέεται με τον τιμάριθμο και την ανάπτυξη και ανέφερε ότι το ποσοστό της αύξησης θα προσδιοριστεί μόλις ανακοινωθούν από την ΕΛΣΤΑΤ τα επίσημα στοιχεία για την αύξηση του ΑΕΠ και την αύξηση του τιμαρίθμου την τρέχουσα χρονιά.

Παράλληλα, ο υπουργός Εργασίας σημείωσε ότι για πάρα πολλούς συνταξιούχους οι αυξήσεις θα είναι περισσότερες. Όπως εξήγησε, το 2023 θα υπάρξει αύξηση των αποδοχών από την κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης, αύξηση από την 4η δόση του επανυπολογισμού συντάξεων για 30 έτη και άνω και τη χορήγηση της έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης των 250 ευρώ, καθώς και η προαναφερόμενη αύξηση βάσει πληθωρισμού και ανάπτυξης.

«Η μεγάλη πλειονότητα των συνταξιούχων θα δει κατευθείαν αύξηση στη σύνταξη», αποσαφήνισε ο κ. Χατζηδάκης, τονίζοντας ότι κάποιοι, παρότι δεν θα δουν κάτι αμέσως στην τσέπη τους διότι έχουν μεγαλύτερη προσωπική διαφορά, λόγω του νόμου Κατρούγκαλου, με αυτές τις αυξήσεις θα «ροκανίσουν» σημαντικά την προσωπική διαφορά και θα βρεθούν σε καλύτερη θέση για μελλοντικές αυξήσεις. Ωστόσο, η πλειονότητα όσων υπάγονται στις διατάξεις για την προσωπική διαφορά θα δει αύξηση στο εισόδημα, λόγω της κατάργησης της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης. «Έχουμε υπολογίσει, χωρίς να λογαριάσουμε την επίδραση που μπορεί να έχει η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση των 250 ευρώ ή η 4η δόση επανυπολογισμού του νόμου Βρούτση, ότι μόνο το 13% των συνταξιούχων θα μείνει χωρίς πραγματικές αυξήσεις, το 87% θα έχει αυξήσεις και πολλοί από αυτούς θα έχουν διπλή αύξηση και άλλοι θα έχουν και τριπλή αύξηση», επεσήμανε ο υπουργός και πρόσθεσε ότι από τους 850.000 συνταξιούχους που εμπίπτουν στην προσωπική διαφορά του νόμου Κατρούγκαλου οι 504.000 θα ωφεληθούν άμεσα λόγω της κατάργησης της εισφοράς αλληλεγγύης.

Στη συνέχεια, ο κ. Χατζηδάκης παρουσίασε συγκεκριμένα παραδείγματα, υπογραμμίζοντας τα εξής:

Παράδειγμα 1: Αν υποτεθεί ότι το ποσοστό της αύξησης θα ανέλθει στο 7%, οι συνταξιούχοι που λαμβάνουν σύνταξη 750 ευρώ θα έχουν μηνιαίο όφελος 53 ευρώ, ενώ το ετήσιο όφελος θα είναι 636 ευρώ, (δηλαδή το 85% της 13ης σύνταξης). Όμως, όπως συμπλήρωσε ο υπουργός, οι συνταξιούχοι αυτής της κατηγορίας θα είναι στη συντριπτική πλειονότητα τους επιλέξιμοι για το επίδομα των 250 ευρώ. Επομένως, αν προστεθεί στα 636 ευρώ, που είναι το ετήσιο όφελος από την αύξηση, η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση των 250 ευρώ, το όφελος φτάνει τα 886 ευρώ.

Παράδειγμα 2: Με σενάριο αύξησης 7%, συνταξιούχοι που λαμβάνουν σύνταξη 900 ευρώ θα έχουν μηνιαίο όφελος 63 ευρώ και ετήσιο όφελος 756 ευρώ, (δηλαδή το 90% της 13ης σύνταξης).

Παράδειγμα 3: Αν υποτεθεί ότι το ποσοστό της αύξησης διαμορφωθεί στο 7%, κάποιος που λαμβάνει αναπηρική σύνταξη των 514 ευρώ, θα έχει μηνιαίο όφελος 36 ευρώ και ετήσιο όφελος 432 ευρώ. Αν προστεθεί και το ποσό της έκτακτης εφάπαξ ενίσχυσης των 250 ευρώ, το συνολικό όφελος θα ανέλθει στα 682 ευρώ.

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εργασίας δήλωσε ότι το θέμα της έκδοσης των ληξιπρόθεσμων εκκρεμών κύριων συντάξεων βρίσκεται στην τελική ευθεία για την οριστική επίλυσή του και ότι από τις αρχές του νέου έτους θα ξεκινήσει το πρόγραμμα χορήγησης χαμηλότοκων δανείων σε νέους ή νέα ζευγάρια.

Επιπλέον, ο κ. Χατζηδάκης αναφέρθηκε και σε ακόμη ένα νέο μέτρο που αφορά το επίδομα μητρότητας, το οποίο επεκτείνεται στον ιδιωτικό τομέα από το 2023 για τρεις μήνες. Από τους έξι μήνες, δηλαδή, στους εννέα. Σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, το μέτρο μπορεί να εφαρμοστεί εναλλακτικά και για τον πατέρα και αποσκοπεί πρωτίστως στη στήριξη της οικογένειας και στην εξίσωση, ουσιαστικά, μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Με βάση το παράδειγμα που έχει δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο, μία μητέρα λαμβάνει σήμερα για ειδική παροχή προστασίας μητρότητας τον βασικό κατώτατο μισθό επί έξι μήνες, δηλαδή 713 Χ 6 = 4.278 ευρώ (μεικτά). Με την επέκταση του επιδόματος κατά τρεις μήνες θα λάβει 713 Χ 9= 6.417 ευρώ μεικτά.

Αναφορικά με σημερινό δημοσίευμα που κάνει λόγο για «πάγωμα» της αύξησης των ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες, ο υπουργός Εργασίας ξεκαθάρισε ότι οι ασφαλιστικές εισφορές δεν θα «παγώσουν» γι' αυτές τις κατηγορίες των ασφαλισμένων και σημείωσε: «Ο ΣΥΡΙΖΑ, με τον νόμο Κατρούγκαλου, τσάκισε τους αυτοαπασχολούμενους. Η κυβέρνησή μας άλλαξε άρδην το σύστημα αυτό υπέρ των αυτοαπασχολουμένων και των ελεύθερων επαγγελματιών. Πλέον, ο μισθωτός που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό δίνει σε εισφορές στον ΕΦΚΑ 20% περισσότερο από ό,τι δίνουν οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Αν παγώσουμε τις εισφορές, οι άνθρωποι αυτοί δεν θα πάρουν υψηλές συντάξεις, διότι για να πάρεις σύνταξη πρέπει να καταβάλεις προηγουμένως εισφορές. Δεν μπορεί ο εργαζόμενος που αμείβεται με τον κατώτατο μισθό να δίνει υψηλότερες εισφορές από ό,τι δίνει ένας γιατρός, ένας δικηγόρος και ένας μηχανικός. Μπορεί να διανύουμε το τελευταίο έτος πριν από τις εκλογές, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα είμαστε υπεύθυνοι».

Τέλος, σχετικά με τα αναδρομικά, ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι θα δοθούν σύμφωνα με τις δικαστικές αποφάσεις.


Κοζάνη: Φοιτητής έκοβε βόλτες στους δρόμους γυμνός - Συνελήφθη από τις Αρχές


Ένα ασυνήθιστο περιστατικό έλαβε χώρα στην Κοζάνη το μεσημέρι της Παρασκευής 23 Σεπτεμβρίου όταν άνδρας νεαρής ηλικίας κυκλοφορούσε γυμνός μέσα στην πόλη. Σύμφωνα με τις πληροφορίες του KOZANILIFE.GR, ο 22χρονος φοιτητής φαίνεται να «έκοβε» βόλτες ανενόχλητος στην περιοχή του Δημοτικού πάρκου Κοζάνης.

Διερχόμενοι πολίτες που είδαν το θέαμα κάλεσαν αμέσως την Αστυνομία. Στο σημείο έσπευσε άμεσα η ομάδα ΔΙΑΣ, προκειμένου να επιληφθεί του συμβάντος.

Ο 22χρόνος φοιτητής προσήχθη στο Αστυνομικό Μέγαρο Κοζάνης και μετέπειτα μεταφέρθηκε σε ψυχιατρική κλινική για περαιτέρω διερεύνηση.

Newsweek: Τρεντ στο twitter ο Σι Τζινπίνγκ: Πώς ξεκίνησαν ξαφνικά φήμες για πραξικόπημα στην Κίνα, τι συνέβη


O πρόεδρος της Κίνας Σι Τζινπίνγκ έγινε ένα από τα κορυφαία θέματα στο Twitter εν μέσω ανυπόστατων αναφορών πως βρίσκεται σε κατ’ οίκον περιορισμό και πως η Κίνα βρίσκεται εν μέσω στρατιωτικού πραξικοπήματος.

Ο Κινέζος πρόεδρος και η φράση #ChinaCoup έγιναν trends στα social media αφότου δεκάδες χιλιάδες χρήστες διέδωσαν ανεπιβεβαίωτες φήμες πως ο πρόεδρος κρατείται και πως έχει ανατραπεί από τον Λαϊκό Απελευθερωτικό Στρατό της Κίνας.

Πώς ξεκίνησαν οι φήμες για πραξικόπημα κατά του Σι Τζινπίνγκ - Ακυρώθηκαν πτήσεις και δρομολόγια τρένων
Η εικασία αυτή, την οποία δεν έχει αναπαραχθεί από καμία αξιόπιστη πηγή, προέκυψε καθώς σήμερα δεν πραγματοποιούνται σχεδόν καθόλου εμπορικές πτήσεις πάνω από την πρωτεύουσα Πεκίνο, ενώ ανεπιβεβαίωτες αναφορές υποστηρίζουν ότι ακυρώνονται επίσης όλα τα δρομολόγια τρένων και λεωφορείων από το Πεκίνο.


Σύμφωνα με το Newsweek, η ιστοσελίδα του αεροδρομίου Beijing Capital Airport δείχνει όντως ότι αρκετές πτήσεις από την πρωτεύουσα της Κίνας έχουν ακυρωθεί- αλλά πολλές άλλες εξακολουθούν να είναι προγραμματισμένες ή έχουν ήδη προσγειωθεί. Υπήρξαν επίσης αναφορές πως οι πτήσεις ακυρώθηκαν εν μέσω προγραμματισμένης στρατιωτικής άσκησης.


Ένα ευρέως διαδεδομένο βίντεο που αναρτήθηκε στο Twitter φέρεται επίσης να δείχνει μια γραμμή στρατιωτικών οχημάτων μήκους έως και 80 χιλιομέτρων να κατευθύνεται προς το Πεκίνο εν μέσω αναφορών για στρατιωτικό πραξικόπημα στις 22 Σεπτεμβρίου.


Ωστόσο, το βίντεο έχει διάρκεια μικρότερη του ενός λεπτού και δεν δείχνει αν η γραμμή των στρατιωτικών οχημάτων εκτείνεται σε μήκος 80 χιλιομέτρων. Δεν επιβεβαιώνεται πότε και πού γυρίστηκε, ούτε ότι η αυτοκινητοπομπή κατευθύνεται προς το Πεκίνο στο πλαίσιο στρατιωτικού πραξικοπήματος.

Τη φήμη τροφοδότησε και ο Ινδός πολιτικός Subramanian Swamy, ο οποίος έγραψε στο Twitter στους 10 εκατομμύρια ακολούθους του το Σάββατο: «Νέα φήμη που πρέπει να ελεγχθεί: Xi Jingping σε κατ' οίκον περιορισμό στο Πεκίνο; Όταν ο Σι βρισκόταν πρόσφατα στη Σαμαρκάνδη, οι ηγέτες του Κινεζικού Κομμουνιστικού Κόμματος υποτίθεται ότι απομάκρυναν τον Σι από υπεύθυνο του κόμματος για τον στρατό. Στη συνέχεια ακολούθησε ο κατ' οίκον περιορισμός. Έτσι λένε οι φήμες».


Σε μια σειρά από tweets, ο Drew Thompson, πρώην αξιωματούχος του Υπουργείου Άμυνας για την Κίνα, την Ταϊβάν και τη Μογγολία, περιγράφει τις φήμες ως «πλήρες ψέμα».

«Η φήμη ότι ο Σι Ζινπίνγκ έχει συλληφθεί δεν έχει έχει βάση επειδή είναι μια τόσο ευαίσθητη πολιτική στιγμή στην Κίνα και οι πρόσφατες δίκες (και καταδίκες) μακροχρόνιων ανώτερων αξιωματούχων δημιουργούν μια ατμόσφαιρα θερμοκηπίου», έγραψε ο Τόμσον.

«Η ανοιχτή συζήτηση για την αντιπολίτευση στον Σι κάνει τις φήμες αληθοφανείς. Παρά την έλλειψη αποδείξεων ότι ο Σι αντιμετωπίζει εσωτερική αντιπολίτευση, οι εικασίες επιμένουν. Αυτό ενισχύει την αληθοφάνεια της φήμης, ή την ελπίδα για κάποιους, ότι ο Σι συλλαμβάνεται».

Η Φρίντα Γκίτις, αρθρογράφος σε θέματα παγκόσμιας πολιτικής και πρώην ανταποκρίτρια του CNN, απέρριψε επίσης τις «άγριες φήμες» που προέρχονται από την Κίνα.
«Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης σφύζουν από ισχυρισμούς ότι έγινε πραξικόπημα στην Κίνα, ότι ο Σι Ζινπίνγκ βρίσκεται σε κατ' οίκον περιορισμό. Αλλά δεν υπάρχει καμία απόδειξη ότι αυτό είναι αλήθεια».

Υπενθυμίζεται πως ο πρόεδρος Σι βρέθηκε πρόσφατα στη σύνοδο κορυφής των ηγετών του Οργανισμού Συνεργασίας της Σαγκάης (SCO) στη Σαμαρκάνδη του Ουζμπεκιστάν, όπου είχε συνομιλίες με τον πρόεδρο της Ρωσίας Βλαντίμιρ Πούτιν.

📺ΗΠΑ: Τρένο παρέσυρε περιπολικό που είχε μέσα μια 20χρονη - Συγκλονιστικό βίντεο


Τύχη βουνό είχε μια 20χρονη στο Κολοράντο των ΗΠΑ όταν το περιπολικό στο οποίο την είχαν βάλει οι αστυνομικοί, οι οποίοι νωρίτερα της είχαν περάσει χειροπέδες, παρασύρθηκε από τρένο καθώς ήταν σταματημένο πάνω στις σιδηροδρομικές γραμμές.

Βίντεο από τις κάμερες ασφαλείας στις στολές αστυνομικών αλλά και σε άλλα περιπολικά έχει καταγράψει τη στιγμή της παράσυρσης του περιπολικού από το τρένο.

Στο βίντεο ακούγεται ο μηχανοδηγός του τρένου να χτυπάει τη σειρήνα για να ειδοποιήσει τους αστυνομικούς οι οποίοι, ωστόσο, δεν αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο. Αντίθετα η 20χρονη Γιαρένι Ρίος-Γκονζάλες ακούγεται να λέει «Θεέ μου, Θεέ μου».


Νωρίτερα οι αστυνομικοί είχαν περάσει χειροπέδες στην 20χρονη για ένα επεισόδιο στο οποίο είχε συμμετάσχει πριν από μερικές ημέρες.

Όπως φαίνεται στο βίντεο οι αστυνομικοί αφού συνέλαβαν την 20χρονη, την έβαλαν στο πίσω κάθισμα του περιπολικού και συνέχισαν να μιλούν μαζί της για τουλάχιστον πέντε λεπτά χωρίς κανείς εξ αυτών να κάνει την παραμικρή κίνηση να απομακρύνει το όχημα από τις σιδηροδρομικές ράγες.

Όταν ένας συνάδελφός τους είδε το τρένο να πλησιάζει φώναξε στους αστυνομικούς «βγάλτε το περιπολικό από τις γραμμές, κάντε πίσω» αλλά τότε ήταν ήδη αργά για να υπάρξει κάποια αντίδραση.


Παρά την σφοδρή πρόσκρουση η 20χρονη, η οποία είναι μητέρα ενός παιδιού, επιβίωσε αν και με αρκετά τραύματα. Οι γιατροί στο νοσοκομείο στο οποίο μεταφέρθηκε διαπίστωσαν ότι η 20χρονη είχε εννέα σπασμένα πλευρά, κάταγμα στο χέρι και τον θώρακα ενώ είχε χάσει και αρκετά δόντια.

Ο αστυνομικός στον οποίο ήταν χρεωμένο το περιπολικό που παρασύρθηκε από το τρένο έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα καθώς η έρευνα για το περιστατικό είναι σε εξέλιξη με αμερικανικά μέσα να θέτουν το ερώτημα «γιατί να παρκάρεις το περιπολικό στις σιδηροδρομικές γραμμές; Είναι τουλάχιστον αμέλεια και ανευθυνότητα».

📺Ευρυτανία: 4 δύτες του Λιμενικού θα βουτήξουν στη Λίμνη Κρεμαστών για την 48χρονη – Το εύρημα στα 70 μέτρα


Συνεχίζονται οι έρευνες στη Λίμνη των Κρεμαστών στην Ευρυτανία για την 48χρονη γυναίκα με καταγωγή από τη Λαμία, η οποία εξαφανίστηκε το απόγευμα της Πέμπτης και έχει εντοπιστεί το αυτοκίνητό της.

Συναγερμός σήμανε όταν το ειδικό μηχάνημα των διασωστών του Ερυθρού Σταυρού, το «Sonar Emily» έπιασε κάποιο σήμα σε μεγάλο βάθος της τάξεως των 70 μέτρων, σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr.

Όμως επειδή οι βατραχάνθρωποι της Πυροσβεστικής βουτούν μέχρι τα 25 μέτρα, αναμενόταν και τελικά θα μεταβούν και θα λάβουν μέρος στην επιχείρηση ερευνών τέσσερις δύτες του Λιμενικού, οι οποίοι θα βουτήξουν για να δουν αν υπάρχει στο σημείο εκείνο το σώμα της γυναίκας ή κάποιο άλλο εύρημα.

Κάποιοι βέβαια εκτιμούν ότι μάλλον δεν πρόκειται για πτώμα καθώς μετά τη δεύτερη ημέρα και λόγω της άνωσης, το σώμα ανεβαίνει στην επιφάνεια και επιπλέει.

Το αυτοκίνητο και το σημείωμα

Όπως έχει αναφέρει το LamiaReport, το αυτοκίνητό της εντοπίστηκε κλειδωμένο στο σημείο της γέφυρας της Ταρτάνας στην δυτική Ευρυτανία. Εντός του οχήματος βρέθηκε το κινητό της και ένα χειρόγραφο σημείωμα, το περιεχόμενο του οποίου δεν έχει επιβεβαιωθεί. Πληροφορίες αναφέρουν ότι το σημείωμα φαίνεται να είναι πρόχειρα και βιαστικά γραμμένο και ασυνάρτητο.

Επίσης, πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στο αυτοκίνητο βρέθηκαν και παπούτσια.

Η 48χρονη, κάτοικος Καρπενησίου, ήταν πολύ γνωστή και αγαπητή στην τοπική κοινωνία που έχει αναστατωθεί από την είδηση της εξαφάνισής της.

Είχε έντονη δραστηριότητα στα social media, με πολλούς ακολούθους και συνήθιζε να ανεβάζει φωτογραφίες και βίντεο από τα μέρη που εξερευνούσε στην όμορφη Ευρυτανία.

Ωστόσο μόλις την περασμένη Δευτέρα (19/9), σύμφωνα με το ρεπορτάζ, είχε νοσηλευτεί στο Νοσοκομείο Καρπενησίου, καταγγέλλοντας ενδοοικογενειακή βία.

Άλλες πληροφορίες θέλουν να είχε εκδηλώσει την πρόθεσή της να κάνει κακό στον εαυτό της μέσω Facebook, κάτι που κινητοποίησε ορισμένους φίλους, οι οποίοι ενημέρωσαν τον άνδρα της κι αυτός με τη σειρά του την αστυνομία.

📺Δήμητρα Αλεξανδράκη: Δεν έχω κάνει απόπειρα αυτοκτονίας - Δείτε βίντεο


Η Δήμητρα Αλεξανδράκη διέψευσε μέσα από την εκπομπή του MEGA «Χαμογέλα και πάλι», τις πληροφορίες που τη θέλουν τις τελευταίες ώρες, να έχει κάνει απόπειρα αυτοκτονίας. Το μοντέλο και instagrammer βγήκε στον αέρα της εκπομπής, εμφανώς αναστατωμένη και εκνευρισμένη με τα δημοσιεύματα. 

«Ειλικρινά αλλάξτε τώρα τον τίτλο της εκπομπής, έχω οικογένεια από πίσω μου. Δεν μπορώ να καταλάβω για ποιο λόγο να κυκλοφορήσει κάτι τέτοιο. Αλλάξτε τώρα τον τίτλο, έτσι και το δει η γιαγιά μου, θα τη στείλουμε στον θάνατο. Δεν μπορώ να καταλάβω, γιατί να γίνει κάτι τετοιο. Υπήρξε ένα περιστατικό αυτοκτονίας αλλά όχι με εμένα, με μία άλλη κοπέλα» τόνισε αρχικά.

«Μόλις ξύπνησα. Με πήραν τηλέφωνο και έχω πάθει σοκ. Εγώ κοιμόμουν στο ξενοδοχείο που μένω στη Θεσσαλονίκη. Καταστρέφετε κόσμο με αυτό το πράγμα. Θα το δουν οι συγγενείς μου και θα πάρουν καρδιά, όσοι έχουν μείνει».

Η συγκεκριμένη πληροφορία, για απόπειρα αυτοκτονίας της Δήμητρας Αλεξανδράκη κυκλοφορεί τις τελευταίες ώρες και μάλιστα ο καλός της φίλος, Δημήτρης Αλεξάνδρου, όπως αποκάλυψε μέσα από τη συχνότητα της εκπομπής, είχε ανησυχήσει για εκείνη και την πήρε τηλέφωνο να δει αν είναι καλά. 

Η είδηση αυτή κυκλοφόρησε και διακινήθηκε μέσω διαδικτύου. Μία κοπέλα, η οποία ασχολείται με το μόντελινγκ, την ώρα που συνομιλούσε με μία φίλη της στο τηλέφωνο, της είπε «Δεν αντέχω άλλο, δεν θέλω άλλο τη ζωή μου».

Η φίλη της κοπέλας ειδοποίησε την αστυνομία και οι αρχές μετέβησαν άμεσα στο ξενοδοχείο, που φέρεται να έμενε το μοντέλο. Η κοπέλα εντοπίστηκε μέσα σε μια «λίμνη» αίματος και μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο.

Το όνομα της Δήμητρας Αλεξανδράκη «μπλέχτηκε» στην υπόθεση, καθώς μέσα από τα social media οι χρήστες ισχυρίστηκαν πως η νεαρή που μεταφέρθηκε εσπευσμένα στο νοσοκομείο, ήταν η ίδια.

📺Εκλογές στην Ιταλία: Όλα δείχνουν νίκη Μελόνι και ανάδειξη της πιο δεξιάς κυβέρνησης από τον Β' Παγκόσμιο


Στις κάλπες, έτοιμοι να εκλέξουν την πιο δεξιά κυβέρνηση από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, προσέρχονται οι Ιταλοί.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η Τζόρτζια Μελόνι, επικεφαλής του μεταφασιστικού κόμματος Αδελφοί της Ιταλίας, εκτιμάται θα γίνει σήμερα η πρώτη γυναίκα της χώρας που θα ηγηθεί κυβέρνησης.

Η Ιταλία παλεύει με μια σειρά κρίσεων, από τον ανεξέλεγκτο πληθωρισμό και τα ακραία καιρικά φαινόμενα που συνδέονται με την κλιματική αλλαγή, μέχρι την ενεργειακή κρίση που επιδεινώνεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία.

Η προεκλογική εκστρατεία, που προκλήθηκε από την πτώση του Μάριο Ντράγκι τον Ιούλιο, ολοκληρώθηκε την Παρασκευή, δίνοντας στους Ιταλούς μια ημέρα ανάπαυλας, καθώς η προεκλογική εκστρατεία απαγορεύεται 24 ώρες προτού προσέλθουν στις κάλπες.

Το χρονικό των εκλογών στην Ιταλία

Από το 1946 και την ίδρυση της Ιταλικής Δημοκρατίας, ούτε λίγο ούτε πολύ έχουν σχηματιστεί 67 κυβερνήσεις στην Ιταλία. Η πρώτη κυβέρνηση της νεαρής Ιταλικής Δημοκρατίας ήταν η κυβέρνηση του Αλτσίντε ντε Γκάσπερι ΙΙ. Η κυβέρνηση απαρτίζεται ήδη από τέσσερα κόμματα και φέρει τους σπόρους της χρόνιας πολιτικής αστάθειας που θα σημαδέψει την πολιτική ζωή της Ιταλίας: αν κανένα κόμμα δεν είναι αρκετά ισχυρό για να κυβερνήσει μόνο του, αυτό σημαίνει ότι θα είναι όμηρος των κυβερνητικών του εταίρων.

Αν ο Αλτσίντε ντε Γκάσπερι, με ρεκόρ 8 πρωθυπουργικών θητειών, χρειάστηκε να συνεργαστεί με τέσσερα κόμματα, τι να πει κανείς για την κυβέρνηση Ρομάνο Πρόντι ΙΙ, το 2006, που μετρούσε 14 κόμματα στον συνασπισμό του και, παρά ταύτα, δεν διέθετε παρά ισχνή πλειοψηφία δύο εδρών στη Γερουσία.

Το εκλογικό σύστημα της Ιταλίας έχει και τα "παραθυράκια" του ενώ δεν έχουν λείψει οι επικριτές του.

Η ειρωνεία είναι ότι ο εκλογικός νόμος που επέτρεψε στον Ρομάνο Πρόντι να κερδίσει τις εκλογές του 2006, έστω με την ισχνή αυτή πλειοψηφία, συντάχθηκε από την ιταλική Δεξιά κατά την προηγούμενη κοινοβουλευτική περίοδο, για να εμποδίσει μια νίκη της Αριστεράς. Τι κι αν η χρήση της λατινικής του ονομασίας porcellum θέλει να τον εξωραΐσει, ο εκλογικός εκείνος νόμος που συντάχθηκε κατά παραγγελία του Σίλβιο Μπερλουσκόνι έμεινε στην Ιστορία ως «σκουπίδι».

Τι θα δούμε σήμερα

Αρχικά, πρέπει να σημειωθεί ότι οι έδρες είναι σημαντικά μειωμένες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες που «μοιράστηκαν» το 2018, με βάση τη μεταρρύθμιση που ψηφίστηκε ένα χρόνο αργότερα. Έτσι, στη νέα Βουλή θα είναι πλέον 400 έναντι 630 στην απερχόμενη, ενώ στη Γερουσία 200 αντί 315.

Με αυτόν τον τρόπο, όπως εκτιμούν οι ειδικοί, περιορίζεται η «ασφάλεια» των προγνώσεων, καθώς οι συσχετισμοί μπορούν να μεταβληθούν εάν αλλάξουν πλευρά πολύ λιγότερες έδρες σε σύγκριση με ό,τι συνέβαινε πριν. Κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι κάθε περιφέρεια και ειδικά εκεί που προβλέπεται αμφίρροπη μάχη, έχει ξεχωριστή σημασία.

Η αβεβαιότητα εντείνεται, ως ένα βαθμό, και από το γεγονός ότι, με βάση άλλη αλλαγή που έγινε το 2021, δικαίωμα ψήφου για τη Γερουσία έχουν πλέον όλοι οι Ιταλοί που έχουν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, αντί του 25ου που ίσχυες ως τώρα.

Η «δεξαμενή» των μονοεδρικών

Ο πιο καθοριστικός παράγοντας είναι, πάντως, άλλος: Το γεγονός ότι οι έδρες δεν μοιράζονται με τον ίδιο τρόπο, αλλά στη βάση ενός μικτού συστήματος, που δίνει σημαντικό μπόνους στον ισχυρότερο συνασπισμό.

Συγκεκριμένα, το 61% (244 στη Βουλή και 122 στη Γερουσία) των εδρών κατανέμεται με το σύστημα της απλής αναλογικής, με μοναδική προϋπόθεση ένα κόμμα να έχει ξεπεράσει το όριο του 3%. Από το υπόλοιπο, το 37% (148 και 74 έδρες αντιστοίχως) αφορά μονοεδρικές περιφέρειες και το 2% (8 και 4) καθορίζεται από τις ψήφους των Ιταλών που ζουν στο εξωτερικό.

Με βάση τα παραπάνω και καθώς δεν θα απέχουν πολύ τα πανεθνικά ποσοστά – άρα και οι αναλογικές έδρες που θα λάβουν – των δύο βασικών αντιπάλων, που είναι το κόμμα της Μελόνι και οι Δημοκρατικοί του Ενρίκο Λέτα, η προσοχή στρέφεται φυσιολογικά στη μεγάλη «δεξαμενή» των μονοεδρικών περιφερειών, όπου για τη νίκη αρκεί η απλή πλειοψηφία, έστω και με μία ψήφο

Το φαβορί «Τζόρτζια Μελόνι»

Η Μελόνι, επικεφαλής του FdI και επικριτής της ευρωπαϊκής ένωσης, δεν θέλει να θεωρεί τίποτα δεδομένο, αλλά μέχρι χθες έλεγε πως «χαμογελάω όταν διαβάζω ή ακούω αναπαραστάσεις των τελευταίων ημερών για τον φόβο μας ότι δεν θα πετύχουμε: είναι ακριβώς το αντίθετο».

Η επιστροφή του M5S; «Είναι ένα αφήγημα χωρίς δύναμη δεν υπάρχει, και το λέω αυτό επειδή έχω ταξιδέψει σε όλη την Ιταλία και ορισμένα πράγματα μπορούν να γίνουν αντιληπτά».

Η ισοπαλία δεν είναι καν ένα πιθανό σενάριο για εκείνη «Δεν είναι γνώμη, οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους. Από τη μία πλευρά υπάρχει ένας συνασπισμός - συνεκτικός, ισχυρός, αξιόπιστος, με ενιαίο πρόγραμμα - από την άλλη πλευρά υπάρχουν κόμματα. Δεν πρόκειται για μια μάχη μεταξύ δύο κομμάτων», λέει.

Και σε κάθε περίπτωση, ρωτάει, ποιες θα ήταν οι πιθανές συμμαχίες που θα έβαζαν σε εφαρμογή οι αντίπαλοι: «Η κεντροδεξιά θα έχει τα ποσοστά για να κυβερνήσει και ελπίζω ότι το FdI, που είναι το κόμμα της υπεράσπισης των εθνικών συμφερόντων του ιταλικού λαού, θα έχει την εμπιστοσύνη των ψηφοφόρων».

Η Λέγκα «έσπασε» την καθιερωμένη προεκλογική σιωπή

Το κόμμα της Λέγκα του Ματέο Σαλβίνι αποφάσισε να μην σεβαστεί την καθιερωμένη, χθεσινή ημέρα σιωπής, πριν τις αυριανές ιταλικές γενικές εκλογές.

«Η προεκλογική εκστρατεία της κεντροαριστεράς χαρακτηρίσθηκε από ψέματα, μίσος, θέληση να αυξηθούν οι φόροι και οι αποβιβάσεις μεταναστών, τόνισε η Λέγκα, μέσω Instagram, και πρόσθεσε:

«Χθες το κεντροαριστερό Δημοκρατικό Κόμμα του Λέτα έκλεισε την εκστρατεία του με αποτυχημένη συγκέντρωση, στη πλατεία του Λαού της Ρώμης, μπροστά σε σημαία της Σοβιετικής Ένωσης. Επιτέλους, μια μικρή, μεγάλη αλήθεια: θυμίζει σε όλους πιο κόμμα χρηματοδοτήθηκε με βαμμένα με αίμα, ρωσικά ρούβλια. Αύριο οι Ιταλοί θα επιλέξουν».

Ανήσυχοι οι Ιταλία, κυρίως οι νέοι, για δεξιά οπισθοδρόμηση

Στο μεταξύ, άνθρωποι που μίλησαν στο Γαλλικό Πρακτορείο στη Ρώμη σήμερα δήλωσαν ότι δεν ήταν σίγουροι για το τι θα ψηφίσουν, καθώς οι τελευταίες δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το κόμμα Αδελφοί της Ιταλίας είναι πιθανό να κερδίσει και να σχηματίσει κυβέρνηση.

«Ανησυχώ από το γεγονός ότι οι δημοσκοπήσεις εμφανίζουν νικητή τη δεξιά, ιδίως την Τζόρτζια Μελόνι», δήλωσε η Μαρία Τάσκα, μια 27χρονη φοιτήτρια με καταγωγή από τη Σικελία. «Από αυτά που έχει πει για τα δικαιώματα των γυναικών, των νέων, των δικαιωμάτων γενικότερα, βλέπω τα πράγματα να πηγαίνουν τουλάχιστον 50 χρόνια πίσω».



Τζόρτζια Μελόνι και Ματέο Σαλβίνι

«Τα προβλήματα είναι παγκόσμια, δεν υπάρχει μαγική λύση. Αλλά μερικές φορές είναι απαραίτητη μια αλλαγή», δήλωσε ένας 75χρονος ιδιοκτήτης καταστήματος, ο οποίος έδωσε μόνο το όνομά του ως Dante.

Η Μελόνι, 45 ετών, εργάστηκε σκληρά τις τελευταίες εβδομάδες για να καθησυχάσει τους νευρικούς επενδυτές και τις ανήσυχες Βρυξέλλες ότι οι ιστορικοί δεσμοί του κόμματός της με τους υποστηρικτές του δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι ανήκουν στο παρελθόν.

Μάλιστα, μαλάκωσε τον τόνο της και δημοσίευσε ένα βίντεο με την ίδια στο TikTok να φτιάχνει παραδοσιακά γλυκά και τορτελίνια από την περιοχή της Απουλίας.

@giorgiameloni_ufficiale

Bologna, a lezione di tortellini fatti a mano da Patrizia e Lisa: un’eccellenza italiana e un orgoglio locale. Che dite, me la sono cavata? Migliorerò.

♬ suono originale - Giorgia Meloni

Όμως την Πέμπτη, κατά τη διάρκεια της τελικής συγκέντρωσης για τον δεξιό συνασπισμό, ο οποίος ενώνει τους Αδελφούς της Ιταλίας της με το αντιμεταναστευτικό κόμμα της Λέγκας του Ματέο Σαλβίνι και το Forza Italia του δισεκατομμυριούχου Σίλβιο Μπερλουσκόνι, αναφέρθηκε ακόμη και στον πολεμιστή Άραγκορν από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών του Τόλκιν.

Η αυτοαποκαλούμενη «χριστιανή μητέρα» πέρασε από τον φανταστικό βασιλιά στο να κατηγορήσει την αριστερά για τους «εμπόρους ναρκωτικών, τους κλέφτες, τους βιαστές και τη μαφία» της χώρας, προσθέτοντας: «Αυτή η Ιταλία τελειώνει την Κυριακή».

Επιδότηση για 250.000 φωτοβολταϊκά: Πώς θα τρέξει το πρόγραμμα, τι έκπτωση θα προσφέρει


Μεγάλο ενδιαφέρον έχει προκαλέσει η εξαγγελία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη από τη ΔΕΘ για ένα νέο πρόγραμμα επιδότησης εγκατάστασης φωτοβολταϊκών.

Όπως προκύπτει, η εξαγγελία του κ. Μητσοτάκη αφορά την εγκατάσταση μικρών φωτοβολταϊκών συστημάτων (10kW) σε 250.000 σημεία. Συγκεκριμένα, πρόκειται για 100.000 φωτοβολταϊκά σε στέγες κατοικιών, 75.000 σε στέγες επιχειρήσεων και 75.000 σε στέγες αγροτικών εκμεταλλεύσεων.

Στο 40% με 60% η επιδότηση για τα φωτοβολταϊκά

«Δημιουργείται ένας χώρος 2,7 GigaWatt ώστε να μπορούν να καλύπτουν μέρος των αναγκών τους σε ηλεκτρική ενέργεια που παράγεται από τον ήλιο. Θα υπάρχει μια επιδότηση 40% με 60%, θα διευκρινιστεί με ποιον τρόπο γίνεται» ανέφερε μιλώντας στην εκπομπή «Ανοιχτή Επικοινωνία» του OPEN ο κ. Γιάννης Χατζησαλάτας, οικονομικός σύμβουλος.

Ο κ. Χατζησαλάτας είπε ότι λόγω της εξαγγελίας σε αυτή τη φάση έχουν παγώσει τα έργα που είχαν ξεκινήσει για την εγκατάσταση μικρών φωτοβολταϊκών, καθώς όλοι τώρα περιμένουν την επιδότηση. Τι θα μπορεί να κάνει κάποιος με το φωτοβολταϊκό στο σπίτι; Παρά την αρχική πεποίθηση ότι ο καταναλωτής θα μεταπωλούσε ρεύμα στον πάροχο, τελικά η πραγματικότητα είναι διαφορετική.

«Θα καλύπτουμε τις ανάγκες του σπιτιού μας ώστε το ρεύμα που απαιτείται να είναι από τον δικό μας ενεργειακό κουμπαρά» σημείωσε ο Γιάννης Χατζησαλάτας. Ουσιαστικά, η ενέργεια που θα παράγεται από το φωτοβολταϊκό θα συμψηφίζεται (αφαιρείται) από την κατανάλωση.

Αιχμές Ζελένσκι για Ισραήλ: Έχω σοκαριστεί - Δεν μας δίνουν αντιπυραυλικό σύστημα


«Δεν ξέρω τι έχει πάθει το Ισραήλ», είπε ο Ουκρανός πρόεδρος μιλώντας με Γάλλους δημοσιογράφους.

Ο ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι δήλωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης που δόθηκε στη δημοσιότητα χθες Σάββατο πως τον έχει «σοκάρει» το γεγονός ότι το Ισραήλ δεν έστειλε συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας στη χώρα του.

Ο κ. Ζελένσκι υπενθύμισε πως είχε ζητήσει τέτοια οπλικά συστήματα λίγο καιρό αφότου ξέσπασε ο πόλεμος με τη Ρωσία, στα τέλη Φεβρουαρίου. Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στο σύστημα Σιδηρούς Θόλος, που χρησιμοποιείται συχνά για την αναχαίτιση πυραύλων και ρουκετών που εκτοξεύονται από τη Λωρίδα της Γάζας.

«Δεν ξέρω τι έχει πάθει το Ισραήλ. Ειλικρινά, έχω σοκαριστεί, δεν καταλαβαίνω γιατί δεν μπορεί να μας δώσει συστήματα αντιαεροπορικής άμυνας», είπε.

Ο αρχηγός του κράτους της Ουκρανίας έκανε τα συγκεκριμένα σχόλια κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε σε γάλλους δημοσιογράφους την Τετάρτη. Το γραφείο του έδωσε στη δημοσιότητα την ηχογράφηση της συνέντευξης χθες.

Οι δηλώσεις του κ. Ζελένσκι για το θέμα ήταν ακόμη πιο δηκτικές από εκείνες που έκανε τον Μάρτιο, όταν επιτιμούσε την ισραηλινή κυβέρνηση επειδή δίσταζε να στείλει όπλα. Τότε, η ισραηλινή κυβέρνηση απέφυγε να δεσμευτεί, διαβεβαιώνοντας πάντως πως θα βοηθήσει το Κίεβο όσο περισσότερο μπορεί.

Το Ισραήλ, η κυβέρνηση του οποίου καταδίκασε τη ρωσική εισβολή που άρχισε πριν από επτά μήνες, ανησυχεί για το ενδεχόμενο διατάραξης της διμερούς σχέσης με τη Ρωσία, παράγοντα με σημαντικό ρόλο στη γειτονική Συρία, όπου οι ισραηλινές ένοπλες δυνάμεις βάζουν συχνά στο στόχαστρο φιλοϊρανούς παραστρατιωτικούς.

«Το αντιλαμβάνομαι — αντιμετωπίζει δύσκολη κατάσταση, αν λάβουμε υπόψη την κατάσταση με τη Συρία και τη Ρωσία», συνέχισε ο κ. Ζελένσκι, επιμένοντας πως σκοπός του δεν είναι να κατηγορήσει κανέναν.

«Αναφέρομαι απλά στα γεγονότα. Οι συζητήσεις μου με την ισραηλινή ηγεσία δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα για την Ουκρανία», συμπλήρωσε.