24 Ιουνίου 2026

📺Λατινοπούλου για Παϊτέρη: «Ευθεία επίθεση, χυδαία προσβολή για μένα και τη μητέρα μου -Έχω κινηθεί ήδη νομικά»


Στην κόντρα της με τον Βασίλη Παϊτέρη αναφέρθηκε ξανά η Αφροδίτη Λατινοπούλου, η οποία αποκάλυψε πως έχει προσφύγει ήδη στη Δικαιοσύνη.

Μιλώντας σήμερα στο Action24, η ευρωβουλευτής και πρόεδρος της Φωνής Λογικής χαρακτήρισε «χυδαία προσβολή» τα όσα είπε ο Ρομά τραγουδιστής και έκανε λόγο για «ευθεία επίθεση-προσβολή», για την οποία έχει κινηθεί ήδη νομικά.

Υπενθυμίζεται ότι η κόντρα ξεκίνησε όταν Λατινοπούλου και Παϊτέρης συναντήθηκαν πριν από λίγες ημέρες σε πλατό τηελεοπτικής εκπομπής και ξέσπασε μεταξύ τους καβγάς για την ορολογία των «γύφτων»-Ρομά. Τότε ο δημοφιλής τραγουδιστής είπε για την πολιτικό: «Αν τη δείτε καλά, θα δείτε ότι έχει γύφτικη ομορφιά. Μήπως η μητέρα της αγόρασε χαλί από έναν γύφτο και δεν το πλήρωσε»;

«Θα αντιμετωπίσει την ελληνική δικαιοσύνη»

«Εδώ μιλάμε μια χυδαία προσβολή της προσωπικότητάς μου, της αξιοπρέπειάς μου, και δη της μητέρας μου. Δεν υπάρχει καμία αντιπαράθεση, υπάρχει μια ευθεία επίθεση-προσβολή για την οποία έχω κινηθεί ήδη νομικά», είπε η κ. Λατινοπούλου, συνεχίζοντας:

«Και όχι μόνο αυτό, αλλά άφησε και υπονοούμενα για οικονομικές συναλλαγές με δικό μου στέλεχος και υποψήφιο».

«Επειδή λοιπόν το ένα είναι χυδαίο και αφορά τη μητέρα μου -που είναι ό,τι ιερότερο έχω και δεν σηκώνω κουβέντα γι’ αυτό, και ο κάθε νοήμων άνθρωπος, που σέβεται τον εαυτό του, προστατεύει τη μητέρα του, την τιμή του και την αξιοπρέπειά του, εξαιρούνται οι δήθεν αριστερούληδες, ευαισθητούληδες που δεν βγάζουν κιχ σε τέτοιες περιπτώσεις- και το δεύτερο αφήνει υπονοούμενα για στέλεχος και υποψήφιό μου, θα αντιμετωπίσει την ελληνική δικαιοσύνη, για να αποδείξει αυτά που δεν υπάρχουν», κατέληξε η Αφροδίτη Λατινοπούλου.



ΚΑΙ; ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΕΣΕΝΑ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟ;😆😆Πρόβλεψη Παπαδόπουλου για ακυβερνησία με "μπλόκο" λαϊκιστών σε Μητσοτάκη στις εκλογές και συγκυβέρνηση με ΝΔ χωρίς τον ίδιο στο τιμόνι


Σύμφωνα με τη στήλη "Τζόκερ" του parapolitika.gr, ο Αλέκος Παπαδόπουλος προβλέπει ακυβερνησία της χώρας, καθώς τα λαϊκιστικά κόμματα δεν μπορούν να συνεννοηθούν

Ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ, Αλέκος Παπαδόπουλος, προβλέπει, σύμφωνα με τη στήλη "Τζόκερ" του parapolitika.gr, σενάριο ακυβερνησίας της χώρας, καθώς τα λαϊκιστικά κόμματα, όπως γίνεται παντού στον κόσμο, δεν μπορούν να συνεννοηθούν. Σύμφωνα με τον ίδιο, σχεδιάζουν να μπλοκάρουν τον Κυριάκο Μητσοτάκη για να μην καταφέρει να πάει τη χώρα σε δεύτερες εκλογές. Κάποιοι, όπως επισημαίνει, θα επιδιώξουν να συγκυβερνήσουν με τη ΝΔ, χωρίς όμως να βρίσκεται στο τιμόνι της χώρας ο τωρινός πρωθυπουργός.

Το αδιέξοδο, η αδυναμία συνεννόησης των λαϊκιστών και ο Μητσοτάκης

Σύμφωνα με όσα αποκαλύπτει η στήλη "Τζόκερ" του parapolitika.gr, δημοσιογράφοι συνάντησαν τυχαία τον πρώην υπουργό του ΠΑΣΟΚ, Αλέκο Παπαδόπουλο σε μία εκδρομή του και ρώτησαν τη γνώμη του για τις πολιτικές εξελίξεις. Ο έμπειρος πολιτικός, προέβλεψε ακυβερνησία, καθώς σύμφωνα με τον ίδιο, δεν υπάρχει πουθενά στο κόσμο παράδειγμα συνεννόησης μεταξύ λαϊκιστικών κομμάτων.

Συνεχίζοντας, ο πρώην υπουργός είπε ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν θα έχει αυτοδυναμία και κυβέρνηση θα μπορούν να κάνουν μόνο τα λαϊκίστικα κόμματα, σε συνεργασία μεταξύ τους. Και θα έχουμε μία δραματική εξέλιξη για την χώρα. Ακυβερνησία. Όσον αφορά τον Κυριάκο Μητσοτάκη, τον πρωθυπουργό της χώρας, θα τον μπλοκάρουν και δεν θα καταφέρει ο ίδιος να πάει την χώρα σε δεύτερες εκλογές, σύμφωνα πάντα με τον Αλέκο Παπαδόπουλο.

Όπως εκτιμά ο Αλέκος Παπαδόπουλος, όλοι ή οι περισσότεροι από τους λαϊκιστές ηγέτες θα δηλώσουν πρόθυμοι να μπούνε σε κυβέρνηση με την ΝΔ, αλλά χωρίς πρωθυπουργό τον Κυριάκο Μητσοτάκη, και, έτσι, το αδιέξοδο θα επέλθει πλήρες και έμπλεο λαϊκισμού.

ΠΟΥΛΟ Η ΡΟΥΜΑΝΑ😆😆Ο Άρειος Πάγος απέρριψε την προσφυγή Κοβέσι για τη θητεία των Ευρωπαίων Εισαγγελέων


Την απόρριψη της προσφυγής της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας (EPPO) σχετικά με τη διετή ανανέωση της θητείας τριών ελλήνων εντεταλμένων Ευρωπαίων εισαγγελέων, ως απαράδεκτης, αποφάσισε η Διοικητική Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Με ψήφους 72-10 απορρίφθηκε η προσφυγή που είχε καταθέσει η EPPO επιμένοντας ότι πρέπει να δοθεί πενταετής θητεία ανανέωσης σε τρεις εισαγγελείς που υπηρετούν στο ελληνικό κλιμάκιο της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

Υπενθυμίζεται ότι το Ανώτατο Δικαστικό Συμβούλιο του Αρείου Πάγου είχε αποφασίσει διετή ανανέωση για τους τρεις εισαγγελείς Πόπη Παπανδρέου, Χαρίκλεια Θάνου και Διονύση Μουζάκη.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η προσφυγή απορρίφθηκε με το σκεπτικό ότι η ελληνική νομοθεσία προβλέπει πως για θέματα υπηρεσιακής κατάστασης δικαστικών λειτουργών μόνο οι ίδιοι δύνανται να προσφύγουν στην Ολομέλεια του Αρείου Πάγου.

Κατά συνέπεια η προσφυγή της EPPO κρίθηκε απαράδεκτη, καθώς δεν είχε το δικαίωμα -κατά τη συντριπτική πλειοψηφία των αρεοπαγιτών- να προσφύγει για λογαριασμό των τριών εισαγγελέων.

Τα επιχειρήματα της ΕPPO

Κατά τη συζήτηση, η πλευρά της EPPO εκπροσωπήθηκε από τον συνταγματολόγο Σπύρο Βλαχόπουλο, ο οποίος υπέβαλε και υπόμνημα με τις θέσεις του, υπογραμμίζοντας μεταξύ άλλων την υπεροχή του ενωσιακού δικαίου στην συγκεκριμένη περίπτωση.

Στη φαρέτρα των επιχειρημάτων της EPPO ήταν ότι η ανανέωση της θητείας για πέντε χρόνια είχε αποφασιστεί για όλους τους Ευρωπαίους εισαγγελείς από το Κολλέγιο στο Λουξεμβούργο και ότι δεν μπορεί η κάθε χώρα να ανανεώνει κατά το δοκούν, κάτι που θα έθετε σε κίνδυνο την ενότητα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας.

Μάλιστα, στο υπόμνημα φέρεται να γίνεται λόγος για την ανάγκη υποβολής προδικαστικού ερωτήματος στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο προκειμένου να ξεκαθαριστεί το ποιός έχει την αρμοδιότητα να ανανεώνει της θητείες των ευρωεισαγγελέων. Σημειώνεται ότι αυτήν την άποψη υποστήριξαν 10 μέλη της μειοψηφίας της Ολομελείας.

Το παρασκήνιο του νέου νόμου Πιερρ και ο λογαριασμός, το μνημόσυνο του ΠΑΣΟΚ, η Νάντια και ο Οδυσσέας, το αράπικο φιστίκι του Σκλαβενίτη, η παρέα και ο παράδεισος του Πόλυ


Ο νέος νόμος της κυβέρνησης δεν επεκτείνει μόνο τις ευεργετικές διατάξεις του Αρείου Πάγου για τα κόκκινα δάνεια, αλλά θεσπίζει και νέες δίδοντας μια καλή ανάσα στους δανειολήπτες που (και) σήμερα υποφέρουν για να αντιμετωπίσουν τους ομολογουμένως ανυπόφορους τόκους. Όσοι θα επωφεληθούν του νόμου Πιερρ υπολογίζονται σε περίπου 100.000 παλαιοί κόκκινοι δανειολήπτες. Όπως είπε ο υπουργός ανάλογα με τις κατηγορίες των δανειοληπτών θα κοστίσει στον Ηρακλή περίπου 500 εκατ. αλλά και άλλα 200 εκατ. τα οποία μοιράζονται από 100 εκατ. ο Ηρακλής και οι τράπεζες, ανάλογα με την έκθεση που έχει η καθεμία. Ο Μεγάλου που ήταν χθες στα Γιάννενα μαζί στο πάνελ με τον Πιερρακάκη είπε ότι το πληροφορήθηκε εκείνη την ώρα και τοποθετήθηκε για τη ρύθμιση θετικά. Μερικές αποφάσεις γενικά όσο και αν δεν είναι ευχάριστες πρέπει να γίνονται αποδεκτές, η Τράπεζα Πειραιώς πάει καλά κι αναπτύσσεται, ο Μεγάλου δεν είναι από τους τύπους που μεμψιμοιρούν και φυσικά δεν υπάρχει λόγος να κοιτάει πίσω. Τη νέα ρύθμιση ο Πιερρ την έθεσε προχθές υπό έγκριση στον Κ. Μητσοτάκη και κατόπιν στον Στουρνάρα, δεν τη γνώριζε άλλος.

Τοur Πιερρακάκη στα Γιάννενα

-Με αφορμή την παρουσία του στο δικό μας συνέδριο του Cantina στα Ιωάννινα και την είδηση που έδωσε για τη ρύθμιση που αφορά τους δανειολήπτες με τον νόμο Κατσέλη, ο Πιερρ έκανε πλήρη περιοδεία στον νομό. Πήγε σε ΣΑΕΚ (Σχολή Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης της ΔΥΠΑ) και βεβαίως σε μοναστήρι της περιοχής, επισκέφθηκε τη Βιομηχανική Περιοχή ενώ συναντήθηκε και με τα στελέχη της Νομαρχιακής Οργάνωσης της ΝΔ που είναι σε φάση εκλογικής κινητοποίησης. Κοινώς, κανονικό «ζέσταμα», ενώ σειρά παίρνει σήμερα ο Μαργαρίτης Σχοινάς που έρχεται από το Λουξεμβούργο και το συμβούλιο των υπουργών Γεωργίας της ΕΕ, προκειμένου να μιλήσει σε εκδήλωση στο Μέτσοβο για τη νέα ΚΑΠ.

Οι παρατηρήσεις της μαμάς Τασούλα

-Μιας και είμαι στα Ιωάννινα, να σας πω ότι ο Πρόεδρος Κώστας Τασούλας που άνοιξε τις εργασίες του Cantina Academy βρήκε την ευκαιρία να επισκεφθεί την πόλη του, αλλά και να πάει να δει τη μάνα του που είναι πάνω από 90, αλλά με πνεύμα κοφτερό. Μου λένε ότι η μαμά Τασούλα παρατήρησε ότι ο Πρόεδρος έχει… πάρει λίγο, γιατί προφανώς περπατάει λιγότερο στην Προεδρία σε σχέση με τη Βουλή. Επειδή πάντως πρώτα βγαίνει η ψυχή και μετά το χούι, να σας πω ότι ο Τασούλας πήγε και στο πολιτικό του γραφείο και είδε φίλους του, ενώ για το ψηφοδέλτιο της ΝΔ ετοιμάζεται ο επί χρόνια διευθυντής του στα Γιάννενα Φίλιππος Ευαγγέλου.

Η κινητοποίηση του αντιπροέδρου

-Ευχαριστημένος ήταν ο Κωστής Χατζηδάκης από την προσέλευση του κόσμου στην ομιλία που έκανε τη Δευτέρα στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σε διοργάνωση του Ιδρύματος Κωνσταντίνος Καραμανλής. «Αυτό δείχνει ότι οι νεοδημοκράτες έχουν αρχίσει να κινητοποιούνται», έλεγε σε συνομιλητές του. Πάντως ο Χατζηδάκης είναι γενικώς… κινητοποιημένος γιατί κάνει συνέχεια περιοδείες. Όχι μόνο στην εκλογική του περιφέρεια, τον Βόρειο Τομέα, αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα. Μετά τη Θεσσαλονίκη, αύριο Πέμπτη θα βρίσκεται στην Τρίπολη και την ερχόμενη Δευτέρα θα βρίσκεται πάλι Θεσσαλονίκη. Και ασφαλώς η προτίμηση Χατζηδάκη για τη Βόρειο Ελλάδα έχει να κάνει με την ευρύτερη εκλογική στόχευση της ΝΔ που προσπαθεί να «συμμαζέψει» την κατάσταση στον Βορρά, γι’ αυτό και είχαν προηγηθεί περιοδείες του αντιπροέδρου σε Πέλλα, Κιλκίς και Χαλκιδική.

Αχ, ρε Ανδρέα

-Πριν πάμε στα υπόλοιπα πασοκικά, ξεκινάω με τις εκδηλώσεις μνήμης για τα 30 χρόνια του Ανδρέα, στο Α' Νεκροταφείο. Πήγε και η Νάντια Γιαννακοπούλου (ετών 47) και αναφώνησε μπροστά στον τάφο του αείμνηστου «Αχ, ρε Ανδρέα», λες και τον ήξερε από χθες, αλλά τέλος πάντων γενικώς στον χώρο της παράταξης θα έλεγες ότι υπάρχει κλίμα μνημοσύνου.

Ο Οδυσσέας των γρίφων

-Ανήμερα λοιπόν των εκδηλώσεων του ΠΑΣΟΚ για τα 30 χρόνια από τον θάνατο του Ανδρέα Παπανδρέου εμφανίστηκε χθες και ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, ο οποίος εάν και εφόσον θελήσει να κατέβει με τον Τσίπρα θα έχει ήδη κάνει το πρώτο βήμα: να παραδώσει δηλαδή τη βουλευτική του έδρα. Ο Οδυσσέας παρέδωσε την έδρα της Αρκαδίας στο ΠΑΣΟΚ όταν προ μηνών τον διέγραψε ο Νίκος Ανδρουλάκης, γιατί ο τότε αντιπρόεδρος της Βουλής δήλωσε -μεταξύ άλλων- ότι «αν το ΠΑΣΟΚ ήταν στο 20%, κανείς δεν θα ασχολούταν με τις αστοχίες της διεύρυνσης και τον… Πελεγρίνη». Το ΠΑΣΟΚ δεν είναι ούτε σήμερα στο 20%, ούτε βλέπει προοπτική να κουνηθεί η βελόνα προς αυτά τα δυσθεώρητα ύψη. Αντιθέτως, αγκομαχά στην τρίτη-τέταρτη θέση, πίσω από την ΕΛΑΣ του Αλέξη Τσίπρα. Ο Κωνσταντινόπουλος μιλώντας χθες στον ΣΚΑΙ χαρακτήρισε τον Αλέξη Τσίπρα «σοβαρό παίκτη» που «βρήκε χώρο και μπήκε», εννοώντας πολύ απλά ότι το ΠΑΣΟΚ αυτό που κατάφερε μέσα στα δύο χρόνια ήταν να χάσει όποια ευκαιρία ανάκαμψης του παρουσιάστηκε. Πόσες διασπάσεις να κάνει ακόμη ο ΣΥΡΙΖΑ για να ανέβει το ΠΑΣΟΚ; Ο Αρκάς πολιτικός πάντως δεν κρύβει ότι έχει συνομιλήσει -με αφορμή τη διαγραφή του καταρχάς- με τον Αλέξη Τσίπρα. Θα κατέβει με την ΕΛΑΣ; Επί του παρόντος πηγαινοέρχεται μεταξύ Αθήνας και Σαντορίνης, όπου έχει τουριστικές επιχειρήσεις. Υποστηρίζει ότι σε αυτή τη φάση δεν του λείπει η πολιτική σύγκρουση, αλλά ποιος ξέρει πώς θα νιώθει από Σεπτέμβριο όταν αρχίζει η νέα πολιτική σεζόν… Το πλέον βέβαιο -το λέει στους φίλους του- είναι ότι αν εμπλακεί εκ νέου με την ενεργό πολιτική δράση δεν πρόκειται να κατέβει ξανά στην Αρκαδία, αλλά κάπου στην Αττική. Ένας από τους γρίφους γύρω από τα όσα λέει ο Οδυσσέας απαντήθηκε. Οι άλλοι, εν καιρώ…

Το τηλέφωνο Τσίπρα στον Σκανδάμη

-Ο Μαρίνος Σκανδάμης δεν είναι από τους γνωστούς-αγνώστους των κορυφαίων του ΠΑΣΟΚ, όμως είναι δημοφιλής δικηγόρος στην Πάτρα και στα πέριξ - διετέλεσε επί πέντε χρόνια Γενικός Γραμματέας στο υπουργείο Δικαιοσύνης, ξεκινώντας με υπουργό τον Χάρη Καστανίδη το 2009. Οι υπουργοί άλλαζαν, ο Σκανδάμης έμεινε στον κρίσιμο ρόλο μέχρι το 2015, όταν ήρθε η ώρα του Τσίπρα… Χθες, στην επέτειο των 30 χρόνων από τον θάνατο του ιδρυτή του ΠΑΣΟΚ, Ανδρέα Παπανδρέου, το όνομα του «παπανδρεϊκού» Μαρίνου Σκανδάμη φιγουράρισε στη λίστα των νέων Τομεαρχών της ΕΛΑΣ του Αλέξη Τσίπρα. Τη Δευτέρα, μία ημέρα νωρίτερα, δήλωσε ότι δεν αποδέχεται την «τιμητική» πρόταση να κατέβει ξανά με το ΠΑΣΟΚ στην Αχαΐα, έχοντας «στολίσει» αρκετές φορές στο πρόσφατο παρελθόν με σκληρή κριτική τον Νίκο Ανδρουλάκη. Και χθες ο Σκανδάμης πήρε τον δρόμο για την ΕΛΑΣ. Προηγήθηκε, όπως έμαθα, μακρά συζήτηση με τον ίδιο τον Αλέξη Τσίπρα η οποία και κατέληξε στο να δώσουν (τηλεφωνικά) τα χέρια της συμπόρευσης. Οι άσπονδοι φίλοι του Σκανδάμη στο ΠΑΣΟΚ τον κατηγορούν ότι πήγε στον Τσίπρα για να βγει βουλευτής στην Αχαΐα, αφού το ΠΑΣΟΚ εκλέγει εδώ και αρκετά χρόνια έναν βουλευτή στην εκλογική περιφέρεια, δηλαδή τον Γιώργο Παπανδρέου, ο οποίος δεν χρειάζεται και «σταυρό» ως πρώην πρωθυπουργός για να εκλεγεί. Ο Σκανδάμης χρειάζεται «σταυρό», αλλά τοπικά στελέχη εκτιμούν ότι θα συγκεντρώσει αρκετούς κεντροαριστερούς «σταυρούς» από πρώην ψηφοφόρους του ΠΑΣΟΚ. Αυτό βέβαια μένει να αποδειχθεί, αλλά είναι σίγουρο ότι διαπιστώνεται μια… τάση φυγής από «το κόμμα του Ανδρουλάκη» (όπως θα έλεγε και ο Καστανίδης) προς τον Αλέξη Τσίπρα.

📺🤦‍♂️Ο άλλος έβγαλε γκ@μενα μαθαίνοντάς της τη λέξη «καρπούζι» στα ελληνικά🤣🤣


Σχεδόν 20 χρόνια υπάρχει το franchise του Love Island σε δεκάδες χώρες σε όλο τον κόσμο. Στις ΗΠΑ έχουν γίνει ήδη οκτώ σεζόν και ίσως για πρώτη φορά εκτυλίχθηκε φλερτ με «όπλο» την ελληνική γλώσσα.

Συγκεκριμένα, στην έκδοση του ριάλιτι ζευγαριών που προβάλλεται αυτό το διάστημα στις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν δημιουργηθεί ιδιαίτερα στιγμιότυπα και ένα εξ αυτών είναι δίχως αμφιβολία αυτό με πρωταγωνιστές τον Ζακ Γεωργίου και την Κάιντα Μπούζ. Ο 26χρονος γεννημένος στο Μπράιτον που έχει ρίζες από την Κύπρο και την Αυστραλία, φλέρταρε την 22χρονη από το Νιού Χάμσαϊρ ενώ έτρωγαν καρπούζι.

Τότε την ρώτησε αν γνωρίζει πώς λέγεται το καρπούζι στα ελληνικά, εκείνη του απάντησε αρνητικά και τότε επανέλαβε στα ελληνικά τη λέξη «καρπούζι» με τους δύο τους να γελούν σε μια από τις πρώτες τους στιγμές στο παιχνίδι που φλέρταραν.

@loveislandusa

New love language unlocked 🍉 #LoveIslandUSA

♬ original sound - Love Island USA

Από τότε έγιναν ένα από τα πιο σταθερά -και αγαπητά στον κόσμο- ζευγάρια του ριάλιτι που είναι ακόμα σε εξέλιξη.

Τι είναι το Love Island

Το Love Island είναι ένα ένα από τα διασημότερα ριάλιτι που περιλαμβάνουν ζευγάρια. Το franchise ξεκίνησε στη Βρετανία το 2005 με τον τίτλο Celebrity Love Island και έπειτα έδωσε αφορμή για αρκετές διεθνείς εκδόσεις.

@loveislandusa

"Okay, girl" 🥰 #LoveIslandUSA

♬ original sound - Love Island USA

Στο πρόγραμμα συμμετέχει μια ομάδα «ελεύθερων» διαγωνιζομένων, οι οποίοι προέρχονται από πρακτορεία μοντέλων και ζουν μαζί σε μια ειδικά κατασκευασμένη βίλα που είναι απομονωμένη από τον έξω κόσμο, σε μια προσπάθεια να «βρουν τον έρωτα». Παρακολουθούνται συνεχώς κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στη βίλα και καθ’ όλη τη διάρκεια της σειράς, οι διαγωνιζόμενοι «σχηματίζουν ζευγάρια» για να αποφύγουν την αποβολή από τη βίλα.

@loveislandusa

Things 🌡️ got 🌡️ HEATED 🥵 #LoveIslandUSA

♬ original sound - Love Island USA

Επιπλέον, το κοινό ψηφίζει τους αγαπημένους του «νησιώτες» ώστε να παραμείνουν στη βίλα σε συγκεκριμένα σημεία της σειράς. Καθώς οι παλιοί νησιώτες αποβάλλονται, νέοι νησιώτες εισέρχονται στη βίλα. Στο τέλος της σεζόν, το κοινό ψηφίζει για τελευταία φορά για να καθορίσει το νικητήριο ζευγάρι.

@loveislandusa Ayyye, get it Ari! 🙌 #LoveIslandUSA ♬ original sound - Love Island USA


📺Αβραμόπουλος για Qatargate: Μπούρδα η ιστορία, πληρωνόμουν γιατί μου το ενέκρινε η Φον ντερ Λάιεν-Υπάρχει σκοπιμότητα- εν κλήθηκα ποτέ να δώσω εξηγήσεις-Υπ.ΠροΠο: «Κανένας πολίτης δεν τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης»


«Δεν κλήθηκα ποτέ να δώσω εξηγήσεις» σημείωσε ο βουλευτής της ΝΔ και πρώην Επίτροπος, Δημήτρης Αβραμόπουλος σχετικά με την εμπλοκή του στην υπόθεση Qatar Gate και το ένταλμα σύλληψής του, ενώ τόνισε πως πως «όλη η ιστορία είναι μια μπούρδα».  

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος βρέθηκε καλεσμένος στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ και επανέλαβε όσα είχε ισχυριστεί στη δήλωσή του σχετικά με το ένταλμα σύλληψής του. «Πριν από 2,5 χρόνια προκλήθηκε το ζήτημα. Μου έδωσε η Επιτροπή Ηθικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το πράσινο φως να συμμετάσχω. Ρώτησα εάν μπορώ να πληρώνομαι. Συμμετείχα στο Fight Impunity ως τιμητικό μέλος, δεν είχα εκτελεστικό ρόλο» τόνισε.

«Με αμοιβή 5.000 ευρώ τον μήνα – που τελικά ήταν 3.500 ευρώ- τα οποία τα δηλώνω και φορολογούμαι στην Ελλάδα» σημείωσε. «Όλη αυτή η ιστορία είναι μια μπούρδα. Από ό,τι μαθαίνω, οι αστυνομικοί που δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους ελέγχονται και άνοιξαν την έρευνά τους, αγνοώντας ότι αυτή η υπόθεση είχε διερευνηθεί πριν από δύο χρόνια» συμπλήρωσε.

Ο ίδιος τόνισε ότι εκλήθη από αστυνομικούς από κάποιο τοπικό αστυνομικό τμήμα του Βελγίου. «Δεν φοβάμαι τίποτα» σημείωσε, τονίζοντας πως «το ένταλμα σύλληψης είναι άκυρο».

Τόνισε πως είχε κάνει ερώτηση στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή αν μπορεί να εργαστεί στη συγκεκριμένη ΜΚΟ του Παντσέρι και είχε πάρει θετική απάντηση. Μάλιστα, όπως είπε είχε κάθε δικαίωμα να εργαστεί, καθώς δεν ήταν επίτροπος πλέον και δεν ήταν μέλος της ελληνικής βουλής: «Πληρωνόμουν γιατί μου το ενέκρινε η κυρία φον ντερ Λάιεν, με υπογραφή της. Δεν είναι ευρωπαϊκό ένταλμα, είναι της βελγικής αστυνομίας».

Ο Δημήτρης Αβραμόπουλος σημείωσε πως δεν είναι δυνατόν αν έκανε lobbying υπέρ του Κατάρ από τη στιγμή που καταψήφισε σχετική πρόταση για τη βίζα. 

Σε άλλο σημείο τόνισε πως «δεν θα απολογηθώ σε κανέναν κερατά».


Πηγές υπουργείου Προστασίας του Πολίτη για Αβραμόπουλο: «Κανένας πολίτης δεν τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης»


Απάντηση σε όσα ανέφερε σήμερα στον ΣΚΑΪ ο Δημήτρης Αβραμόπουλος σχετικά με το ένταλμα σύλληψης που εκδόθηκε σε βάρος του για το Qatargate δίνουν πηγές από το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τονίζοντας ότι το ένταλμα σύλληψης διαβιβάσθηκε εντός 24 ωρών στον αρμόδιο Εισαγγελέα και πως η Ελληνική Αστυνομία ενήργησε όπως σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση. Κανένας πολίτης δεν τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης, αναφέρουν χαρακτηριστικά.

Αναλυτικά, οι ίδιες πηγές αναφέρουν:

«Οι ελληνικές αρχές λειτουργούν πάντα με σεβασμό και αφοσίωση στο Σύνταγμα και την ελληνική και ευρωπαϊκή Νομοθεσία. Η αρμόδια Εισαγγελία στην Ελλάδα για θέματα του Τμήματος SIRENE (Supplementary Information Request at the National Entries) υπάγεται στην Εισαγγελία Εφετών Αθηνών, που διαχειρίζεται τα Ευρωπαϊκά Εντάλματα Σύλληψης και τη διαβίβαση δικαστικών πληροφοριών μέσω του Συστήματος Πληροφοριών Σένγκεν (SIS). 

» Το Ευρωπαϊκό Ένταλμα σύλληψης διαβιβάσθηκε εντός 24 ωρών στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών για περαιτέρω ενέργειες, ενώ η Ελληνική Αστυνομία ενήργησε όπως σε κάθε αντίστοιχη περίπτωση για την εφαρμογή ευρωπαϊκού εντάλματος σύλληψης.  

» Κανένας πολίτης δεν τυγχάνει προνομιακής μεταχείρισης. Οι Υπηρεσίες της Ελληνικής Αστυνομίας διαχειρίζονται καθημερινά ευαίσθητες υποθέσεις χωρίς καμία διαρροή και δημοσιοποίηση, όπως οφείλουν, σύμφωνα με τις κατευθύνσεις των δικαστικών Αρχών και με σεβασμό στην ισονομία και ατομικά δικαιώματα των πολιτών».

Στη συνέντευξή του σήμερα το πρωί στον ΣΚΑΪ ο κ. Αβραμόπουλος μεταξύ άλλων επισήμανε πως το ένταλμα σύλληψης δεν είναι ευρωπαϊκό, όπως στην περίπτωση του σκανδάλου του ΟΠΕΚΕΠΕ, ούτε της βελγικής δικαιοσύνης. «Γι' αυτό και δεν εστάλη στο υπουργείο Δικαιοσύνης, αλλά στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στην αστυνομία. Ο κ. Χρυσοχοΐδης το είχε 3 μέρες στο συρτάρι, δεν ξέρω γιατί, εγώ δεν το ήξερα». Ακολούθως ανέφερε πως ενημερώθηκε και ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο ίδιος έλαβε γνώση για το ένταλμα από το γραφείο του πρωθυπουργού. 

Σάλος από την κατάθεση Γκέιτς στο Κογκρέσο: Ομολόγησε δεσμό με Ρωσίδα πυρηνική επιστήμονα και απόφοιτη του Χάρβαρντ


Ο Μπιλ Γκέιτς κλήθηκε να απαντήσει σε προσωπικές ερωτήσεις για τη σχέση του με τον Τζέφρι Έπσταϊν, ενώ επιβεβαίωσε για πρώτη φορά δύο άγνωστες μέχρι τώρα εξωσυζυγικές σχέσεις που διατηρούσε κατά τη διάρκεια του γάμου του με τη Μελίντα Γκέιτς.

Νέες αποκαλύψεις για την προσωπική ζωή του συνιδρυτή της Microsoft φέρνει στο φως η δημοσιοποίηση των πρακτικών από την πρόσφατη κατάθεσή του ενώπιον της Επιτροπής Εποπτείας της Βουλής των Αντιπροσώπων των ΗΠΑ, στο πλαίσιο της έρευνας για τις σχέσεις του με τον καταδικασμένο για σεξουαλικά εγκλήματα χρηματιστή Τζέφρι Έπσταϊν.

Ο 70χρονος δισεκατομμυριούχος παραδέχθηκε ότι είχε τουλάχιστον τρεις εξωσυζυγικές σχέσεις κατά τη διάρκεια του γάμου του με τη Μελίντα Γκέιτς, επιβεβαιώνοντας για πρώτη φορά τη σχέση του με την απόφοιτο του Χάρβαρντ, επιχειρηματία στον χώρο της Yγείας δρα Άλις Τζέικομπς Νέσελροντ, καθώς και με τη Ρωσίδα πυρηνική επιστήμονα Καρίμα Νιγκματούλινα.

Γκέιτς: «Μακάρι να μην είχα γνωρίσει ποτέ τον Έπσταϊν»

Κεντρικό αντικείμενο της ακρόασης ήταν οι επαφές του Γκέιτς με τον Τζέφρι Έπσταϊν, ο οποίος είχε καταδικαστεί για σεξουαλικά αδικήματα και αυτοκτόνησε το 2019 στη φυλακή.

Ο ιδρυτής της Microsoft παραδέχθηκε ότι διατήρησε φιλικές σχέσεις με τον Έπσταϊν για αρκετά χρόνια, ακόμη και μετά την καταδίκη του, επαναλαμβάνοντας ωστόσο τη δημόσια μεταμέλειά του.

«Μακάρι να μην τον είχα γνωρίσει ποτέ», φέρεται να δήλωσε ενώπιον της επιτροπής, υποστηρίζοντας πως η σχέση τους υπήρξε ένα από τα μεγαλύτερα λάθη του.

Η σχέση του με τον Έπσταϊν θεωρείται από πολλούς ως ένας από τους βασικούς λόγους που οδήγησαν στο διαζύγιό του με τη Μελίντα Γκέιτς το 2021, ύστερα από 27 χρόνια γάμου.

Οι εξωσυζυγικές σχέσεις του Γκέιτς και η αντίδραση της Μελίντα

Σύμφωνα με την κατάθεσή του, ο Γκέιτς ενημέρωσε τη σύζυγό του για τις σχέσεις του με την Καρίμα Νιγκματούλινα και τη Ρωσίδα παίκτρια μπριτζ Μίλα Αντόνοβα το 2013.

Όπως ανέφερε, η αποκάλυψη ήταν «πολύ επώδυνη για εκείνη», ωστόσο εκείνη την περίοδο δεν τέθηκε ζήτημα διαζυγίου.

Για τη Νιγκματούλινα δήλωσε ότι τη γνώρισε μέσω της ενασχόλησής της με τη μοντελοποίηση ασθενειών και την πυρηνική ενέργεια, ενώ εργαζόταν στην εταιρεία TerraPower, στην οποία ο ίδιος ήταν σημαντικός επενδυτής.

Παραδέχθηκε, επίσης, ότι μία από τις συναντήσεις τους πραγματοποιήθηκε στο Λονδίνο και ότι η συγκεκριμένη σχέση αναφερόταν σε ηλεκτρονική αλληλογραφία που περιλαμβάνεται στα εκατομμύρια εγγράφων της υπόθεσης Έπσταϊν.

Το μυστηριώδες email και η Άλις Τζέικομπς

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον προκάλεσε η αναφορά σε email του 2013, το οποίο φέρεται να είχε συντάξει ο ίδιος ο Έπσταϊν και στο οποίο γινόταν λόγος για την Άλις Τζέικομπς.

Όταν οι ερευνητές τον ρώτησαν γιατί θα έπρεπε να παραμείνει μυστικό οτιδήποτε σχετιζόταν με εκείνη, ο Γκέιτς απάντησε: «Υπήρξε μια περίοδος που είχα σχέση με τη δρα Τζέικομπς. Αυτό ίσως εξηγεί γιατί θεωρούνταν κάτι που έπρεπε να παραμείνει μεταξύ μας».


Ο Μπιλ Γκέιτς και ο Τζέφρι Έπσταϊν σε μια από τις φωτογραφίες που είχε δώσει στη δημοσιότητα το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ από τον φάκελο Έπσταϊν

Ο ίδιος υποστήριξε ότι δεν γνώριζε πως η Τζέικομπς είχε επαφές με τον Έπσταϊν και δήλωσε άγνοια για το περιεχόμενο του συγκεκριμένου email.

«Τι ακριβώς σημαίνει όταν κάποιος στέλνει email στον εαυτό του; Δεν είμαι βέβαιος», σχολίασε χαρακτηριστικά.

Οι υποψίες περί εκβιασμού

Κατά τη διάρκεια της κατάθεσης εξετάστηκαν, επίσης, δημοσιεύματα που είχαν αναφέρει ότι ο Έπσταϊν ενδεχομένως επιχείρησε να εκβιάσει τον Γκέιτς, χρησιμοποιώντας πληροφορίες για τη σχέση του με τη Μίλα Αντόνοβα.

Ο επιχειρηματίας παραδέχθηκε ότι, μετά τη διακοπή των επαφών τους το 2014, ο Έπσταϊν ζήτησε επιστροφή χρημάτων για έξοδα που σχετίζονταν με την Αντόνοβα.

Ωστόσο, επέμεινε ότι δεν υπέκυψε ποτέ σε πιέσεις.

«Δεν εκβιάστηκα. Όμως, αν δει κανείς αυτά τα email, φαίνεται πως ο τρόπος σκέψης του Έπσταϊν κινούνταν προς αυτή την κατεύθυνση», δήλωσε.

Οι ερωτήσεις για σεξουαλικώς μεταδιδόμενα νοσήματα

Μία από τις πιο αμήχανες στιγμές της ακρόασης ήρθε όταν τα μέλη της επιτροπής τον ρώτησαν ευθέως αν είχε ποτέ προσβληθεί από κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα.

Η ερώτηση βασίστηκε σε τμήμα ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που αποδιδόταν στον Έπσταϊν και περιείχε ισχυρισμούς ότι ο Γκέιτς είχε ζητήσει βοήθεια για πιθανή μόλυνση από τον επιστημονικό του σύμβουλο, δρα Μπόρις Νίκολιτς.

Ο Γκέιτς διέψευσε κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς. «Ποτέ δεν είχα κάποιο σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα», είπε, προσθέτοντας: «Ποτέ δεν περιέγραψα τα γεννητικά μου όργανα στον δρα Νικόλιτς. Ίσως κάποια στιγμή να εξέφρασα ανησυχία για το ενδεχόμενο να έχω μολυνθεί, δεν το θυμάμαι. Όμως, ποτέ δεν είχα τέτοιο νόσημα (...)».

Η δημοσιοποίηση της κατάθεσης Γκέιτς αναμένεται να αναζωπυρώσει τη συζήτηση γύρω από τις σχέσεις κορυφαίων επιχειρηματιών και πολιτικών προσώπων με τον Τζέφρι Έπσταϊν, μια υπόθεση που εξακολουθεί να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες.

📺«Γολγοθάς» για δημοσιογράφο η ζωντανή σύνδεση δίπλα σε μεθυσμένους οπαδούς της Σκωτίας, δείτε βίντεο


Σε... Γολγοθά μετατράπηκε για τη δημοσιογράφο Κέισι Χιντζ η ζωντανή σύνδεση που έκανε για το κανάλι WPLG Local 10 στη νότια Φλόριντα έξω από γήπεδο στο Μαϊάμι.

Αιτία η συμπεριφορά των Σκωτσέζων οπαδών που έβρισαν στο μικρόφωνο και φώναζαν συνθήματα χοροπηδώντας.

Η ζωντανή σύνδεση έγινε με αφορμή τον σημερινό αγώνα της Σκωτίας με τη Βραζιλία για τον Γ΄ όμιλο του Μουντιάλ 2026 με έναν από τους Σκωτσέζους να αρπάζει το μικρόφωνο και να λέει «αγαπάμε το Μαϊάμι... Ζήτω στη γαμ...νη Σκωτία, ζήτω στη γαμ...νη Σκωτία!».

Αφού, δε, η δημοσιογράφος απομάκρυνε το μικρόφωνο από τον ένθερμο Σκωτσέζο οπαδό, εκείνος επέστρεψε και ζήτησε «συγγνώμη».

Η περιπέτεια, ωστόσο για την Χιντζ δεν τελείωσε εκεί καθώς γύρω της συγκεντρώθηκαν περισσότεροι οπαδοί της Σκωτίας φωνάζοντας «no Scotland, no party.

«Ζητώ συγγνώμη από τους θεατές για τις ύβρεις που ακούστηκαν. Αυτοί οι άνθρωποι έπιναν όλη μέρα» είπε η δημοσιογράφος.


Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της εταιρείας Boston Beer Co. στην οποία αναφερόταν ότι οι Σκωτσέζοι κατανάλωσαν τέσσερις φορές περισσότερη μπύρα από ό,τι συνήθως διαθέτει η εταιρεία σε μια περίοδο διακοπών, όπως αυτή της 4η Ιουλίου, και έπρεπε να προγραμματίσει επείγουσες παραδόσεις μπύρας.

Παραιτείται από το κόμμα Καρυστιανού ο Κοκοτσάκης με βαριές καταγγελίες🤣🤣🤡Παρελθόν και ο πτέραρχος ε.α. Παπανικολάου-Πάνω από 50 αποχωρήσεις


Την αποχώρησή του από το κόμμα Ελπίδα για τη Δημοκρατία της Μαρίας Καρυστιανού ανακοίνωσε ο πραγματογνώμονας στην υπόθεση των Τεμπών, Βασίλης Κοκοτσάκης ενώ το ίδιο έκανε και ο πτέραρχος εν αποστρατεία Αθανάσιος Παπανικολάου με τον TikToker Δημήτρη Σαββίδη να παίρνει , επίσης, ξεκάθαρες αποστάσεις

Σε ανοιχτή επιστολή του ο κ. Κοκοτσάκης κάνει λόγο για «σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις» τονίζοντας ότι «κανένα Κίνημα Πολιτών δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανόνες, χωρίς θεσμούς, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογοδοσία και χωρίς σαφές οργανωτικό πλαίσιο».

Καταλογίζοντας ότι «παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση», ο κ. Κοκοτσάκης καταγγέλλει ότι «δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική συζήτηση για κανένα οργανωτικό , θεσμικό, πολιτικό ή άλλο θέμα. Ποτέ δεν έγινε προσπάθεια να αφουγκραστεί η ιδιότυπη ηγεσία, τις επιθυμίες του κινήματος των πολιτών, αλλά ξεφύτρωναν θέσεις και απόψεις που εξέφραζαν μόνο τους ομιλούντες και ουδέποτε την όποια λαϊκή βάση ή κάποιο συλλογικό όργανο».

Όπως υποστηρίζει «διαμορφώθηκε σταδιακά ένα μοντέλο συγκέντρωσης αποφάσεων σε ελάχιστα πρόσωπα, έξω από κάθε έννοια συλλογικής λειτουργίας», γράφοντας για τη Μαρία Καρυστιανού ότι «ως επικεφαλής του εγχειρήματος, φέρει την κύρια πολιτική ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο αυτό οργανώθηκε και λειτούργησε» καθώς «οι κρίσιμες επιλογές που καθόρισαν τη φυσιογνωμία, τη δομή και τη λειτουργία του φορέα έγιναν με τη γνώση, την ανοχή ή την αποδοχή της».

Ο Βασίλης Κοκοτσάκης γράφει, επίσης, ότι «η Ιδρυτική Διακήρυξη συντάχθηκε χωρίς συλλογικές διαδικασίες. Το Καταστατικό προαναγγέλλεται ότι θα συνταχθεί με τον ίδιο τρόπο. Το ολοκληρωμένο εθνικό οργανωτικό σχέδιο που κατατέθηκε από το αρμόδιο οργανωτικό τμήμα, αγνοήθηκε για χάρη ενός συγκεντρωτικού μοντέλου "αποφάσεων από ελάχιστα πρόσωπα". Δεν μπορείς να ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια όταν λειτουργείς με "αυλές"», προσθέτοντας ότι «αντί να συζητούμε για θεσμούς, διαδικασίες και συμμετοχή, άρχισαν να εμφανίζονται λογικές μηχανισμών, εσωτερικών ισορροπιών, προσωπικών επιρροών και παρασκηνιακών ανταγωνισμών».

Σύμφωνα με τον ίδιο, το Κίνημα Πολιτών της Καρυστιανού έγινε «μια δομή που αρνείται στην πράξη τις βασικές αρχές της συμμετοχικότητας και της συλλογικής λειτουργίας, που δεν έχει απολύτως καμία σχέση από τις απαιτήσεις και προσδοκίες του κόσμου που το διεκδίκησε» υπογραμμίζοντας πως «όσοι προερχόμαστε από τον αγώνα των Τεμπών δεν μάθαμε να λειτουργούμε με όρους αυλής. Μάθαμε να λειτουργούμε με όρους ευθύνης γιατί δεν μας κινητοποίησε η εξουσία, αλλά μας κινητοποίησε η ανάγκη για αλήθεια. Δεν μας ένωσε η φιλοδοξία ,αλλά μας ένωσε η απαίτηση για Δικαιοσύνη».

«Και γι’ αυτό δεν μπορώ να αποδεχθώ και να ανεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε από την απαίτηση των πολιτών για Δημοκρατία , αρνείται να εφαρμόσει τη Δημοκρατία στο εσωτερικό του. Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που επικαλείται τη Διαφάνεια θα λειτουργεί χωρίς θεσμικές διαδικασίες. Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε ως έκφραση της κοινωνίας θα μετατρέπεται σταδιακά σε προσωπικό πολιτικό εγχείρημα».

Όλη η επιστολή του Βασίλη Κοκοτσάκη

«Στις 21 Μαΐου 2026, κατά την παρουσίαση της Ιδρυτικής Διακήρυξης του υπό ίδρυση τότε Κινήματος, δήλωσα δημόσια:

"Εύχομαι αυτή η νέα αρχή να μείνει πάντα πιστή σε αυτό που τη γέννησε: Την απαίτηση των πολιτών για Αλήθεια, Δικαιοσύνη και Ευθύνη".

Σήμερα αισθάνομαι την ανάγκη να επιστρέψω σε εκείνα τα λόγια, όχι για να τα αναθεωρήσω, αλλά γιατί δυστυχώς θεωρώ ότι επιβεβαιώθηκαν οι φόβοι που έκρυβαν μέσα τους.

Στην υπόθεση των Τεμπών στήριξα(μεταξύ άλλων) ως τεχνικός σύμβουλος & την τότε πρόεδρο του Συλλόγου θυμάτων , στον αγώνα όλων των συγγενών για την αλήθεια στην υπόθεση αυτή.

Την στηρίξαμε ως τεχνική ομάδα, επιστημονικά, ηθικά , όχι γιατί αναζητούσαμε ρόλο, θέση ή επιρροή, αλλά γιατί πιστεύαμε ότι εκφράζει ένα αυθεντικό κοινωνικό αίτημα για Δικαιοσύνη και αλήθεια, όπως αυτό εκφράστηκε από τα εκατομμύρια των Πολιτών που διαδήλωναν στους δρόμους.

Και όταν ανακοινώθηκε η δημιουργία πολιτικού φορέα, πιστεύοντας και εγώ ότι επιχειρούσαμε να μεταφέρουμε στη δημόσια ζωή το μήνυμα που έστειλαν εκατομμύρια πολίτες στους δρόμους της Ελλάδας, δήλωσα παρόν χωρίς καμία φιλοδοξία ή προσωπική επιδίωξη.

Όχι για να δημιουργηθεί άλλο ένα ακόμη κόμμα, αλλά να δημιουργηθεί ένα αυθεντικό-πραγματικό Κίνημα Πολιτών, όπως ήταν η απαίτηση του κόσμου, ενάντια στην σήψη και την διαφθορά του υφιστάμενου πολιτικού συστήματος

Ένα κίνημα που θα αποτελούσε συνέχεια εκείνου του μεγάλου λαϊκού ξεσηκωμού που γεννήθηκε μέσα από την τραγωδία των Τεμπών και κορυφώθηκε τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025.

Ένα κίνημα όμως που δεν θα ανήκε σε πρόσωπα, δεν θα διοικούνταν από αυλές και αυλικούς, δεν θα λειτουργούσε με όρους μηχανισμών, αποκλείοντας τις φράξιες και τους κολλητούς…

Δεν θα αναπαρήγαγε τις παθογένειες που για δεκαετίες οδήγησαν τους πολίτες στην αποστροφή απέναντι στην πολιτική.

Δυστυχώς, όσο περνούσε ο χρόνος, διαπίστωνα ολοένα και περισσότερο ότι η πορεία που ακολουθείται απέχει ουσιωδώς από εκείνη που εξαγγέλθηκε.

Από την πρώτη στιγμή επισημάνθηκαν σοβαρές οργανωτικές ελλείψεις. Υποβλήθηκαν προτάσεις, κατατέθηκαν σχέδια, διατυπώθηκαν προβληματισμοί. Ζητήθηκαν συναντήσεις και διευκρινίσεις. Όχι από διάθεση αντιπαράθεσης. Αλλά από αίσθημα ευθύνης.

Γιατί κανένα Κίνημα Πολιτών δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς κανόνες, χωρίς θεσμούς, χωρίς διαφάνεια, χωρίς λογοδοσία και χωρίς σαφές οργανωτικό πλαίσιο.

Και όμως, παρά τις επανειλημμένες παρεμβάσεις, δεν υπήρξε καμία ανταπόκριση.

Δεν υπήρξε ποτέ ουσιαστική συζήτηση για κανένα οργανωτικό , θεσμικό, πολιτικό ή άλλο θέμα. Ποτέ δεν έγινε προσπάθεια να αφουγκραστεί η ιδιότυπη ηγεσία, τις επιθυμίες του κινήματος των πολιτών, αλλά ξεφύτρωναν θέσεις και απόψεις που εξέφραζαν μόνο τους ομιλούντες και ουδέποτε την όποια λαϊκή βάση ή κάποιο συλλογικό όργανο.

Δεν υπήρξε συλλογική ποτέ επεξεργασία για κανένα θέμα , όπως δεν υπήρξε και καμία διάθεση θεσμικής συγκρότησης.

Αντίθετα, διαμορφώθηκε σταδιακά ένα μοντέλο συγκέντρωσης αποφάσεων σε ελάχιστα πρόσωπα, έξω από κάθε έννοια συλλογικής λειτουργίας.

Η Μαρία Καρυστιανού, ως επικεφαλής του εγχειρήματος, φέρει την κύρια πολιτική ευθύνη για τον τρόπο με τον οποίο αυτό οργανώθηκε και λειτούργησε.

Δεν αποδίδω τις παραπάνω διαπιστώσεις σε συνεργάτες, συμβούλους ή πρόσωπα του περιβάλλοντός της.

Οι κρίσιμες επιλογές που καθόρισαν τη φυσιογνωμία, τη δομή και τη λειτουργία του φορέα έγιναν με τη γνώση, την ανοχή ή την αποδοχή της.

Για τον λόγο αυτό, η κριτική μου αφορά πρωτίστως την πολιτική κατεύθυνση που επιλέχθηκε και την ευθύνη της ηγεσίας για αυτήν.

Η Ιδρυτική Διακήρυξη συντάχθηκε χωρίς συλλογικές διαδικασίες. Το Καταστατικό προαναγγέλλεται ότι θα συνταχθεί με τον ίδιο τρόπο.

Το ολοκληρωμένο εθνικό οργανωτικό σχέδιο που κατατέθηκε από το αρμόδιο οργανωτικό τμήμα, αγνοήθηκε για χάρη ενός συγκεντρωτικού μοντέλου «αποφάσεων από ελάχιστα πρόσωπα». Δεν μπορείς να ευαγγελίζεσαι τη διαφάνεια όταν λειτουργείς με «αυλές».

Οι οργανώσεις πολιτών που αυτοβούλως συγκροτήθηκαν ανά την χώρα , αφέθηκαν να λειτουργούν χωρίς σαφείς κανόνες, χωρίς δικαιώματα, χωρίς αρμοδιότητες και χωρίς θεσμικές εγγυήσεις συμμετοχής και χωρίς ποτέ να ζητηθεί η γνώμη τους για οποιοδήποτε θέμα.

Και το χειρότερο: Αντί να συζητούμε για θεσμούς, διαδικασίες και συμμετοχή, άρχισαν να εμφανίζονται λογικές μηχανισμών, εσωτερικών ισορροπιών, προσωπικών επιρροών και παρασκηνιακών ανταγωνισμών.

Μια κατάσταση που όχι μόνο δεν θυμίζει Κίνημα Πολιτών, αλλά θυμίζει ακριβώς εκείνο το πολιτικό μοντέλο που υποτίθεται ότι επιχειρούσαμε να υπερβούμε. Υπάρχει όμως και μία ακόμη διάσταση που δεν μπορώ να αγνοήσω.

Από την πρώτη στιγμή της συγκρότησης του εγχειρήματος, δεκάδες άνθρωποι και στη συνέχεια εκατοντάδες πολίτες ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας.( όπως έγινε υποδειγματικά στην Κρήτη). Δημιουργήθηκαν Ομάδες Πολιτών σε πολλά μέρη της Ελλάδας , αποτελούμενες από ανθρώπους που δεν ζητούσαν ανταλλάγματα, αξιώματα ή πολιτική σταδιοδρομία.

Άνθρωποι της εργασίας, της καθημερινότητας και της προσφοράς. Άνθρωποι που πίστεψαν ότι οικοδομούμε κάτι διαφορετικό. Ότι επιχειρούμε να δημιουργήσουμε ένα αληθινό Κίνημα Πολιτών, βασισμένο στη συμμετοχή, στη συλλογικότητα, στη διαφάνεια και στον σεβασμό της δημοκρατικής λειτουργίας.

Οι άνθρωποι αυτοί μας εμπιστεύθηκαν και μας ακολούθησαν. Επένδυσαν χρόνο, κόπο, αξιοπρέπεια και Ελπίδα. Και ακριβώς γι’ αυτό αισθάνομαι ότι έχω απέναντί τους μια ιδιαίτερη ηθική υποχρέωση.

Δεν μπορώ να τους ζητήσω να συνεχίσουν να πιστεύουν σε κάτι διαφορετικό από αυτό που βλέπουν να διαμορφώνεται.

Δεν μπορώ να τους ζητήσω να αποδεχθούν ως Κίνημα Πολιτών μια δομή που αρνείται στην πράξη τις βασικές αρχές της συμμετοχικότητας και της συλλογικής λειτουργίας, που δεν έχει απολύτως καμία σχέση από τις απαιτήσεις και προσδοκίες του κόσμου που το διεκδίκησε.

Και κυρίως δεν μπορώ να σιωπήσω όταν βλέπω ανθρώπους που εργάστηκαν ανιδιοτελώς να αισθάνονται σήμερα απογοήτευση & πικρία απέναντι στις προσδοκίες που οι ίδιοι επένδυσαν.

Τους οφείλω την αλήθεια, όπως τους όφειλα την αλήθεια από την πρώτη ημέρα.Με τα παραπάνω δεν καταγράφω προσωπική πικρία, αλλά τα καταγράφω με θλίψη.

Γιατί όσοι προερχόμαστε από τον αγώνα των Τεμπών δεν μάθαμε να λειτουργούμε με όρους αυλής.

Μάθαμε να λειτουργούμε με όρους ευθύνης γιατί δεν μας κινητοποίησε η εξουσία, αλλά μας κινητοποίησε η ανάγκη για αλήθεια. Δεν μας ένωσε η φιλοδοξία ,αλλά μας ένωσε η απαίτηση για Δικαιοσύνη.

Και γι’ αυτό δεν μπορώ να αποδεχθώ και να ανεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε από την απαίτηση των πολιτών για Δημοκρατία , αρνείται να εφαρμόσει τη Δημοκρατία στο εσωτερικό του.

Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που επικαλείται τη Διαφάνεια θα λειτουργεί χωρίς θεσμικές διαδικασίες.

Δεν μπορώ να αποδεχθώ ότι ένα Κίνημα που γεννήθηκε ως έκφραση της κοινωνίας θα μετατρέπεται σταδιακά σε προσωπικό πολιτικό εγχείρημα.

Προσωπικά, αισθάνομαι ότι σε αυτή την προσπάθεια δεν μπορώ να συμπράξω. Μίλησα όταν έπρεπε να μιλήσω και πρότεινα όταν έπρεπε να προτείνω.

Προειδοποίησα όταν έπρεπε να προειδοποιήσω και παρέμεινα παρών όσο υπήρχε η ελπίδα ότι η πορεία μπορούσε να διορθωθεί, αλλά μάταια.

Για να μπορώ αύριο να κοιτάζω στα μάτια τους ανθρώπους που με εμπιστεύθηκαν και πορευτήκαμε για λίγο μαζί…

Για τον λόγο αυτό δηλώνω ότι αποσύρω την όποια στήριξή μου από τον συγκεκριμένο πολιτικό φορέα.

Δεν αναγνωρίζω σε αυτόν τον φορέα ,τα χαρακτηριστικά ενός Κινήματος Πολιτών όπως εκείνου που οραματιστήκαμε και παρουσιάσαμε στους πολίτες.

Η απόφασή μου αυτή δεν στρέφεται εναντίον κανενός προσώπου, αλλά αφορά αποκλειστικά τη διαπίστωσή μου για τον τρόπο συγκρότησης, λειτουργίας και πολιτικής εξέλιξης του εγχειρήματος

Ταυτόχρονα, δηλώνω ξεκάθαρα ότι παραμένω δίπλα στους ανθρώπους που πορεύτηκαν μαζί μας όλο αυτό το διάστημα και που τίμησαν με την παρουσία, τη δουλειά, το ήθος και την ανιδιοτέλειά τους αυτή την προσπάθεια.

Πάνω απ’ όλα όμως, παραμένω ανυποχώρητα εκεί όπου βρισκόμουν από την πρώτη ημέρα: Στον καθαρό αγώνα για την αλήθεια στην υπόθεση των Τεμπών, μαζί με την τεχνική μας ομάδα. Συνεχίζουμε απρόσκοπτα το επιστημονικό μας έργο για τη μνήμη των θυμάτων και την αξιοπρέπεια των οικογενειών τους.

Οι αρχές που μας έφεραν εδώ εξακολουθούν να είναι ζωντανές, και όσο παραμένουν ζωντανές, ο δικός μας δρόμος θα παραμένει ανοιχτός.

Αποχωρώ μόνο από μια πολιτική κίνηση που δεν με εκφράζει, όπως πλέον δεν εκφράζει την πλειοψηφία όλων όσων πιστέψαμε σε αυτήν…


Παρελθόν και ο πτέραρχος ε.α. Αθανάσιος Παπανικολάου από το κόμμα Καρυστιανού - Πάνω από 50 αποχωρήσεις


Σημαντικές αποχωρήσεις σηματοδοτούν μια κρίσιμη περίοδο για το κόμμα ΕΛΠΙΔΑ για τη Δημοκρατία, υπό την ηγεσία της Μαρίας Καρυστιανού. Κεντρικά πρόσωπα, που είχαν πρωταγωνιστικό ρόλο στην ίδρυση και την προώθηση του κόμματος, απομακρύνονται, δημιουργώντας αβεβαιότητα για το μέλλον της πολιτικής αυτής κίνησης.

Μεταξύ των πιο ηχηρών αποχωρήσεων ξεχωρίζουν αυτές του Βασίλη Κοκοτσάκη και του πτέραρχου εν αποστρατεία Αθανάσιου Παπανικολάου. Ο κ. Κοκοτσάκης, γνωστός ως τεχνικός σύμβουλος και πραγματογνώμονας των οικογενειών των θυμάτων του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη, αποχώρησε καταγγέλλοντας ότι το κίνημα έχει μετατραπεί σε «προσωπικό πολιτικό εγχείρημα». Σε δημόσια δήλωσή του, ζήτησε συγγνώμη από όσους πίστεψαν και στήριξαν την προσπάθεια εμπιστευόμενοι τη δική του συμμετοχή.

Παράλληλα, η αποχώρηση του πτέραρχου Αθανάσιου Παπανικολάου εγείρει επίσης σημαντικά ερωτήματα για την πορεία του κόμματος. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο πρώην στρατιωτικός δηλώνει αποστασιοποιημένος, καθώς διαπίστωσε ότι η ΕΛΠΙΔΑ αντί να λειτουργεί ως ένα ανοιχτό κοινωνικό κίνημα με συλλογική δράση και δημοκρατική εκπροσώπηση, εξελίσσεται σε έναν κλειστό κύκλο, καθοδηγούμενο από πρώην στελέχη της ΝΙΚΗΣ. Αυτό, όπως επισημαίνει, προσδίδει μια αίσθηση ιδεολογικής και πνευματικής απομόνωσης.

Πάνω από 50 αποχωρήσεις

Σύμφωνα επίσης με το ΒΗΜΑ, από μια ομάδα περίπου 80 ατόμων που συμμετείχαν στις διαδικασίες για την πολιτική και ιδεολογική συγκρότηση του υπό διαμόρφωση κόμματος, έχουν αποχωρήσει σιωπηλά ή με διαμαρτυρίες περισσότερα από 50 άτομα, τα οποία πλέον δεν συμμετέχουν σε καμία σχετική δραστηριότητα. Προέρχονται κυρίως από τον ΣΥΡΙΖΑ, το ΠΑΣΟΚ και την Πλεύση Ελευθερίας.

Μεταξύ αυτών, βρίσκονται και πρόσωπα που είχαν αρχικά ενθαρρύνει την Καρυστιανού να ηγηθεί ενός νέου πολιτικού σχηματισμού, μετά τις μαζικές κινητοποιήσεις για την τραγωδία των Τεμπών.

Κάνουν μάλιστα λόγο για «ανύπαρκτες πολιτικές διαδικασίες», «αυταρχικές συμπεριφορές» και «ακροδεξιές προσεγγίσεις» στον υπό διαμόρφωση φορέα, υποστηρίζοντας ότι αυτές δεν συνάδουν με τις αρχές των προοδευτικών ανθρώπων που στήριξαν αρχικά το εγχείρημα.

Αποστάσεις από τον Δημήτρη Σαββίδη

Σήμερα το πρωί, επίσης, ο TikToker Δημήτρης Σαββίδης σε ανάρτησή του καυτηριάζει το κίνημα που έκανε «μαρκίζα» την ελπίδα «αλλά δεν την κάνει πραξη» κάνοντας λόγο για ένα «κίνημα που υπόσχεται πολλά και δεν πραγματοποιεί μέχρι τώρα τίποτα {...}που τα κορυφαία του στελέχη έχουν χρόνο για να κάνουν βίντεο σε τσιπουράδικα, σε καφενεία, σε δρόμους της Ρωσίας αλλά δεν έχουν χρόνο να μιλήσουν για τα απίστευτα σκάνδαλα μόλις των τελευταίων 5 ημερών».

Μητσοτάκης για νόμο Κατσέλη: Ξεπεράσαμε τις προσδοκίες - Στέλνουμε μήνυμα ασφαλείας στους συνεπείς δανειολήπτες


Τη νέα ρύθμιση για τους δανειολήπτες του νόμου Κατσέλη ανέδειξε ως μία από τις σημαντικότερες κοινωνικές παρεμβάσεις της κυβέρνησης ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατά τη συνάντησή του με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Κωνσταντίνο Τασούλα, λίγες ώρες πριν από την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή.

«Η κυβέρνηση ξεπέρασε τις προσδοκίες και στέλνει μήνυμα ασφάλειας σε όλους τους συνεπείς δανειολήπτες», τόνισε ο πρωθυπουργός, υπογραμμίζοντας ότι η παρέμβαση κλείνει «μια εκκρεμότητα του παρελθόντος με δικαιοσύνη και σεβασμό σε όσους προσπάθησαν να παραμείνουν συνεπείς στις υποχρεώσεις τους».

Ο κ. Μητσοτάκης παρουσίασε τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία ως ακόμη μία απόδειξη ότι η βελτίωση των δημοσιονομικών μεγεθών μπορεί να μεταφράζεται σε χειροπιαστή στήριξη για τους πολίτες, σημειώνοντας ότι «έχουμε τη δυνατότητα από το πλεόνασμα να στηρίζουμε την κοινωνία», η οποία εξακολουθεί να δοκιμάζεται από τις παρατεταμένες αυξήσεις στις τιμές βασικών αγαθών.

«Σήμερα ψηφίζεται το νομοσχέδιο με τα μέτρα στήριξης. Είμαστε σε θέση να υλοποιούμε τέτοια μέτρα με δημοσιονομική ασφάλεια γιατί η πορεία της οικονομίας είναι θετική», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στρέφοντας στη συνέχεια τα βέλη του προς την αντιπολίτευση και τη δημόσια συζήτηση γύρω από νέες παροχές, ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι «η κυβέρνηση οφείλει να νομοθετεί με γνώμονα τα δημόσια οικονομικά», καλώντας τους πολίτες να είναι «προσεκτικοί και επιφυλακτικοί απέναντι σε ακοστολόγητες δεσμεύσεις που ξεπερνούν τις δυνατότητες του προϋπολογισμού».

«Η χώρα το πλήρωσε ακριβά στο παρελθόν», τόνισε με νόημα, επιχειρώντας να αντιπαραβάλει τη σημερινή δημοσιονομική πολιτική με πρακτικές προηγούμενων ετών.

Αναφερόμενος τέλος στις διεθνείς εξελίξεις, εξέφρασε την ικανοποίηση του για την καταρχήν συμφωνία ειρήνης σχετικά με το Ιράν, εκφράζοντας την ελπίδα να μην υπάρξουν νέες αναταράξεις τους επόμενους μήνες. Παράλληλα εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία του πληθωρισμού, σημειώνοντας ότι η πρόσφατη άνοδος συνδέθηκε με τις αυξημένες τιμές του πετρελαίου, οι οποίες πλέον αποκλιμακώνονται, κάτι που –όπως είπε– αναμένεται να περάσει σταδιακά και στις τιμές της αγοράς.

Τραμπ κατά Γερουσίας: Έκαναν τη δουλειά μου πιο δύσκολη, το Ιράν το είχα στα σκοινιά, ήταν έτοιμο να καταρρεύσει🤣🤡


Ο Ντόναλντ Τραμπ άσκησε δριμεία κριτική στη Γερουσία, μετά την έγκριση ψηφίσματος που ζητά τον τερματισμό του πολέμου με το Ιράν. Ο Αμερικανός πρόεδρος χαρακτήρισε την πρωτοβουλία «κακώς χρονισμένη» και «χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα».

Σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social, ο Τραμπ υποστήριξε ότι η ψηφοφορία έγινε σε κρίσιμη χρονική στιγμή, καθώς, σύμφωνα με τον ίδιο, το Ιράν βρισκόταν υπό ισχυρή πίεση.

«Έχω το Ιράν στα σχοινιά, έτοιμο να καταρρεύσει, και η Γερουσία των ΗΠΑ αποφασίζει να προχωρήσει σε μια άκαιρη και χωρίς νόημα ψηφοφορία για τον Νόμο περί Πολεμικών Εξουσιών», έγραψε χαρακτηριστικά.

Συμβολικό ψήφισμα με πολιτικό μήνυμα

Το ψήφισμα εγκρίθηκε με 50 ψήφους υπέρ και 48 κατά. Έχει κυρίως συμβολικό χαρακτήρα και εκφράζει την αντίθεση του Κογκρέσου στη συνέχιση των στρατιωτικών επιχειρήσεων, χωρίς σαφή κοινοβουλευτική έγκριση.

Ο Τραμπ υποστήριξε ακόμη ότι η πρωτοβουλία της Γερουσίας δυσχεραίνει τους χειρισμούς της κυβέρνησής του απέναντι στο Ιράν. Παράλληλα, επέμεινε ότι θα συνεχίσει την πολιτική του, παρά τις αντιδράσεις.

«Αυτοί οι γερουσιαστές μόλις έκαναν τη δουλειά μου πιο δύσκολη. Όμως θα το ολοκληρώσω, με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, γιατί πάντοτε τα καταφέρνω», ανέφερε.

Η παρέμβαση του Αμερικανού προέδρου αναδεικνύει τη σύγκρουση ανάμεσα στον Λευκό Οίκο και τη Γερουσία για τη διαχείριση της κρίσης με το Ιράν, καθώς το Κογκρέσο ζητά σαφέστερο κοινοβουλευτικό έλεγχο στις αποφάσεις για στρατιωτική δράση.

📺Καιρίδης: Ο Δούκας έχει πάει στον Τσίπρα και δεν το έχουμε καταλάβει, σε 3 μήνες θα τον βρίζουν από το ΠΑΣΟΚ ως αποστάτη και προδότη


Συνέχεια στην κόντρα που έχει ανοίξει με τον δήμαρχο Αθηναίων, Χάρη Δούκα, έδωσε το πρωί της Τετάρτης ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Δημήτρης Καιρίδης.

Ο κ. Καιρίδης υπερασπίστηκε των χαρακτηρισμών που έκανε για τον κ. Δούκα, λέγοντας στον ΣΚΑΪ ότι «έκανα ένα πολιτικό σχόλιο, τον θεωρώ τελείως αποτυχημένο» ενώ εκτίμησε για τον δήμαρχο Αθηναίων ότι «έχει πάει στον Τσίπρα και δεν το έχουμε καταλάβει».

Όπως είπε «ο κ. Δούκας θωπεύει το περιθώριο με την ιστορία των προσφυγικών» συμπληρώνοντας ότι «εκλέχθηκε δήμαρχος, η δουλειά του είναι να καθαρίσει την πόλη και όχι να πολιτικολογεί». Στο πλαίσιο αυτό αναρωτήθηκε «τον δήμαρχο Θεσσαλονίκής τον γνωρίζετε; Ο Μπακογιάννης δεν πολιτικολογουσε, ούτε επιχείρησε να συναρχηγεύει όπως ο Δούκας με τον Ανδρουλάκη».

Με αφορμή τη συζήτηση περί συνεργασιών στην αντιπολίτευση, ο Δημήτρης Καιρίδης χαρακτήρισε, επίσης, «απολύτως καταστροφικά τα αποτελέσματα συνεργασίας ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ στον δήμο Αθηναίων» λέγοντας «δες ελληνικέ λαέ αυτά που σου προτείνουν τι αποτελέσματα έχουν».

Επανερχόμενος, στη συνέχεια, στις αντιδράσεις για όσα είπε για τον Χάρη Δούκα, ο κ. Καιρίδης σημείωσε «θα περίμενε κανείς ανακοίνωση από το ΠΑΣΟΚ. Αντίθετα έκανε ανάρτηση αμέσως η διορισμένη από τον Τσίπρα στο Επικρατείας Έλενα Ακρίτα και ο μέχρι πρότινος εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ και πρωτοπαλίκαρο του Τσίπρα, ο Κώστας Ζαχαριάδης. Εδώ έχουμε ότι ο Δούκας έχει φύγει, έχει πάει στον Τσίπρα και δεν το έχουμε καταλάβει»

Ο Δημήτρης Καιρίδης κατέληξε για τον Χάρη Δούκα ότι «σε 3 μήνες θα τον βρίζουν από το ΠΑΣΟΚ ως αποστάτη και προδότη, μας είπε ότι είναι στο Λονδίνο γιατί θέλει να ακολουθήσει το παράδειγμα του Μπέρναμ».


Αρχεία Άρολζεν: Οι Γερμανοί επιστρέφουν κειμήλια Ελλήνων που βρέθηκαν σε στρατόπεδα ναζί


Mαθητές έξι σχολείων βρήκαν μετά από 80 χρόνια τους κληρονόμους των θυμάτων - Οι συγκλονιστικές υποθέσεις του Γιώργου Σαγματόπουλου και του Γιώργου Χανά - Ειδική εκδήλωση στο ΥΠΕΞ

Η λέξη Vergangenheits-bewältigung, φεργκανγκεν-χαϊτσμπεβέλτιγκουνγκ, δεν είναι μόνο δυσπρόσφερτη για οποιονδήποτε μη γερμανομαθή. Είναι και εντελώς ακατανόητη ως έννοια, καθώς εφευρέθηκε για να αποδώσει την ιδιότυπη εμμονή της μεταπολεμικής Γερμανίας με τον χιτλερικό εαυτό της. Πρακτικά, Vergangenheitsbewältigung σημαίνει για έναν σύγχρονο Γερμανό ότι οφείλει να αυτοτιμωρείται εις το διηνεκές, να συμμετέχει με συνέπεια και επιμέλεια στην εθνική συλλογική αυτομαστίγωση, ανακινώντας διαρκώς και παντί τρόπω όλα όσα κάθε άλλος λαός θα είχε σπρώξει κάτω από το χαλί της εσκεμμένης λήθης. Εν προκειμένω, την απέραντη ναζιστική φρικωδία.

Το Vergangenheitsbewältigung, επίσης, δεν είναι μία αφηρημένη έννοια, αλλά μεταφράζεται σε δεκάδες δράσεις, οι οποίες συνθέτουν όλες μαζί τον θεμελιώδη ψυχαναγκασμό των Γερμανών με μια αέναη, θεσμικά κατοχυρωμένη και συστηματική προσπάθεια να αποδείξουν ότι είναι πρωταθλητές ακόμη και στην ενοχή, ότι μπορούν να προσομοιώσουν, με πειραματόζωο τον εαυτό τους, την αδιανόητη οδύνη που προξένησε στην ανθρωπότητα η χιτλερική αιμοδιψής παραφροσύνη. Ετσι, μεταξύ των άλλων, επιδιώκεται η εδραίωση και διάδοση της Erinnerungskultur, μιας κουλτούρας μνήμης, στην οποία περιλαμβάνονται οργανισμοί και υπηρεσίες όπως τα Αρχεία Αρολζεν.



Με έδρα στο κρατίδιο της Εσσης, περίπου 185 χλμ. βόρεια της Φρανκφούρτης, η λουτρόπολη Μπαντ Αρολζεν, άλλοτε αγαπημένος τόπος για τους ναζί καθώς εκεί λειτουργούσε κέντρο ανώτατων πολεμικών σπουδών για την ελίτ των Ες-Ες, φιλοξενεί σε ένα τέως ανάκτορο, πάλαι ποτέ φανατικών χιτλερικών ευγενών, τα Αρχεία Αρολζεν. Τη μεγαλύτερη παγκοσμίως συλλογή τεκμηρίων γύρω από τα θύματα και τους επιζήσαντες των ναζιστικών θηριωδιών. Το γεγονός ότι ένα πολύ μεγάλο μέρος από τα συνολικά 40 εκατομμύρια έγγραφα των Αρχείων έχουν ψηφιοποιηθεί και είναι διαθέσιμα ελεύθερα στο Διαδίκτυο, όπως και ότι σε αυτά καταγράφεται η μαρτυρική διαδρομή που ακολούθησαν ως κρατούμενοι των Γερμανών περί τα 17,5 εκατομμύρια άνθρωποι αρκεί για να αποτυπώσει το πόσο σημαντική είναι για τη διατήρηση της μνήμης η κιβωτός των Αρχείων Αρολζεν. Τα οποία, άλλωστε, τελούν υπό την αιγίδα της UNESCO ως μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς.

Ως ένα διεθνές κέντρο που διαφυλάσσει και αναδεικνύει την πιο πλούσια και άρτια συλλογή τεκμηρίων του συγκεκριμένου είδους στον κόσμο, θα έλεγε κανείς ότι τα Αρχεία Αρολζεν είναι η συνείδηση του ανθρώπινου γένους - ή ένα πολύ κρίσιμο κομμάτι της εν πάση περιπτώσει. Επιπλέον, εξόχως σημαντικό στοιχείο των Αρχείων αποτελεί η συλλογή αντικειμένων με περίπου 3.000 φακέλους με προσωπικά είδη που βρέθηκαν στα στρατόπεδα συγκέντρωσης των ναζί. Φερ' ειπείν, οικογενειακές φωτογραφίες, ρολόγια -χειρός και τσέπης-, κοσμήματα, πορτοφόλια, μικρά αξεσουάρ περιποίησης όπως ξυράφια, χτένες, κουτιά πούδρας κ.ά.

Επιστροφή της κλεμμένης μνήμης

Από το 2016, τα Αρχεία Αρολζεν ανέλαβαν οικειοθελώς την πρωτοβουλία να επιστρέψουν στους απογόνους όσων είχαν διατελέσει κρατούμενοι στα στρατόπεδα του θανάτου τα προσωπικά αντικείμενά τους.

Το εγχείρημα αυτό, ασύλληπτα δύσκολο και συχνά εξίσου επώδυνο, εντάχθηκε στην ευρύτερη δράση #StolenMemory (Κλεμμένη Μνήμη), μια κανονική εκστρατεία ανασκαφής και εν μέρει επανόρθωσης ενός ζοφερού παρελθόντος. Διότι στις πλείστες των περιπτώσεων, τα ανευρεθέντα κειμήλια ήταν και τα τελευταία περιουσιακά στοιχεία των διωκόμενων, ό,τι πρόλαβαν να ρίξουν στις τσέπες τους τη στιγμή της σύλληψης και της βίαιης αρπαγής τους από τους ναζί. Οι ιδιοκτήτες τέτοιων αντικειμένων, μάλιστα, εντοπίστηκαν τελικά σε περισσότερες από 30 χώρες, κυρίως όμως στην Πολωνία και την πρώην Σοβιετική Ενωση.


Ο φάκελος και τα προσωπικά είδη του Δημητρίου Βατιάδη θα παραδοθούν στους απογόνους του

Μια τυπική αγγελία εκ μέρους των Αρχείων Αρολζεν για την προσέλκυση της προσοχής οποιουδήποτε θα μπορούσε να βοηθήσει στον εντοπισμό συγγενών μοιάζει κάπως έτσι: «Αναζητούμε συγγενείς του Γεωργίου Σαγματόπουλου από την Ελλάδα, που γεννήθηκε στις 6 Αυγούστου 1920. Στις 6 Ιουνίου 1944, ο 24χρονος τότε οδηγός έφτασε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Neuengamme (Νόιενγκάμε) στο Αμβούργο με άλλους 849 πολιτικούς κρατούμενους, έχοντας μεταφερθεί εκεί από την Αθήνα. Τα Ες-Ες έδωσαν στους κρατουμένους από την Ελλάδα συνεχόμενους αριθμούς, από το 32302 έως το 33150. Ο Γεώργιος Σαγματόπουλος καταχωρίστηκε με τον αριθμό 32517. Μέχρι τη μεταφορά αυτή, δεν υπήρχαν Ελληνες στο Νόιενγκάμε. Επιπλέον, περίπου 90 Ελληνίδες μεταφέρθηκαν σε διάφορους βοηθητικούς χώρους καταναγκαστικής εργασίας πέριξ του κεντρικού στρατοπέδου. Τα έγγραφα των Αρχείων Αρολζεν δεν περιέχουν καμία πληροφορία για την τύχη που είχε ο Σαγματόπουλος στο Νόιενγκάμε».

Ωστόσο, η αναπάντεχη, παράδοξη και απολύτως συγκινητική παράμετρος της αναζήτησης κληρονόμων που δικαιούνται να ανακτήσουν τα πενιχρά κατάλοιπα των χαμένων προγόνων τους έγκειται στο ότι όσα δεν κατάφεραν τα Αρχεία Αρολζεν με τις δικές τους δυνάμεις, το έφεραν εις πέρας μαθητές γυμνασίων. Οπως ακριβώς συνέβη στην περίπτωση του Γεώργιου Σαγματόπουλου, για τον οποίο, βήμα-βήμα, αποκαλύφθηκε ότι καταγόταν από τον Πόντο και ότι, πιθανότατα, το επώνυμό του ήταν ελληνική απόδοση κάποιας προγονικής επαγγελματικής ιδιότητας σχετική με το σαμάρωμα ζώων. Συνελήφθη στο μπλόκο της Νίκαιας το 1944 και κατόπιν οδηγήθηκε στο φοβερό στρατόπεδο κράτησης του Χαϊδαρίου. Από εκεί, μαζί με πολλούς άλλους Ελληνες, στις 25 Μαΐου 1944 μεταφέρθηκε στη Γερμανία και στο στρατόπεδο καταναγκαστικής εργασίας Μπρέμεν-Φάργκε, ένα από τα μεγαλύτερα παραρτήματα του προαναφερθέντος Νόιενγκάμε στη Βόρεια Γερμανία. Ο Γεώργιος Σαγματόπουλος απεβίωσε στις 23 Απριλίου του 1945 σε ηλικία μόλις 25 ετών.

Ομως, η προσπάθεια ανεύρεσης απογόνων και συγγενών απέδωσε. Εν ζωή, στο Κερατσίνι, βρίσκονται τα παιδιά του αδελφού και της αδελφής του Σαγματόπουλου και οι δικοί τους απόγονοι, δεύτερης και τρίτης γενιάς. Κατ' αυτό τον τρόπο έκλεισε ένας κύκλος που είχε ανοίξει πριν από δεκαετίες, όταν η αδελφή και η μητέρα του θύματος είχαν απευθύνει την απεγνωσμένη έκκλησή τους στον Ερυθρό Σταυρό. Τελικά, όμως, αυτοί που λύτρωσαν τους συγγενείς του Σαγματόπουλου από την αγωνία και την απορία για το τι είχε απογίνει ο άνθρωπός τους ήταν μια ομάδα μαθητών από το 7ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας Αττικής. Μια παρέα παιδιών που με τη στήριξη των καθηγητών τους υποδύθηκαν για μερικούς μήνες τους ιδιωτικούς ντετέκτιβ, ακολουθώντας το ένα χνάρι μετά το άλλο και φτάνοντας έως την τελική επανασυναρμολόγηση του παζλ με όσα κομμάτια είχαν απομείνει.

Η ιστορία των Αρχείων

Πηγαίνοντας πίσω, στα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια και το 1948, τα σημερινά Αρχεία Αρολζεν είχαν ιδρυθεί από τους Συμμάχους ως Διεθνής Υπηρεσία Αναζητήσεων. Το 1952, ο τότε επικεφαλής της είχε χαρακτηρίσει την Υπηρεσία με τη μνημειώδη φράση «η βιτρίνα της δημοκρατίας» σε μια απόπειρα να υπερθεματίσει σχετικά με τον πρωταγωνιστικό ρόλο της μνήμης για την αποτροπή της επανάληψης όσων είχε μόλις βιώσει ο κόσμος εξαιτίας των ναζί.

Με το πέρασμα του χρόνου η Υπηρεσία μετονομάστηκε, φέροντας εφεξής τον ουδέτερο και σαφώς λιγότερο δυσοίωνο τίτλο «Αρχεία Αρολζεν», ενώ η διοίκησή τους ανατέθηκε σε διεθνή επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους 11 κρατών (Βέλγιο, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ισραήλ, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Πολωνία). Η διεύθυνση των Αρχείων εναλλάσσεται ανά έτος μεταξύ των εποπτευόντων κρατών. Μάλιστα, την προηγούμενη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε στη Ρώμη η τελετή παράδοσης της σκυτάλης από την Ιταλία στο Ισραήλ, ενώ προ διετίας την προεδρία ασκούσε η Ελλάδα. Τη χώρα μας στα Αρχεία Αρολζεν εκπροσωπεί με απόφαση του υπουργού Εξωτερικών ο προϊστάμενος της Υπηρεσίας Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου ΥΠΕΞ, Γεώργιος Πολυδωράκης, ενώ το όλο έργο χρηματοδοτείται από την κυβέρνηση της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας. Ενδεικτικά, ο προϋπολογισμός των Αρχείων Αρολζεν για τη φετινή χρονιά ανέρχεται σε 18,8 εκατ. ευρώ.

Τα τελευταία 6 χρόνια περίπου, μία από τις σημαντικές και προβεβλημένες ευρύτερα δραστηριότητες των Αρχείων Αρολζεν είναι η εκστρατεία #StolenMemory, η οποία ξεκίνησε ως μια περιοδεύουσα έκθεση. Στο πλαίσιο αυτό, παρουσιάστηκαν σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες φωτογραφίες αντικειμένων, τα οποία φυλάσσονται στα Αρχεία. Μέσω της παγκόσμιας συγκίνησης και του έντονου ενδιαφέροντος που προξένησε η πρωτοβουλία #StolenMemory, εντοπίστηκε μεγάλος αριθμός απογόνων, στους οποίους και αποδόθηκαν εκατοντάδες αντικείμενα. Ευτελή στην πλειονότητά τους, πλην μονάκριβα κειμήλια για τις οικογένειες όσων θανατώθηκαν από τους ναζί.


Ανάμεσα στις κρατικές αρχές ανά τον κόσμο που ειδοποιήθηκαν από τη διεύθυνση των Αρχείων Αρολζεν, η Ελλάδα αντέδρασε με εξαιρετικά δημιουργικό τρόπο: ανέθεσε την έρευνα για τον εντοπισμό των οικογενειών των κρατουμένων σε ομάδες μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης

Τα παιδιά-Σέρλοκ Χολμς

Οπως σημειώνεται από τα Αρχεία Αρολζεν, η διαδικασία της ανεύρεσης των νόμιμων κληρονόμων μόνο εύκολη δεν ήταν. Στις περισσότερες περιπτώσεις τα μόνα στοιχεία που υπήρχαν στα Αρχεία ήταν το όνομα του ιδιοκτήτη, γραμμένο σε έναν φάκελο μέσα στον οποίο οι Γερμανοί είχαν τοποθετήσει το εκάστοτε αντικείμενο, και ενίοτε κάποια ελάχιστα επιπλέον στοιχεία, όπως π.χ. η ημερομηνία γέννησης του θύματος, η πόλη ή ακόμη και η διεύθυνση στην οποία είχε συλληφθεί. Ασφαλώς, θα πρέπει στη σπανιότητα των δεδομένων να προσθέσει κανείς την επιπλέον δυσκολία των χειρόγραφων σημειώσεων. Οπου οι καταχωρίσεις δεν γίνονταν με γραφομηχανή - το τι αναγράφεται στην καρτέλα κάθε κρατουμένου επαφίεται στο πόσο ευανάγνωστη, ή συνήθως όχι, είναι η καλλιγραφία από την πένα του Γερμανού γραφέα στρατιώτη.

Ανάμεσα στις κρατικές αρχές ανά τον κόσμο που ειδοποιήθηκαν από τη διεύθυνση των Αρχείων Αρολζεν, η χώρα μας αντέδρασε με εξαιρετικά πρωτότυπο και δημιουργικό τρόπο ως προς τη μεθοδολογία της έρευνας. Διότι μόνο στην Ελλάδα αναπτύχθηκε συστηματικά και σε κεντρικό επίπεδο μια οργανωμένη διυπουργική συνεργασία μεταξύ της Υπηρεσίας Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου του υπουργείου Εξωτερικών και της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.

Πιο συγκεκριμένα, ο διευθυντής της Υπηρεσίας Διπλωματικού και Ιστορικού Αρχείου, ο εμπειρογνώμων πρεσβευτής-σύμβουλος Α' Γιώργος Πολυδωράκης, σε συντονισμό με την κυρία Βασιλική Κεραμίδα, διευθύντρια του ιδιαίτερου γραφείου του Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων, Γιώργου Καλατζή, επεξεργάστηκαν μια ιδέα που είχαν αρχικά συζητήσει το 2021 και εντέλει προχώρησαν στην υλοποίηση του προγράμματος εμπλοκής μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης στις προσπάθειες εντοπισμού κληρονόμων. Ετσι, προέκυψε μια εντελώς καινοτόμος εκπαιδευτική δράση, η οποία κινητοποίησε τη σχολική κοινότητα και τη μετέτρεψε σε καθαυτό πρωταγωνιστή στην έρευνα και τον εντοπισμό των οικογενειών των κρατουμένων στα γερμανικά στρατόπεδα.

Αριστερά, ρολόι χειρός του Ευάγγελου Κερασιώτη. Τους απογόνους του εντόπισαν οι μαθητές από το Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Ευόσμου Θεσσαλονίκης. Δεξιά, ρολόι τσέπης και μπρελόκ του Ελληνα εκτοπισθέντος Θεόφιλου Σιμωνίδη

Περίπου ως την αρχή του του 2024 ήταν γνωστό ότι στα Αρχεία Αρολζεν φυλάσσονταν τα προσωπικά αντικείμενα 8 Ελλήνων. Με επιπλέον κινητροδότηση από την ελληνική προεδρία στη Διεθνή Επιτροπή για τα Αρχεία Αρολζεν (από τον Ιούνιο του 2024 έως τον Ιούνιο του 2025) και κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2024-’25, ανατέθηκε σε μαθητές και μαθήτριες σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από ολόκληρη τη χώρα η αναζήτηση για 7 οικογένειες Ελλήνων ιδιοκτητών των αντικειμένων που βρέθηκαν στα Αρχεία. Και καθώς αποδείχθηκε εξόχως επιτυχημένο και δημοφιλές, το ίδιο πρόγραμμα #StolenMemory συνεχίστηκε και το επόμενο σχολικό έτος, για την απόδοση των προσωπικών αντικείμενων από ακόμη τέσσερις άτυχους Ελληνες.

Ανταποκρίθηκαν 12 σχολικές μονάδες στην πρόσκληση συμμετοχής που απηύθυνε το υπουργείο Παιδείας και στο τέλος τέσσερα σχολεία κατόρθωσαν να βρουν τους επιζώντες συγγενείς ισάριθμων εγκλείστων.

Από την άποψη της αποτελεσματικότητας στην εκπλήρωση της αποστολής, ιδιαίτερη μνεία δικαιούνται οι μαθητές-ερευνητές από το Εσπερινό Επαγγελματικό Λύκειο Ευόσμου Θεσσαλονίκης, μαζί με τον καθηγητή/καθοδηγητή τους, τον κ. Αγγελο Χοτζίδη. Οι οποίοι έχουν λύσει δύο γρίφους, αρχίζοντας από τον εντοπισμό των συγγενών κάποιου Γεωργίου Χανά την πρώτη χρονιά συμμετοχής τους στο πρόγραμμα #StolenMemory. Τη δεύτερη επανέλαβαν τον θρίαμβό τους, ανευρίσκοντας απογόνους του Ευάγγελου Κερασιώτη.

Σε ό,τι αφορά τον πρώτο, τον Γεώργιο Χανά, η άκρη του νήματος ήταν όταν η ομάδα από το ΕΠΑΛ Ευόσμου κατάφερε να πάρει αντίγραφο της ληξιαρχικής πράξης θανάτου από την αρμόδια αρχή του Αμβούργου. Σε αυτήν αναφερόταν μεν ότι ο Χανάς είχε πεθάνει το 1944 από εντερίτιδα, ο επιβλέπων καθηγητής Α.Χοτζίδης όμως εικάζει ότι αυτή ήταν απλώς μια τυπική αναφορά. Η πραγματική αιτία θανάτου ενός νέου ανθρώπου ήταν, πιθανότατα, τα βασανιστήρια και οι τρομακτικές κακουχίες που είχε υποστεί ως αιχμάλωτος των ναζί. Εν πάση περιπτώσει, στην ίδια αυτή ληξιαρχική πράξη αναγραφόταν ένα εξόχως χρήσιμο στοιχείο - έστω και με λάθη: η διεύθυνση κατοικίας του Χανά στη Νίκαια.

Ο κ. Χοτζίδης επικοινώνησε με το δημοτολόγιο στον Δήμο Νίκαιας, με το στρατολογικό γραφείο στον Πειραιά, καθώς και με τον Ερυθρό Σταυρό. Οποία έκπληξη! Ο φάκελος του Γεωργίου Χανά ανασύρθηκε από το αρχείο και μέσα από αυτόν βρέθηκε το όνομα της κόρης της αδελφής του. Και όταν έγινε η επαφή μαζί της, η ανιψιά του αγνοούμενου, μετά από το σοκ και την κατάπληξη, ένωσε τις δυνάμεις της με τα παιδιά προκειμένου να αποκαλυφθούν όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία για τον θείο της. Ο οποίος για την ίδια είχε χαθεί κάπου στη Γερμανία σε ηλικία 19 ετών, ενώ βάσει στοιχείων που επικαλέστηκε με τη σειρά του ο κ. Χοτζίδης ο Χανάς απεβίωσε σε ηλικία 29 χρόνων. Οι δυνάμεις του δεν τον κράτησαν στη ζωή για περισσότερο από 17 ημέρες αφότου τον έκλεισαν στο ναζιστικό στρατόπεδο συγκέντρωσης.

Το προσωπικό αντικείμενο του Γεωργίου Χανά, όπως βρέθηκε στα Αρχεία Αρολζεν, ήταν ένα δαχτυλίδι με μια εγχάρακτη ημερομηνία, ενδεχομένως ενός αρραβώνα που έγινε σιωπηρά μέσα στην Κατοχή. Κανείς από τους απογόνους του δεν το ήξερε - και κανείς δεν πρόκειται να μάθει πια κάτι περισσότερο γι' αυτό. Πάντως, οι μαθητές του ΕΠΑΛ Ευόσμου έφεραν εις πέρας το καθήκον τους, παραδίδοντας το δαχτυλίδι σε μία από τις ανιψιές/εγγονές του αείμνηστου σε μια ειδική τελετή που διοργανώθηκε τον Νοέμβριο του 2025.


Δαχτυλίδι που φορούσε ο Χρήστος Τακτικός. Μαθητές από το Γυμνάσιο Νεοχωρίου Αρτας εντόπισαν τον 84χρονο γιο του

Δύο δαχτυλίδιαΣτην ίδια εκδήλωση ανακοινώθηκε ότι παρόμοια επιτυχία είχε και μια ομάδα μαθητών από το Γυμνάσιο Νεοχωρίου Αρτας, επίσης με ένα δαχτυλίδι, το οποίο θα αποδιδόταν αργότερα, τον Φεβρουάριο του 2026, στον 84χρονο πια γιο του χαμένου στη Γερμανία Χρήστου Τακτικού.

Το Εσπερινό ΕΠΑΛ Ευόσμου Θεσσαλονίκης. Το Γυμνάσιο Νεοχωρίου Αρτας. Το Γενικό Λύκειο Ασπροπύργου. Το 2ο Γενικό Λύκειο Κορωπίου. Το 7ο Γυμνάσιο Νέας Ιωνίας Αττικής. Το 1ο Γενικό Λύκειο Υμηττού. Σχολεία από μη προνομιούχες περιοχές ανά την Ελλάδα, με μαθητές σε ρόλο ερευνητών και ανασκαφέων στα μακάβρια αρχεία μίας από τις μεγαλύτερες τραγωδίες που βίωσε ποτέ η σύγχρονη ανθρωπότητα. Μαθητές, δε, οι οποίοι δεν είχαν καμία ιδιαίτερη έφεση προς την Ιστορία πριν εμπλακούν στην αναζήτηση του όποιου ίχνους άφησαν πίσω τους οι δύσμοιροι Ελληνες εκτοπισθέντες στα κολαστήρια των ναζί.

Ωστόσο, την ερχόμενη Πέμπτη, τα υπουργεία Εξωτερικών και Παιδείας συνδιοργανώνουν μια πολύ ξεχωριστή τελετή για την απόδοση των προσωπικών αντικειμένων των Ευάγγελου Κερασιώτη, Δημητρίου Βατιάδη, Γεωργίου Σαγματόπουλου και Νικολάου Φασουλιώτη στους απογόνους τους. Με τις σχολικές ομάδες παρούσες, οι οποίες και θα κληθούν να παρουσιάσουν τα συνολικά αποτελέσματα των προσπαθειών τους. Και στο περιθώριο αυτών των παρεμβάσεων, όπως έχει ήδη γίνει σε τηλεοπτική εκπομπή αφιερωμένη στα Αρχεία Αρολζεν και την εκστρατεία #StolenMemory, αναμένεται η εξομολόγηση κάποιου εφήβου, ο οποίος θα πει: «Πίστευα ότι η Ιστορία ως μάθημα είναι βαρετή και ότι αυτή η έρευνα δεν θα οδηγούσε πουθενά. Τελικά, αυτό που καταφέραμε, αυτό που μας συνέβη ψάχνοντας, ήταν κάτι πολύ διαφορετικό. Είδαμε τι πέρασαν αυτοί οι άνθρωποι, πόσο υπέφεραν πραγματικά. Μάθαμε γι' αυτούς».

Βασίλης Τσακίρογλου
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Ξεκίνησε η σύνταξη του προγράμματος της ΝΔ για το 2027 υπό τον Χατζηδάκη: Οι τέσσερις άξονες για το κοινωνικό κράτος


Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιμένει σε όλους τους τόνους για εκλογές το 2027, όμως οι προετοιμασίες έχουν ήδη ξεκινήσει και βασικό κομμάτι της εκλογικής στρατηγικής είναι η σύνταξη του εκλογικού προγράμματος του κυβερνώντος κόμματος.

Η άσκηση έχει ανατεθεί ήδη στον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη και τιτλοφορείται «Ατζέντα 2030», με αναφορά σε ένα έτος ορόσημο κατά το οποίο συμπληρώνονται 200 χρόνια ζωής του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Μάλιστα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του protothema.gr, οι πρώτες συνεδριάσεις υπό τον κ. Χατζηδάκη με τη συμμετοχή κορυφαίων υπουργών έχουν ήδη ξεκινήσει, ενώ στην πορεία θα προστεθούν και εξωκοινοβουλευτικοί τεχνοκράτες. Ήδη πάντως στις πρώτες συζητήσεις εμπλέκονται στελέχη όπως ο υπουργός Επικρατείας Άκης Σκέρτσος, ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Θανάσης Κοντογεώργης, ο υφυπουργός Οικονομικών Θάνος Πετραλιάς κ.α.

Όπως αναφέρουν κυβερνητικά στελέχη, το υπό κατάρτιση πρόγραμμα θα είναι μια δέσμη ρεαλιστικών δεσμεύσεων που θα αποτελέσει ένα νέο συμβόλαιο ευθύνης με την κοινωνία. Εχέγγυο αξιοπιστίας είναι, κατά τον κ. Μητσοτάκη, η εκπλήρωση των υποσχέσεων της ΝΔ από την προεκλογική περίοδο του 2023, διαδικασία που είναι ακόμα εν εξελίξει. Γι’ αυτό και ο πρωθυπουργός επιμένει στη φράση «το είπαμε, το κάνουμε», τονίζοντας τη διαρκή προσπάθεια.

Ο βασικός πυλώνας του νέου προεκλογικού προγράμματος είναι η γρήγορη ανάπτυξη και η αντιστοίχως γρήγορη στήριξη του διαθέσιμου εισοδήματος. Η «Ατζέντα 2030» θα περιλαμβάνει ένα συνεκτικό πλαίσιο μεταρρυθμίσεων που θα αφορά αυτό που αναφέρεται ως «βαθύ κράτος», ενώ περιλαμβάνει βασικά πεδία προτεραιοτήτων, όπως η ανάπτυξη της οικονομίας, το κοινωνικό κράτος, η γεωπολιτική θωράκιση και οι θεσμικές παρεμβάσεις. Ιδιαίτερη έμφαση θα δίνεται στο κοινωνικό κράτος, ενώ μια πρόγευση έδωσε τη Δευτέρα από τη Θεσσαλονίκη ο αντιπρόεδρος κ. Χατζηδάκης.

Οι τέσσερις άξονες

Ειδικότερα, στην ενότητα του κοινωνικού προγράμματος περιλαμβάνονται τέσσερις βασικοί άξονες, όπως η στήριξη της οικογένειας, η αντιμετώπιση του στεγαστικού, οι ίσες ευκαιρίες σε όλους και η περιφερειακή ανάπτυξη. Πιο συγκεκριμένα:

-Οικογένεια: Θα προβλέπεται μια σειρά από δράσεις στήριξης οικογένειας με βασικό άξονα τη συμφιλίωση της οικογενειακής με την επαγγελματική ζωή. Δράσεις που θα επιτρέπουν στα νέα ζευγάρια να μπορούν να αφήνουν τα παιδιά τους σε ένα βρεφονηπιακό σταθμό, σε ένα πραγματικά ολοήμερο σχολείο.

-Στέγαση: Θα υπάρξει ένα μαζικό πρόγραμμα κοινωνικής στέγης και γενικότερα κινητροδότησης της προσφοράς ώστε να μπουν παραπάνω σπίτια στην αγορά και με αυτόν τον τρόπο να υπάρξει και έλεγχος των τιμών.

-Ίσες ευκαιρίες: Θα προβλέπεται πλαίσιο ίσων ευκαιριών για τα παιδιά σε νησιά, σε ορεινά χωρία, στις πόλεις της περιφέρειας και στα αστικά κέντρα.

-Περιφερειακή ανάπτυξη: Πέρα από τα έργα που γίνονται σε διάφορες περιοχές, κυρίως στη Θεσσαλονίκη, θα εξαντληθούν τα επενδυτικά κίνητρα και τα κρατικά εργαλεία για τη στήριξη στην πράξη της ανάπτυξης περιφερειών που υστερούν, όπως η Μακεδονία, η Θράκη κ.ο.κ.,

Περιοδείες στην Πελοπόννησο

Παράλληλα, είναι σε πλήρη εξέλιξη οι περιοδείες κορυφαίων υπουργών και κομματικών στελεχών της ΝΔ στην Πελοπόννησο, με τον Μάκη Βορίδη να ξεκινά χθες εξορμήσεις από το γαλάζιο προπύργιο της Λακωνίας. «Στις εκλογές διεθνώς το δίλημμα από τις κυβερνήσεις είναι «σταθερότητα και ασφάλεια» και από τις αντιπολιτεύσεις το μήνυμα είναι «αλλαγή». Στην Ελλάδα το μήνυμα «σταθερότητα και ασφάλεια» μπορεί να υποστηριχθεί με επάρκεια από την κυβέρνηση της ΝΔ και του Κυριάκου Μητσοτάκη. Το μήνυμα «αλλαγή» δεν μπορεί να υποστηριχθεί από τα κόμματα της αντιπολίτευσης», επισημαίνουν κυβερνητικά στελέχη.

Σήμερα πηγαίνουν στην Αργολίδα ο υπουργός Μετανάστευσης Θάνος Πλεύρης, ο υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Θανάσης Καββαδάς και η υφυπουργός Τουρισμού Άννα Καραμανλή. Στην Αρκαδία πηγαίνουν η υπουργός Τουρισμού Όλγα Κεφαλογιάννη και ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας Κώστας Κατσαφάδος, αλλά και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης. Η κυρία Κεφαλογιάννη θα πάει επίσης στη Νεμέα και ο κ. Κατσαφάδος στη Λακωνία.

Την Πέμπτη λαμβάνει χώρα η πολιτική ακαδημία της ΝΔ στην Τρίπολη με κεντρικό ομιλητή τον Κωστή Χατζηδάκη και το σύνολο του κομματικού μηχανισμού σε εγρήγορση. Την Παρασκευή μεταβαίνουν στην Κορινθία ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης Μαργαρίτης Σχοινάς και ο υπουργός Υποδομών Χρίστος Δήμας στη Μεσσηνία, ενώ στη Μεσσηνία θα βρίσκονται την Κυριακή ο γραμματέας της ΝΔ Κωνσταντίνος Κυρανάκης και η υπουργός Εργασίας Νίκη Κεραμέως.

Κατατέθηκε στη Βουλή τροπολογία ανάσα για τους οφειλέτες του νόμου Κατσέλη


Κατατέθηκε στη Βουλή και ψηφίζεται σήμερα, Τετάρτη, η τροπολογία Πιερρακάκη που δίνει ανάσα σε πάνω από 100 χιλιάδες οφειλέτες. Η νομοθετική διάταξη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών αφορά στη «ρύθμιση του τρόπου τοκοφορίας των καταβολών του ν. 3869/2010», του γνωστού δηλαδή ως «νόμου Κατσέλη».

Με την τροπολογία, γίνεται καθολική εφαρμογή της απόφασης του Αρείου Πάγου, παρέχεται αναδρομική ελάφρυνση για τους δανειολήπτες, θεσπίζονται μικρότερες δόσεις, μικρότερη επιβάρυνση και ταχύτερη αποπληρωμή ενώ γίνεται δίκαιος επιμερισμός του κόστους μεταξύ τραπεζών και Δημοσίου.

Ειδικότερα, με τη συγκεκριμένη παρέμβαση, η Πολιτεία δεν περιορίζεται στην απλή συμμόρφωση με τη δικαστική απόφαση. Προχωρά ένα βήμα παραπέρα, δίνοντας μια λύση ευρύτερη, καθαρή και ουσιαστική για τους πολίτες, με τρόπο που αίρει οριστικά τις αμφιβολίες και εξασφαλίζει ενιαία εφαρμογή για όλους.

Τι προβλέπει η τροπολογία του υπ. Οικονομικών

1. Για καταβολές δόσεων από τώρα και στο εξής ο τόκος υπολογίζεται στη μηναία δόση: Για ενεργές ρυθμίσεις από 5 Ιουνίου 2026, ημερομηνία δημοσίευσης της υπ’αριθμ. 6/2026 την απόφασης της ολομέλειας του Αρείου Πάγου, ο τόκος θα υπολογίζεται βάση της μηνιαίας δόσης. Πιο συγκεκριμένα, ο τόκος που προβλέπεται από το άρθρο 9 παρ. 2 του ν. 3869/2010 υπολογίζεται επί της ορισθείσας από το δικαστήριο μηνιαίας δόσης. Κάθε μηνιαία καταβολή περιλαμβάνει μέρος κεφαλαίου στο ύψος που έχει προσδιοριστεί από την δικαστική απόφαση και τον τόκο που αντιστοιχεί στο χρονικό διάστημα από την προηγούμενη έως την καταβολής της επόμενη δόση. Ειδικά για την πρώτη δόση υπολογίζεται περίοδος τοκοφορίας τριάντα (30) ημερών.

2. Αναδρομικά υπερβάλλοντα ποσά που έχουν καταβληθεί και αφορούν ενεργές ρυθμίσεις, αναγνωρίζονται ως καταβληθέν κεφάλαιο και απομειώνουν τον αριθμό των δόσεων που απομένουν για αποπληρωμή: Για ενεργές ρυθμίσεις που δεν έχουν περατωθεί ή δεν έχουν πληρωθεί οι προϋποθέσεις για να κηρυχθούν έκπτωτες κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος, εφόσον έχουν καταβληθεί υπερβάλλοντα ποσά από τον χρόνο έναρξης της ρύθμισης όπως αυτός προβλέπεται στη δικαστική απόφαση, ή σε περίπτωση που η ρύθμιση έχει μεταρρυθμιστεί με δικαστική απόφαση από το χρόνο έναρξης καταβολών της τελευταίας μεταρρύθμισης, τότε η διαφορά του συνολικού ποσού που έπρεπε να καταβληθεί και αυτού που καταβλήθηκε για την ανωτέρω χρονική περίοδο, αφαιρείται από τις τελευταίες κατά χρονολογική σειρά δόσεις προς καταβολή, απομειώνοντας το συνολικό αριθμό των εναπομενουσών δόσεων προς καταβολή. Η διαφορά των τόκων που καταβλήθηκαν και αυτών που έπρεπε να καταβληθούν, δυνάμει άλλων μεθόδων υπολογισμού τοκοφορίας, εκλαμβάνεται ως αποπληρωμή κεφαλαίου και απομειώνει το υπόλοιπο της οφειλής όπως έχει διαμορφωθεί κατά το χρόνο έναρξης ισχύος του παρόντος. Τυχόν καταβληθέντα ποσά για ρυθμίσεις που έχουν περατωθεί ή έχουν πληρωθεί οι προϋποθέσεις για να κηρυχθούν έκπτωτες δεν αναζητούνται αναδρομικά.

3. Υπερβάλλοντα ποσά που έχουν εισπράξει τα πιστωτικά ιδρύματα κατά την περίοδο πριν μεταφερθούν τα δάνεια στον ΗΡΑΚΛΗ, τα αποδίδουν τα πιστωτικά ιδρύματα στον ΗΡΑΚΛΗ.

4. Αποσαφηνίζεται ότι σε περιπτώσεις ρυθμίσεων βάση του εξωδικαστικού η μηνιαία δόση υπολογίζεται ως τοκοχρεολυτική δόση επί του συνολικού ποσού της ρυθμιζόμενης οφειλής και όχι επί της μηνιαίας δόσης, όπως άλλωστε προβλέπεται στο νόμο, στις κανονιστικές πράξεις, στις συμβάσεις των ρυθμίσεων και στον υπολογισμό της εγκεκριμένης ρύθμισης για τον οποίο έχει συμφωνήσει ο δανειολήπτης κατά την ένταξη στη ρύθμιση.

Έφυγε ξαφνικά από τη ζωή ο Τάκης Γκώνιας, σε ηλικία 54 ετών


Πέθανε σε ηλικία 54 ετών ο παλαίμαχος ποδοσφαιριστής και προπονητής, Τάκης Γκώνιας, μετά από σοβαρό πρόβλημα υγείας. Η ΠΑΕ Λεβαδειακός εξέδωσε ανακοίνωση εκφράζοντας τη θλίψη της για την απώλειά του βυθίζοντας στη θλίψη τον κόσμο του ποδοσφαίρου και όχι μόνο. 

Ξεκίνησε την ποδοσφαιρική του καριέρα από τον Λεβαδειακό και στη συνέχεια πήγε στον Ολυμπιακό όπου έκανε δύο θητείες (1993-1997 και 2003-2004), τον Ηρακλή επίσης δύο φορές (1997-1998 και 2002-2003), τη Σπόρτινγκ Χιχόν, τον Πανηλειακό, τον Πανιώνιο, τη Μεσίνα και την Κροτόνε, όπου και αποσύρθηκε.

Στη συνέχεια ασχολήθηκε με την προπονητική περνώντας από τους πάγκους της Γλυφάδας, της Επισκοπής, της Athens Kallithea, του Εργοτέλη, της Ουάντι Ντέγκλα και των Πάιραμιντς. Στην τελευταία ομάδα, έκατσε μάλιστα δύο φορές στον πάγκο της (Ιουν. 2021 - Σεπτ. 2021 και Απρ. 2022 - Γεν. 2023) και αποτέλεσε τον τελευταίο του σταθμό.

Η ανακοίνωση του Λεβαδειακού για τον Τάκη Γκώνια

Η ΠΑΕ Λεβαδειακός εκφράζει τη βαθύτατη θλίψη της για την απώλεια του Τάκη Γκώνια.

Ο Τάκης Γκώνιας υπηρέτησε τον ελληνικό αθλητισμό με ήθος, προσωπικότητα και πάθος για το ποδόσφαιρο, αφήνοντας το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα, μέσα από τη σπουδαία καριέρα του στα ελληνικά και τα ευρωπαϊκά γήπεδα.

Η θλίψη είναι ακόμα μεγαλύτερη για την οικογένεια του Λεβαδειακού, καθώς στην ομάδα μας έκανε τα πρώτα του βήματα στο ποδόσφαιρο, τιμώντας για πέντε χρόνια τη φανέλα του συλλόγου.

Η μνήμη του θα παραμείνει ζωντανή μέσα από την πορεία και την προσφορά του για το άθλημα, αλλά κυρίως τους αγαπημένους του ανθρώπους.

Η οικογένεια του Λεβαδειακού εκφράζει τα ειλικρινή της συλλυπητήρια στους οικείους του και εύχεται δύναμη και κουράγιο σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.

Καλό ταξίδι, Τάκη.

Ποιος ήταν ο Τάκης Γκώνιας

Ο Τάκης Γκώνιας γεννήθηκε το 1971 και ήταν πρώην διεθνής ποδοσφαιριστής που αγωνιζόταν ως επιθετικός μέσος. Μεταξύ άλλων αγωνίστηκε σε Λεβαδειακό, Ολυμπιακό, Ηρακλή και Πανιώνιο. Eειτα εργάστηκε ως προπονητής. Ξεκίνησε το άθλημα από τον Π.Σ. Παναθηναϊκό στο Κυριάκι Βοιωτίας και στη συνέχεια φόρεσε τις φανέλες ορισμένων από τις σπουδαιότερες ομάδες του ελληνικού πρωταθλήματος, της ισπανικής Σπόρτινγκ Χιχόν και της ιταλικής Μεσίνα.

Μετά την ολοκλήρωση της ποδοσφαιρικής του καριέρας εργάστηκε ως τηλεοπτικός σχολιαστής ποδοσφαίρου. Επίσης, ασχολήθηκε με το γκολφ, φτάνοντας στο επαγγελματικό επίπεδο με τον Όμιλο Γκολφ της Γλυφάδας. Στη συνέχεια, ωστόσο, αποφάσισε να επιστρέψει στον χώρο του ποδοσφαίρου, και έτσι εκπαιδεύτηκε στην Προπονητική και ξεκίνησε τη νέα του καριέρα το 2013 από τη Γλυφάδα, ενώ στη συνέχεια ανέλαβε την ομάδα της Επισκοπής (Οκτώβριος 2015 - Δεκέμβριος 2015).

Από 28 Ιουλίου έως 17 Δεκεμβρίου του 2016 ήταν προπονητής στην Καλλιθέα, την οποία καθοδήγησε σε 8 επίσημους αγώνες με απολογισμό 2 νίκες και 6 ήττες. Μεγαλύτερη προπονητική του επιτυχία το διάστημα αυτό ήταν η νίκη της Καλλιθέας επί του Ατρόμητου με σκορ 1–0 για τη δεύτερη αγωνιστική των ομίλων του Κυπέλλου Ελλάδας. Τον Αύγουστο του 2017 ανέλαβε προπονητής του Εργοτέλη, ο οποίος βρισκόταν στο πρωτάθλημα της Football League. Στις 29 Ιουνίου 2021 προσελήφθη από την αιγυπτιακή Πίραμιντς που αγωνίζεται στην Α' Κατηγορία της Αιγύπτου όπου και παρέμεινε για δύο χρόνια.

ΕΛΑΣ: Πού τους βρήκαν όλους αυτούς;


Σάκης Μουμτζής

ΟΑ. Τσίπρας έστειλε ένα μήνυμα στον Ν. Ανδρουλάκη. Αν εσύ υπόσχεσαι πέντε πράγματα, εγώ αμέσως μετά μπορώ να υποσχεθώ οκτώ. Στις υποσχέσεις είμαι μακράν ο καλύτερος, άλλωστε έτσι έγινα και πρωθυπουργός. 

Και για να το συμπληρώσω εγώ το όλο σκηνικό, να πω ότι μεταξύ παροχολογίας και εξαπάτησης η διαφορά είναι πολύ μικρή και ο Τσίπρας την καλύπτει με μαεστρία. Έχει διδακτορικό επιπέδου Χάρβαρντ.

Ίσως αυτός να αντιλήφθηκε πως με ανοησίες δεν πρόκειται να ξαναγίνει πρωθυπουργός και να θέλει να παίξει αλλιώς το παιχνίδι. Προσοχή σε αυτό το «ίσως». Όμως οι συνεργάτες του, πολιτικά άπειροι και παντελώς άσχετοι, με τον ζήλο του νεοφώτιστου παρελαύνοντας από τα κανάλια, κάνουν ένα διαγωνισμό σε υποσχέσεις, παροχές που όλες καταλήγουν στη γνωστή κασέτα της Αριστεράς για τη φορολόγηση του πλούτου.  

Προχθές, ένας σύντροφος νεοΕλασίτης, απείλησε με ανηλεές φοροκυνηγητό όσους διάγουν υπερ—πολυτελή διαβίωση. Στο ερώτημα των συνομιλητών του - που τον πήραν στα σοβαρά αντί να τον ταράξουν στο δούλεμα - πώς ορίζει τον υπερ - πολυτελή βίο, ο δυστυχής άρχισε να τραυλίζει. Το μαρξιστικό μυαλό του θόλωσε και τελικά προκάλεσε τη θυμηδία των δημοσιογράφων και των άλλων προσκεκλημένων στην εκπομπή, όταν κλήθηκε να ποσοτικοποιήσει το εν λόγω μέτρο. Μάλιστα, η δημοσιογράφος του υπενθύμισε πως ο μεγάλος πλούτος ήδη φορολογείται, επιτείνοντας έτσι τη σύγχυση στον ριζοσπάστη αριστερό, συνεργάτη του Α. Τσίπρα.  

Για να γίνει πιο πειστικός ο λόγος του κατένειμε και τη σοδειά της φορολόγησης της υπερ - πολυτελούς διαβίωσης. Θα πάει στους μισθούς των εκπαιδευτικών και των νοσοκομειακών γιατρών. Φυσικά, αυτό θα συμβεί την πρώτη χρονιά. Τη δεύτερη χρονιά τα υπερπολυτελή σκάφη θα αλλάξουν σημαία και τα ακριβά αυτοκίνητα των 3.000 κυβικών θα σηκώσουν όλο το βάρος της φορολογικής επανάστασης του συντρόφου. Μου θύμισε τη φορολογία όσων έχουν εισόδημα 900.000 ευρώ που πρότεινε ένας άλλος ζηλωτής σύντροφος.  

Όμως υπάρχει και κάτι ακόμη καλύτερο. Η εκδοτική ναυαρχίδα της ΕΛΑΣ ανήγγειλε πως η κυβέρνηση του ριμπράντη ή Τζοκόντα θα αγοράσει τα κόκκινα δάνεια των νοικοκυριών από τα funds και θα τα πουλήσει στη συνέχεια στους καταχρεωμένους δανειολήπτες. ‘Όπως αντιλαμβάνεται ο αναγνώστης αυτή η υπόσχεση είναι η αναβίωση του «δεν πληρώνω», στην εποχή του rebranding. Ουδείς θα πληρώνει τη δόση του δανείου του εμπρόθεσμα αν γνωρίζει πως, μόλις καταστεί ληξιπρόθεσμο, κάποια στιγμή θα κληθεί να το αγοράσει ίσως και στο 30% της αξίας του. Καθαρό κέρδος 70%. 

Αν όλοι αυτοί οι απίθανοι τύποι που ξεφουρνίζουν αυτές τις ανοησίες δεν κινούνται με βάση ένα σατανικό σχέδιο να… υπονομεύσουν τον ριμπράντη, τότε του κάνουν σημαντική ζημία άθελά τους. Υπενθυμίζουν το κακό παρελθόν του που θέλει και ο ίδιος να ξεχάσει, άλλωστε για τον λόγο αυτό επινόησε και το rebranding. Υπάρχει όμως και το γνωστό γνωμικό του βάτραχου με τον σκορπιό, το οποίο υπενθυμίζει το αναλλοίωτο του DNA των ανθρώπων. Όσες εξωτερικές ανακαινίσεις και να γίνουν, η ψυχή ενός σάπιου παραμένει σάπια.   

liberal.gr