04 Ιανουαρίου 2009

«ΠΑΣΟΚ Review: Police Academy vol.2 - Λεωφορειοπειρατεία»

Πρόκειται για την λεωφορειοπειρατεία που έγινε τον Μάιο του 1999 και κατέληξε στο θάνατο του νεαρού Κουλούρη από τα πυρά των Αλβανών Αστυνομικών στο Ελμπασάν και τον τραυματισμό δύο γυναικών, αφού προηγουμένως είχαν εξελιχθεί κωμικοτραγικές σκηνές εντός του Ελληνικού εδάφους.

Τα κανάλια για άλλη μια φορά κάλυψαν ζωντανά το γεγονός όπου η ΠΑΣΟΚική Αστυνομία πάσχισε να ξεπεράσει σε προχειρότητα και ανοργανωσιά τον χειρότερό της εαυτό όπως τον είχε δείξει ένα χρόνο πριν στο περιστατικό με τον Σορίν Ματέι στην οδό Νιόβης.

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 16/12/2004

Ο Αλβανός Φλ. Πίσλι τον Μάιο του 1999 έκανε την Aρχή
Του ΚΩΣΤΑ ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

Το αγριεμένο βλέμμα του 25χρονου Αλβανού Φλαμούρ Πίσλι ήταν αυτό που έβαλε πριν από πέντε χρόνια στα σπίτια μας αυτό που λέγεται «λεωφορειοπειρατεία».

Το περίεργο βλέμμα του Φλαμούρ Πίσλι, τον Μάιο του 1999, στο Σχολάρι της Θεσσαλονίκης, φανέρωσε τις προθέσεις του. Η απαγωγή του λεωφορείου κατέληξε σε τραγωδία εντός αλβανικού εδάφους, όπου Αλβανοί αστυνομικοί δολοφόνησαν τον 30χρονο Γιώργο Κουλούρη. Ήταν η πρώτη «λεωφορειοπειρατεία» στην Ελλάδα Με την κοινωνία ανεκπαίδευτη, με την Αστυνομία αμήχανη και τη δημοσιογραφία σε αφασία, παρακολουθήσαμε σε ζωντανή σύνδεση από το αλβανικό έδαφος τη δολοφονία του νεαρού Ελληνα επιβάτη Γιώργου Κουλούρη από τους Αλβανούς αστυνομικούς και κατόπιν αυτού τον Πίσλι να δέχεται το μερίδιο των σφαιρών που του αναλογούσαν. Ήταν η πρώτη υπόθεση «απαγωγής» ενός ολόκληρου λεωφορείου, ενώ η χθεσινή ήταν η πέμπτη.

«Αυτά δεν γίνονται», μονολογούσαμε τότε ως τηλεθεατές. Κι όμως. Όχι απλώς γίνονται αλλά τουλάχιστον το πρώτο τέτοιο περιστατικό κατέληξε με τον χειρότερο δυνατό τρόπο. Ένας Έλληνας -αμέτοχος στην υπόθεση- νεκρός σε αλβανικό έδαφος, λίγο έξω από το Ελμπασαν, αφού πρώτα το ελληνικό κράτος είχε ικανοποιήσει τα αιτήματα του απαγωγέα (50 εκατ. δραχμές) και δεν εμπόδισε το λεωφορείο να περάσει τα ελληνοαλβανικά σύνορα. Ο απαγωγέας μπήκε στο λεωφορείο το μεσημέρι της 28ης Μαΐου 1999, στο Κάτω Σχολάρι της Θεσσαλονίκης. Αρχικά με την καραμπίνα που κουβαλούσε πυροβόλησε μέσα από το λεωφορείο έναν ιδιωτικό αστυνομικό και άλλους δύο αστυνομικούς, με τους οποίους, όπως υποστήριξε, είχε προσωπικές διαφορές. Ο αδερφός του, έλεγε, είχε ερωτική σχέση με τη γυναίκα του αφεντικού του, βιοτέχνη, όπου εργαζόταν κιόλας. Το αφεντικό τα έμαθε, απέλασε τον αδερφό του και ο Φλαμούρ πήγε να «ξηγηθεί». Αντ' αυτού ενεπλάκη σε μια υπόθεση εμπορίου όπλων, κακοποιήθηκε από αστυνομικούς και διάφορα άλλα.

Από εκεί και έπειτα αρχίζει μια πολύ περίεργη ιστορία που αν δεν είχε καταλήξει σε θάνατο, θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για... τσίρκο. Περιπολικά, βαν με ειδικές δυνάμεις, αυτοκίνητα της Ασφάλειας, δημοσιογράφοι, περίοικοι, ένας «Ζητάς» πέφτει πάνω σε ένα περιπολικό και ένα αυτοκίνητο της Ασφάλειας. Ο τότε αστυνομικός διευθυντής πλησιάζει το λεωφορείο, χτυπά με το χέρι του το τζάμι, ο Αλβανός ανοίγει, μιλούν, από κοντά και μερικοί υποψήφιοι για... Πούλιτζερ. Πραγματικό πανηγύρι.

Από το κινητό μιας επιβάτισσας ο απαγωγέας θέτει όρους, ζητά τρία συγκεκριμένα Καλάσνικοφ, αυτά για τα οποία είχε κατηγορηθεί, 50 εκατ. δραχμές και διαβεβαιώσεις για την ασφαλή του έξοδο από τη χώρα και το πέρασμά του στην πατρίδα του. «Είμαι αθώος, άδικα με καταδίκασαν», έλεγε και ξανάλεγε. Η πιο προχωρημένη επιχειρησιακή φαντασία της Αστυνομίας ήταν η σωματική εξόντωση του απαγωγέα. Και δεν είχε περάσει πολύς καιρός από την τραγωδία στην οδό Νιόβης με τη δολοφονία της Αμαλίας Γκινάκη από τον Σορίν Ματέι και τους αμφιλεγόμενους αστυνομικούς χειρισμούς. Επτά επιβάτες και δύο ακόμη, ο οδηγός και ο εισπράκτορας, εννιά άτομα κρέμονταν από το ήδη κρεμάμενο μυαλό του Αλβανού και των μετέωρων βημάτων της ΕΛ.ΑΣ. Το Καλάσνικοφ και η χειροβομβίδα στα χέρια του ήταν έτοιμα να σκοτώσουν ανά πάσα στιγμή. Ώρες μετά και αφού το λεφούσι ακολουθούσε το λεωφορείο, ο Φλαμούρ πέρασε στην Αλβανία. Η αλβανική αστυνομία ανέλαβε να ολοκληρώσει την τραγωδία.

Στο Πολύκαστρο

Στα μέσα Ιουλίου του '99, μια νέα απαγωγή λεωφορείου ξεκινά από το Πολύκαστρο στο Κιλκίς. Ο 23χρονος Αρμπέν Σούφα ή Αλέξης μπήκε στο λεωφορείο που έκανε το δρομολόγιο Γουμένισσα Κιλκίς - Θεσσαλονίκη στη στάση του Πολυκάστρου. Κρατούσε μια απασφαλισμένη χειροβομβίδα, άλλη μία είχε στην τσέπη του, και ζήτησε από τον οδηγό να πάει στο τοπικό αστυνομικό τμήμα. Αφού άφησε πολλούς επιβάτες, έμειναν μόνο επτά, άρχισε να λέει την ιστορία του. Δούλευε χρόνια στην Ελλάδα, τον συνέλαβαν, του έσκισαν τα χαρτιά του και δεν μπορούσε να κάνει ανάληψη των οικονομιών του από την τράπεζα. Αδιευκρίνιστο ακόμα και σήμερα παραμένει το εάν ο 23χρονος διατύπωσε αίτημα για λύτρα 250 εκατ. Με το σκληρό μάθημα του Φλαμούρ στις πλάτες οι επικεφαλής της Αστυνομίας αλλά και η πολιτική ηγεσία (Μιχ. Χρυσοχοΐδης) είχαν αποφασίσει πως ό,τι ήταν να γίνει θα γινόταν εντός του ελληνικού εδάφους. Η πάνοπλη αστυνομική ακολουθία έστησε τότε αλλεπάλληλα μπλόκα αλλά μάταια. Τελικώς, στην Παλαίστρα της Φλώρινας και ύστερα από πολύωρο θρίλερ, με τους επτά επιβάτες να τρέμουν στη θέα του κατάκοπου απαγωγέα με τις δύο χειροβομβίδες στα χέρια αποφασίστηκε επέμβαση. Μεταξύ των επιβατών ήταν και ο στρατιώτης Νέστορας Κόκαλης, από τη Νέα Ιωνία του Βόλου. Με νοήματα συνεννοήθηκε με τους αστυνομικούς που ήταν έτοιμοι να ρίξουν στον απαγωγέα. Βοήθησε ώστε να του αρπάξουν τη χειροβομβίδα από το χέρι και τελικώς ο απαγωγέας έπεσε νεκρός. Ο στρατιώτης για την πράξη του αποκόμισε την υπόσχεση να καταταγεί στην Αστυνομία, κάτι που δεν κατορθώθηκε για τυπικούς λόγους. Καιρό αργότερα προσελήφθη ως πολιτικό προσωπικό και μέχρι πρότινος διατηρούσε το κυλικείο στην Αστυνομική Διεύθυνση Μαγνησίας.

Στο Μεσολόγγι

Τις ίδιες ώρες και μάλιστα προς το τέλος της επιχείρησης στη Φλώρινα, ένας Έλληνας αγρότης στη Ματαράγκα Μεσολογγίου, ο Ανδρέας Καλύβας, 51 ετών τότε, αγανάκτησε με την κατάσταση. Άρπαξε μια καραμπίνα και σταμάτησε ένα λεωφορείο με αλβανικές πινακίδες που έκανε τη διαδρομή Αθήνα - Κακαβιά και ήταν γεμάτο Αλβανούς εργάτες. Απείλησε με την καραμπίνα, φώναξε «βγείτε έξω καθάρματα» κι εκείνοι εξαφανίστηκαν τρέχοντας στα χωράφια. Ο Καλύβας οδήγησε το λεωφορείο στην Αστυνομία του Μεσολογγίου. Πριν ακούσει τον εισαγγελέα να του απαγγέλλει τις κατηγορίες είπε ότι το έκανε για την Ελλάδα. «Τόσα έχουν κάνει οι Αλβανοί στην Ελλάδα, δείτε πώς την κατάντησαν». Τα κίνητρά του, όπως είπαν στελέχη της Αστυνομίας τότε, δεν ήταν ιδεολογικά αλλά «περισσότερο ψυχολογικά».

Με τους Ιάπωνες

Σχεδόν ενάμιση χρόνο μετά, στις 4 Νοεμβρίου του 2000, και με πρωταγωνιστή πάλι Έλληνα, έγινε ακόμα μία πειρατεία. Και τι είδαν οι 33 Γιαπωνέζοι τουρίστες που έκαναν εκδρομή στην Επίδαυρο; Τον 48χρονο, τότε, φανοποιό Χρήστο Κεντήρα μαινόμενο να οδηγεί το αυτοκίνητό του στο αντίθετο ρεύμα στην εθνική οδό, να ακινητοποιεί το λεωφορείο, να καίει το ΙΧ του, να εισβάλει με όπλο μέσα, να λέει ότι είχε σκοτώσει την πεθερά του και ακόμα έναν άντρα και ότι ήθελε να συναντηθεί με τον δημοσιογράφο Μάκη Τριανταφυλλόπουλο. Για πολλές ώρες πηγαινοερχόταν στην εθνική οδό. Τελικώς η πειρατεία έληξε με το λεωφορείο να παρκάρει έξω από τον τηλεοπτικό σταθμό όπου εργαζόταν τότε ο δημοσιογράφος

Όσον αφορά την λεωφορειοπειρατεία που οδήγησε στον θάνατο του Κουλούρη στην Αλβανία, αυτή φορτώθηκε από τον Χρυσοχοΐδη εξ' ολοκλήρου στους Αλβανούς, παρότι ειδική ομάδα των ΕΚΑΜ ακολουθούσε το λεωφορείο μέχρι το Ελμπασάν. Ακολούθησαν διαμαρτυρίες και ρηματικές διακοινώσεις προς την Αλβανική Κυβέρνηση, καθώς και λεονταρισμοί Σημίτη - Χρυσοχοΐδη περι αντιμέτρων όπως απέλαση λαθρομεταναστών κ.ά., οι οποίοι μετά από μερικές μέρες έγινα γαργάρα (ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ 1.06.1999: Όμηρος των Αλβανών ο πρωθυπουργός. Πήρε πίσω τις απελάσεις όταν τα Τίρανα απείλησαν με ελληνικό Κόσοβο. )

ΓΑΡΓΑΡΑ ΕΓΙΝΑΝ ΦΥΣΙΚΑ ΟΣΟ ΚΩΜΙΚΑ ΕΞΕΛΙΧΘΗΚΑΝ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΔΑΦΟΥΣ με τον Ζητά να πέφτει πάνω στο περιπολικό, το κονβόι των αυτοκινήτων που ακολουθούσε το λεωφορείο και τις διαπραγματεύσεις του αστυνομικού διευθυντή με τον Αλβανό μπροστά στα μικρόφωνα των καναλιών...

ΓΑΡΓΑΡΑ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΑΝ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΜΕΡΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΣΟΚΙΚΕΣ ΦΥΛΛΑΔΕΣ που προέκριναν την κρίση στην Γιουγκοσλαβία και τον Κλίντον στα πρωτοσέλιδά τους:

ΑΥΡΙΑΝΗ: Στο έλεος των Αλβανών η Ελλάδα. Οργή τρόμος και αγανάκτηση για την ομηρία ανύποπτων πολίτων.

ΤΟ ΒΗΜΑ: Η Μ. Ολμπράιτ κλείνει τις πόρτες της ειρήνης. Το Βελιγράδι αποδέχεται τους πέντε όρους του G8.

Η ΒΡΑΔΥΝΗ: Αλωνίζουν οι Αλβανοί μαφιόζοι. Κατέρρευσαν οι ισχυρισμοί της κυβέρνησης.

ΕΘΝΟΣ: Σινιάλο ελπίδας από το Βελιγράδι. Θεαματική εξέλιξη τη νύχτα.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: Νύχτα ντροπής για το ελληνικό κράτος. Πάγωσε το πανελλήνιο από το πρωτοφανές φιάσκο της κυβέρνησης και της αστυνομίας.

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: Αγανακτούν και στις ΗΠΑ τώρα. 28 βουλευτές αξιώνουν από τον Κλίντον ανακωχή.

Η ΕΞΟΥΣΙΑ: Εκανε πίσω ο Μιλόσεβιτς. Η ασφυκτική πίεση του ΝΑΤΟ αναγκάζει σε συμβιβασμό τη Γιουγκοσλαβια.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: Ο Μιλόσεβιτς περνά τώρα τη σκυτάλη στον Κλίντον. Αποδέχθηκε τους όρους των "8".

Ο ΛΟΓΟΣ: Αντιπρόταση ειρήνης από το Βελιγράδι. Ο Γιουγκοσλάβος πρόεδρος δέχεται τις βασικές αρχές του σχεδίου των οκτώ, δεν αποδέχεται ειρηνευτική δύναμη υπό ΝΑΤΟική διοίκηση.

ΤΑ ΝΕΑ: Θρίλερ στην Αθήνα μεταξύ κατασκόπων. Θύμα ο αρχηγός της Ολλανδικής ΚΥΠ.

ΝΙΚΗ: Πυρά κατά του Κλίντον. Αντιδράσεις από Κάρτερ, Σόρος και Κίσινγκερ.

ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ: Αγωνία για 8 ομήρους. Ταξίδι-θρίλερ προς τα αλβανικά σύνορα.

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΚΤΕΛ αγωνίας. Πειρατεία λεωφορείου απο Αλβανό.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Λεωφορείο του τρόμου. Η τρελή διαδρομή του Αλβανού με τους 9 ομήρους.

ΤΥΠΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ: Θρίλερ με Αλβανό κακοποιό. Κρατούσε εννέα ομήρους και περιπλανήθηκε στη Θεσσαλονίκη και στα πέριξ.

Και αν το πρώτο περιστατικό έγινε προσπάθεια να κουκουλωθεί, το δεύτερο (στο Πολύκαστρο) δεν μπορούσε πλέον να παραβλεφθεί. Έτσι ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ ΤΗΣ ΤΟΤΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΩΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ μετά την λεωφορειοπειρατεία στο Πολύκαστρο:

ΕΘΝΟΣ: "Πρωταγωνιστής μιας ακόμα γκαγκστερικής απαγωγής λεωφορείου που συγκλονίζει την Ελλάδα είναι ένας Αλβανός κακοποιός. Καθώς παρόμοια κρούσματα εγκληματικής συμπεριφοράς πολλαπλασιάζονται, η κοινή γνώμη είναι ανάστατη. Απαιτεί να μπει ένα οριστικό τέλος στην κατάσταση που εκθέτει σε θανάσιμο κίνδυνο ανύποπτους, φιλήσυχους και αθώους πολίτες".

ΝΕΑ: "Χώρα-όμηρος των Αλβανών κακοποιών η Ελλάδα, μετά και τη νέα απαγωγή λεωφορείου του ΚΤΕΛ Κιλκίς.".

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ: «Για δεύτερη φορά μέσα σε ενάμιση μήνα, η χώρα βρέθηκε χθες όμηρη ενός κακοποιού. Μαζί με τον τρόμο των ομήρων, η χώρα αισθανόταν να πλανάται πάνω της το φάντασμα της διαρκούς ανασφάλειας, της ομηρείας της στον επόμενο εγκληματία, που θα επιλέξει την ίδια οδό. Με το χθεσινό έγκλημα, κρούσμα προδήλου μιμητισμού ως προς τη μέθοδο, αλλά πιθανώς οργανωμένο με τη βοήθεια συνενόχων του απαγωγέα, η Ελλάδα βρέθηκε πλέον αντιμέτωπη με τις ολέθριες συνέπειες της χαλαρής στάσης, που είχε ακολουθήσει τον Μάιο, αλλά και ακόμη παλαιότερα - στην πρώτη απαγωγή ομήρου από τον Σορίν Ματέι.

ΑΥΓΗ: «Σε προσπάθεια δημιουργίας κλίματος αναστάτωσης και αποσταθεροποίησης της κυβέρνησης απέδιδαν χθες ανώτερα κυβερνητικά στελέχη το περιστατικό, κάνοντας λόγο για ``κάποιο παιχνίδι`` (ΣΣ. Για να μην λένε κάποιοι ότι μόνο εμείς βλέπουμε ξένα κέντρα πίσω από τα επεισόδια του Δεκεμβρίου... σχετικά και το επόμενο δημοσίευμα της Απογευματινής) και για περίπτωση που δεν άπτεται του κοινού ποινικού δικαίου.»

ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ: «Ακόμη και το ενδεχόμενο πίσω από τον Αλβανό απαγωγέα να κρύβονται μυστικές υπηρεσίες ξένης χώρας απασχολεί τις ελληνικές υπηρεσίες. Εντύπωση έχει προκαλέσει ακόμη και η σπουδή της αλβανικής ραδιοφωνίας και τηλεόρασης, να μεταδώσουν αμέσως την είδηση της νέας απαγωγής, μάλλον από Αλβανό, ελληνικού λεωφορείου. Οι ελληνικές αρχές ασφαλείας μέσα σε λίγα λεπτά, με τη συνεργασία της INTERPOL, της EUROPOL, του υπουργείου Δικαιοσύνης και του ΟΑΕΔ, διαπίστωσαν ότι πουθενά δεν υπήρχαν τα στοιχεία που δήλωνε ο ``Αλβανός».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ: «Στην εκτίμηση ότι ο απαγωγέας ανήκει σε οργανωμένο μαφιόζικο κύκλωμα Αλβανών κακοποιών, που προσέβλεπε στην είσπραξη των υπέρογκων λύτρων των 250 εκατ. δραχμών, αντιγράφοντας τις κινήσεις και τη στρατηγική του Φλαμούρ Πίστι, κατέληξε τη νύχτα η πολιτική και φυσική ηγεσία της ΕΛΑΣ».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ: «Ο απαγωγέας ήταν εκπαιδευμένος, κέρδιζε χρόνο για να επικοινωνεί με τα κέντρα που τον κατηύθυναν, εκπλήσσει η συγκροτημένη σκέψη του, έκανε κινήσεις σιγουριάς, μιλούσε με παρακρατικά κέντρα. Πανικός στην κυβέρνηση. Γιατί το κράτος-συμμορία (Αλβανία) έκλεισε τα σύνορα».

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ: «Η νέα γκαγκστερική απαγωγή λεωφορείου από Αλβανό, οπλισμένο με χειροβομβίδα που διέσυρε για ώρες το κράτος, επιβάλλοντας τους όρους του για εκατομμύρια και όπλα, εξόργισε ακόμη περισσότερο τον ελληνικό λαό που βλέπει πλέον καθαρά ότι η ασφάλειά του βρίσκεται στο έλεος των μαφιόζων».

ΕΣΤΙΑ: «Δεν είναι επομένως τυχαίο ότι στην Ελλάδα κυκλοφορούν σήμερα χιλιάδες Αλβανοί πρώην κατάδικοι, ένοπλοι και πάσης φύσεως κακοποιά στοιχεία. Και ούτε συνιστά δικαιολογία ότι η αλβανική πλευρά δεν συμβάλλει στον εντοπισμό τους. `Η υπάρχει ελληνικό κράτος, ή δεν υπάρχει. Αν υπήρχε, ώφειλε να τους έχη ελέγξει όλους και να έχη ήδη απελάσει τους ανεπιθυμήτους. Το ότι αυτό δεν επετελέσθη μέχρι τώρα, βαρύνει στο ακέραιο την κυβέρνηση και τον προκαθήμενό της».