18 Οκτωβρίου 2009

«Αγωγός Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη: Οι Βούλγαροι τον ξαναερωτεύθηκαν»

Από FOREIGN PRESS:

Του Ανδρέα Μπελιμπασάκη από την Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία:

«Ξαφνικά» στη Βουλγαρία όλοι αγάπησαν τον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη. Αρκούσε μια απλή ενημερωτική παρουσίαση της εταιρείας “Trans Balkan Pipeline”, που αφορούσε τις περιβαλλοντικές προεκτάσεις του έργου για να πεισθούν άπαντες οι κυβερνητικοί παράγοντες ότι ο πετρελαιαγωγός δεν είναι η χειρότερη επένδυση του κόσμου.

Κυρίως όμως πείσθηκε ο πιο δύσπιστος όλων. Ο υπουργός οικονομίας ενέργειας και τουρισμού Τράικο Τραικόφ, ήταν αυτός που από την πρώτη στιγμή μετά την εκλογή της νέας βουλγαρικής κυβέρνησης, έκανε «παντιέρα» το θέμα, αμφισβητώντας έντονα το μέλλον του αγωγού, δηλώνοντας εμφατικά ότι «το περιβάλλον κοστίζει πολύ περισσότερο από τα 35 εκατ. δολάρια που θα κερδίζουμε ετησίως». Ο Βούλγαρος υπουργός εμφανίζεται τώρα ενθουσιασμένος με βάση την παρουσίαση της “Trans Balkan Pipeline”, αφού απομακρύνονται –σύμφωνα με το σχέδιο υλοποίησης- οι οικολογικοί κίνδυνοι που θα ανέκυπταν για την περιοχή του Μπουργκάς (μια από τις ομορφότερες παραλίες στα νότια παράκτια της Μαύρης θάλασσας) . Ο διευθύνων σύμβουλος Trans - Balkan Pipeline, Αλεξάντερ Ταρακάνοφ, διαβεβαίωσε επίσης την βουλγαρική κυβέρνηση ότι θα ληφθούν τα πιο σύγχρονα μέτρα ασφαλείας για την κατασκευή του έργου. Η παρουσίαση έληξε με την δήλωση του Βούλγαρου υπουργού οικονομίας να δηλώνει ότι «τελικά δεν υπάρχουν πολλές αιτίες το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης να μην προχωρήσει».



Στον αγωγό Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, μέτοχοι με μερίδια 24,5% είναι η Βουλγαρία και η Ελλάδα, ενώ η Ρωσία είναι πλειοψηφικός μέτοχος με μερίδιο 51%. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις το κόστος του πετρελαιαγωγού θα είναι ενάμισι δισεκατομμύριο ευρώ. Στο υπόμνημα του σχεδίου μεταξύ Βουλγαρίας, Ρωσίας και Ελλάδας, προβλέπεται η ρωσική πλευρά να εξασφαλίσει τη λειτουργία του αγωγού και την πρώτη ύλη. Ο αγωγός θα μεταφέρει 35 εκατομμύρια τόνους πετρέλαιο ετησίως από το ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ μέσω βουλγαρικού εδάφους ως το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Από τα τέλη διαμετακόμισης η Βουλγαρία θα κερδίζει 35 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσια βάση ή ένα δολάριο ανά τόνο.

Όλα είναι (περίπου) οικολογία...

Είναι τόσο φανατικός οικολόγος ο κ. Τραικόφ; Μάλλον όχι. Από την πρώτη στιγμή που εξεδήλωσε τις έντονες διαφωνίες του για την υλοποίηση του έργου, επικαλούμενος περιβαλλοντικά προβλήματα και την αντίδραση των τοπικών κοινωνιών, άπαντες στη βουλγαρική πρωτεύουσα γνώριζαν ότι το σχέδιο πάγωσε προσωρινά, για να εξεταστεί η οικονομική σκοπιμότητά του. Κυρίως όμως, τελικός στόχος ήταν να αυξηθούν τα οφέλη από την κατασκευή του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης. Ο κ. Τραικόφ εκφράζει όπου σταθεί και όπου βρεθεί τη δυσαρέσκεια του, από τις συμφωνημένες τιμές διαμετακόμισης και τα τέλη για τη μεταφορά των πρώτων υλών από το έδαφος της Βουλγαρίας. Μία από τις ιδέες είναι να εξασφαλιστεί συμμετοχή βουλγάρικων επιχειρήσεων στη μεταφορά πετρελαίου από το Νοβοροσίσκ ως το Μπουργκάς.
Φυσικά, ουδείς έλαβε σοβαρά το επιχείρημα ότι η Βουλγαρική κυβέρνηση πείσθηκε από τις διαβεβαιώσεις και τα επιχειρήματα μιας απλής ενημερωτικής παρουσίασης.

Πολλές απαντήσεις για την αρχική έντονη αντίδραση της νέας κυβέρνησης στον αγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης, μπορεί κανείς να αναζητήσει στη Ρωσία.
Στη χώρα του Βλαντιμίρ Πούτιν, η Σόφια βλέπει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο οικονομικής ανάπτυξης που θα την καθιστά πραγματικά ένα μεγάλο ενεργειακό κόμβο στην Ευρώπη. Η κάποτε «μισητή» Ρωσία τον καιρό του υπαρκτού σοσιαλισμού, καταφθάνει πλέον ως «σωτήρας» πολλών βαλκανικών χωρών. Το σχέδιο που απασχολεί τους Βούλγαρους είναι κυρίως του πυρηνικού σταθμού στο Μπέλενε. Επιβεβαιωμένες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Ρωσία είναι πρόθυμη να χορηγήσει στη Βουλγαρία για την κατασκευή του πυρηνικού σταθμού δάνειο ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ καθιστώντας έτσι το Μπέλενε τον πρώτο ξένο πυρηνικό σταθμό με ρωσική συμμετοχή.