Όπως πιθανώς θα ακούσατε χθες ολοκληρώθηκε η διάνοιξη του μεγαλύτερου τούνελ στον κόσμο, του Gotthard στην Ελβετία. Εκτός από τα ήδη γνωστά που μας μετέφεραν τα κανάλια (μήκος 57 χλμ, θα μειώσει το χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ζυρίχης και Μιλάνου σε 2,5 ώρες από 4, τα τραίνα θα ταξιδεύουν με ταχύτητες 250 km/h) να σας πούμε και μερικά που δεν ακούστηκαν:
* Το τούνελ είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο με το τούνελ Seikan, που ενώνει τα νησιά της Ιαπωνίας Χοκάιντο και Χονσού, να ακολουθεί με 54 χλμ και το τούνελ κάτω από τη Μάγχη να είναι τρίτο με 50 χλμ.. Και τα τρία είναι μόνο για τραίνα.
*Το τούνελ θα έχει τρεις εξόδους διαφυγής για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Όπως βλέπετε στο παρακάτω σχήμα η μεσαία έξοδος είναι κατακόρυφη και βγάζει στην κορυφή του βουνού.
*Η διάνοιξη του τούνελ έγινε τόσο με "μετροπόντικες" όσο και με εκρήξεις δυναμίτη.
*Μεγάλη ποσότητα από το χώμα και τους βράχους (καθημερινά γέμιζαν 150 τραίνα μήκους 120 μέτρων και συνολικά έβγαλαν 150 εκ κυβικά μέτρα) χρησιμοποιήθηκαν για την ανάπλαση λιμνών στις Άλπεις
*Στο τούνελ επικρατούν θερμοκρασίες πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου
* Το ζεστό νερό που βρέθηκε σε υπόγειες πηγές και ρεύματα συλλέγεται και θα χρησιμοποιείται σε υδατοκαλλιέργειες
* 8 άνθρωποι έχουν χάσει μέχρι τώρα τη ζωή τους στην κατασκευή του τούνελ που ξεκίνησε το 1995.
* Κατασκευάστρια εταιρία είναι η γνωστή HOCHTIEF
Και βέβαια αυτό που δεν αναφέρθηκε καθόλου είναι ο λόγος που έγινε το τούνελ, η δημιουργία του οποίου αποφασίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 90 με σειρά δημοψηφισμάτων και δεν είναι φυσικά η μείωση κατά 1,5 ώρα της διαδρομής Ζυρίχη Μιλάνο για να κάνουν οι Ελβετοί πιο γρήγορα τα ψώνια τους...
Ο λόγος που οι Ελβετοί δέχθηκαν να πληρώσουν πάνω από 1000 ευρώ ανά φορολογούμενο για να κατασκευαστεί το τούνελ είναι η προστασία των Άλπεων από τα 1,2 εκ φορτηγά που κυκλοφορούν ετησίως μεταξύ Ιταλίας και Ελβετίας επιβαρύνοντας το περιβάλλον στις Άλπεις, μιας και τα τραίνα που θα το χρησιμοποιούν θα μεταφέρουν αυτοκίνητα και κυρίως φορτηγά.
Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για εμάς... για εμάς μετράνε μόνο τα ρεκόρ και τα 250 χλμ την ώρα...
*Το τούνελ θα έχει τρεις εξόδους διαφυγής για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης. Όπως βλέπετε στο παρακάτω σχήμα η μεσαία έξοδος είναι κατακόρυφη και βγάζει στην κορυφή του βουνού.
*Η διάνοιξη του τούνελ έγινε τόσο με "μετροπόντικες" όσο και με εκρήξεις δυναμίτη.
*Μεγάλη ποσότητα από το χώμα και τους βράχους (καθημερινά γέμιζαν 150 τραίνα μήκους 120 μέτρων και συνολικά έβγαλαν 150 εκ κυβικά μέτρα) χρησιμοποιήθηκαν για την ανάπλαση λιμνών στις Άλπεις
*Στο τούνελ επικρατούν θερμοκρασίες πάνω από 40 βαθμούς Κελσίου
* Το ζεστό νερό που βρέθηκε σε υπόγειες πηγές και ρεύματα συλλέγεται και θα χρησιμοποιείται σε υδατοκαλλιέργειες
* 8 άνθρωποι έχουν χάσει μέχρι τώρα τη ζωή τους στην κατασκευή του τούνελ που ξεκίνησε το 1995.
* Κατασκευάστρια εταιρία είναι η γνωστή HOCHTIEF
Και βέβαια αυτό που δεν αναφέρθηκε καθόλου είναι ο λόγος που έγινε το τούνελ, η δημιουργία του οποίου αποφασίστηκε στις αρχές της δεκαετίας του 90 με σειρά δημοψηφισμάτων και δεν είναι φυσικά η μείωση κατά 1,5 ώρα της διαδρομής Ζυρίχη Μιλάνο για να κάνουν οι Ελβετοί πιο γρήγορα τα ψώνια τους...
Ο λόγος που οι Ελβετοί δέχθηκαν να πληρώσουν πάνω από 1000 ευρώ ανά φορολογούμενο για να κατασκευαστεί το τούνελ είναι η προστασία των Άλπεων από τα 1,2 εκ φορτηγά που κυκλοφορούν ετησίως μεταξύ Ιταλίας και Ελβετίας επιβαρύνοντας το περιβάλλον στις Άλπεις, μιας και τα τραίνα που θα το χρησιμοποιούν θα μεταφέρουν αυτοκίνητα και κυρίως φορτηγά.
Αλλά αυτά είναι ψιλά γράμματα για εμάς... για εμάς μετράνε μόνο τα ρεκόρ και τα 250 χλμ την ώρα...