Απορρίπτουν το μοντέλο διοίκησης για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που προτείνει το υπουργείο Παιδείας, οι Πρόεδροι των ΤΕΙ που συνεδρίαζαν ως αργά χθες το βράδυ σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας. Σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους οι Πρόεδροι επισημαίνουν ότι οι θέσεις και οι απόψεις τους δεν ελήφθησαν υπ’ όψιν από το υπουργείο Παιδείας.
Η Σύνοδος των Προέδρων, πάντως, «επιφυλάχθηκε να εξετάσει σε βάθος τις επιπτώσεις της ενδεχόμενης εφαρμογής του προτεινόμενου μοντέλου, που μεταφέρει την ευθύνη διοίκησης από την ίδια την ακαδημαϊκή κοινότητα σε χώρους ξένους προς αυτήν, που όντως λειτουργούν με άλλα κριτήρια και αρχές. Ωστόσο, είναι πιθανόν, με την ευθύνη των ιδίων των ΑΕΙ, η με μέτρο επιλογή προσωπικοτήτων σε όργανα διοίκησης, ίσως να αποδειχθεί ότι μπορεί να συμβάλλει σε ένα λειτουργικότερο και αποτελεσματικότερο μοντέλο Διαχείρισης της Ακαδημαϊκής Κοινότητας.
Η Σύνοδος διαπιστώνει ότι ικανή και αναγκαία συνθήκη για να γίνει ένα ΑΕΙ αποτελεσματικό, αναγνωρίσιμο και κοινωνικά υπόλογο, δεν είναι το μοντέλο διοίκησης που προτείνεται. Αμφισβητεί ότι είναι δυνατό να υπάρξουν προσωπικότητες ισχυρές και ενεργές που θα ενταχθούν στο διοικητικό πλαίσιο των ΑΕΙ και θα υπηρετήσουν τον Θεσμό. Πρωτεύει η οικοδόμηση κουλτούρας ποιότητος στα ΑΕΙ καθώς και αντικειμενικής και αξιοκρατικής λειτουργίας, που δεν διασφαλίζονται με όσα διαλαμβάνονται στο κείμενο.
Η Σύνοδος προτείνει να μελετηθεί η ενσωμάτωση αρχών Διαχείρισης Ολικής Ποιότητος και διαδικασιών πιστοποίησης, παράλληλα με τον εμπλουτισμό των οργάνων διοίκησης, με επιλεγόμενες, από τα ίδια τα ΤΕΙ, ακαδημαϊκές προσωπικότητες σε περιορισμένο αριθμό».
Όσον αφορά στο θέμα της χωροταξικής αναδιάρθρωσης των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, οι Πρόεδροι των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων επισημαίνουν ότι σήμερα είναι περισσότερο απαραίτητος από ποτέ ο «Καλλικράτης» σε όλο το φάσμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και με ευθύνη των ίδιων των ιδρυμάτων: «Στην θεματική ενότητα που αφορά στον εξορθολογισμό της χωροταξικής και θεματικής αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ, υπήρξε έντονη συζήτηση επί των κριτηρίων που πρέπει να θεσμοθετηθούν, καθώς και των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν με ευθύνη των ιδίων ΑΕΙ, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη αναμόρφωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Σήμερα είναι αναγκαία, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, η χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση τής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ο δυϊσμός μεταξύ της καθαρής ακαδημαϊκής και της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, πρέπει να σταματήσει και να ακολουθηθούν τα μοντέλα που εφαρμόσθηκαν σε αντίστοιχα με την Ελλάδα κράτη της Ευρώπης».
Και οι πρόεδροι καταλήγουν σχετικά με το θέμα αυτό: «Είναι απορίας άξιον γιατί το Υπουργείο Παιδείας εμμένει στην άποψη του δυϊσμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όταν σε αντίστοιχα μοντέλα αναμόρφωσης, που έχουν εφαρμοσθεί επιτυχώς σε άλλα κράτη, τα ΤΕΙ έγιναν είτε Πανεπιστήμια είτε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Πράξεις που δείχνουν την πολιτική ευαισθησία και υπευθυνότητα, στις χώρες αυτές, σε αντίθεση με το πνεύμα του κειμένου, που υποστηρίζει ένα διακριτό και υποβαθμισμένο ρόλο των ΤΕΙ έναντι αυτού των Πανεπιστημίων. Η πολιτική που θα ακολουθηθεί, πρέπει να λάβει υπ‘ όψιν τα ίδια και διαφανή κριτήρια για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Στο πλαίσιο αυτό η Σύνοδος των Προέδρων και η Σύνοδος των Πρυτάνεων πρέπει να κληθούν να συγκροτήσουν μεικτές επιτροπές»
Η Σύνοδος διαπιστώνει ότι ικανή και αναγκαία συνθήκη για να γίνει ένα ΑΕΙ αποτελεσματικό, αναγνωρίσιμο και κοινωνικά υπόλογο, δεν είναι το μοντέλο διοίκησης που προτείνεται. Αμφισβητεί ότι είναι δυνατό να υπάρξουν προσωπικότητες ισχυρές και ενεργές που θα ενταχθούν στο διοικητικό πλαίσιο των ΑΕΙ και θα υπηρετήσουν τον Θεσμό. Πρωτεύει η οικοδόμηση κουλτούρας ποιότητος στα ΑΕΙ καθώς και αντικειμενικής και αξιοκρατικής λειτουργίας, που δεν διασφαλίζονται με όσα διαλαμβάνονται στο κείμενο.
Η Σύνοδος προτείνει να μελετηθεί η ενσωμάτωση αρχών Διαχείρισης Ολικής Ποιότητος και διαδικασιών πιστοποίησης, παράλληλα με τον εμπλουτισμό των οργάνων διοίκησης, με επιλεγόμενες, από τα ίδια τα ΤΕΙ, ακαδημαϊκές προσωπικότητες σε περιορισμένο αριθμό».
Όσον αφορά στο θέμα της χωροταξικής αναδιάρθρωσης των Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, οι Πρόεδροι των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων επισημαίνουν ότι σήμερα είναι περισσότερο απαραίτητος από ποτέ ο «Καλλικράτης» σε όλο το φάσμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και με ευθύνη των ίδιων των ιδρυμάτων: «Στην θεματική ενότητα που αφορά στον εξορθολογισμό της χωροταξικής και θεματικής αναδιάρθρωσης των ΑΕΙ, υπήρξε έντονη συζήτηση επί των κριτηρίων που πρέπει να θεσμοθετηθούν, καθώς και των διαδικασιών που πρέπει να ακολουθηθούν με ευθύνη των ιδίων ΑΕΙ, ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη αναμόρφωση του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Σήμερα είναι αναγκαία, περισσότερο από ποτέ άλλοτε, η χωροταξική και θεματική αναδιάρθρωση τής Ανώτατης Εκπαίδευσης. Ο δυϊσμός μεταξύ της καθαρής ακαδημαϊκής και της ανώτατης τεχνολογικής εκπαίδευσης, πρέπει να σταματήσει και να ακολουθηθούν τα μοντέλα που εφαρμόσθηκαν σε αντίστοιχα με την Ελλάδα κράτη της Ευρώπης».
Και οι πρόεδροι καταλήγουν σχετικά με το θέμα αυτό: «Είναι απορίας άξιον γιατί το Υπουργείο Παιδείας εμμένει στην άποψη του δυϊσμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης, όταν σε αντίστοιχα μοντέλα αναμόρφωσης, που έχουν εφαρμοσθεί επιτυχώς σε άλλα κράτη, τα ΤΕΙ έγιναν είτε Πανεπιστήμια είτε Πανεπιστημιακά Ιδρύματα. Πράξεις που δείχνουν την πολιτική ευαισθησία και υπευθυνότητα, στις χώρες αυτές, σε αντίθεση με το πνεύμα του κειμένου, που υποστηρίζει ένα διακριτό και υποβαθμισμένο ρόλο των ΤΕΙ έναντι αυτού των Πανεπιστημίων. Η πολιτική που θα ακολουθηθεί, πρέπει να λάβει υπ‘ όψιν τα ίδια και διαφανή κριτήρια για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Στο πλαίσιο αυτό η Σύνοδος των Προέδρων και η Σύνοδος των Πρυτάνεων πρέπει να κληθούν να συγκροτήσουν μεικτές επιτροπές»