Το φαινόμενο της παρακράτησης, που καταγγέλλεται στην Εθνική Ομοσπονδία Ενώσεων Προστασίας Καταναλωτών Δανειοληπτών, είχε παρατηρηθεί αρχικά τον περασμένο Αύγουστο, οπότε και επενέβη η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή. Παρά τις συστάσεις της όμως, το φαινόμενο φαίνεται πως ξαναεμφανίζεται...
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων, Βαγγέλη Κρητικό, «το τελευταίο διάστημα φτάνουν στα γραφεία μας καταγγελίες από πολίτες που βλέπουν να τους παρακρατείται από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ολόκληρο ή μέρος του μοναδικού πόρου που έχουν για να επιβιώσουν.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση», μας λέει ο κ. Κρητικός, «μιας υπερήλικης γυναίκας συνταξιούχου του Δημοσίου, η οποία έπαιρνε 471 ευρώ μηνιαία σύνταξη ως θύμα πολέμου. Πριν από λίγες μέρες διαπίστωσε ότι μεγάλη ελληνική τράπεζα είχε παρακρατήσει το σύνολο του ποσού της σύνταξής της από τον καταθετικό της λογαριασμό, επειδή είχε οφειλές από δάνειο, τις οποίες δεν μπορούσε να αποπληρώσει. Μέσα σε 8 μήνες έχουμε δεχθεί 50 συνολικά καταγγελίες, εκ των οποίων οι οκτώ είναι ενυπόγραφες».
Τον περασμένο Αύγουστο, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Καταναλωτή Δημήτρη Σπυράκο, καταγγέλθηκαν στη γραμματεία 15 τέτοια περιστατικά. «Κινήσαμε τις διαδικασίες, κάναμε παρεμβάσεις και το φαινόμενο εξαλείφθηκε ή έτσι νομίζαμε... Αν συμβαίνει και πάλι, καλούμε τους πολίτες να μας το καταγγείλουν».
«Οι τράπεζες» προσθέτει ο κ. Σπυράκος, δικαιολογούν την πρακτική τους με την επίκληση όρων που εμπεριέχονται στα «ψιλά γράμματα» συμβάσεων ανοίγματος λογαριασμού κατάθεσης ή πιστωτικών συμβάσεων, τα οποία τους επιτρέπουν να προβαίνουν σε αναλήψεις «γενικώς και αορίστως» από λογαριασμούς των καταναλωτών για την εξόφληση των οφειλών τους προς αυτά, σύμφωνα με το υπουργείο.
Το απαγορεύει η νομοθεσία
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, απαγορεύεται η κατάσχεση απαιτήσεων μισθών ή συντάξεων. Απαγορεύεται, όμως, και η κατάσχεση από λογαριασμούς μισθοδοσίας ποσού ίσου με έναν τουλάχιστο μισθό ή μία σύνταξη (άρθρο 982 παρ. 3 Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας), όπως μας ενημερώνει ο κ. Σπυράκος. «Μια τέτοια ενέργεια είναι παράνομη. Δεν μπορεί η τράπεζα να παρακρατήσει χρήματα», επισημαίνει και ο Μεσολαβητής Τραπεζικών και Επενδυτικών Υπηρεσιών, Αντώνης Φώσκολος.
Πονοκέφαλο στις Ενώσεις όμως προκαλεί και η συμπεριφορά των εισπρακτικών εταιρειών. Σύμφωνα με την Εθνική Ομοσπονδία Ενώσεων Προστασίας Καταναλωτών Δανειοληπτών, οι καταγγελίες λαμβάνουν τη μορφή χιονοστιβάδας. «Οι παθόντες, στην πλειονότητά τους», μας λέει ο κ. Κρητικός, «είναι άνεργοι υποαπασχολούμενοι μικροεπαγγελματίες, που μειώθηκε δραματικά ο τζίρος ή έκλεισε η επιχείρησή τους, ιδιωτικοί υπάλληλοι που δεν έχουν πληρωθεί τις δεδουλευμένες αποδοχές τους για χρονικό διάστημα 3-4 μηνών, δημόσιοι υπάλληλοι που υπέστησαν μείωση των αποδοχών τους».
«Δεχόμαστε και εμείς καταγγελίες πελατών για το θέμα των εισπρακτικών εταιρειών», μας λέει και ο Συνήγορος του Πελάτη της Εθνικής Τράπεζας, Δημήτρης Παυλάκης.
«Είμαστε», προσθέτει, «σε διαρκή συνεργασία με τις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, όπως λέγονται πραγματικά. Είναι αλήθεια ότι καμιά φορά ξεπερνιούνται τα όρια, γι' αυτό και σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες των τραπεζών τα επαναθέτουμε και επαναπροσδιορίζουμε αυτή τη σχέση. Οσον αφορά το θέμα της παρακράτησης, στα χέρια μας δεν έχουν φτάσει τέτοιες καταγγελίες. Μια τέτοια πράξη -να δεσμεύσεις δηλαδή μισθοδοσία- είναι αντισυνταγματική. Ισως πρόκειται για παρανόηση... Γι' αυτό καλούμε τους παθόντες να έρθουν στα γραφεία μας ή να επικοινωνήσουν μαζί μας. Εμείς είμαστε με τον πελάτη, όχι με την τράπεζα».
Πάντως, συμβουλή του Συνηγόρου κ. Παυλάκη είναι οι πελάτες, όταν δέχονται ενημέρωση-όχληση από τις εισπρακτικές εταιρείες, να απαντούν στο τηλέφωνο. Κι αυτό γιατί όταν ο δανειολήπτης απαντήσει, η εταιρεία δεν έχει δικαίωμα να τον ξαναενοχλήσει για τις επόμενες 48 ώρες βάσει νόμου. Αντίθετα, όταν δεν απαντά τον καλεί ασταμάτητα γιατί η επανάληψη της κλήσης γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή.