«Ψαλίδι» έως και 25% βάζει η κυβέρνηση στις αποδοχές των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ. Παράλληλα διατυπώνει την «βούληση της να μην γίνουν απολύσεις» και να διατηρηθεί «ο δημόσιος χαρακτήρας σε τομείς όπως οι συγκοινωνίες».
Το σχετικό νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών εγκρίθηκε χθες από το υπουργικό Συμβούλιο και κατατέθηκε αργά το βράδυ στην Βουλή. Από τις μειώσεις στους μισθούς και τις πρόσθετες αμοιβές το οικονομικό επιτελείο στοχεύει σε εξοικονόμηση της τάξης των 400 εκατ. ευρώ εντός του 2011 .
Ειδικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει:
-Θέσπιση ανώτατου πλαφόν 4.000 ευρώ τον μήνα μικτά υπολογιζόμενα σε δωδεκάμηνη βάση δηλαδή 48.000 τον χρόνο. Από την διάταξη εξαιρούνται Πρόεδροι, Διοικητές και Διευθύνοντες Σύμβουλοι για τους οποίους ισχύει το περσινό πλαφόν ύψους 5856 ευρώ τον μήνα. Η ρύθμιση αυτή σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών αφορά περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά..
-Μείωση αποδοχών κατά 10% σε αποδοχές που ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ τον μήνα μικτά. Απαλλάσσονται τα επιδόματα οικογενειακής κατάστασης και ανθυγιεινής εργασίας αλλά και τα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων και το επίδομα αδείας. Η μείωση αυτή αφορά σε περίπου 89% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ. Μόνο 11% των υπαλλήλων ΔΕΚΟ έχουν μηνιαίες μικτές αποδοχές κάτω από 1800 ευρώ.
-Σε επίπεδο κάθε δημόσιου οργανισμού θεσπίζεται ανώτατη δαπάνη 10% επί του συνολικού κονδυλίου μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακή εργασία, υπερεργασία, εκτός έδρας, οδοιπορικά , καθώς και εργασία τις εξαιρέσιμες μέρες.
-Από τις τρεις προηγούμενες ρυθμίσεις η συνολική μέγιστη μείωση αμοιβών δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 25%.
Επιπλέον από εδώ και στο εξής όλες οι ΔΕΚΟ θα πρέπει να υποβάλουν τριμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις ελεγμένες από Ορκωτούς Ελεγκτές
Αν τώρα οι οργανισμοί δεν είναι συνεπείς με την υποχρέωση τους για παροχή οικονομικών δεδομένων στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών τότε όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο «θα διακόπτεται η χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό».
Σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοσχεδίου η παρέμβαση με στόχο την εξυγίανση και τη συγκράτηση και μείωση των δαπανών στις ΔΕΚΟ είναι αναγκαία καθώς :
· · Τα τελευταία πέντε χρόνια τα συσσωρευμένα ελλείμματα ? μόνο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ ? έχει υπερδιπλασιαστεί από 5,6 δις ευρώ σε 13,2 δις ευρώ.
· · Οι δαπάνες μισθοδοσίας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 9% τα τελευταία τρία χρόνια τη στιγμή που η απασχόληση μειώθηκε κατά περίπου 6%.
· · Ο δείκτης μισθολογικού κόστους προς έσοδα είναι περίπου 80% ενώ για πέντε μεγάλες ΔΕΚΟ το μισθολογικό κόστος ξεπερνά τα έσοδα (το 2009 στην ΕΘΕΛ ήταν 164% των εσόδων, στον ΗΛΠΑΠ 147,5%, στην ΕΑΣ 143,9%, στον ΗΣΑΠ 110,4% και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 109,8%).
· · Η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ το 2009 ξεπερνούσε τα 40.000 ευρώ και είναι διπλάσια από τη μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα και 40% υψηλότερη από τη μέση αμοιβή στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
Ειδικότερα το νομοσχέδιο προβλέπει:
-Θέσπιση ανώτατου πλαφόν 4.000 ευρώ τον μήνα μικτά υπολογιζόμενα σε δωδεκάμηνη βάση δηλαδή 48.000 τον χρόνο. Από την διάταξη εξαιρούνται Πρόεδροι, Διοικητές και Διευθύνοντες Σύμβουλοι για τους οποίους ισχύει το περσινό πλαφόν ύψους 5856 ευρώ τον μήνα. Η ρύθμιση αυτή σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών αφορά περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά..
-Μείωση αποδοχών κατά 10% σε αποδοχές που ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ τον μήνα μικτά. Απαλλάσσονται τα επιδόματα οικογενειακής κατάστασης και ανθυγιεινής εργασίας αλλά και τα δώρα Πάσχα και Χριστουγέννων και το επίδομα αδείας. Η μείωση αυτή αφορά σε περίπου 89% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ. Μόνο 11% των υπαλλήλων ΔΕΚΟ έχουν μηνιαίες μικτές αποδοχές κάτω από 1800 ευρώ.
-Σε επίπεδο κάθε δημόσιου οργανισμού θεσπίζεται ανώτατη δαπάνη 10% επί του συνολικού κονδυλίου μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακή εργασία, υπερεργασία, εκτός έδρας, οδοιπορικά , καθώς και εργασία τις εξαιρέσιμες μέρες.
-Από τις τρεις προηγούμενες ρυθμίσεις η συνολική μέγιστη μείωση αμοιβών δεν θα πρέπει να ξεπερνά το 25%.
Επιπλέον από εδώ και στο εξής όλες οι ΔΕΚΟ θα πρέπει να υποβάλουν τριμηνιαίες οικονομικές καταστάσεις ελεγμένες από Ορκωτούς Ελεγκτές
Αν τώρα οι οργανισμοί δεν είναι συνεπείς με την υποχρέωση τους για παροχή οικονομικών δεδομένων στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών τότε όπως ορίζεται στο νομοσχέδιο «θα διακόπτεται η χρηματοδότηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό».
Σύμφωνα με το σκεπτικό του νομοσχεδίου η παρέμβαση με στόχο την εξυγίανση και τη συγκράτηση και μείωση των δαπανών στις ΔΕΚΟ είναι αναγκαία καθώς :
· · Τα τελευταία πέντε χρόνια τα συσσωρευμένα ελλείμματα ? μόνο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ ? έχει υπερδιπλασιαστεί από 5,6 δις ευρώ σε 13,2 δις ευρώ.
· · Οι δαπάνες μισθοδοσίας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 9% τα τελευταία τρία χρόνια τη στιγμή που η απασχόληση μειώθηκε κατά περίπου 6%.
· · Ο δείκτης μισθολογικού κόστους προς έσοδα είναι περίπου 80% ενώ για πέντε μεγάλες ΔΕΚΟ το μισθολογικό κόστος ξεπερνά τα έσοδα (το 2009 στην ΕΘΕΛ ήταν 164% των εσόδων, στον ΗΛΠΑΠ 147,5%, στην ΕΑΣ 143,9%, στον ΗΣΑΠ 110,4% και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 109,8%).
· · Η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ το 2009 ξεπερνούσε τα 40.000 ευρώ και είναι διπλάσια από τη μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα και 40% υψηλότερη από τη μέση αμοιβή στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.