30 Ιανουαρίου 2011

Tτο στοίχημα της κρουαζιέρας

του Νίκου Αντωνακάκη στην εφημερίδα " ΠΑΤΡΙΣ"

Από τα Μινωϊκά χρόνια ξεκινά η ιστορία του λιμανιού του Ηρακλείου. Η Κρήτη από τότε λειτουργούσε και ως η "Πύλη" που ένωνε την Ανατολή με τη Δύση. Το ανάκτορο της Κνωσού αποδεικνύει τη δύναμη του Μινωικού κράτους που η ακμή του στηριζόταν στο θαλάσσιο εμπόριο.

Αργότερα κατά την εποχή του Μεσαίωνα και ιδιαίτερα επί Αραβοκρατίας, η οικονομία της Κρήτης άνθισε ακόμη περισσότερο λόγω της ανάπτυξης του εμπορίου και γι αυτό έγιναν σοβαρές εργασίες για την κατασκευή εγκαταστάσεων υποδομής και αποθηκών στο λιμάνι του Ηρακλείου. Εξαιρετικά σημαντική ήταν η παρουσία του λιμανιού και επί Ενετοκρατίας.

Το λιμάνι του Ηρακλείου συνεχίζει και σήμερα να αποτελεί σημαντικό κέντρο διακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων στην λεκάνη της Μεσογείου, όπου επιβατικά, τουριστικά και εμπορικά σκάφη πραγματοποιούν πυκνά δρομολόγια καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου. Μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες δραστηριοποιούνται και το συνδέουν με άλλα λιμάνια της χώρας και του εξωτερικού. Επίσης μεγάλα κρουαζιερόπλοια εκτελούν πλόες κατά την μεγαλύτερη διάρκεια του έτους μεταφέροντας χιλιάδες επισκέπτες με αποτέλεσμα την τόνωση της τοπικής οικονομίας του Ηρακλείου και της Κρήτης γενικότερα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το λιμάνι του Ηρακλείου είναι το τρίτο σε μέγεθος λιμάνι της χώρας μετά τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη. Εξυπηρετούσε ετησίως 2,5 εκ. επιβάτες και πάνω από 300.000 οχήματα.
Κάθε χρόνο στο λιμάνι κατέπλεαν περίπου 3.500 πλοία. Μέχρι πρόσφατα λειτουργούσε ως Ηome Port (έναρξη και κατάληξη κρουαζιέρας) σε συνεργασία με το αεροδρόμιο Ηρακλείου «Νίκος Καζαντζάκης» για την εξυπηρέτηση των κρουαζιερόπλοιων AIDA και OCEAN VILLAGE τα οποία αποχώρησαν. Επίσης, ήταν το μοναδικό λιμάνι στην Ελλάδα που σε συνεργασία με τις αρχές του αεροδρομίου διενεργούσε το Check in, Check out των επιβατών στο Νέο Επιβατικό Σταθμό, προσφέροντας τη δυνατότητα στους διερχόμενους επιβάτες να αξιοποιήσουν τον ενδιάμεσο χρόνο μέχρι την αναχώρησή τους από το αεροδρόμιο.

Την περίοδο 2004-2009 η τότε διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου σε συνεργασία με το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, τους τουριστικούς πράκτορες αλλά και τους εργαζομένους του Λιμένα άσκησε με επιτυχία την επιβατική και εμπορική διαχείριση του Λιμένα με κερδοφόρο ισολογισμό, πράγμα που βοήθησε να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν έργα μακράς πνοής με σκοπό να εξελιχθεί και να ανταποκριθεί στον ρόλο του ως ένα από τα λιμάνια μεγάλης εθνικής σημασίας της χώρας. Παράλληλα μεγάλος βάρος δόθηκε στην ανάπτυξη και προώθηση της κρουαζιέρας με αποτέλεσμα τη θεαματική αύξηση σε προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων και επιβατών στην πόλη μας που έφτασαν τους 350.000 κατ’ έτος.

Την περίοδο αυτή υλοποιήθηκαν ποικίλα έργα για την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων και των υπηρεσιών του λιμένα.

Ειδικότερα για την κρουαζιέρα έγιναν σημαντικές παρεμβάσεις που βελτίωσαν τόσο την αισθητική εικόνα του λιμένα και του παραλιακού μετώπου, όσο και την ποιότητα ζωής των δημοτών συνολικού προϋπολογισμού περί τα 10.000.000 εκατ. ευρώ

- υλοποιήσαμε το έργο της προστασίας θεμελίωσης Ανατολικού κρηπιδώματος και εκβάθυνσης ανατολικά της προβλήτας 2 για την παραβολή κρουαζιερόπλοιων με μεγάλα βυθίσματα.

- Προμηθευτήκαμε τον απαραίτητο εξοπλισμό ελέγχου αποσκευών X RAY MACHINE και κατασκευάσαμε νέο κτίριο για τη στέγασή τους

- Δρομολογήσαμε τις διαδικασίες για την ανέλκυση και εξουδετέρωση χιλιάδων πυρομαχικών που βρίσκονταν στην λιμενολεκάνη από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και αποτελούσαν τροχοπέδη στην ανάπτυξη του λιμανιού

- Απομακρύναμε όλα τα παροπλισμένα και βυθισμένα πλοία από την περιοχή του λιμανιού.

- Περιφράξαμε εξωτερικά το λιμάνι και κατασκευάσαμε εσωτερική περίφραξη ασφάλειαs σύμφωνα με τον διεθνή κώδικα ασφαλείας ISPS.

- Υλοποιήσαμε το έργο της καθαίρεσης του ύφαλου τμήματος του παλαιού προσήνεμου μόλου (σπίθα) που βρίσκεται στην προέκταση του σημερινού προβλήτα ΙΙΙ και δημιουργούσε προβλήματα ασφάλειας για τα εισερχόμενα στην δυτική λιμενολεκάνη πλοία

- Φροντίσαμε για το πράσινο της Παραλιακής και των Εσωτερικών χώρων του Λιμένος

- Βελτιώσαμε με εσωτερικές μετατροπές τους χώρους του Νέου Σταθμού Επιβατών για την καλύτερη λειτουργία του.

- Διαμορφώσαμε-αναπλάσαμε την περιοχή από Πλατεία 18 Άγγλων μέχρι το Λιμενικό περίπτερο (Μπεντενάκι)

- Υλοποιήσαμε τα έργα της βελτίωσης όψης παραλιακής λεωφόρου λιμένος από το κτίριο του ΟΛΗ μέχρι κόμβο Κατσαμπά και επέκτασης-ανάπλασης της παραλιακής λεωφόρου στην παράκτια περιοχή Ν. Αλικαρνασσού.

-Σε συνεργασία με τον Δήμο Ηρακλείου εντάχθηκε η πόλη και το λιμάνι μας στο πρόγραμμα ΕΛΛΑΔΑ-ΚΥΠΡΟΣ που αφορά στην προμήθεια ενός VAN, στην έκδοση και διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων για την πόλη, καθώς και στην τοποθέτηση πληροφοριακών πινακίδων που κατευθύνουν στο κέντρο της πόλης τους επισκέπτες.


Το λιμάνι του Ηρακλείου θα μπορούσε και σήμερα να αποτελεί βασικό σταθμό προσέλκυσης κρουαζιερόπλοιων στην πόλη μας με τις φιλότιμες προσπάθειες που καταβάλλει και η νέα διοίκηση. Η προχειρότητα όμως και ο ερασιτεχνισμός που επέδειξε η σημερινή Κυβέρνηση στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας με την ουσιαστική διάλυση του δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην κρουαζιέρα και διάχυτη ανασφάλεια στη Ναυτιλιακή κοινότητα με αποτέλεσμα την σημαντική μείωση των επισκεπτών η οποία αναμένεται να αυξηθεί κατά 40% περίπου σύμφωνα με τις προβλέψεις των αρμοδίων για το νέο έτος .
Στην σημερινή δύσκολη οικονομική συγκυρία, το λιμάνι μας επιβάλλεται να διατηρήσει τον σπουδαίο διαχρονικό ρόλο του. Κατά συνέπεια η πολιτική ηγεσία, η νέα Διοίκηση του Οργανισμού σε συνεργασία με τους εργαζομένους και όλους τους εμπλεκόμενους φορείς οφείλουν να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, παρά τα προβλήματα που προκύπτουν, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των χρηστών του Λιμένα αλλά και της Κρήτης γενικότερα βελτιώνοντας καθημερινά τις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες του, συνεχίζοντας την προσπάθεια προκειμένου το Λιμάνι μας να αποτελεί πόλο έλξης για πολίτες και επισκέπτες, μοχλό Ανάπτυξης της Περιφερειακής και Εθνικής Οικονομίας, σταθμό και προορισμό για την ελληνική και διεθνή ναυτιλία.

Νίκος Αντωνακάκης
πρώην Αντιπρόεδρος Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου