08 Φεβρουαρίου 2011

Πλωτά κέντρα φιλοξενίας λαθρομεταναστών - Οι προεκτάσεις ενός προβλήματος

του Νικολάου Παπανικολόπουλου

Το τελευταίο διάστημα τόσο από δημοσιεύματα του Αθηναϊκού τύπου, blogs και σκόπιμες ή μη «διαρροές» του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, πληροφορούμαστε για πλωτά κέντρα φιλοξενίας λαθρομεταναστών, τα οποία πρόκειται να έλθουν στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από την Ολλανδία.

Συγκεκριμένα, γίνεται αναφορά για πλωτά ναυπηγήματα (χωρίς δυνατότητα αυτόνομης πλεύσης) πάνω στα οποία θα υπάρχουν σε ορόφους, ξενώνες από προκατασκευασμένους οικίσκους καθώς και άλλοι απαραίτητοι χώροι για τη διαμονή τουλάχιστον 2.000 ατόμων στο καθένα...»

Μέχρι στιγμής, η ανύπαρκτη επίσημη ενημέρωση για το θέμα, έχει δημιουργήσει έντονες διαμαρτυρίες και ανησυχία τόσο για την επιλογή του χώρου -Αλεξανδρούπολη- όσο και για το κόστος –υπέρογκο- του εγχειρήματος .

Ο νομός Έβρου, εδώ και χρόνια, δέχεται ισχυρό πλήγμα από την είσοδο των λαθρομεταναστών. Η πρόθεση και μόνο δημιουργίας τέτοιων χώρων στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, θα συντελέσει στην απόλυτη ταύτισή του με το πανελλαδικό πρόβλημα της λαθρομετανάστευσης και θα πλήξει κάθε προσπάθεια ανάπτυξής του.
Όμως, η σοφή ρήση του λαού μας "ενός κακού μύρια έπονται", έχει και στην περίπτωση αυτή, δηλαδή της υλοποίησης –μη γένοιτο– αυτού του κακού σεναρίου, την επαλήθευση του.
Θα επακολουθήσουν μύρια όσα κακά και προβλήματα.

Τα πλοία (ships) και τα πλωτά ναυπηγήματα (floating costructions) σύμφωνα με την ελληνική, ευρωπαϊκή και διεθνή νομοθεσία, διέπονται από διαφορετικό καθεστώς. Από νομικής άποψης υπάρχει τεράστια διάφορα μεταξύ πλοίου και πλωτού ναυπηγήματος.

Πλωτό ναυπήγημα είναι κάθε πλωτή κατασκευή, ανεξαρτήτου χωρητικότητας, που προορίζεται να χρησιμοποιείται σε σταθερή παραμονή, κυρίως σε λιμάνια, όρμους, κοντά σε παραλιακές εγκαταστάσεις για παροχή βοηθητικών υπηρεσιών στη ναυτιλία. Τέτοιες κατασκευές είναι οι Πλωτές δεξαμενές, οι Πλωτοί γερανοί, οι Βυθοκόροι, οι Φορτηγίδες, οι Πλωτές αποβάθρες, οι Πλωτοί φάροι, κ.ά.

Πλοίο είναι κάθε σκάφος προορισμένο να κινείται αυτοδύναμα στη θάλασσα. Περεταίρω διακρίσεις γίνονται ανάλογα με τον προορισμό του, το μέγεθος του, την περιοχή δραστηριότητας του κλπ.

Για τα πλωτά ναυπηγήματα - πλωτά κέντρα φιλοξενίας, τα οποία ενδεχομένως έλθουν στο λιμάνι μας, προκύπτουν ερωτήματα για τα οποία δυστυχώς η Ελληνική πολιτεία, αλλά και η Ευρωπαϊκή Ένωση, προς το παρόν δεν έχουν απαντήσεις.
  • Τη σημαία τίνος κράτους θα φέρει το πλωτό ναυπήγημα;
  • Τίνος κράτους το δίκαιο θα εφαρμόζεται σε αυτό; Του κράτους της σημαίας η του κράτους ελλιμενισμού του;
  • Ποια Διεθνής Σύμβαση θα εφαρμόζεται σε αυτό για θέματα προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος, ασφάλειας ναυσιπλοΐας, ασφαλούς επάνδρωσης, ενδιαίτησης κλπ, αφού οι Διεθνείς Συμβάσεις έχουν εφαρμογή στα πλοία και όχι στα πλωτά ναυπηγήματα; Επίσης υπάρχουν και Διεθνείς Συμβάσεις οι οποίες δεν έχουν εφαρμογή σε πλοία που ασκούν "κρατική μη εμπορική υπηρεσία".
  • Ποιος θα είναι νομικά υπεύθυνος για τους επιβαίνοντες σε αυτό αφού δεν θα έχει ναυτολογημένο πλοίαρχο;
  • Ποιος Γενικός ή Ειδικός Κανονισμός Λιμένα θα έχει εφαρμογή για τους εργαζόμενους και διαμένοντες σε αυτό, αφού δεν υπάρχει αντίστοιχος, όπως υπάρχει για συγκεκριμένου προορισμού, πλωτά ναυπηγήματα όπως τους πλωτούς γερανούς;
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Νικόλαος