Ευρεία δημοσιότητα δίνεται στα ρωσικά ΜΜΕ στις πληροφορίες, που δημοσίευσε αρχικώς η ημερήσια οικονομική εφημερίδα της Μόσχας «Βένταμαστι» (κοινή έκδοση των Financial Times World Street Journal), σχετικά με επικείμενη ανακοίνωση της ρωσικής πλευράς ότι σταματά τη χρηματοδότηση και αποχωρεί από το σχέδιο κατασκευής του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολη.
«Οι ρωσικές εταιρείες είναι αναγκασμένες να επαναπροσανατολιστούν προς το πιο ακριβό σχέδιο Σαμψούντα - Τζεϊχάν ή να συμβιβαστούν με την αδυναμία να αυξηθεί η εξαγωγή πετρελαίου μέσω της Μαύρης Θάλασσας» εκτιμά στο σχόλιό της η εφημερίδα, η οποία επικαλείται για τις πληροφορίες της τρεις ανώνυμες πηγές κοντά στην ηγεσία της διακρατικής διαχειρίστριας εταιρείας Trans-Balkan Pipeline B.V. και τους μετόχους της, δηλαδή από ρωσικής πλευράς των εταιρειών «Τρανσνιέφτ», «Ροσνιέφτ» και «Γκαζπρόμ Νιέφτ».
Κατά την εφημερίδα η ανακοίνωση των ρωσικών αποφάσεων θα γίνει αύριο στη Ρώμη κατά τη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου και της συνέλευσης των μετόχων και «ουσιαστικά το έργο θα διακοπεί».
«Οι Αρχές της Βουλγαρίας, από το έδαφος της οποίας θα περνούσε ο αγωγός, έως και σήμερα δεν έχουν συμφωνήσει για το έργο και είναι άγνωστο πότε θα το κάνουν. Επίσης οι πετρελαϊκές εταιρείες δεν παρείχαν εγγυήσεις τροφοδοσίας με πρώτη ύλη», ανέφεραν οι συνομιλητές της εφημερίδας, το δημοσίευμα της οποίας αναμεταδίδεται και σχολιάζεται πλέον από όλα τα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
«Ο αγωγός σχεδιαζόταν να τεθεί σε λειτουργία ήδη το 2011, όμως η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών και όλο το σχέδιο αναβαλλόταν», σημειώνει το πρακτορείο ΙΤΑΡ-ΤΑΣΣ, αναφέροντας την αντίθεση της από το 2009 βουλγαρικής κυβέρνησης υπό τον Μπόικο Μπορίσοφ στο σχέδιο (ΣΣ. Τον πρόλαβε το άλλο αμερικανάκι τον Γιωργάκη).
Σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπροέδρου της «Τρανσνιέφτ» Μιχαήλ Μπάρκοφ στη Ρώμη αύριο επρόκειτο να συζητηθεί «η κατάσταση σχετικά με τη βουλγαρική πλευρά, η οικονομική θέση της εταιρείας του σχεδίου και η δυνατότητα της περαιτέρω ύπαρξής της υπό τις οικονομικές συνθήκες, που έχουν διαμορφωθεί», που αφορούν κυρίως στην αθέτηση της βουλγαρικής δέσμευσης να καταβάλει το μερίδιο για τη λειτουργία της.
Όπως αναφέρει το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο Βέστι, ο Μπάρκοφ σημείωσε ότι η Ρωσία «δεν είναι υποστηρικτής της διακοπής του σχεδίου, θεωρώντας απαραίτητο να συνεχιστεί η εργασία γι’ αυτό, ωστόσο η ρωσική πλευρά είναι αυτή τη στιγμή η μοναδική, που συνεχίζει τη χρηματοδότηση του σχεδίου, καθώς η Ελλάδα επίσης διέκοψε τις πληρωμές έπειτα από την άρνηση της Βουλγαρίας να καλύψει στο τέλος του 2000 το χρέος της για τις τρέχουσες πληρωμές ύψους 6 εκατ. ευρώ».
Κατά την εφημερίδα η ανακοίνωση των ρωσικών αποφάσεων θα γίνει αύριο στη Ρώμη κατά τη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου και της συνέλευσης των μετόχων και «ουσιαστικά το έργο θα διακοπεί».
«Οι Αρχές της Βουλγαρίας, από το έδαφος της οποίας θα περνούσε ο αγωγός, έως και σήμερα δεν έχουν συμφωνήσει για το έργο και είναι άγνωστο πότε θα το κάνουν. Επίσης οι πετρελαϊκές εταιρείες δεν παρείχαν εγγυήσεις τροφοδοσίας με πρώτη ύλη», ανέφεραν οι συνομιλητές της εφημερίδας, το δημοσίευμα της οποίας αναμεταδίδεται και σχολιάζεται πλέον από όλα τα ρωσικά πρακτορεία ειδήσεων και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
«Ο αγωγός σχεδιαζόταν να τεθεί σε λειτουργία ήδη το 2011, όμως η έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών και όλο το σχέδιο αναβαλλόταν», σημειώνει το πρακτορείο ΙΤΑΡ-ΤΑΣΣ, αναφέροντας την αντίθεση της από το 2009 βουλγαρικής κυβέρνησης υπό τον Μπόικο Μπορίσοφ στο σχέδιο (ΣΣ. Τον πρόλαβε το άλλο αμερικανάκι τον Γιωργάκη).
Σύμφωνα με δηλώσεις του αντιπροέδρου της «Τρανσνιέφτ» Μιχαήλ Μπάρκοφ στη Ρώμη αύριο επρόκειτο να συζητηθεί «η κατάσταση σχετικά με τη βουλγαρική πλευρά, η οικονομική θέση της εταιρείας του σχεδίου και η δυνατότητα της περαιτέρω ύπαρξής της υπό τις οικονομικές συνθήκες, που έχουν διαμορφωθεί», που αφορούν κυρίως στην αθέτηση της βουλγαρικής δέσμευσης να καταβάλει το μερίδιο για τη λειτουργία της.
Όπως αναφέρει το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο Βέστι, ο Μπάρκοφ σημείωσε ότι η Ρωσία «δεν είναι υποστηρικτής της διακοπής του σχεδίου, θεωρώντας απαραίτητο να συνεχιστεί η εργασία γι’ αυτό, ωστόσο η ρωσική πλευρά είναι αυτή τη στιγμή η μοναδική, που συνεχίζει τη χρηματοδότηση του σχεδίου, καθώς η Ελλάδα επίσης διέκοψε τις πληρωμές έπειτα από την άρνηση της Βουλγαρίας να καλύψει στο τέλος του 2000 το χρέος της για τις τρέχουσες πληρωμές ύψους 6 εκατ. ευρώ».