Ιδιαίτερη προσοχή στα μηνύματα, που λαμβάνουν στα κινητά τους από άγνωστους αποστολείς με δελεαστικές προτάσεις, πρέπει να δίνουν οι χρήστες κινητής τηλεφωνίας, καθώς πίσω από αυτά τα «αθώα» μηνύματα, υπάρχει ένα ολόκληρο κύκλωμα, που θησαυρίζει σε βάρος των ανυποψίαστων συνδρομητών και κυρίως των παιδιών.
Πρόκειται για καλοστημένη κομπίνα, τα μέλη της οποίας είναι στην ουσία εταιρείες «φαντάσματα» που έχουν «ξαφρίσει» από τις τσέπες εκατοντάδων χιλιάδων χρηστών κινητών, δεκάδες εκατομμύρια ευρώ. Η κομπίνα έχει απασχολήσει πολύ σοβαρά τόσο τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, ΕΕΤΤ, όσο και τις δικαστικές αρχές, ακόμη και την υπηρεσία δίωξης ηλεκτρονικού εγκλήματος της ελληνικής αστυνομίας.
Η μέθοδος είναι απλή. Στέλνεται ένα SMS στο κινητό του υποψήφιου «θύματος» με περιεχόμενο του τύπου, «Κατέβασε το ringtones που επιθυμείς στο κινητό σου», «Πάρε μέρος σε…. μεγάλο διαγωνισμό και κέρδισε ……» « Πόσο σε αγαπάει ο σύντροφός σου;», «Ποιον θα παντρευτείς;» και άλλα. Παρόμοια μηνύματα στέλνονται και από δήθεν ΥΠΠ ( Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης), που παρέχονται μέσω αποστολής και λήψης SMS σε σύντομους κωδικούς της σειράς 54ΧΧΧ. Παραδείγματα τέτοιων υπηρεσιών είναι ψηφοφορίες, διαγωνισμοί, αγορά (downloading) ringtones, logos, videos και παιχνιδιών, καθώς και συνομιλία (chat).
Αν ο παραλήπτης του μηνύματος απαντήσει είναι σαν να πιάνει στα χέρια του μία καυτή πατάτα, γιατί από εκείνη τη στιγμή θα του έρχεται -σε τακτά χρονικά διαστήματα- στο κινητό του ένα SMS, το οποίο είτε το ανοίξει, είτε όχι, τον χρεώνει, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει, με περίπου 2 ευρώ κάθε φορά, με αποτέλεσμα στο τέλος του μήνα να βλέπει τον λογαριασμό του και να μην πιστεύει στα μάτια του.
Τι μπορεί να κάνει; Σχεδόν τίποτα. Γιατί στον πρώτο, που θα απευθυνθεί, προκειμένου να διαμαρτυρηθεί, θα είναι η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, στην οποία είναι συνδρομητής. Όμως, η εταιρεία δεν ευθύνεται γιατί το μήνυμα έρχεται από σχεδόν ανύπαρκτες εταιρείες, η πλειονότητα των οποίων είναι στο εξωτερικό και απλά χρησιμοποιούν τα κυκλώματα της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, χωρίς όμως να είναι εύκολο να εντοπιστούν, αφού δεν έχουν ούτε έδρα, ούτε άλλα στοιχεία επικοινωνίας.
Μετά τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι καταγγελίες άρχισαν να «πέφτουν βροχή» στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ΕΕΤΤ και στον Συνήγορο του Πολίτη. Η ΕΕΤΤ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και με γνώμονα την προστασία των ανηλίκων, τον περιορισμό των υπερβολικών χρεώσεων και την ορθή και πλήρη ενημέρωση των καταναλωτών για τη διαφάνεια των χρεώσεων, προχώρησε σε νέα τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για τις Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης επιβάλλοντας ειδικές υποχρεώσεις στους παρόχους.
Συγκεκριμένα, για την προστασία των παιδιών ο καταναλωτής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας τη φραγή της πρόσβασής του σε όλες τις ΥΠΠ.
Για τις υπερβολικές χρεώσεις ο Κώδικας θέτει πλέον «οροφή», έτσι ώστε το μηνιαίο κόστος να μην ξεπερνά τα 20 ευρώ.
Οι εταιρίες ΥΠΠ είναι υποχρεωμένες να αναγράφουν ευκρινώς στα site τους όλους τους όρους της χρέωσης, καθώς επίσης και την έδρα και τα άλλα στοιχεία επικοινωνίας.
Τα μέτρα είχαν αποτελέσματα, καθώς μειώθηκαν οι καταγγελίες τουλάχιστον σε ότι αφορά τις εταιρίες ΥΠΠ, αλλά τα ανεπιθύμητα SMS εξακολουθούν να υπάρχουν. Για τον λόγο αυτό μία είναι η συμβουλή: «Μην απαντάτε σε SMS από άγνωστους αποστολείς» και « Μην καταχωρείτε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου σε ιστοσελίδα, αν δεν έχετε πρώτα διαβάσει προσεκτικά όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις χρέωσης».
Εκτός από την ΕΕΤΤ το θέμα απασχόλησε και το Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ασφάλειας Αττικής, το οποίο από έρευνα που έκανε διαπίστωσε ότι οι εταιρείες-φάντασμα στέλνουν μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών τουλάχιστον ένα εκατομμύριο SMS καθημερινά. Έχουν υπερσύγχρονους υπολογιστές, οι οποίοι κάνουν αυτόματους συνδυασμούς αριθμών και στη συνέχεια αποστέλλουν στους αριθμούς αυτούς τα «ύποπτα» SMS. Από τα 1.000.000 μηνύματα, που στέλνουν, τουλάχιστον 55.000 βρίσκουν τον στόχο τους. Όταν ο ανυποψίαστος πολίτης ανοίξει το μήνυμα και διαπιστώσει πως πρόκειται για «σκουπίδια», το σβήνει αλλά το κακό έχει ήδη γίνει και ο λογαριασμός του κινητού του θα είναι μεγαλύτερος.
Οι νέες γενιές κινητών τηλεφώνων, πάντως, έχουν στο λογισμικό τους πρόγραμμα, το οποίο απορρίπτει τα ανεπιθύμητα SMS, δηλαδή κάτι παρόμοιο με αυτό που κάνουν τα προγράμματα στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές για τα ανεπιθύμητα mail. Το κόστος, όμως, αυτών των κινητών είναι υψηλό και έτσι δεν είναι προσιτό για την τσέπη του μέσου καταναλωτή.
Η μέθοδος είναι απλή. Στέλνεται ένα SMS στο κινητό του υποψήφιου «θύματος» με περιεχόμενο του τύπου, «Κατέβασε το ringtones που επιθυμείς στο κινητό σου», «Πάρε μέρος σε…. μεγάλο διαγωνισμό και κέρδισε ……» « Πόσο σε αγαπάει ο σύντροφός σου;», «Ποιον θα παντρευτείς;» και άλλα. Παρόμοια μηνύματα στέλνονται και από δήθεν ΥΠΠ ( Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης), που παρέχονται μέσω αποστολής και λήψης SMS σε σύντομους κωδικούς της σειράς 54ΧΧΧ. Παραδείγματα τέτοιων υπηρεσιών είναι ψηφοφορίες, διαγωνισμοί, αγορά (downloading) ringtones, logos, videos και παιχνιδιών, καθώς και συνομιλία (chat).
Αν ο παραλήπτης του μηνύματος απαντήσει είναι σαν να πιάνει στα χέρια του μία καυτή πατάτα, γιατί από εκείνη τη στιγμή θα του έρχεται -σε τακτά χρονικά διαστήματα- στο κινητό του ένα SMS, το οποίο είτε το ανοίξει, είτε όχι, τον χρεώνει, χωρίς ο ίδιος να το γνωρίζει, με περίπου 2 ευρώ κάθε φορά, με αποτέλεσμα στο τέλος του μήνα να βλέπει τον λογαριασμό του και να μην πιστεύει στα μάτια του.
Τι μπορεί να κάνει; Σχεδόν τίποτα. Γιατί στον πρώτο, που θα απευθυνθεί, προκειμένου να διαμαρτυρηθεί, θα είναι η εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, στην οποία είναι συνδρομητής. Όμως, η εταιρεία δεν ευθύνεται γιατί το μήνυμα έρχεται από σχεδόν ανύπαρκτες εταιρείες, η πλειονότητα των οποίων είναι στο εξωτερικό και απλά χρησιμοποιούν τα κυκλώματα της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας στην Ελλάδα, χωρίς όμως να είναι εύκολο να εντοπιστούν, αφού δεν έχουν ούτε έδρα, ούτε άλλα στοιχεία επικοινωνίας.
Μετά τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι καταγγελίες άρχισαν να «πέφτουν βροχή» στην Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων ΕΕΤΤ και στον Συνήγορο του Πολίτη. Η ΕΕΤΤ, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων και με γνώμονα την προστασία των ανηλίκων, τον περιορισμό των υπερβολικών χρεώσεων και την ορθή και πλήρη ενημέρωση των καταναλωτών για τη διαφάνεια των χρεώσεων, προχώρησε σε νέα τροποποίηση του Κώδικα Δεοντολογίας για τις Υπηρεσίες Πολυμεσικής Πληροφόρησης επιβάλλοντας ειδικές υποχρεώσεις στους παρόχους.
Συγκεκριμένα, για την προστασία των παιδιών ο καταναλωτής μπορεί να ζητήσει από την εταιρεία κινητής τηλεφωνίας τη φραγή της πρόσβασής του σε όλες τις ΥΠΠ.
Για τις υπερβολικές χρεώσεις ο Κώδικας θέτει πλέον «οροφή», έτσι ώστε το μηνιαίο κόστος να μην ξεπερνά τα 20 ευρώ.
Οι εταιρίες ΥΠΠ είναι υποχρεωμένες να αναγράφουν ευκρινώς στα site τους όλους τους όρους της χρέωσης, καθώς επίσης και την έδρα και τα άλλα στοιχεία επικοινωνίας.
Τα μέτρα είχαν αποτελέσματα, καθώς μειώθηκαν οι καταγγελίες τουλάχιστον σε ότι αφορά τις εταιρίες ΥΠΠ, αλλά τα ανεπιθύμητα SMS εξακολουθούν να υπάρχουν. Για τον λόγο αυτό μία είναι η συμβουλή: «Μην απαντάτε σε SMS από άγνωστους αποστολείς» και « Μην καταχωρείτε τον αριθμό του κινητού σας τηλεφώνου σε ιστοσελίδα, αν δεν έχετε πρώτα διαβάσει προσεκτικά όλους τους όρους και τις προϋποθέσεις χρέωσης».
Εκτός από την ΕΕΤΤ το θέμα απασχόλησε και το Τμήμα Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος της Ασφάλειας Αττικής, το οποίο από έρευνα που έκανε διαπίστωσε ότι οι εταιρείες-φάντασμα στέλνουν μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών τουλάχιστον ένα εκατομμύριο SMS καθημερινά. Έχουν υπερσύγχρονους υπολογιστές, οι οποίοι κάνουν αυτόματους συνδυασμούς αριθμών και στη συνέχεια αποστέλλουν στους αριθμούς αυτούς τα «ύποπτα» SMS. Από τα 1.000.000 μηνύματα, που στέλνουν, τουλάχιστον 55.000 βρίσκουν τον στόχο τους. Όταν ο ανυποψίαστος πολίτης ανοίξει το μήνυμα και διαπιστώσει πως πρόκειται για «σκουπίδια», το σβήνει αλλά το κακό έχει ήδη γίνει και ο λογαριασμός του κινητού του θα είναι μεγαλύτερος.
Οι νέες γενιές κινητών τηλεφώνων, πάντως, έχουν στο λογισμικό τους πρόγραμμα, το οποίο απορρίπτει τα ανεπιθύμητα SMS, δηλαδή κάτι παρόμοιο με αυτό που κάνουν τα προγράμματα στους Ηλεκτρονικούς Υπολογιστές για τα ανεπιθύμητα mail. Το κόστος, όμως, αυτών των κινητών είναι υψηλό και έτσι δεν είναι προσιτό για την τσέπη του μέσου καταναλωτή.