(Σχετικό με την προηγούμενη ανάρτηση για την αύξηση των τιμών στην Ελλάδα και τον "παρατηρητή Ρόβλια...")
Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο εβδομάδων υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, εν μέσω ανησυχιών ότι ο σεισμός στην Ιαπωνία θα μειώσει τη ζήτηση στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη. Στο αρνητικό κλίμα συνέβαλε και η απαισιόδοξη εκτίμηση των επενδυτών ότι η καταστροφή στην Ιαπωνία θα επιβραδύνει το ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, ενώ οι εξελίξεις στη Λιβύη επαναφέρουν στο προσκήνιο το ζήτημα επαρκούς προσφοράς σε πετρέλαιο.
Στα χαμηλότερα επίπεδα των τελευταίων δύο εβδομάδων υποχώρησαν οι τιμές του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές, εν μέσω ανησυχιών ότι ο σεισμός στην Ιαπωνία θα μειώσει τη ζήτηση στην τρίτη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη. Στο αρνητικό κλίμα συνέβαλε και η απαισιόδοξη εκτίμηση των επενδυτών ότι η καταστροφή στην Ιαπωνία θα επιβραδύνει το ρυθμό οικονομικής ανάπτυξης, ενώ οι εξελίξεις στη Λιβύη επαναφέρουν στο προσκήνιο το ζήτημα επαρκούς προσφοράς σε πετρέλαιο.
Ο μεγαλύτερος σεισμός στην ιστορία της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου έχει οδηγήσει στο κλείσιμο διυλιστηρίων, μειώνοντας την παραγωγική δυναμικότητα του ιαπωνικού κλάδου διύλισης κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ή κατά 29% της συνολικής δυναμικότητας, σύμφωνα με τα στοιχεία της Petroleum Association της Ιαπωνίας.
Η τιμή του συμβολαίου παράδοσης Απριλίου του αργού τύπου μπρεντ υποχώρησε έως και στα 111,16 δολάρια το βαρέλι, στα χαμηλότερα επίπεδα από τις 25 Φεβρουαρίου, για να ανακάμψει ελαφρώς στη συνέχεια στα 111,57 δολάρια, χάνοντας 2,27 δολάρια το βαρέλι, σε σχέση με το «κλείσιμο» της περασμένης Παρασκευής.
Παράλληλα, η τιμή του αντίστοιχου συμβολαίου τις αμερικανικού ελαφρού αργού άγγιξε τα 98,47 δολάρια, ανακάμπτοντας στη συνέχεια στα 98,71 δολάρια, σημειώνοντας απώλειες 2,45 δολαρίων σε σχέση με την τιμή «κλεισίματος» της περασμένης Παρασκευής.
Διεθνείς αναλυτές επισημαίνουν ότι τα τρία από τα πέντε μεγαλύτερα διυλιστήρια της Ιαπωνίας έχουν αναστείλει την παραγωγή τους και η εταιρεία The Shork Group Inc. εκτιμά, στη σημερινή αναφορά της στους επενδυτές, ότι «οι διακοπές στα διυλιστήρια και στην τροφοδοσία τους θα μειώσει ταχύτατα την παγκόσμια ζήτηση για αργό πετρέλαιο».
Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές διαγράφονται, ωστόσο, ευοίωνες, καθώς, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές στην Barclays Capital «η ανοικοδόμηση έχει την τάση να είναι μια δραστηριότητα ιδιαίτερα μεγάλης έντασης πόρων και ενέργειας». Αφενός, η Ιαπωνία θα κινηθεί γρήγορα για να εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου και καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια από θερμοηλεκτρικές μονάδες, καλύπτοντας το κενό που αφήνουν οι εκτός λειτουργίες μονάδες πυρηνικής ενέργειας. Αφετέρου, αναμένεται αύξηση της ζήτησης για καύσιμο πετρέλαιο στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ, μακροπρόθεσμα, η κατανάλωση παραγώγων, όπως το ντίζελ, θα αυξηθεί για την ανοικοδόμηση των πληγεισών περιοχών.
Οι τιμές του πετρελαίου θα υποχωρήσουν βραχυπρόθεσμα και ενδέχεται να ανακάμψουν σε έναν με δύο μήνες, σύμφωνα με την εκτίμηση του Τζιάνγκ Τζιεμίν, προέδρου της μεγαλύτερης πετρελαϊκής εταιρείας στην Ασία, της PetroChina.
Η τιμή του συμβολαίου παράδοσης Απριλίου του αργού τύπου μπρεντ υποχώρησε έως και στα 111,16 δολάρια το βαρέλι, στα χαμηλότερα επίπεδα από τις 25 Φεβρουαρίου, για να ανακάμψει ελαφρώς στη συνέχεια στα 111,57 δολάρια, χάνοντας 2,27 δολάρια το βαρέλι, σε σχέση με το «κλείσιμο» της περασμένης Παρασκευής.
Παράλληλα, η τιμή του αντίστοιχου συμβολαίου τις αμερικανικού ελαφρού αργού άγγιξε τα 98,47 δολάρια, ανακάμπτοντας στη συνέχεια στα 98,71 δολάρια, σημειώνοντας απώλειες 2,45 δολαρίων σε σχέση με την τιμή «κλεισίματος» της περασμένης Παρασκευής.
Διεθνείς αναλυτές επισημαίνουν ότι τα τρία από τα πέντε μεγαλύτερα διυλιστήρια της Ιαπωνίας έχουν αναστείλει την παραγωγή τους και η εταιρεία The Shork Group Inc. εκτιμά, στη σημερινή αναφορά της στους επενδυτές, ότι «οι διακοπές στα διυλιστήρια και στην τροφοδοσία τους θα μειώσει ταχύτατα την παγκόσμια ζήτηση για αργό πετρέλαιο».
Οι μακροπρόθεσμες προοπτικές διαγράφονται, ωστόσο, ευοίωνες, καθώς, όπως επισημαίνουν οι αναλυτές στην Barclays Capital «η ανοικοδόμηση έχει την τάση να είναι μια δραστηριότητα ιδιαίτερα μεγάλης έντασης πόρων και ενέργειας». Αφενός, η Ιαπωνία θα κινηθεί γρήγορα για να εισάγει μεγαλύτερες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου και καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο για να παράγει ηλεκτρική ενέργεια από θερμοηλεκτρικές μονάδες, καλύπτοντας το κενό που αφήνουν οι εκτός λειτουργίες μονάδες πυρηνικής ενέργειας. Αφετέρου, αναμένεται αύξηση της ζήτησης για καύσιμο πετρέλαιο στις μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, ενώ, μακροπρόθεσμα, η κατανάλωση παραγώγων, όπως το ντίζελ, θα αυξηθεί για την ανοικοδόμηση των πληγεισών περιοχών.
Οι τιμές του πετρελαίου θα υποχωρήσουν βραχυπρόθεσμα και ενδέχεται να ανακάμψουν σε έναν με δύο μήνες, σύμφωνα με την εκτίμηση του Τζιάνγκ Τζιεμίν, προέδρου της μεγαλύτερης πετρελαϊκής εταιρείας στην Ασία, της PetroChina.