Μετά από παρέμβαση του Συνηγόρου του Πολίτη, στον οποίο προσέφυγαν λογοθεραπευτές καταγγέλλοντας την άρνηση φοροαπαλλαγής της παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας, από ΔΟΥ, η Διεύθυνση ΦΠΑ εξέδωσε εγκύκλιο, με την οποία έγινε δεκτό ότι για το χρονικό διάστημα έως 30/6/2010 (καθώς από τον επόμενο μήνα ο Κώδικας ΦΠΑ -μετά την τροποποίησή του από το ν.3842/2010- προβλέπει ότι απαλλάσσονται πλέον από το φόρο οι παροχές υπηρεσιών από λογοθεραπευτές) η παροχή υπηρεσιών λογοθεραπείας σε παιδιά έως 22 ετών απαλλάσσεται από το ΦΠΑ, εφόσον υπάρχει γνωμάτευση οποιουδήποτε δημόσιου φορέα.
Οι λογοθεραπευτές είχαν υποστηρίξει ότι παρέχουν υπηρεσίες υγείας και όχι εκπαίδευσης, καθώς σύμφωνα με προηγούμενη εγκύκλιο, μόνο εφόσον οι υπηρεσίες που παρέχουν οι λογοθεραπευτές συνίστανται στην παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης σε παιδιά με ειδικές ανάγκες, απαλλάσσονται από τον ΦΠΑ.
Το υπουργείο Οικονομικών υποστήριξε ότι έως την 30/06/10 οι λογοθεραπευτές απαλλάσσονταν από το φόρο μόνο για την παροχή υπηρεσιών σε παιδιά με διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και κάλεσε τη Δ.Ο.Υ. να εξετάσει την υπόθεση με τη συνδρομή του αρμόδιου Επιθεωρητή, προκειμένου να διαπιστωθεί η ορθή εφαρμογή των διατάξεων Φ.Π.Α..
Ο Συνήγορος του Πολίτη επεσήμανε ότι η εγκύκλιος αφενός δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένη αφετέρου ερμηνεύει άλλη διάταξη του άρθρου 22 του Κώδικα Φ.Π.Α., στην οποία ορίζεται η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, ενώ παρατήρησε ότι η λογοθεραπεία αποτελεί υπηρεσία περίθαλψης που παρέχεται και σε ενήλικες, των οποίων έχει πληγεί η βασική λειτουργία του λόγου.
Η ανεξάρτητη αρχή υποστήριξε ότι η εγκύκλιος που επικαλέσθηκε η Δ.Ο.Υ. για την ερμηνεία του Κώδικα Φ.Π.Α. αποτελεί αυθαίρετη ερμηνεία των διατάξεων εκπαίδευσης ως παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας, δεδομένου ότι κατά την πρόσφατη τροποποίηση του Κώδικα, η παροχή υπηρεσιών λογοθεραπείας έχει ενταχθεί στην παροχή υπηρεσιών υγείας που απαλλάσσονται του φόρου, και όπως έχει κρίνει το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ο θεραπευτικός σκοπός της ιατρικής παρέμβασης αποτελεί βασική προϋπόθεση της απαλλαγής του Φ.Π.Α. και ζήτησε την επανεξέταση της ερμηνείας των διατάξεων.
Έτσι, κατέστη δυνατή η απαλλαγή της παροχής περίθαλψης στο πλαίσιο των παραϊατρικών επαγγελμάτων, η οποία είναι και σύμφωνη με την Έκτη Κοινοτική Οδηγία 77/388/Ε.Ο.Κ./17.05.1977, όπου ορίζεται ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. απαλλάσσουν από το φόρο τις παροχές ιατρικής περίθαλψης.
Το υπουργείο Οικονομικών υποστήριξε ότι έως την 30/06/10 οι λογοθεραπευτές απαλλάσσονταν από το φόρο μόνο για την παροχή υπηρεσιών σε παιδιά με διαπιστωμένες ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και κάλεσε τη Δ.Ο.Υ. να εξετάσει την υπόθεση με τη συνδρομή του αρμόδιου Επιθεωρητή, προκειμένου να διαπιστωθεί η ορθή εφαρμογή των διατάξεων Φ.Π.Α..
Ο Συνήγορος του Πολίτη επεσήμανε ότι η εγκύκλιος αφενός δεν είναι επαρκώς αιτιολογημένη αφετέρου ερμηνεύει άλλη διάταξη του άρθρου 22 του Κώδικα Φ.Π.Α., στην οποία ορίζεται η παροχή υπηρεσιών εκπαίδευσης, ενώ παρατήρησε ότι η λογοθεραπεία αποτελεί υπηρεσία περίθαλψης που παρέχεται και σε ενήλικες, των οποίων έχει πληγεί η βασική λειτουργία του λόγου.
Η ανεξάρτητη αρχή υποστήριξε ότι η εγκύκλιος που επικαλέσθηκε η Δ.Ο.Υ. για την ερμηνεία του Κώδικα Φ.Π.Α. αποτελεί αυθαίρετη ερμηνεία των διατάξεων εκπαίδευσης ως παροχής υπηρεσιών λογοθεραπείας, δεδομένου ότι κατά την πρόσφατη τροποποίηση του Κώδικα, η παροχή υπηρεσιών λογοθεραπείας έχει ενταχθεί στην παροχή υπηρεσιών υγείας που απαλλάσσονται του φόρου, και όπως έχει κρίνει το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ο θεραπευτικός σκοπός της ιατρικής παρέμβασης αποτελεί βασική προϋπόθεση της απαλλαγής του Φ.Π.Α. και ζήτησε την επανεξέταση της ερμηνείας των διατάξεων.
Έτσι, κατέστη δυνατή η απαλλαγή της παροχής περίθαλψης στο πλαίσιο των παραϊατρικών επαγγελμάτων, η οποία είναι και σύμφωνη με την Έκτη Κοινοτική Οδηγία 77/388/Ε.Ο.Κ./17.05.1977, όπου ορίζεται ότι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. απαλλάσσουν από το φόρο τις παροχές ιατρικής περίθαλψης.