30 Απριλίου 2011

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΝΔ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΠΡΟΝΟΙΑΣ

ΠΑΣΟΚ: Από την ανέξοδη καταγγελτική αντιπολίτευση στην παθητική διαχείριση. Συμπερασματικό κείμενο του αρμόδιου τομέα πολιτικής δράσης της ΝΔ Θεσσαλονίκης.

Πέρασαν ήδη 19 μήνες σχεδόν από την ανάληψη της εξουσίας από το ΠΑΣΟΚ και οι μεγαλόσχημες εξαγγελίες για την αναδιοργάνωση του ΕΣΥ, τον εκσυγχρονισμό του συστήματος Δημόσιας Υγείας, τον εξορθολογισμό της φαρμακευτικής δαπάνης, την περιστολή των λειτουργικών εξόδων και την αντιμετώπιση των ελλείψεων σε ανθρώπινο δυναμικό (νοσηλευτικό και ιατρικό) στα νοσοκομεία της χώρας αποδείχθηκαν απλά βαρύγδουπες και ανεφάρμοστες υποσχέσεις. Κενές περιεχομένου παρέμειναν εξάλλου οι δεσμεύσεις της πολιτικής ηγεσίας και του πρωθυπουργού για το μη περιορισμό των δαπανών για την υγεία και την εξαίρεση από την αναστολή των προσλήψεων.

Αντιθέτως, η κυβέρνηση συμπεριέλαβε και τον τομέα της υγείας στην άκριτη προσφυγή της στην οριζόντια περιστολή των δημοσίων δαπανών, με σπασμωδικές μάλιστα πρωτοβουλίες που επέτειναν τα προβλήματα του χώρου.

Τα μέχρι σήμερα δείγματα γραφής της κυβέρνησης χαρακτηρίζονται από ερασιτεχνισμούς που στοχεύουν στην εμβαλωματική αντιμετώπιση των ζητημάτων και αποδεικνύουν την έλλειψη σχεδιασμού και ενός ολοκληρωμένου προγράμματος.

Ένας είναι ο πυλώνας της ακολουθούμενης πολιτικής: δεν έχουμε και άρα περικόπτουμε.

Τα αποτελέσματα είναι γνωστά και αποδεικνύονται από τα ενδεικτικά παρατιθέμενα στοιχεία από το νοσοκομειακό χάρτη της Θεσσαλονίκης:

Αναστολή προσλήψεων-μειώσεις μισθών. Σημαντικές ελλείψεις νοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού. Στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό. Ιδιαίτερα μετά το νόμο 3868/3-8-10, ο υποχρεωτικός περιορισμός των εφημεριών αφήνει πολλά τμήματα ακάλυπτα από γιατρούς για αρκετές ημέρες και αναγκάζονται οι γιατροί σε εκτέλεση απλήρωτων εφημεριών. Ειδικά στα επαρχιακά νοσοκομεία, που εφημερεύουν συνεχώς, σε τμήματα που έχουν 1 ή 2 ειδικούς γιατρούς, δεν υπάρχει για το μεγαλύτερο διάστημα του κάθε μήνα γιατρός στο τμήμα επειγόντων περιστατικών και στις κλινικές. Σε επαρχιακά νοσοκομεία παρατηρήθηκε ακόμη και προσωρινή αναστολή ή υπολειτουργία κλινικών λόγω αδυναμίας κάλυψής τους με ιατρικό προσωπικό. Πρόσφατα, έγινε διακοπή των απογευματινών αιμοληψιών του Κέντρου Αιμοδοσίας του Ιπποκρατείου νοσοκομείου, λόγω ελλείψεως νοσηλευτριών, με αποτέλεσμα την έλλειψη αίματος για την κάλυψη των αναγκών των κλινικών του νοσοκομείου.

Μεγάλες περικοπές επιβλήθηκαν στους μισθούς των γιατρών, λόγω των αναδρομικών κρατήσεων από 1/2010, όπως προέβλεπε το μνημόνιο και ο ασφαλιστικός νόμος. Απλήρωτες παρέμεναν για πολλούς μήνες σε κάποια νοσοκομεία οι εφημερίες των γιατρών.

Νέος ασφαλιστικός νόμος. Αύξηση των αιτήσεων για πρόωρη συνταξιοδότηση (κυρίως γυναικών), λόγω του ασφαλιστικού νόμου (75 αιτήσεις για πρόωρη συνταξιοδότηση στο νοσοκομείο Ιπποκράτειο, πέραν των αναμενόμενων συνταξιοδοτήσεων).

Εξαγγελθείσες μειώσεις στις τιμές των φαρμάκων και λοιπών νοσοκομειακών προμηθειών. Την αρχική οριζόντια μείωση των τιμών στα φάρμακα διαδέχθηκε η επανατιμολόγησή τους. Το αποτέλεσμα ήταν οι δραματικές ελλείψεις σε υγειονομικό και φαρμακευτικό υλικό, μη εξαιρουμένων των ορθοπεδικών και γενικότερα των επεμβατικών. Σε πολλές περιπτώσεις τα νοσοκομεία αναγκάστηκαν να διακόψουν την επεμβατική χειρουργική με αποτέλεσμα οι ασθενείς να λιμνάζουν στις κλινικές ή να κατευθύνονται υποχρεωτικά προς τον ιδιωτικό τομέα. Μεγάλη καθυστέρηση παρατηρήθηκε επίσης στην αγορά αντιδραστηρίων για την σωστή λειτουργία των εργαστηρίων. Το Ιπποκράτειο παρέμεινε χωρίς γενικές αίματος, ηλεκτρολύτες και άλλες βιοχημικές εξετάσεις για περισσότερο από μήνα. Ελλείψεις παρατηρήθηκαν εξάλλου σε ανοσολογικές εξετάσεις και ταυτοποίηση των αντιγόνων ιστοσυμβατότητας.

Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι ασθενείς να παραμένουν επί μακρόν στα νοσοκομεία, αυξάνοντας το χρόνο και το κόστος νοσηλείας για τους ασφαλιστικούς φορείς. Επείγοντα χειρουργεία αναβάλλονται και προγραμματισμένα χειρουργεία πραγματοποιούνται με 3 και 4 μήνες αναμονή.

Αστοχίες και ερασιτεχνισμοί. Μετά την κατάργηση του Ογκολογικού τμήματος του ΑΧΕΠΑ υποχρεώθηκαν σε μεταφορά 1400 ασθενείς στο ήδη υπερφορτωμένο Θεαγένειο νοσοκομείο. Δικαιολογημένα υπήρξαν έντονες αντιδράσεις από τους φορείς των καρκινοπαθών για την ταλαιπωρία που υφίστανται οι ασθενείς. Τελικά εξαγγέλθηκε επαναλειτουργία του τμήματος, αφού πρώτα διακυβεύθηκε η πορεία της θεραπείας των καρκινοπαθών λόγω των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των θεραπειών τους. Δυστυχώς και στο σχεδιασμό περισσεύει η επιπολαιότητα στις αποφάσεις του υπουργείου.

Αδράνεια και καθυστερήσεις στην αντιμετώπιση εκτάκτων γεγονότων. Αναπόφευκτα, εξαιτίας της μονοδιάστατης προσήλωσης στην πολιτική των περικοπών, εμφανίστηκαν σημάδια ολιγωρίας και στην αντιμετώπιση εκτάκτων συνθηκών, όπως για παράδειγμα στην περίπτωση της επιδημίας του ιού του Δυτικού Νείλου. Δεν υπήρξε έγκαιρη προμήθεια φιαλών αίματος από το εξωτερικό, καθυστέρησε η αγορά αντιδραστηρίου, πολλές μονάδες ερυθρών έληξαν όπως και τα αιμοπετάλια που παρήχθησαν.

Έλλειψη προγραμματισμού και απουσία δημοσίων επενδύσεων στο χώρο της Υγείας και της Πρόνοιας. Τα κτηριολογικά προβλήματα και ο εκσυγχρονισμός του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού των νοσηλευτικών ιδρυμάτων παραμένουν στις καλένδες. Στην αιχμή της τελευταίας επιδημίας αναδύθηκε το πρόβλημα του Νοσοκομείου Ειδικών Παθήσεων που σε κτήριο ηλικίας 120 ετών νοσηλεύει τα λοιμώδη περιστατικά, χωρίς όλες τις απαραίτητες ειδικότητες και χωρίς ΜΕΘ.

Εξάλλου, εξαιτίας των πεπαλαιωμένων αξονικών και της έλλειψης μαγνητικών τομογράφων από τα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης τα περιστατικά οδηγούνται σε ιδιωτικά απεικονιστικά κέντρα.

Από τη μέγγενη των αλόγιστων περικοπών δεν διέφυγαν ακόμα και επί σειρά ετών εφαρμοζόμενα προγράμματα αποσυλοποίησης, όπως το πρωτοπόρο στον τομέα του Πρόγραμμα Υποστηριζόμενης Διαβίωσης του Κέντρου Περίθαλψης (αναπήρων) Παιδιών του ιδρύματος Αγίου Δημητρίου στο Πανόραμα Θεσσαλονίκης.

Χωρίς καμία ενίσχυση και υπό διωγμόν παραμένουν οι εργαζόμενοι και τα φιλοξενούμενα κακοποιημένα ή παραμελημένα παιδιά του Φιλοξενία στο χώρο του Παπαφείου εξαιτίας της παύσης χρηματοδότησης του φορέα. Τελικά το υπουργείο με περισσή αναλγησία προχώρησε στη διάλυση του φορέα.

ΕΚΑΒ. Εξίσου σημαντικά προβλήματα εμφανίζει και το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας όπου παρατηρείται έλλειψη ασθενοφόρων (από 1 μόνο όχημα στους Νομούς Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης, Γρεβενών, Ημαθίας, Έδεσσας, Φλώρινας και Καστοριάς ενώ κανένα όχημα δεν διαθέτουν πόλεις όπως η Πτολεμαΐδα). Έχει ουσιαστικά σταματήσει η δρομολογηθείσα από την προηγούμενη κυβέρνηση αγορά ασθενοφόρων από τα Νοσοκομεία τα οχήματα των οποίων είναι στην πλειοψηφία τους σε κακή κατάσταση αφού έχουν εκτελέσει πάνω από 600.000 – 700.000 χιλιόμετρα. Λόγω των σημαντικών ελλείψεων αυτή τη στιγμή δεν καλύπτεται κανένα σημείο του εθνικού ή επαρχιακού οδικού δικτύου από ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. Οι υποσχέσεις της Υπουργού για προσλήψεις και για αποδέσμευση του ΕΚΑΒ από διακομιδές σε ιδιωτικές κλινικές και εκείνες της Διοίκησης του φορέα για σύσταση νέου Οργανισμού Λειτουργίας και αγορά ασθενοφόρων από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα παραμένουν μέχρι στιγμής ανεκπλήρωτες.

Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί ότι

  • Για μεγάλο χρονικό διάστημα η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας κατέστη, αντί για ελεγκτικό, νομιμοποιητικό απλώς όργανο των υλοποιούμενων από τα νοσοκομεία προμηθειών.
  • Αποδείχθηκε «άνθρακας» αντί «θησαυρού» και η περιλάλητη ρύθμιση των χρεών του υπουργείου προς τις προμηθεύτριες εταιρίες τις οποίες πλήρωσαν… με άτοκους διαπραγματεύσιμους(;) τίτλους του Δημοσίου τους οποίους όμως για να ρευστοποιήσουν θα πρέπει να επιβαρυνθούν με σημαντική ζημία (discount).
  • Η πολιτική ηγεσία, παρά τις περί του αντιθέτου διαβεβαιώσεις της, προχώρησε σε νομοθετικές πρωτοβουλίες χωρίς προηγούμενη ουσιαστική διαβούλευση με τους ενδιαφερόμενους φορείς, με αποτέλεσμα να υπάρξουν επανειλημμένες κινητοποιήσεις των εργαζομένων και να προκληθεί σημαντική υστέρηση στις παρεχόμενες υπηρεσίες (απεργίες νοσοκομειακών και ιατρών του ΙΚΑ, νοσηλευτικού προσωπικού, κλειστά φαρμακεία). Οι σχετικές νομοθετικές ρυθμίσεις χαρακτηρίζονται από προχειρότητα και έλλειψη σχεδιασμού και σύντομα θα αποδειχθούν ανεφάρμοστες και αναποτελεσματικές.
  • Κυβερνητικά στελέχη διαρρέουν προθέσεις συγχωνεύσεων φορέων (νοσοκομείων και ιδρυμάτων). Ανεξάρτητα από τη σκοπιμότητα και τη λειτουργικότητα των συγχωνεύσεων, είναι αναμφίβολα άκαιρες οι διαρροές αυτές τη στιγμή που δεν υπάρχει ένα συγκεκριμένο συγκροτημένο σχέδιο. Η προλείανση που επιχειρείται επιτείνει το αίσθημα ανασφάλειας των εργαζομένων και των νοσηλευομένων, ιδιαιτέρως δε των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων και των χρονίως πασχόντων.

Διεύθυνση Πρόνοιας Ν. Θεσσαλονίκης

Ακόμα πιο δραματικά και άμεσα συνυφασμένα με την ακολουθούμενη οικονομική πολιτική της κυβέρνησης είναι τα στοιχεία που προκύπτουν από το χώρο της Πρόνοιας και αφορούν τη ζήτηση επιδομάτων και την αναζήτηση ασφαλιστικής κάλυψης. Τα στοιχεία της Διεύθυνσης Κοινωνικής Πρόνοιας της Ν.Α Θεσσαλονίκης αποδίδουν δυστυχώς μία ζοφερή και επιδεινούμενη κοινωνική πραγματικότητα.

Επιδόματα:

Ανάμεσα στο 2009 και το πρώτο εξάμηνο του 2010 παρατηρήθηκε αύξησή τους κατά 12% που σε κάποιες κατηγορίες φτάνει μέχρι και το 27,3%.

ΟΙ ΕΠΙΔΟΤΟΥΜΕΝΟΙ ΑΠΟ ΤΗΝ Δ/ΝΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΟ Α ΕΞΑΜΗΝΟ ΤΟΥ 2010 ΑΥΞΗΘΗΚΑΝ ΚΑΤΑ 1038 ΆΤΟΜΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΤΟ 2009 ΔΗΛΑΔΗ ΚΑΤΑ 11,3%. Η ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΗΤΑΝ ΟΤΙ ΜΕΧΡΙ ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ 2010 ΤΟ ΠΟΣΟΣΤΟ ΘΑ ΑΝΕΛΘΕΙ ΣΤΟ 22 ΜΕ 25%!!!

[Τα στοιχεία αφορούν το σύνολο των προνοιακών επιδομάτων που χορηγούνται από τη Διεύθυνση. Πρόκειται για οικονομικές ενισχύσεις προς διάφορες ευπαθείς ομάδες, πχ. σε διάφορες κατηγορίες αναπήρων, μονογονεικές οικογένειες (μόλις 45 Ευρώ το δίμηνο για κάθε παιδί), απόρους κλπ]

Ειδικότερα για το έκτακτο επίδομα-βοήθημα οι αιτήσεις έχουν αυξηθεί κατά 47%. [το έκτακτο επίδομα-βοήθημα χορηγείται σε απόρους κατόπιν κοινωνικής έρευνας]

Ιατροφαρμακευτική Περίθαλψη: Σημαντική αύξηση της τάξης του 21,5% κατά το Α΄ εξάμηνο σε σχέση με ολόκληρο το 2009(!) παρουσίασαν εξάλλου οι αιτήσεις για χορήγηση και θεώρηση βιβλιαρίων ασθενείας, γεγονός που αποδεικνύει την προσφυγή των πολιτών στην κρατική μέριμνα υπό το βάρος των τρεχουσών οικονομικών συνθηκών. [το στοιχείο αναφέρεται στα βιβλιάρια της Πρόνοιας και αφορά σε ανασφάλιστους ή σε ανέργους που έχουν εξαντλήσει το χρόνο κάλυψης από το ταμείο ανεργίας, οι οποίοι προσφεύγουν στην Πρόνοια για την ιατροφαρμακευτική τους κάλυψη.]

Σε αντίστοιχα περίπου επίπεδα κινήθηκε και η χορήγηση πιστοποιητικών Οικονομικής Αδυναμίας που εμφανίζουν αύξηση της τάξης του 28% (οι αιτήσεις) και 14,5% (οι εγκρίσεις). [το πιστοποιητικό αφορά σε ανασφάλιστους ασθενείς που νοσηλεύθηκαν σε νοσοκομεία και αδυνατούν να ανταποκριθούν στα έξοδα νοσηλείας τους]

Κρατική επιχορήγηση: Ο ετήσιος προϋπολογισμός του 2010 για τη Διεύθυνση μειώθηκε κατά 20% περίπου με αποτέλεσμα να περιοριστεί αντίστοιχα η οικονομική ενίσχυση προς τα φιλανθρωπικά σωματεία και τους συλλόγους που υποστηρίζουν τη λειτουργία ειδικών παιδικών σταθμών και Ιδρυμάτων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας υποστήριξης ειδικών πληθυσμιακών ομάδων. Πολλοί προνοιακοί φορείς αναγκάζονται σε υπολειτουργία με ορατό τον κίνδυνο να υποχρεωθούν σε παύση και να βρεθούν κυριολεκτικά στο δρόμο οι αποδέκτες των υπηρεσιών τους. [Η κάθε Νομαρχιακή Διεύθυνση Προνοίας επιχορηγείται από το υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και με τη σειρά της ενισχύει οικονομικά τη λειτουργία πιστοποιημένων προνοιακών φορέων (φιλανθρωπικά σωματεία, ιδρύματα κλπ) στα γεωγραφικά της όρια]

Αδράνεια παρατηρείται εξάλλου στην αναμόρφωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου εξαιτίας του οποίου αρκετοί προνοιακοί φορείς ιδιωτικού δικαίου αδυνατούν να αδειοδοτηθούν με αποτέλεσμα να ελέγχονται ως προς τη νομιμότητα της λειτουργίας τους.

Μείωση του προσωπικού στις υπηρεσίες: Παρά τη μεγάλη αύξηση όλων των παραπάνω δεικτών κοινωνικής ζήτησης και το συνεπαγόμενο φόρτο εργασίας, η Διεύθυνση Κοινωνικής Πρόνοιας Θεσσαλονίκης παρουσιάζει σημαντική μείωση στο ανθρώπινο δυναμικό της που δυσχεραίνει το έργο των υπαλλήλων της και κυρίως την εξυπηρέτηση των πολιτών. Το 2009 η Διεύθυνση αριθμούσε 77 μόνιμους και συμβασιούχους υπαλλήλους οι οποίοι περιορίστηκαν σε μόλις 55 (μείωση 28,5%) εντός του 2010, εξαιτίας της κατάργησης θέσεων συμβασιούχων και stage χωρίς την πρόβλεψη προσλήψεων μονίμων υπαλλήλων.

Οι υπηρεσίες Πρόνοιας του Νομού Θεσσαλονίκης γίνονται συνεχώς αποδέκτες αιτημάτων ανασφάλιστων μικροεπιχειρηματιών που αναγκάστηκαν να κλείσουν τις επιχειρήσεις τους και έχουν χρέη προς τους ασφαλιστικούς τους φορείς αλλά και εργαζομένων σε αυτές που σε κρίσιμη για το επαγγελματικό τους μέλλον ηλικία (50 ετών) αδυνατούν να βρουν θέσεις εργασίας και αναζητούν την υπαγωγή τους σε κάποιο επιδοματικό πρόγραμμα και την κάλυψη της ιατροφαρμακευτικής τους περίθαλψης μέσω της Πρόνοιας. [το σχόλιο αναφέρεται σε ελεύθερους επαγγελματίες και ανέργους που για τους παραπάνω λόγους προσφεύγουν στη Διεύθυνση για να τύχουν ασφαλιστικής κάλυψης (Βιβλιάριο Προνοίας) ή κάποιου από τα παραπάνω αναφερόμενα επιδόματα (το εφάπαξ καταβαλλόμενο έκτακτο επίδομα-βοήθημα)].

Αυταπόδεικτα, τα δεδομένα αυτά παράγουν αυξημένα κόστη για το κοινωνικό κράτος. Μάλιστα, η παρατηρούμενη διαρκής αύξηση της ανεργίας θα επιτείνει το πρόβλημα.

Όλα τα παραπάνω τεκταινόμενα στο χώρο της υγείας και της πρόνοιας συνθέτουν ένα φαύλο κύκλο όπου στο όνομα των περικοπών και της δημοσιονομικής εξυγίανσης συνειδητά θυσιάζεται το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών χωρίς όμως να επιτυγχάνεται τελικά η επιζητούμενη περιστολή των δαπανών.

Οι αναφερόμενες αδυναμίες-δυσλειτουργίες επιφέρουν ουσιώδη υποβάθμιση στις παρεχόμενες υπηρεσίες και τελικά στην ποιότητα της ζωής των πολιτών. Το κοινωνικό κράτος χωλαίνει.

http://ndthessaloniki.gr/?p=1864