29 Απριλίου 2011

Ο... πετρελαιάς Θόδωρος Αγγελόπουλος Πηγή:www.capital.gr

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT4RRIpsSaTuPMxZX5oz8TwLv7A029bJWETpYR1m3Kwh-Z4jEdFnw&t=1Ακολουθώντας την τακτική των παλαιών εφοπλιστών "στην κρίση να μην έχεις κανένα καράβι", πούλησε το στόλο του πέρυσι, κάτι που έχει κάνει πολλάκις στο παρελθόν, προκαλώντας άλλοτε θαυμασμό και άλλοτε ερωτήματα. Αλλά δεν έμεινε με τα χέρια σταυρωμένα.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος έχει ανοιχτεί σε νέες, πολλά υποσχόμενες από πλευράς κερδών, δραστηριότητες, με πιο ενδιαφέρουσα ίσως, αυτή της εξόρυξης πετρελαίου μέσω πλωτών πλατφορμών.

Αυτή η ειδική κατηγορία πλοίων έχει έρθει στο προσκήνιο τους τελευταίους μήνες, μετά και το ατύχημα της BP στον Κόλπο του Μεξικό και στην οποία έχουν μπει και άλλοι Έλληνες εφοπλιστές, όπως ο Γιώργος Οικονόμου, ενώ έντονες είναι οι φήμες και για ενδιαφέρον του Βαγγέλη Μαρινάκη για τις θαλάσσιες γεωτρήσεις "μαύρου χρυσού".

Σε αυτή τη νέα αγορά ο κ. Αγγελόπουλος μέσω της εταιρείας του Deep Sea Metro, στην οποία η νορβηγική Odfjell μετέχει με ποσοστό 40%, έκλεισε ένα μεγάλο συμβόλαιο, ύψους 175 εκατ. δολαρίων, αρχικής διάρκειας ενός έτους και με option ανανέωσης 3Χ6 μηνών. Η εταιρεία θα μισθώσει τη μία από τις δύο πλωτές πλατφόρμες εξόρυξης πετρελαίου που διαθέτει στην BG Group για την έρευνα και ανάπτυξη κοιτάσματος στον Ινδικό Ωκεανό και ειδικότερα, στην Τανζανία.

Πρόκειται για μια ιδιαίτερα δύσκολη και απαιτητική κατηγορία πλοίων, καθώς το κόστος για την απόκτηση μιας πλωτής πλατφόρμας αποτιμάται σε περίπου 650 εκατ. δολάρια, γεγονός που σημαίνει ότι απαιτείται πρώτον σημαντική χρηματοδότηση για την αγορά αυτών των πλοίων και δεύτερον, τα συμβόλαια εργασίας της πλατφόρμας που θα αποφέρουν τα πολυπόθητα έσοδα.

Αυτό είναι το νέο μεγάλο "στοίχημα" για τον κ. Αγγελόπουλο, έναν εφοπλιστή του οποίου η... αδυναμία στις αγοραπωλησίες πλοίων -πολλές φορές ακόμη και ενώ αυτά χτίζονται ακόμη στα ναυπηγεία- έχει συχνά επικριθεί. Εξάλλου στον Πειραιά περισσότερο τον χαρακτηρίζουν ως... μεσίτη παρά διαχειριστή πλοίων, αλλά του αναγνωρίζουν ότι η εταιρεία ακόμη κι όταν δεν έχει ούτε ένα πλοίο, διατηρεί αμείωτο τον αριθμό των εργαζομένων της.

"Αγοράζει ακριβά και πουλάει φθηνά" έγραφε πέρυσι η μεγάλη ναυτιλιακή εφημερίδα Tradewinds, με αφορμή την συμφωνία με τον Γεωργιόπουλο και την σχεδόν παράλληλη αγορά containsership.

Ήταν Μάιος του 2010 όταν ο κ. Αγγελόπουλος πούλησε για τρίτη φορά μέσα σε επτά χρόνια τον στόλο του στον Πήτερ Γεωργιόπουλο. Η συμφωνία αφορούσε στην πώληση έναντι 620 εκατ. ευρώ πέντε δεξαμενόπλοιων VLCC και δυο υπό ναυπήγηση Suezmax της Metrostar στην General Maritime.

Η πρώτη αγοραπωλησία μεταξύ των δύο ανδρών έγινε το 2003, με την Genmar να αγοράζει 19 Aframax έναντι 550 εκατ. δολαρίων. Η είδηση έγινε πρωτοσέλιδο από τη «Lloyd΄s List». Το μεγάλο deal βέβαια έγινε το 2007, όταν κ. Αγγελόπουλος πώλησε ξανά τον στόλο του (εννέα φορτηγά πλοία capesize, εκ των οποίων επτά υπό κατασκευή) στον κ. Γεωργιόπουλο έναντι 1,1 δισ. δολαρίων.

Ο στόλος του εφοπλιστή έχει αλλάξει χέρια πολλές φορές, αποδίδοντάς του στο παρελθόν πολύ σημαντικά κέρδη. Υπολογίζεται δε, ότι την περίοδο 2005-2009 αποκόμισε πάνω από 3,5 δισ. δολάρια από αυτές του τις συναλλαγές.

Η δεύτερη μεγάλη πώληση έγινε τον Μάιο του 2005 όταν η Metrostar πώλησε τέσσερα σύγχρονα VLCC στην Euronav, συμφερόντων του κ. Γ. Π. Λιβανού και του κ. Ν. Φιστέ, έναντι 477,5 εκατ δολαρίων. Ένα χρόνο μετά, πούλησε στη ναυτιλιακή εταιρεία Quintana Maritime, στην οποία διευθύνων σύμβουλος ήταν ο κ. Σταμάτης Μόλαρης, 17 πλοία στην αντί 735 εκατ. δολαρίων. Τα πλοία παραδόθηκαν σταδιακά μέχρι τον Απρίλιο του 2007 και τμηματικά καταβλήθηκαν και τα χρήματα. Η μαζική πώληση των δεκαεπτά πλοίων είχε ξαφνιάσει και πάλι τη ναυτιλιακή κοινότητα και τους κύκλους των διεθνών χρηματιστηρίων για την ευφυή, μέσα σε λίγα χρόνια, πώληση σε εισηγμένη εταιρεία με υψηλό κέρδος και τα υπό ναυπήγηση πλοία του ομίλου.

Είσοδος και στα container

Το καλοκαίρι του 2010 και πριν ακόμη στεγνώσει το… μελάνι στην συμφωνία με τον Γεωργιόπουλο, ο κ. Αγγελόπουλος έκανε ένα ακόμη -άγνωστό μέχρι εκείνη τη στιγμή- βήμα: η Metrostar μπήκε στο κομμάτι των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αποκτώντας πέντε containerships, μεταφορικής ικανότητας 3.500 teu το καθένα, αντί 180 εκατ. δολαρίων, από την γερμανική Claus-Peter Offen.

Ουσιαστικά ο κ. Αγγελόπουλος έκανε το «ντεμπούτο» του σ’ αυτή την αγορά, αφού παραδοσιακά δραστηριοποιείται στα φορτηγά και τα δεξαμενόπλοια και μέχρι σήμερα η Metrostar διαθέτει στο στόλο της μόνο αυτά τα πέντε containerships.

Η δραστηριότητες του άλλωστε, δεν περιορίζονται στην ναυτιλία, αλλά εκτείνονται στις τράπεζες και τις επενδύσεις, τα ακίνητα και την χαλυβουργία εκτός Ελλάδος.

Σε αυτές του τις δραστηριότητες, και κυρίως στα προβλήματα που αντιμετώπισε η UBS (φέρεται να ελέγχει το 6%-8% των μετοχών της) με την κρίση του 2008, απέδωσαν αρκετοί την... ρευστοποίηση πλοίων, προκειμένου να επανακτήσει ρευστότητα και να συμμετέχει στις "οικονομικές ενέσεις" που έκαναν οι μέτοχοι της ελβετικής τράπεζας.

Πηγή:www.capital.gr