Αντιδρά έντονα η Εκκλησία στις μετατροπές που πρόκειται να γίνουν στη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών, στα λύκεια.
Οι απόψεις για τα Θρησκευτικά διατυπώθηκαν το περασμένο Σάββατο 30 Απριλίου 2011, κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ιερά Μονή Πεντέλης, έπειτα από απόφαση της Ιεράς Συνόδου, με θέμα τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Οι απόψεις για τα Θρησκευτικά διατυπώθηκαν το περασμένο Σάββατο 30 Απριλίου 2011, κατά τη διάρκεια ευρείας σύσκεψης στο Διορθόδοξο Κέντρο της Εκκλησίας της Ελλάδος στην Ιερά Μονή Πεντέλης, έπειτα από απόφαση της Ιεράς Συνόδου, με θέμα τις αλλαγές που ανακοινώθηκαν για τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών.
Στη συνάντηση προήδρευσε ο αρχιεπίσκοπος Αθηνών Ιερώνυμος και συμμετείχαν συνοδικοί μητροπολίτες, εκπρόσωποι των Θεολογικών Σχολών Αθηνών και Θεσσαλονίκης, της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων, του Θεολογικού Συνδέσμου «Ο ΚΑΙΡΟΣ», του Παγκρητίου Θεολογικού Συνδέσμου, του Συνδέσμου Θεολόγων Μακεδονίας - Θράκης και των τοπικών παραρτημάτων της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, εξέθεσαν τις απόψεις τους όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων και κατέληξαν ομόφωνα ότι:
α) Ενώ αριθμητικά οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο φαίνεται να παραμένουν οι ίδιες, ουσιαστικά στην πράξη μειώνονται από πέντε σε τρεις υποχρεωτικές ώρες, καθότι προφανώς ο μαθητής της Γ' Λυκείου θα προτιμήσει να επιλέξει κάποιο από τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας που τον ενδιαφέρει, παρά το μάθημα των Θρησκευτικών.
β) Είναι τουλάχιστον παράδοξο το μάθημα των Θρησκευτικών να μετατρέπεται σε μονόωρο στη Β' Λυκείου, σε αντίθεση με την επίσημη πρόταση του υπουργείου Παιδείας διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στην οποία επισημαίνεται ότι τα μονόωρα μαθήματα παύουν να υφίστανται για παιδαγωγικούς και διδακτικούς λόγους.
γ) Η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών σχετίζεται με θεμελιώδεις μορφωτικές, παιδαγωγικές και ανθρωπιστικές ανάγκες του σύγχρονου μαθητή και πολίτη.
δ) Για τους παραπάνω λόγους θεωρείται απαραίτητη:
- η υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλες τις τάξεις και για όλους τους μαθητές
- η δίωρη διδασκαλία του σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, στη Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση.
ε) Τέλος, εκφράστηκε η εμπιστοσύνη των εκπροσώπων των Θεολογικών Σχολών, Ενώσεων και Συνδέσμων στους μέχρι τώρα χειρισμούς της Ιεράς Συνόδου και ζητήθηκε ομόφωνα τόσο ο αρχιεπίσκοπος όσο και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες προς την Πολιτεία για την προώθηση των θέσεων αυτών σχετικά με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα λύκεια.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, εξέθεσαν τις απόψεις τους όλοι οι εκπρόσωποι των φορέων και κατέληξαν ομόφωνα ότι:
α) Ενώ αριθμητικά οι ώρες διδασκαλίας του μαθήματος των Θρησκευτικών στο Νέο Λύκειο φαίνεται να παραμένουν οι ίδιες, ουσιαστικά στην πράξη μειώνονται από πέντε σε τρεις υποχρεωτικές ώρες, καθότι προφανώς ο μαθητής της Γ' Λυκείου θα προτιμήσει να επιλέξει κάποιο από τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας που τον ενδιαφέρει, παρά το μάθημα των Θρησκευτικών.
β) Είναι τουλάχιστον παράδοξο το μάθημα των Θρησκευτικών να μετατρέπεται σε μονόωρο στη Β' Λυκείου, σε αντίθεση με την επίσημη πρόταση του υπουργείου Παιδείας διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, στην οποία επισημαίνεται ότι τα μονόωρα μαθήματα παύουν να υφίστανται για παιδαγωγικούς και διδακτικούς λόγους.
γ) Η διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών σχετίζεται με θεμελιώδεις μορφωτικές, παιδαγωγικές και ανθρωπιστικές ανάγκες του σύγχρονου μαθητή και πολίτη.
δ) Για τους παραπάνω λόγους θεωρείται απαραίτητη:
- η υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών σε όλες τις τάξεις και για όλους τους μαθητές
- η δίωρη διδασκαλία του σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, στη Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση.
ε) Τέλος, εκφράστηκε η εμπιστοσύνη των εκπροσώπων των Θεολογικών Σχολών, Ενώσεων και Συνδέσμων στους μέχρι τώρα χειρισμούς της Ιεράς Συνόδου και ζητήθηκε ομόφωνα τόσο ο αρχιεπίσκοπος όσο και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες προς την Πολιτεία για την προώθηση των θέσεων αυτών σχετικά με τη διδασκαλία των Θρησκευτικών στα λύκεια.