06 Ιουνίου 2011

Ο Φ. Σαχινίδης για τους μαϊμού πυρόπληκτους του 2007 που έλαβαν παρανόμως το βοήθημα των 3.000 ευρώ

Σε ισχύ βρίσκεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση που δίνει τη δυνατότητα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους να ελέγχουν αν υπήρξαν οι νόμιμες προϋποθέσεις για την καταβολή των οικονομικών ενισχύσεων που είχαν δοθεί στους πυρόπληκτους, μετά τις φονικές πυρκαγιές του Αυγούστου 2007 στην Ηλεία.

Όπως μάλιστα προκύπτει από έγγραφο του υφυπουργού Οικονομικών Φίλιππου Σαχινίδη, το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή, σε περίπτωση διαπίστωσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών γίνεται καταλογισμός και για όσους έλαβαν το έκτακτο βοήθημα των 3.000 ευρώ και για όσες τυχόν τράπεζες διαπιστωθεί ότι παρέλαβαν δηλώσεις-αιτήσεις με ανακριβή στοιχεία ταυτότητας ή αν παρέλαβαν εκπρόθεσμες αιτήσεις.

Η υπόθεση του ελέγχου του βοηθήματος των 3.000 ευρώ για τους πυρόπληκτους του 2007 επανήλθε στο προσκήνιο μετά από ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ κ. Παναγιώτη Αντωνακόπουλου ο οποίος έχει διατυπώσει την άποψη ότι «η μαζική εκδίκαση υποθέσεων σε Δικαστήρια της Ηλείας, που αφορούν πυρόπληκτους Ηλείους, για το αδίκημα της μη νόμιμης είσπραξης του βοηθήματος, προκαλεί αλγεινή εντύπωση». Ο βουλευτής έχει ειδικότερα καταγγείλει ότι σύρονται κατηγορούμενοι στα δικαστήρια και πολίτες οι οποίοι έχουν ήδη επιστρέψει το συγκεκριμένο βοήθημα. Μάλιστα ο κ. Αντωνακόπουλος είχε απευθύνει ερώτηση και στον Υπουργό Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων κ. Χάρη Καστανίδη ζητώντας να ενημερωθεί αν υπάρχει πόρισμα ένορκης Διοικητικής Εξέτασης σχετικά με τη διαδικασία που ακολούθησε η τότε κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας για τη χορήγηση του συγκεκριμένου βοηθήματος αφού δεν τηρήθηκε η ισχύουσα πάγια διαδικασία για τους θεομηνιόπληκτους και δεν αναζητήθηκαν ευθύνες σε στελέχη της διοίκησης αλλά και των τραπεζών για τις παραβιάσεις των νόμων και κανονισμών κατά τη φάση της χορήγησης του βοηθήματος.

Η έκτακτη οικονομική ενίσχυση για την ανακούφιση όσων περιήλθαν, προσωρινά ή μόνιμα σε κατάσταση απρόβλεπτης ανάγκης, εξαιτίας των πυρκαγιών που εκδηλώθηκαν ανά την Επικράτεια, το 2007, είχε κυρωθεί με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου και με υπουργική απόφαση που ακολούθησε είχε προβλεφθεί η άμεση πληρωμή των οικονομικών ενισχύσεων, κατά παρέκκλιση των διατάξεων του δημοσίου λογιστικού, μέσω Τραπεζών ή άλλων πιστωτικών ιδρυμάτων. Μοναδικό δικαιολογητικό που είχε απαιτηθεί τότε ήταν μια αίτηση και υπεύθυνη δήλωση του δικαιούχου για τις ζημιές που υπέστη καθώς και για το ότι δεν είχε λάβει την ίδια παροχή από άλλη πηγή.

Ο κ. Σαχινίδης στο έγγραφο του που διαβιβάστηκε στη Βουλή σπεύδει να υπενθυμίσει ότι με κοινή υπουργική απόφαση είχε προβλεφθεί ότι «σε περίπτωση διαπίστωσης αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καταλογίζεται ο λαβών, εάν δε διαπιστωθεί ότι έχουν γίνει πληρωμές από υπαλλήλους της πληρώτριας τράπεζας, με την υποβολή αίτησης και υπεύθυνης δήλωσης συμπληρωμένης με ανακριβή στοιχεία ταυτότητας ή με εκπρόθεσμες αιτήσεις, καταλογίζεται εις ολόκληρον και η πληρώτρια τράπεζα ή το πιστωτικό ίδρυμα».

Το υφιστάμενο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο είναι πλήρες και επαρκές, όσον αφορά στον καταλογισμό τόσο των ανοικείως λαβόντων τις συγκεκριμένες οικονομικές ενισχύσεις, όσο και των οικείων πιστωτικών ιδρυμάτων που πραγματοποίησαν παράνομες πληρωμές, αναφέρει ο υφυπουργός Οικονομικών για την επισήμανση του κ. Αντωνακόπουλου ότι «κάποιοι τραπεζικοί, υπηρεσιακοί και πολιτικοί παράγοντες παρακινούσαν τους πολίτες να λάβουν το βοήθημα» και συνεπώς «εάν δεν υπάρξει ολοκληρωμένη και καθολική αναζήτηση ευθυνών, τότε η Πολιτεία δυστυχώς μεροληπτεί σε βάρος των πυρόπληκτων».

Ο υφυπουργός Οικονομικών ωστόσο διαβεβαιώνει ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες του Γενικού Λογιστηρίου ελέγχουν τη συνδρομή των νόμιμων προϋποθέσεων για την καταβολή των συγκεκριμένων οικονομικών ενισχύσεων και προβαίνουν σε καταλογισμούς σε περίπτωση διαπίστωσης ελλείψεων και παρανομιών.