Ενώ οι υπουργοί μάχονται για την πρωτοκαθεδρία επί των ερειπίων του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας με ευθύνη του Πρωθυπουργού, τα νησιά μας μένουν χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση.
Όπως είναι γνωστό, η Διεύθυνση Κανονισμών και Εποπτείας Οργανισμών του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας (ΔΚΕΟ), έχει εξουσιοδοτήσει το Ρωσικό Νηογνώμονα να εκδίδει πιστοποιητικά αξιοπλοΐας και πιστοποιητικά κατάταξης πλοίων σε κλάση. Ανεξάρτητα από τις ενέργειες της κεντρικής Διοίκησης του Ρωσικού Νηογνώμονα προς τον αντιπρόσωπό του στην Ελλάδα, το αρμόδιο υπουργείο δια του Κλάδου Επιθεώρησης Εμπορικών Πλοίων (ΚΕΕΠ), δύναται, εφόσον πρόκειται για πλοία Ελληνικής σημαίας, να προβεί σε οποιαδήποτε ενέργεια άρσης των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας για τα οποία έχει αρμοδιότητα, εφόσον υπάρχουν στοιχεία με τα οποία αμφισβητείται η νομιμότητά τους.
Σε κάθε περίπτωση, η άρση της εξουσιοδότησης του Ρωσικού Νηογνώμονα στον αντιπρόσωπό του στην Ελλάδα, δεν ακυρώνει την ισχύ των πιστοποιητικών που έχουν εκδοθεί υπό την ευθύνη του σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, τις οποίες η ΔΚΕΟ υποτίθεται πως είχε ελέγξει και αποδεχθεί.
Η απόφαση του αρμόδιου υπουργού κ. Χρυσοχοΐδη να ακινητοποιήσει πλοία που έχουν λάβει πιστοποίηση ασφάλειας ή και κατάταξης από τον αντιπρόσωπο του Ρωσικού νηογνώμονα, δεν δείχνει μόνο άγνοια, αλλά - για άλλη μια φορά - επιδεικνύει καθυστερημένα και δήθεν αυστηρά αντανακλαστικά. Το πρόβλημα, άλλωστε - όπως άλλωστε αναφέρει και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος στη σχετική ανακοίνωσή του – ήταν γνωστό από καιρό.
Συνεπώς, οι λεονταρισμοί του υπουργού είναι προσχηματικοί. Όπως και η, κατόπιν εορτής, ανάθεση διενέργειας έρευνας στους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης. Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι έλεγχοι έχουν αποσυντονιστεί, καθώς η αρμόδια ΔΚΕΟ, αλλά και ο ΚΕΕΠ, έχουν απομακρυνθεί πρακτικά και επιχειρησιακά από το Λιμενικό Σώμα και τις περιφερειακές του υπηρεσίες.
Αν ήθελαν να λύσουν το πρόβλημα, θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει σε διαδικασία έκτακτης επιθεώρησης, πριν δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα μετακίνησης για τους κατοίκους των νησιών και τους τουρίστες.
Εναλλακτικά, θα μπορούσαν, έστω και ως προσωρινή λύση, να θέσουν σε ισχύ τη διάταξη του άρθρου 11 του Προεδρικού Διατάγματος 32 της 4.3.1997 (ΦΕΚ Α 35), σύμφωνα με την οποία, τα επιβατικά πλοία κάτω των 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας δεν απαιτείται να είναι εντεταγμένα σε κλάση εξουσιοδοτημένου οργανισμού (Νηογνώμονα). Με τη διάταξη αυτή, θα μπορούσε να απεμπλακεί μεγάλος αριθμός πλοίων και να εξυπηρετηθούν άμεσα πολλά νησιά.
Οι δικαιολογίες είναι φθηνές, όσο και οι όψιμες εξαγγελίες του υπουργού περί “πλήρους ανασύνταξης της εθνικής νομοθεσίας και των αρμόδιων υπηρεσιών”. Δεν φταίει ούτε το θεσμικό πλαίσιο που η επιβατηγός ναυτιλία βρέθηκε σε αυτή την κατάσταση, ούτε και οι υπάλληλοι για την αποδυνάμωση των υπηρεσιών του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Αν η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε επιδείξει στοιχειώδη διορατικότητα, θα ακολουθούσε το μόνο ορθό δρόμο που της υπέδειξε ο προσφάτως παραιτηθείς υπουργός κ. Χ. Παμπούκης.
Το μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό κόστος της ανικανότητας και της ανευθυνότητας της κυβέρνησης, το πληρώνουν για άλλη μια φορά οι νησιώτες μας.
Πηγή: ΝΔ
Σε κάθε περίπτωση, η άρση της εξουσιοδότησης του Ρωσικού Νηογνώμονα στον αντιπρόσωπό του στην Ελλάδα, δεν ακυρώνει την ισχύ των πιστοποιητικών που έχουν εκδοθεί υπό την ευθύνη του σύμφωνα με τις εσωτερικές του διαδικασίες, τις οποίες η ΔΚΕΟ υποτίθεται πως είχε ελέγξει και αποδεχθεί.
Η απόφαση του αρμόδιου υπουργού κ. Χρυσοχοΐδη να ακινητοποιήσει πλοία που έχουν λάβει πιστοποίηση ασφάλειας ή και κατάταξης από τον αντιπρόσωπο του Ρωσικού νηογνώμονα, δεν δείχνει μόνο άγνοια, αλλά - για άλλη μια φορά - επιδεικνύει καθυστερημένα και δήθεν αυστηρά αντανακλαστικά. Το πρόβλημα, άλλωστε - όπως άλλωστε αναφέρει και το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος στη σχετική ανακοίνωσή του – ήταν γνωστό από καιρό.
Συνεπώς, οι λεονταρισμοί του υπουργού είναι προσχηματικοί. Όπως και η, κατόπιν εορτής, ανάθεση διενέργειας έρευνας στους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης. Η πικρή αλήθεια είναι ότι οι έλεγχοι έχουν αποσυντονιστεί, καθώς η αρμόδια ΔΚΕΟ, αλλά και ο ΚΕΕΠ, έχουν απομακρυνθεί πρακτικά και επιχειρησιακά από το Λιμενικό Σώμα και τις περιφερειακές του υπηρεσίες.
Αν ήθελαν να λύσουν το πρόβλημα, θα έπρεπε να είχαν προχωρήσει σε διαδικασία έκτακτης επιθεώρησης, πριν δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα μετακίνησης για τους κατοίκους των νησιών και τους τουρίστες.
Εναλλακτικά, θα μπορούσαν, έστω και ως προσωρινή λύση, να θέσουν σε ισχύ τη διάταξη του άρθρου 11 του Προεδρικού Διατάγματος 32 της 4.3.1997 (ΦΕΚ Α 35), σύμφωνα με την οποία, τα επιβατικά πλοία κάτω των 1.500 κόρων ολικής χωρητικότητας δεν απαιτείται να είναι εντεταγμένα σε κλάση εξουσιοδοτημένου οργανισμού (Νηογνώμονα). Με τη διάταξη αυτή, θα μπορούσε να απεμπλακεί μεγάλος αριθμός πλοίων και να εξυπηρετηθούν άμεσα πολλά νησιά.
Οι δικαιολογίες είναι φθηνές, όσο και οι όψιμες εξαγγελίες του υπουργού περί “πλήρους ανασύνταξης της εθνικής νομοθεσίας και των αρμόδιων υπηρεσιών”. Δεν φταίει ούτε το θεσμικό πλαίσιο που η επιβατηγός ναυτιλία βρέθηκε σε αυτή την κατάσταση, ούτε και οι υπάλληλοι για την αποδυνάμωση των υπηρεσιών του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας.
Αν η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είχε επιδείξει στοιχειώδη διορατικότητα, θα ακολουθούσε το μόνο ορθό δρόμο που της υπέδειξε ο προσφάτως παραιτηθείς υπουργός κ. Χ. Παμπούκης.
Το μεγάλο κοινωνικό και οικονομικό κόστος της ανικανότητας και της ανευθυνότητας της κυβέρνησης, το πληρώνουν για άλλη μια φορά οι νησιώτες μας.
Πηγή: ΝΔ