Το μοίρασμα του «μαύρου» χρήματος
Άλλη μία δικογραφία, η οποία αφορά δωροδοκία Ελλήνων δημοσίων υπαλλήλων για την υπόθεση των υποβρυχίων, έχει σχηματίσει η Εισαγγελία του Μονάχου, όπως αποκάλυψε η Real news. Κεντρικό πρόσωπο σε αυτήν είναι ο επιχειρηματίας Αλέξανδρος Αβατάγγελος, ο οποίος φέρεται, σύμφωνα και με την ελληνική Δικαιοσύνη, ως ένας από τους μεσάζοντες που χρησιμοποίησε η γερμανική εταιρεία HDW/Ferrostaal στο μοίρασμα «μαύρου» χρήματος, προκειμένου να πάρει με απευθείας ανάθεση την κατασκευή των υποβρυχίων.
Η δικογραφία δόθηκε στην ελληνική Δικαιοσύνη από τους Γερμανούς σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε στις 30 Νοεμβρίου στη Χάγη, η οποία είχε ως αντικείμενο την ανταλλαγή στοιχείων μεταξύ των δύο πλευρών. Η χώρα μας εκπροσωπήθηκε από την εισαγγελέα Πόπη Παπανδρέου, η οποία γνωρίζει πολύ καλά την υπόθεση των υποβρυχίων, καθώς διενήργησε την προκαταρκτική έρευνα .
Όπως*9 έκαναν γνωστό οι Γερμανοί, η Εισαγγελία του Μονάχου διεξάγει προκαταρκτική έρευνα για δωροδοκία δημοσίων υπαλλήλων ενός άλλου κράτους της Ε.Ε., στην οποία έρευνα πρωταγωνιστικό ρόλο έχει ο Αλ. Αβατάγγελος. Στην Π. Παπανδρέου παραδόθηκε ψηφιακός δίσκος με όλα τα στοιχεία της υπόθεσης -που απαριθμούν εκατοντάδες σελίδες- και ένα ενημερωτικό σημείωμα με τα βασικά σημεία που έχουν καταλήξει, το οποίο είναι ιδιαιτέρως αποκαλυπτικό: «Σε συμφωνία με τα διευθυντικά στελέχη της Ferrostaal Α.Ε., έγιναν πληρωμές δωροδοκίας στους αρμόδιους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων στην Ελλάδα. Η Ferrostaal Α.Ε. πραγματοποίησε κατά τα έτη 2000-2007 πληρωμές ύψους τουλάχιστον 57 εκατ. ευρώ. Για να αποκρύψει τους τρόπους πληρωμής παρενεβλήθησαν μεσάζοντες και εταιρείες, οι οποίες μεταβίβασαν τα χρήματα στους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων. Ο Αλ. Αβατάγγελος ανήκε σε ομάδα προσώπων η οποία αποκαλείτο «κύκλος προσευχής»…
Σε αυτή την ομάδα, εκτός από τον Γκραφ Πίκλερ και τον Α. Ντερμιτζιάν, ανήκαν ο Μιχ. Φιλιππίδης και ο Γιάννης Μπέλτσιος, ιδρυτικό στέλεχος του ΠΑΣΟΚ. Αυτή η ομάδα των ανθρώπων διέθετε, όπως ήταν γνωστό, στους άλλους διωκόμενους, Χάουν και Μούλεμπεργκ (σ.σ.: στελέχη της Ferrostal), την απαραίτητη πρόσβαση στους υψηλού επιπέδου αρμοδίους για τη λήψη αποφάσεων για την προμήθεια στην Ελλάδα.
Ο Χάουν είχε πληροφορηθεί προηγουμένως και από τον πρώην Έλληνα υπουργό Άμυνας, Άκη Τσοχατζόπουλο, τι θα μπορούσε να γίνει από την κοινοπραξία, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα αντιστάθμισμα κατά του γαλλικού ανταγωνισμού και να καταστεί δυνατή η χορήγηση σύμβασης στην κοινοπραξία. Ο Τσοχατζόπουλος συνέστησε στον Χάουν τη συμμετοχή του Γιάννη Μπέλτσιου, ο οποίος διατηρούσε άριστες σχέσεις και ήταν εξ αρχής με τον Τσοχατζόπουλο, επίσης ιδρυτικό μέλος του ΠΑΣΟΚ, και ήταν συνδεδεμένοι φιλικά και πολιτικά. Ο Μπέλτσιος εμφανιζόταν τον επόμενο καιρό ως εντεταλμένος της Dolmarton ή του πίσω από αυτήν ευρισκόμενου κατηγορούμενου, Αβατάγγελου».
Τώρα ζητούν και τα ρέστα-Αγωγή της HDW/FERROSTAAL εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου.
«Εκεί που μας χρωστούσαν, μας πήραν και το βόδι». Η γερμανική HDW/Ferrostaal, η οποία εξαγόρασε τα Ελληνικά Ναυπηγεία και της ανατέθηκε απευθείας με σκανδαλώδη τρόπο η κατασκευή των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, ισχυρίζεται πως εξαπατήθηκε, με αποτέλεσμα να πληρώσει ακριβά ένα προϊόν «ουδόλως ελκυστικό»! Η εταιρεία, με αγωγή της που αποκάλυψε η Real news, έχει στραφεί κατά της Τράπεζας Πειραιώς, που εξαγόρασε την ΕΤΒΑ -στην οποία ανήκαν τα Ελληνικά Ναυπηγεία- και δι’ αυτού του τρόπου, εμμέσως, κατά του Ελληνικού Δημοσίου. Τι ζητά; Ούτε λίγο ούτε πολύ, περίπου 80 εκατ. ευρώ!
Αυτοί που, όπως ισχυρίζεται, την εξαπάτησαν ήταν κυρίως οι τότε αρμόδιοι υπουργοί, μεταξύ των οποίων ο Ακης Τσοχατζόπουλος, ο οποίος την ίδια ώρα βρίσκεται στο «μικροσκόπιο» της Δικαιοσύνης σχετικά με τις μίζες που φέρονται να μοίρασαν οι Γερμανοί για να πάρουν τα Ναυπηγεία και την κατασκευή των υποβρυχίων. Συμφωνία, την οποία τώρα χαρακτηρίζουν «ζημιογόνα»... Η αντιδικία της HDW με την Τράπεζα Πειραιώς έχει ξεκινήσει από το 2004 κι ακόμα δεν έχει τελεσιδικήσει, ενώ στην υπόθεση έχει κάνει πρόσθετη παρέμβαση υπέρ της Πειραιώς το Ελληνικό Δημόσιο. Κι αυτό γιατί, όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στην προσθήκη-αντίκρουση που έχει καταθέσει ως προς το παραδεκτό και το βάσιμο της παρέμβασής του: «Σε περίπτωση ήττας της Τράπεζας Πειραιώς, αναμένεται μετά βεβαιότητας ότι θα προβληθούν από μέρους της αξιώσεις αποζημίωσης εναντίον του Ελληνικού Δημοσίου, κατ’ επίκληση όρων της σύμβασης, δυνάμει της οποίας πωλήθηκε πλειοψηφικό πακέτο μετοχών της ΕΤΒΑ από το Ελληνικό Δημόσιο στην Τράπεζα Πειραιώς».
Τι υποστηρίζει
Στην αγωγή της, η γερμανική εταιρεία ισχυρίζεται πως «όπως απεδείχθη, η ΕΝΑΕ ουδόλως ελκυστικό προς πώληση αντικείμενο αποτελούσε» και πως η οικονομική εικόνα των ναυπηγείων που τους παρουσιάστηκε ήταν παραπλανητική: «Οι μέτοχοί μας θεώρησαν καταρχήν, καλόπιστα, ως αληθινή την εικόνα της ΕΝΑΕ που παρουσίασε η μέτοχός της ΕΤΒΑ, προκειμένου να την εκποιήσει. Ο έλεγχος που τους επετράπη να διενεργήσουν αφορούσε, βεβαίως, ό,τι τους παρουσίαζε η ΕΤΒΑ εντός ενός ασήμαντου χρόνου και εν τέλει ό,τι ήθελε η ΕΤΒΑ». Κατά τη γερμανική εταιρεία, το βασικότερο πρόβλημα ήταν οι προγραμματικές συμφωνίες των ναυπηγείων με ΟΣΕ/ΗΣΑΠ και οι ποινικές ρήτρες που τις συνόδευαν σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσής τους. Επειδή, όμως, όπως λέει, τη διαβεβαίωναν ότι το θέμα θα επιλυθεί, υπέγραψε τελικώς στις 11-10-2001 τη σύμβαση της πώλησης. Ωστόσο, «λόγω της ύπαρξης εκκρεμών ζητημάτων», ένεκα των οποίων δεν ήταν εφικτή η ολοκλήρωση της πώλησης της ΕΝΑΕ, στις 15 Μαΐου 2002 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο γραφείο του υπουργού Ανάπτυξης κ. Άκη Τσοχατζόπουλου. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, στην οποία συμμετείχαν εκπρόσωποι όλων των πλευρών και των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών, έγινε αποδεκτή, όπως ισχυρίζονται, από άπαντα τα παριστάμενα μέρη -και κατά μείζονα λόγο εκ των πωλητών ΕΤΒΑ- η πρόταση της κοινοπραξίας για τροποποίηση του συνολικού πλαισίου εκτέλεσης των Προγραμματικών Συμφωνιών, η οποία όμως δεν έγινε.
Το ποσό της ζημίας το εκτιμά η κοινοπραξία σε 79.889.059 ευρώ και έχει κάνει συνολικά 11 αγωγές.
«Αδύνατο να υπέστη ζημία η HDW/Ferrostaal»
Τα όσα ισχυρίζεται η γερμανική εταιρεία αντικρούει η Τράπεζα Πειραιώς, υποστηρίζοντας πως είναι εντελώς αδύνατο να υπέστη την οποιαδήποτε ζημία εξαιτίας της απόκτησης των ναυπηγείων, αφού «το μεγαλύτερο μέρος των μετοχών, σε οκτώ χρόνια από την απόκτησή τους, το μεταβίβασε επικερδώς στην εταιρεία Abu Dhabi Mar. Μάλιστα, η εν λόγω μεταβίβαση έλαβε χώρα στο πλαίσιο τριμερών συμφωνιών μεταξύ της αντιδίκου, της νέας αγοράστριας και του Ελληνικού Δημοσίου, οι οποίες κυρώθηκαν με τον ν. 3885/2010 και δεν αφορούσαν μόνο την πώληση του 75,1% των μετοχών που κατείχε η αντίδικος στο μετοχικό κεφάλαιο της ΕΝΑΕ, αλλά και προγράμματα κατασκευής υποβρυχίων για το Πολεμικό Ναυτικό!!! Με άλλα λόγια, αν η αντίδικος είχε υποστεί τη ζημία, την οποία διεκδικεί με την αγωγή της, εξαιτίας της απόκτησης των μετοχών της ΕΝΑΕ, είναι βέβαιο ότι θα είχε διακόψει προ πολλού τη λειτουργία του ναυπηγείου και θα το είχε οδηγήσει στην πτώχευση, περιορίζοντας ή εξαλείφοντας -με τον τρόπο αυτό- κάθε τυχόν ζημία που θα είχε υποστεί. Αντίθετα, η αντίδικος όχι μόνο δεν διέκοψε τη λειτουργία του Ναυπηγείου, αλλά πώλησε το μεγαλύτερο ποσοστό των μετοχών του, αφού ανέλαβε συγκεκριμένα έργα από το Πολεμικό Ναυτικό και μάλιστα επέλεξε να διατηρήσει ένα ποσοστό συμμετοχής στην ΕΝΑΕ (περίπου 25%) προσβλέποντας, ασφαλώς, στη μελλοντική κερδοφορία του Ναυπηγείου. Σημειώνουμε ότι δεν γνωρίζουμε το τίμημα πώλησης των μετοχών της ΕΝΑΕ από την αντίδικο στην εταιρεία Abu Dhabi Mar, αφού η αντίδικος φρόντισε να μην το γνωστοποιήσει στα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και ρητά ζητάμε να το κάνει, ώστε να αρνηθούμε την ύπαρξη ζημίας της ενάγουσας.
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, από το πιθανολογούμενο ύψος του τιμήματος αλλά και από τα έργα ναυπήγησης που ανέλαβε η ΕΝΑΕ από το Πολεμικό Ναυτικό, προκύπτει πέρα από κάθε αμφιβολία ότι η αντίδικος όχι μόνο δεν ζημιώθηκε από την αγορά των μετοχών της ΕΝΑΕ, αλλά ότι, αντίθετα, απεκόμισε πολλαπλά εμπορικά κέρδη από τη συναλλαγή αυτή…». Επιπλέον, υποστηρίζει η Τράπεζα, δεν είχε ουδεμία ανάμειξη στην πώληση της ΕΝΑΕ, την οποία αποφάσισε και εκτέλεσε το Ελληνικό Δημόσιο.
Της ΑΝΝΑΣ ΚΑΝΔΥΛΗ
real.gr