11 Ιανουαρίου 2012

Αναδιανομή τηλεοπτικών μεριδίων στη διαφημιστική δαπάνη

Με την ετήσια διαφημιστική δαπάνη του 2011 να διαμορφώνεται στα 566 εκατ. ευρώ στην τηλεόραση και με ένα νέο τοπίο να τελεί υπό διαμόρφωση, αρχίζουν το 2012, οι τηλεοπτικές επιχειρήσεις.




Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Media Services, η ουσιαστικά τρίμηνη απουσία του Alter από την τηλεοπτική αγορά διαμόρφωσε διαφορετικές σε σχέση με την περσινή σεζόν ισορροπίες. Νέοι παίκτες αναδύονται στο προσκήνιο, ενώ παράλληλα άλλοι δέχονται ισχυρές πιέσεις, μεταξύ αυτών και τα κρατικά κανάλια.

Σε ό,τι αφορά τα ιδιωτικά κανάλια η οικονομική κρίση βρίσκεται πίσω από τις μειώσεις όπου αυτές απαντώνται, ενώ σε ό,τι αφορά τα κρατικά κανάλια, οι σημαντικές μειώσεις, αντικατοπτρίζουν απλώς τα νέα δεδομένα που υπάρχουν πλέον στο δημόσιο τομέα και ειδικότερα την κυβερνητική πρόθεση για εκ βάθρων αναδιάρθρωση και κατάργηση ενός εξ αυτών.

Η διαφήμιση στην τηλεόραση

Το συνολικό ποσό της διαφημιστικής δαπάνης στην τηλεόραση το 2011 είναι μειωμένο κατά 2,89% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί, ότι η απώλεια στη διαφημιστική δαπάνη είναι σημαντικά κατώτερη του αναμενόμενου, καθώς οι τρεις τελευταίοι μήνες και ειδικότερα ο Δεκέμβριος, έκλεισαν με θετικό πρόσημο όσον αφορά την ετήσια μεταβολή για τα κανάλια. Συγκεκριμένα η διαφημιστική δαπάνη το Δεκέμβριο του 2011 ήταν κατά 3,28% υψηλότερη σε σχέση με το αντίστοιχο ποσό του Δεκεμβρίου του 2010.

Παρά ταύτα και όπως εκτιμούν στελέχη της αγοράς, οι απώλειες στα πραγματικά διαφημιστικά έσοδα είναι σημαντικά υψηλότερες, πράγμα που έχει οδηγήσει τους τηλεοπτικούς σταθμούς σε σημαντικές περικοπές κόστους ήδη από το πρώτο εξάμηνο του 2011 με αποτέλεσμα η αρχή της τρέχουσας σεζόν, να βρει τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις προετοιμασμένες.

Σε ό,τι αφορά τις τηλεοπτικές επιχειρήσεις, η απουσία του Alter από τη διαφημιστική αγορά στο τελευταίο τρίμηνο του έτους, επέδρασε θετικά προς όφελος ορισμένων άλλων επιχειρήσεων και συγκεκριμένα όπως προκύπτει από τα στοιχεία, προς όφελος του Ant1 και του Alpha. Τα δύο αυτά κανάλια είδαν τα μερίδιά τους να διευρύνονται σημαντικά, απορροφώντας το μεγαλύτερο μέρος από το μερίδιο του καναλιού του Μπουρναζίου.

Το μερίδιο του Alter το 2010 ήταν στο 9,99%, ενώ το 2011 διαμορφώθηκε 5,82%. Αντίθετα ο Ant1 στο ίδιο διάστημα, κέρδισε 2,7 ποσοστιαίες μονάδες, ο Alpha κέρδισε 1,6 ποσοστιαίες μονάδες και το Mega 1,5%.

Σημαντικές αλλαγές σε σχέση με το 2010, καταγράφονται σε ό,τι αφορά στα κρατικά κανάλια. Ειδικότερα, η στάση αναμονής που τηρήθηκε καθ' όλο το 2011 για τη δημόσια τηλεόραση και οι αλλαγές στην πολιτική που την αφορά -τόσο για το μέλλον της ΕΤ1 όσο και για τη ΝΕΤ, που ουσιαστικά με τις διακοπές των συμβάσεων λειτουργούσε εκ των ενόντων με σημαντικά προβλήματα στο πρόγραμμα- είχαν σαν αποτέλεσμα να αλλάξουν σημαντικά τα μερίδιά της από τη διαφήμιση.

Συγκεκριμένα, τόσο το πρώτο, όσο και το δεύτερο κανάλι της ελληνικής δημόσιας τηλεόρασης, παρουσίασαν τη χειρότερη ποσοστιαία μεταβολή όσον αφορά τη διαφημιστική δαπάνη σε ετήσια βάση. Συγκεκριμένα η κάμψη της διαφημιστικής δαπάνης της ΕΤ1 ήταν της τάξης του 56,35% και της ΝΕΤ, στο 60,27%. Ενδεικτικά η κάμψη στο Alter είναι της τάξης του 43,47% (σε πολύ υψηλότερα ποσά βέβαια).

Τα μερίδια το 2011

Το Mega παρέμεινε για μια ακόμη χρονιά ο μεγάλος κερδισμένος, αφού απορρόφησε το μεγαλύτερο μερίδιο και συγκεκριμένα το 31,51% (+1,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με το 2010) από τη διαφημιστική δαπάνη της τηλεόρασης.

Στη δεύτερη θέση ο Αnt1 με 28,58% (+2,7 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ στην τρίτη θέση πέρασε καθαρά ο Alpha με 17,03% (+1,6 ποσοστιαίες μονάδες). Ακολουθούν κατά σειρά το Star με 14,85% (+1,1 π.μ.), το Alter με 5,82% (-4,2 π.μ.), η ΝΕΤ με 1,53% (-2,2 π.μ.), η ΕΤ1 με 0,41% (-0,5 π.μ.), το TV Μακεδονία με 0,23% και η ΕΤ3 με 0,05%.

Επισημαίνεται ότι τα ποσοστά του τηλεοπτικού σταθμού ΣΚΑΪ με απαίτηση του ιδίου δεν δημοσιοποιούνται από την εταιρεία Media Services.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΙΩΑΝΝΟΥ - sioan@naftemporiki.gr