Μπορεί η Γερμανία να εμφανίζεται πολύ πιο δυνατή από την Ελλάδα στο
επίπεδο της οικονομίας, όμως στον τομέα της ναυτιλίας οι ρότες των δύο
χωρών είναι σε ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση.
Η ελληνική ναυτιλία βγαίνει από την κρίση ακόμη πιο δυνατή σε αντίθεση με την γερμανική που βυθίζεται σε αυτή.
H ναυτιλία είναι ο μοναδικός κλάδος της ελληνικής οικονομίας που
εξέρχεται πιο ισχυρός από την κρίση, ενώ στη Γερμανία ο κλάδος φαίνεται
να βουλιάζει, υποστηρίζει σε χθεσινό άρθρο της η εφημερίδα Financial
Times (FT).
Η βρετανική εφημερίδα παραθέτει δηλώσεις Ελλήνων και Γερμανών
ναυτιλιακών παραγόντων, που προσπαθούν να εξηγήσουν την επιτυχή πορεία
της ελληνικής ναυτιλίας, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η
γερμανική.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας αναλύσεων
XRTC, Γιώργο Ξηραδάκη, οι Ελληνες εφοπλιστές φαίνεται να βγαίνουν από
την κρίση ευρισκόμενοι σε ισχυρότερη και ανταγωνιστικότερη θέση, σε
αντίθεση με τις περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες στη Γερμανία, καθότι
"υπάρχει διαφορά ανταγωνιστικότητας και δυναμισμού".
Οι Έλληνες εφοπλιστές, λέει στη εφημερίδα ο κ. Ξηραδάκης, είναι πρόθυμοι
να επενδύσουν και σε δυσμενείς καιρούς, ενώ ελέγχουν μία ευρεία
ποικιλία πλοίων. Οι περισσότερες γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι
επιφυλακτικές και βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε κεφάλαια ιδιωτών
επενδυτών τα οποία τώρα είναι και ανεπαρκή.
Σύμφωνα με τον Carsten Wiebers, επικεφαλής της ναυτιλιακής
χρηματοδότησης για την KfW Γερμανίας IPEX-Bank, αναμένονται περισσότερες
πτωχεύσεις γερμανικών funds που επενδύουν σε πλοία.
Γερμανικές πτωχεύσεις
Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με το νορβηγικό
ναυτιλιακό πρακτορείο Tradewinds, η γερμανική νομική φίρμα KWAG εκτίμησε
χθες ότι περισσότερα από 50 επενδυτικά ναυτιλιακά σχήματα βρίσκονται
υπό πτώχευση. Ο ίδιος νομικός οίκος προειδοποίησε ότι θα ακολουθήσουν
και άλλα επενδυτικά funds.
Την εξέλιξη αυτή είναι έτοιμοι να αξιοποιήσουν οι Ελληνες εφοπλιστές οι
οποίοι και στην κρίση του 2008 απέκτησαν πλοία σε ευνοϊκές τιμές από
γερμανικές ναυτιλιακές εταιρείες που οδηγήθηκαν σε πτώχευση.
«Οικογενειακό» πλεονέκτημα
Το πλεονέκτημα της ελληνικής ναυτικής βιομηχανίας φαίνεται να
εντοπίζεται ακριβώς σε ό,τι θεωρείται μειονέκτημα για άλλους κλάδους της
οικονομίας: Ο ελληνικός εφοπλισμός είναι συγκεντρωμένος σε
οικογενειακές εταιρείες.
Από τους 700 πλοιοκτήτες στην Ελλάδα, περίπου οι 600 βάζουν τα χρήματά
τους (στην επιχείρηση) και περίπου ακόμη 100 χρήματα άλλων. Στη
Γερμανία, από τους 400 πλοιοκτήτες οι 370 βάζουν χρήματα άλλων. Αυτή
είναι μια βασική διαφορά των δύο αγορών δηλώνει στους FT, ο Jochen
Dοhle, εταίρος στην Peter Dοhle Schiffahrts, μια από τις μεγαλύτερες
γερμανικές πλοιοκτήτριες εταιρείες.
Στο άρθρο των FT γίνεται αναφορά και στο φορολογικό σύστημα που ισχύει
στη χώρα μας για τα ναυτιλιακά κεφάλαια, ωστόσο ιδιαίτερη σημασία έχει
αυτό που αναφέρει ο κ. Μιχάλης Μποδούρογλου επικεφαλής της Paragon
Shipping. H επιτυχία του ελληνικού εφοπλισμού είναι ένα παράδειγμα του
πόσο καλά μπορούν να λειτουργήσουν οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα αν δεν
εμποδίζονται από την υπερβολική κρατική γραφειοκρατία.
ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ - lkar@naftempioriki.gr