19 Νοεμβρίου 2012

Ποιοι εφοπλιστές στηρίζουν την ελληνική σημαία

Η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας είναι η ναυτιλία και ο τουρισμός. Πρόκειται για…θέσφατο. Για το λόγο αυτό η ελληνική κυβέρνηση, που βρίσκεται στη γωνία του ευρωπαϊκού - οικονομικού ρίνγκ, έχει ρίξει το βάρος στους δύο αυτούς κλάδους, ενώ τον τελευταίο καιρό η ναυτιλία βρίσκεται σε πρώτο πλάνο.

Η κυβέρνηση μελετά μέτρα για την προσέλκυση πλοίων στην ελληνική σημαία, ώστε να ενισχύσει το νηολόγιο.

Το Υπουργείο είναι έτοιμο να παρουσιάσει την πολιτική για την απλοποίηση των διαδικασιών νηολόγησης πλοίων με στόχο να εξελιχθεί η Ελλάδα σε κομβικό σημείο εγκατάστασης των δραστηριοτήτων για τις ξένες ναυτιλιακές εταιρείες.

Το μεγάλο πλεονέκτημα του ελληνικού νηολογίου απέναντι στους ανταγωνιστές του είναι η ποιότητά του. Αντιμετωπίζεται από τις ανά τον κόσμο λιμενικές αρχές ως σημαία ποιότητας εξασφαλίζοντας καλύτερη μεταχείριση στα πλοία που έχουν υψωμένη τη γαλανόλευκη, σε σχέση με τα ανοικτά νηολόγια. Ιδιαίτερα σε αγορές όπως είναι οι ΗΠΑ όπου οι απαιτήσεις είναι αυξημένες όσον αφορά προδιαγραφές ασφάλειας, η ελληνική σημαία έχει περάσει με άριστα τις εξετάσεις.

Η Ελλάδα διαθέτει το έκτο μεγαλύτερο νηολόγιο στη διεθνή ναυτιλιακή αγορά με 862 πλοία χωρητικότητας 74,5 εκ. τόνων το 2012. Η κυβέρνηση, σε πρώτη φάση, έχει ως στόχο να προσελκύσει τα ελληνικών συμφερόντων πλοία που αριθμούν συνολικά 3.760 με τη χωρητικότητά τους να φθάνει τα 264,054 εκατομμύρια τόνους

Ισχυρότερο νηολόγιο στην παγκόσμια ναυτιλία είναι ο Παναμάς με έναν στόλο που αποτελείται από 4.832 πλοία μεταφορικής ικανότητας 338 εκατ. τόνων, εκ των οποίων μεγάλος αριθμός είναι και πλοία ελληνικών συμφερόντων. Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η Λιβερία με 1.948 πλοία μεταφορικής ικανότητας 200 εκατ. τόνων, και στην τρίτη θέση έρχονται τα Νησιά Μάρσαλ με 1.626 πλοία συνολικής χωρητικότητας 131 εκατ. τόνων.

Πάνω από το 91,5% του ελληνόκτητου στόλου, με βάση τον αριθμό πλοίων συγκεντρώνεται σε επτά νηολόγια. Με βάση τα ετήσια στοιχεία της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Committee) για πλοία μεγαλύτερα των 1.000 gt, ο ελληνόκτητος στόλος προτιμά τα νηολόγια της Ελλάδος, της Λιβερίας, της Μάλτας, των Νήσων Μάρσαλ, του Παναμά, των Μπαχαμών και της Κύπρου.

«Στο πλαίσιο της προσπάθειας προσέλκυσης πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο , δημιουργούμε Ειδική Υπηρεσία Μίας Στάσης (One-stop-shop) στο Υπουργείο και ενοποιούμε όλες οι εσωτερικές διαδικασίες των επιμέρους αιτήσεων για απλοποίηση και επιτάχυνση όλης της διαδικασίας σε συνεργασία με τα συναρμόδια Υπουργεία. Παρουσιάζουμε e-Νηολόγιο, ώστε όλη η διαχείριση να γίνεται ηλεκτρονικά, δράση που σκοπεύουμε να επεκτείνουμε κατά το δυνατόν σε περισσότερους τομείς» επισημαίνει ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης.

Ο ελληνικός εφοπλισμός κατ’ επανάληψη έχει ζητήσει τη μείωση της γραφειοκρατίας που αποτρέπει κάθε σκέψη για να επενδυθούν λεφτά. Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισρέει στην Ελλάδα ακόμη σε αυτούς τους χαλεπούς οικονομικά καιρούς έφθασε τα 14 δισεκατομμύρια ευρώ την περασμένη χρονιά ενώ τα τελευταία 11 χρόνια έχει ανέλθει στα 154 δισεκατομμύρια ευρώ.

Το πρόβλημα είναι ότι το 50% των χρημάτων αυτών ξαναβγαίνουν στο εξωτερικό αφού στην Ελλάδα δεν υπάρχουν ακόμη οι μηχανισμοί που θα ευνοήσουν τις επενδύσεις.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλης από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε το νεοσύστατο υπουργείο έθεσε ως προτεραιότητά του την προσέλκυση εφοπλιστικών κεφαλαίων. Το θέμα αυτό συζητήθηκε στις 2 Ιουλίου 2012 μεταξύ του Χιώτη υπουργού και του επικεφαλής της Task Force, Χορστ Ράιχενμπαχ, στη συνάντηση που είχαν στο κτήριο της Ακτής Βασιλειάδη.
Ο υπουργός παρουσίασε και ανέλυσε ένα 10ετές σχέδιο που αφορά όλους τους τομείς, όπως λιμάνια, ποντοπόρος ναυτιλίας, ακτοπλοία και ζήτησε από τον Ράιχενμπαχ τη στήριξη της ΕΕ με χρηματοδότηση από όλα τα Ταμεία.

Σε πρόσφατη συνάντηση που είχε με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου τους ξεκαθάρισε ότι επιδιώκει την σταθερότητα ναυτιλιακού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ έθεσε ως στόχους:
1.την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ως επένδυση για την απασχόληση σε μια κρίσιμη εποχή για τη χώρα,
2. την ελκυστικότητα της ελληνικής σημαίας,
3. την αναβάθμιση της Ελληνικής ναυτιλιακής διπλωματίας και
4. την ανάπτυξη και προσέλκυση επισκευαστικού έργου στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη.

Από το 2013 η ελληνική κυβέρνηση θα είναι σε θέση να εγγυηθεί τη λειτουργία του νέου πλαισίου λειτουργίας του ελληνικού νηολογίου ώστε να μπορέσει να πείσει κυρίως τους Έλληνες πλοιοκτήτες να φέρουν περισσότερα πλοία στο ελληνικό νηολόγιο. Πρόκειται για δέσμευση που είχε δώσει στον πρόεδρο, Χαράλαμπο Φαφαλιό, και στα μέλη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου (Greek Shipping Cooperation Committee) ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Το ελληνικό νηολόγιο είναι μεν πρώτο στις προτιμήσεις των Ελλήνων εφοπλιστών, όμως φέτος έχασε την πρώτη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση από τη Μάλτα και αυτό γιατί οι Έλληνες πλοιοκτήτες πήραν πλοία τους και τα πήγαν εκεί.

Επίσης, από τον περασμένο το Μάιο, για πρώτη φορά μετά από το 2000, η δύναμη της ελληνικής σημαίας έπεσε κάτω από όριο των 2.000 πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

Ελληνικές εταιρείες

Όσον αφορά στους Έλληνες εφοπλιστές που έχουν πλοία στο ελληνικό νηολόγιο, σύμφωνα με την έρευνα της Marine Information Services, στην πρώτη 10άδα βρίσκουμε τις εταιρείες:

Anangel του Ιωάννη Αγγελικούση που έχει τα 79 από τα 91 πλοία της σε ελληνική σημαία.

Minerva του Ανδρέα Μαρτίνου με 40 από τα 50 πλοία στο ελληνικό νηολόγιο,

Marmaras του Διαμαντή Διαμαντίδη με 32 στα 41,

Eletson των Καρασταμάτη, Κέρτσικοφ και Χατζηελευθεριάδη με όλα της τα πλοία υπό ελληνική σημαία, 28 στα 28,

Costamare της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου με 25 στα 50

Tsakos Shipping με 23 στα 71

Cardif - Dryships του Γιώργου Οικονόμου με 21 στα 93

Arcadia και Aegean της οικογένειας Κωνσταντίνου Π. Αγγελόπουλου με 21 στα 29

Euronav του Πήτερ Λιβανού με 20/55 και

NEDA της οικογένειας Φ.Λυκιαρδόπουλου με 20 στα 25.

http://www.protothema.gr/economy/article/?aid=237440