30 Νοεμβρίου 2012

Μετρό Θεσσαλονίκης: Έξι χρόνια πίσω λόγω… αρχαίων!


Του Δημήτρη Δελεβέγκου

Έξι χρόνια καθυστέρησης εξαιτίας των αργών ρυθμών με τους οποίους κινείται η αρχαιολογική υπηρεσία προστίθενται στο Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα, προβλεπόταν να παραδοθεί τον… Οκτώβριο του 2012. Αυτό όταν τα προβλήματα ρευστότητας της αναδόχου κοινοπραξίας κρατούν καθηλωμένο το έργο, το οποίο, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα, δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2017.


Από την πλευρά του, το υπουργείο Ανάπτυξης σε συνεργασία με το υπουργείο Πολιτισμού επιδιώκει να επιταχύνει την πρόοδο του έργου, που όμως, είναι αντιμέτωπο με δυσθεώρητα προβλήματα.

Τι ανέφερε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό

Η μεγάλη καθυστέρηση του έργου - που οδήγησε σε παράταση του χρονοδιαγράμματος ολοκλήρωσης για τις αρχές του 2017- οφείλεται στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί η αρχαιολογική υπηρεσία ανέφερε ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Χρήστος Τσίτουρας στην επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.

Μάλιστα, όπως ο ίδιος ανέφερε, η πρόοδος του έργου έχει μετατεθεί χρονικά έξι χρόνια πίσω λόγω της αργών ρυθμών της αρχαιολογίας.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με τον κ. Τσίτουρα, το κόστος των αρχαιολογικών εργασιών ανέρχεται στο αστρονομικό ποσό των 90 εκατ. ευρώ από 15 εκατ. ευρώ, όπως αρχικά προβλεπόταν.

Ο επικεφαλής της Αττικό Μετρό κατήγγειλε επίσης, ότι οι αρχαιολόγοι ζητούν να προσληφθεί επιπλέον προσωπικό τεχνιτών και εργατοτεχνικών, ώστε να υλοποιηθούν οι αρχαιολογικές ανασκαφές εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος.

Αποκάλυψε επίσης, ότι οι αρχαιολόγοι ζητούν οι νέες προσλήψεις να πραγματοποιηθούν με μισθούς που είχαν καθοριστεί στη συλλογική σύμβαση του 2006. Και η οποία προέβλεπε μισθούς από 1.700 ευρώ έως και 2.800 ευρώ για τεχνίτες και από 3.500 ευρώ έως 4.800 ευρώ για αρχαιολόγους!

Όσα κατήγγειλε ο κ. Τσίτουρας, χρήζουν άμεσης διερεύνησης, καθώς υπάρχουν ενδείξεις υπερκοστολόγησης του έργου.

Τα όσα κατήγγειλε ο κ. Τσίτουρας στην Επιτροπή της Βουλής, αποτέλεσαν αντικείμενο κοινοβουλευτικής ερώτησης προς τα συναρμόδια υπουργεία Πολιτισμού και Ανάπτυξης που καλούνται να απαντήσουν, μεταξύ άλλων, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αρχαιολογικής έρευνας.

Το αρμόδιο υπουργείο προσπαθεί να κλείσει τα «ανοιχτά» μέτωπα του Μετρό Θεσσαλονίκης, όμως μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί η έλλειψη ρευστότητας της αναδόχου κοινοπραξίας. Εξάλλου, όπως ανέφερε πρόσφατα, ο εκπρόσωπος της κοινοπραξίας, Μιχάλης Σίμας, από τους 13 σταθμούς του Μετρό, οι εννέα άλλαξαν θέση, γεγονός που επιβάρυνε το κόστος κατασκευής.

«By pass»

Πάντως, με το νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για ιδιωτικές και δημόσιες επενδύσεις επιδιώκεται “bypass” της αρχαιολογικής υπηρεσίας. Αυτό θα επιτυγχάνεται μέσω της «έκδοσης προεδρικών διαταγμάτων κατόπιν υποβολής κοινής πρότασης των δύο αρμόδιων υπουργείων (Ανάπτυξης-Πολιτισμού) κατά παρέκκλιση κάθε άλλης διάταξης, που θα καθορίζουν «τους ειδικούς όρους ανάδειξης και προστασίας αρχαιοτήτων και άλλων μνημείων, που ενδεχομένως να εντοπίστηκαν κατά την υλοποίηση της επένδυσης ή να υφίσταντο πριν την έναρξής της».

Εάν δηλαδή, ισχύσει η συγκεκριμένη διάταξη (άρθρο 9 - νομοσχέδιο για τη διαμόρφωση φιλικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος), δεν θα απαιτείται έκδοση άλλης απόφασης από τις αρχαιολογικές επιχειρήσεις.

Από την άλλη πλευρά, η συγκεκριμένη διάταξη έχει προκαλέσει αντιδράσεις εκ μέρους των αρχαιολόγων, σημειώνοντας ότι παρακάμπτονται οι διατάξεις του Συντάγματος περί προστασίας της Πολιτισμικής Κληρονομιάς.


Πηγή:www.capital.gr