23 Ιανουαρίου 2013

Πως και γιατί "γύρισε" η Henkel στην Ελλάδα

Του Χάρη Φλουδόπουλου

H εταιρεία που είναι γνωστή για τις φίρμες Dixan, Neomat, Persil και Bref, δεν είναι καινούρια στην Ελλάδα. Η Henkel είναι η πολυεθνική που έφερε στην Ελλάδα τη δεκαετία του '50 το πρώτο απορρυπαντικό. Επί μακρό χρονικό διάστημα διατηρούσε δική της γραμμή παραγωγής, η οποία ωστόσο το 2000 πουλήθηκε στη Νεοχημική. Συνέχιζε μέχρι πριν από 8 μήνες κανονικά να συνεργάζεται με την εταιρεία. Η ετήσια συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία και βιομηχανία φτάνει τα 20 με 25 εκατ. ευρώ ετησίως, ενώ η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει σημαντικές επενδύσεις.


Τα προβλήματα ωστόσο που δημιουργήθηκαν με τη Νεοχημική, οδήγησαν στην απόφαση της διακοπής της συνεργασίας και συνακόλουθα τα προϊόντα της Henkel εισάγονταν από την Ιταλία. Αμέσως η εταιρεία βρέθηκε ενώπιον νέων προβλημάτων: το κόστος παραγωγής μαζί με τα μεταφορικά αυξήθηκε σε μια περίοδο που ο ανταγωνισμός και ο πόλεμος τιμών στα απορρυπαντικά κορυφωνόταν με μειώσεις που φτάνουν και στο 50% σε ορισμένες κατηγορίες.

Τα στελέχη της Henkel Hellas ξεκίνησαν αμέσως προσπάθειες να πείσουν τη μητρική ότι θα πρέπει εκ νέου να επιστρέψει η παραγωγή των απορρυπαντικών που αντιπροσωπεύουν και το μεγαλύτερο ποσοστό του τζίρου της εταιρείας στην Ελλάδα. Τα επιχειρήματά τους εκτός από το θέμα του κόστους ήταν τα εξής:

* Να δείξουν έμπρακτα την υποστήριξή τους στη χώρα αλλά και στις επενδύσεις που έχουν κάνει στην ελληνική αγορά.

* Η απόσταση της Ελλάδας από τα άλλα κέντρα παραγωγής αφαιρεί το όποιο πλεονέκτημα δημιουργούν οι μεγάλες κλίμακες παραγωγής, λόγω των μεταφορικών.

* Η παραγωγή στην Ελλάδα δίνει μεγαλύτερη ευελιξία όχι μόνο σε επίπεδο τιμών αλλά και για τη διαχείριση της ζήτησης, τις προσφορές, τις συσκευασίες, τα προϊόντα. Επίσης δίνεται η δυνατότητα να έρθουν στην ελληνική αγορά προϊόντα που δεν ήταν διαθέσιμα.

* Υπάρχει ένα μικρό –όπως ανέφερε η διοίκηση της εταιρείας– πλεονέκτημα στο κόστος παραγωγής.

* Η οικονομική κρίση –γενικά ως κανόνας και όχι μόνο στην περίπτωση της Ελλάδας– συνηγορεί υπέρ της μεταφοράς της παραγωγής τοπικά.

* Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, για τη μητρική ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν θέματα αειφορίας και προστασίας του περιβάλλοντος. Έτσι η μεταφορά της παραγωγής συνεισφέρει σημαντικά στους στόχους της μητρικής για μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Τι θα καλύπτει η επαναφορά της παραγωγής των απορρυπαντικών και η συνεργασία με τη Rolco Βιανυλ;

Σε πρώτη φάση ήδη καλύπτεται το 75% των αναγκών της ελληνικής αγοράς και οι ανάγκες της αγοράς της Κύπρου. Μέσα στο 2013 στόχος είναι η κάλυψη της ελληνικής αγοράς να φτάσει στο 95%. Σχέδια για τροφοδοσία αγορών εκτός Ελλάδας και Κύπρου δεν υπάρχουν, όπως δήλωσε επισήμως ο πρόεδρος της Henkel Hellas Κώστας Φαλτσέτας. Ανεπισήμως, τα στελέχη της Henkel τονίζουν ότι η επέκταση της κάλυψης πιθανών νέων αγορών από την ελληνική παραγωγή, δεν περιλαμβάνεται στα σχέδια μέχρι το τέλος του 2013, αφήνοντας ανοιχτό το παράθυρο –ανάλογα και με την εξέλιξη της συνεργασίας με τη Rolco– για το 2014.

Αγορά

Ο κλάδος των απορρυπαντικών εμφανίζει τα τελευταία χρόνια τιμές μειούμενες κατά 50 – 60%, σε ορισμένες περιπτώσεις ίσες με το κόστος παραγωγής. Παρά την κρίση ωστόσο, η μητρική ουδέποτε έθεσε θέμα αναπροσαρμογής προς τα κάτω των στόχων για την ελληνική μητρική. Σύμφωνα πάντως με τα στελέχη της Henkel το 2012 ήταν η πιο δύσκολη χρονιά από τα τέσσερα χρόνια της κρίσης, ενώ ειδικά το 2ο εξάμηνο διέψευσε στην πράξη όλα τα σενάρια που είχαν καταρτιστεί, επί τα χείρω. Η πτώση της αγοράς στο σύνολο των εταιρειών υπολογίζεται ότι έφτασε σε όγκο το 6%, ενώ σε τζίρο η μείωση έφτασε το 10%. «Ελπίζουμε να μην ξαναζήσουμε τέτοιου είδους συρρίκνωση» ανέφερε χθες ο κ. Φαλτσέτας σε συνάντηση με εκπροσώπους του Τύπου. Πάντως παρά τα προβλήματα η εταιρεία κατάφερε να κλείσει τη χρήση χωρίς να περάσει σε ζημιές. Ο ανταγωνισμός εκτιμάται ότι θα είναι σκληρός και το 2013, ωστόσο η απόφαση για μεταφορά της παραγωγής στην Ελλάδα, δίνει «άλλο αέρα» στη γερμανική πολυεθνική.


Πηγή:www.capital.gr