Η κοινοπραξία Shah Deniz επέλεξε το σχέδιο του αγωγού TAP για την αποστολή του φυσικού αερίου προς την Ευρώπη, επιβεβαίωσε, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο περιφερειακός διευθυντής της βρετανικής ΒΡ Γκόρντον Μπιρέλ.
«Είμαι πολύ ικανοποιημένος που η επιλογή για την μεταφορά του αερίου από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ προς την Ευρώπη έγινε υπέρ του αγωγού TAP», δήλωσε ο γενικός διευθυντής του TAP, Kjetil Tungland. «Αυτό είναι το πρώτο και σημαντικό βήμα για το άνοιγμα του Νοτίου Διαδρόμου και, κοιτάζοντας προς το μέλλον, ο Νότιος Διάδρομος θα έχει να παίξει μέγιστο ρόλο στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης και στην διασφάλιση της διαφοροποίησης των προμηθειών αερίου στις αγορές της Δυτικής και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης», πρόσθεσε.
Ο TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το πεδίο Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν στις πιο ελκυστικές αγορές της Ευρώπης. Ο μήκους περίπου 870 χιλιομέτρων αγωγός θα συνδεθεί με τον αγωγό Trans Anatolian Pipeline κοντά στα ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους, θα διαπερνά την Ελλάδα, την Αλβανία και την Αδριατική, και θα καταλήγει στην Νότια Ιταλία.
Η διαδρομή του αγωγού θα μπορεί να εξυπηρετεί την προμήθεια αερίου σε αρκετές χώρες της Νότιοανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένων της Βουλγαρίας, της Αλβανίας, της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης, του Μαυροβουνίου, της Κροατίας κ.α. Η κατάληξή του στην Ιταλία δίνει δυνατότητα για περαιτέρω μεταφορά φυσικού αερίου από την Κασπία προς ορισμένες από τις μεγαλύτερες αγορές της Ευρώπης, όπως η Γερμανία, η Γαλλία, η Βρετανία, η Ελβετία και η Αυστρία.
Μέτοχοι του TAP είναι η ελβετική Axpo (42,5%), η νορβηγική Statoil (42,5%) και η γερμανική E.ON (15%). Η κοινοπραξία Shah Deniz Consortium απαρτίζεται από τις BP, SOCAR και Total.
Τα οφέλη από τον ΤΑP
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ , ο οικονομικός αντίκτυπος από την κατασκευή και τη λειτουργία του αγωγού θα απλωθεί σε όλη την αλύσιδα εφοδιασμού: από τα μηχανήματα και τον εξοπλισμό ως τις κατασκευές, τις μεταφορές, τις αρχιτεκτονικές και μηχανολογικές υπηρεσίες, τα καταλύματα, την εστίαση, τις νομικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες.
Σύμφωνα με την μελέτη του ΙΟΒΕ ο αγωγός συνεπάγεται για την οικονομία όφελος 17-18 δισ. ευρώ σε ακαθάριστη προστιθέμενη αξία για τα επόμενα 50 χρόνια. Το 60% θα αφορά τη Βόρεια Ελλάδα. Σε ετήσια βάση στη Βόρεια Ελλάδα ο ΤΑΡ θα δημιουργεί τζίρο 180 εκατ. ευρώ κατά την κατασκευή και άνω των 210 εκατ. ευρώ κατά τη λειτουργία.