"Το νομοσχέδιο δεν έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις και δεν κρύβει φορολογικές επιβαρύνσεις για τον πολίτη, αφού δεν είναι αυτός ο ρόλος του νέου κώδικα φορολογίας εισοδήματος" είπε ο υφυπουργός Οικονομικών Γιώργος Μαυραγάνης, απαντώντας στις αιτιάσεις όσων κάνουν λόγο για " νέα φοροκαταιγίδα".
"Το να κραυγάζουμε και να χρησιμοποιούμε εκφράσεις όπως 'νέα φοροκαταιγίδα' το μόνο που πετυχαίνουμε είναι να προκαλούμε ανασφάλεια. Και είναι το τελευταίο που χρειάζεται η κοινωνία μας", τόνισε, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: "Τα πυροτεχνήματα είναι όμορφα, αλλά κρατούν λίγο και μετά ξαναπέφτει το σκοτάδι".
"Χτίζουμε σε γερά θεμέλια την φορολογική νομοθεσία, επιδιώκουμε να προστατεύουμε τον πολίτη από φορολογικές παγίδες, θωρακίζουμε το σύστημα από την φοροδιαφυγή και την φοροαπαλλαγή" ανέφερε ο κ. Μαυραγάνης, λέγοντας ότι το φορολογικό σύστημα είχε "καταντήσει ένα μωσαϊκό δύσχρηστο για τους πολίτες καιι τους εφαρμοστές της νομοθεσίας".
"Κάποιοι επέλεξαν το δρόμο της εύκολης και αποσπασματικής κριτικής μέχρι του σημείου του απόλυτου μηδενισμού του εγχειρήματος. Είναι και αυτό μία επιλογή. Δεν είναι όμως επιλογή ευθύνης. Και αυτό διότι όσοι επέλεξαν το δρόμο αυτό από τη μία πλευρά ζητούν απλές φορολογικές διατάξεις που θα διευκολύνουν τον πολίτη και τις επιχειρήσεις και από την άλλη αρνούνται να συμμετάσχουν εμπράκτως και ουσιαστικά στην διαμόρφωσή τους. Από τη μία πλευρά ορισμένοι μιλούν με σθένος για αυτά που πρέπει να γίνουν στο μέτωπο της φοροδιαφυγής και από την άλλη αγνοούν το γεγονός ότι για πρώτη φορά έχουν προστεθεί στη νομοθεσία μας σχετικές διατάξεις. Από τη μία πλευρά καταγγέλλουν την κυβέρνηση για τη μη καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και για ολιγωρία και από την άλλη όταν βρίσκονται ενώπιον λύσεων αρνούνται να τις υποστηρίξουν" επεσήμανε ο κ. Μαυραγάνης.
Πρέπει να αποφασίσουν ορισμένοι, υπογράμμισε, "τι θέλουν τελικά, έναν δαιδαλώδη φορολογικό νόμο που να επιτρέπει παρερμηνείες και στρεβλώσεις ή ένα φορολογικό νόμο που να επιτρέπει στον πολίτη και στον επιχειρηματία να συναλλάσσεται με τη φορολογική διοίκηση με διαφάνεια και αίσθημα εμπιστοσύνης;"
"Μήπως τελικά δεν μας αρέσει και δεν θέλουμε να αλλάξει τίποτα προκειμένου να παραμείνει η χώρα και κατά συνέπεια η οικονομία δέσμια των κακώς κειμένων, που εξυπηρετούν και θα τολμήσω να πω βολεύουν κάποιους;
Ορισμένοι μπορεί να ταλαντεύονται σε ποια πλευρά θα σταθούν, στην μεταρρύθμιση και στο αύριο ή στην οπισθοδρόμηση και το χθες. Η Κυβέρνηση όμως έχει αποφασίσει σε ποια πλευρά θα σταθεί. Και αυτή δεν είναι άλλη από την πλευρά της μεταρρύθμισης και του μέλλοντος", πρόσθεσε.
Ο κ. Μαυραγάνης παρουσιάζοντας τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου Κώδικα, ανέφερε ότι:
· Καταρχάς προσδιορίζεται επακριβώς το πώς φορολογείται το ετήσιο εισόδημά, χωρίς πλέον να απαιτείται η έκδοση πληθώρας ερμηνευτικών εγκυκλίων.
· Προσδιορίζεται επακριβώς το αντικείμενο του φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
· Διακρίνονται οι κατηγορίες εισοδήματος όπως μισθωτή εργασία, επιχειρηματική δραστηριότητα, απόδοση κεφαλαίου και υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου. Βάσει αυτών δομούνται απλά και κατανοητά οι έννοιες του ακαθαρίστου και του καθαρού – φορολογητέου εισοδήματος.
· Ο φόρος των φυσικών προσώπων προσδιορίζεται ανά κατηγορία εισοδήματος.
· Περιλαμβάνονται οι διατάξεις για τις ενδοομιλικές συναλλαγές.
· Καθίστανται σαφείς οι απαλλαγές των ενδοομιλικών μερισμάτων για ελληνικές επιχειρήσεις και εισάγονται στο φορολογικό δίκαιο της χώρας έννοιες όπως η υποκεφαλαιοδότηση και η μεταφορά καταστατικής έδρας.
Επίσης, το σχέδιο νόμου για τον νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος εισάγει ορισμένα καινοτόμα στοιχεία:
· Ορίζεται σαφώς πλέον η φορολογική κατοικία.
· Καταργούνται επιβαρύνσεις όπως ο συμπληρωματικός φόρος στα ακίνητα και ενσωματώνεται με αποτέλεσμα τη μείωση της επιβάρυνσης.
· Εισάγεται η έννοια του φορολογικού έτους κατά τα διεθνή πρότυπα και ξεκαθαρίζεται το τοπίο σε ότι αφορά το συμψηφισμό φόρων που έχουν καταβληθεί στο εξωτερικό.
· Η επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται με τον ίδιο τρόπο ανεξάρτητα αν ασκείται ατομικά ή εταιρικά. Για πρώτη φορά η ατομική επιχείρηση εκπίπτει όλες τις δαπάνες που εξέπιπταν τα νομικά πρόσωπα πράγμα που είναι σε όφελος των ατομικών επιχειρήσεων.
· Ξεκαθαρίζει το τοπίο στις επιχειρηματικές δαπάνες. Εκπίπτουν οι ασφαλιστικές εισφορές που μια εταιρεία καταβάλει υποχρεωτικά από το νόμο και για την ίδια και για τους εταίρους, επειδή είναι υποχρέωση, για να μπορεί να λειτουργεί νόμιμα.
· Εισάγονται στο φορολογικό δίκαιο της χώρας τα χαρακτηριστικά εκείνα στοιχεία που καθιστούν μια επιχειρηματική δαπάνη εκπιπτόμενη από τα ακαθάριστα έσοδα, κάτι που μέχρι σήμερα προέκυπτε μόνο από τη Δικαστηριακή Νομολογία.
· Για πρώτη φορά αναφέρονται οι δαπάνες εκείνες που δεν εκπίπτουν, καταργώντας το υφιστάμενο καθεστώς με το οποίο συνηθιζόταν να περιλαμβάνονται σε αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών.
· Αποσαφηνίζονται οι παροχές σε είδος, ενισχύεται η ιδιωτική ασφάλιση εργαζομένων στις επιχειρήσεις ως βοηθητικός πυλώνας της δημόσιας ασφάλισης και απλοποιείται η παροχή των αυτοκινήτων που με το προηγούμενο καθεστώς είχε προκαλέσει σοβαρές στρεβλώσεις και ζημιές στην αγορά αυτοκινήτου
· Καθιερώνονται απλοί και λειτουργικοί κανόνες για τις αποσβέσεις των παγίων περιουσιακών στοιχείων
· Εισάγεται ένας νέος και απλός τρόπος διαγραφής των επισφαλών απαιτήσεων προσαρμοσμένος στα σημερινά δεδομένα.
· Καταργείται οριστικά η απόρριψη βιβλίων και υπολογίζεται με τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου το εισόδημα μόνον όταν η αναπαραγωγή στοιχείων και οι λογιστικές επαληθεύσεις είναι αντικειμενικά αδύνατες
· Τέλος εντάσσονται για πρώτη φορά διατάξεις για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής, που υπάρχουν και σε άλλα προηγμένα φορολογικά συστήματα, όπως είναι το κριτήριο της χώρας πραγματικής διοίκησης για τις εξωχώριες εταιρείες και οι διατάξεις για ελεγχόμενες αλλοδαπές επιχειρήσεις.