Μέχρι το 1979 η Σενζέν στη Νότια Κίνα θεωρούνταν ένα ψαροχώρι. Σε λιγότερο από 35 χρόνια οι Αρχές της πόλης κατάφεραν να τη μετατρέψουν σε μια μητρόπολη με περίπου 11 εκατομμύρια κατοίκους.
Στην προσπάθεια μετασχηματισμού της Σενζέν οι Κινέζοι αξιοποίησαν το γεγονός ότι η πόλη τους βρίσκεται πολύ κοντά στο Χονγκ Κονγκ. Εκμεταλλευόμενοι...
τις τρομακτικά υψηλές τιμές στην πρώην βρετανική αποικία, οι Αρχές της Σενζέν προσανατολίστηκαν να οικοδομήσουν την πόλη τους ως έναν φθηνό εναλλακτικό προορισμό που θα λειτουργούσε συμπληρωματικά με το Χονγκ Κονγκ. Τα αποτελέσματα υπήρξαν θεαματικά: το αεροδρόμιο της πόλης, που ξεκίνησε να λειτουργεί το 1991 προσφέροντας πολύ φθηνότερα εισιτήρια από του Χονγκ Κονγκ, έφτασε το 2012 να είναι το έβδομο στον κόσμο στις αφίξεις επισκεπτών, ξεπερνώντας ακόμη και το JFK της Νέας Υόρκης. Γύρω από το αεροδρόμιο της Σενζέν, οι Κινέζοι δημιούργησαν αυτό που αποκαλούν «Airport City», δηλαδή ανέπτυξαν ολόκληρη την πόλη τους με άξονα τον αερολιμένα.
Σήμερα η κινεζική Friedmann Pacific Asset Management Limited and Shenzhen Airport Co. Ltd, δηλαδή η εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων της Σενζέν, από κοινού με την κινεζική κρατική εταιρεία που κατέχει το αεροδρόμιο της πόλης διεκδικούν να αποκτήσουν πλειοψηφικό ποσοστό στο Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος». Ο κ. Ερικ Τσενγκ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, εξήγησε στο «ΘΕΜΑ» γιατί το αεροδρόμιο της Σενζέν θέλει να επενδύσει στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». «Η επένδυσή μας στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) μπορεί να γίνει μια αμοιβαία επωφελής συνεργασία τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Κίνα. Ο ΔΑΑ είναι στρατηγικά χωροθετημένος και μπορεί να γίνει η κεντρική πύλη εισόδου για Ασιάτες και κυρίως Κινέζους τουρίστες που θέλουν να ταξιδέψουν στην Ευρώπη, δεδομένης της εξαιρετικής γεωγραφικής του θέσης και των μεγάλων περιθωρίων δυναμικότητας που διαθέτει».
Περιέργως, παρά τη σημαντική άνοδο του αριθμού των ξένων ταξιδιωτών που επισκέπτονται την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, το «Ελευθέριος Βενιζέλος» διαγράφει πτωτική πορεία. Το 2011 ήταν 82ο στον κόσμο με βάση τον αριθμό των αφίξεων, ενώ το 2012 δεν περιλαμβανόταν καν στη λίστα με τα 100 μεγαλύτερα αεροδρόμια στον κόσμο.
«Είμαστε βέβαιοι ότι η συμμετοχή μας στο αεροδρόμιο της Αθήνας μπορεί να αυξήσει τον αριθμό των επιβατών σημαντικά», τονίζει ο κ. Τσενγκ στο «ΘΕΜΑ» και αποκαλύπτει: «Θα συνεργαστούμε με μεγάλες κινεζικές αεροπορικές εταιρείες και tour operators για να ξεκινήσουν απευθείας πτήσεις από μεγάλες πόλεις της Κίνας προς την Αθήνα και με την αξιοποίηση της πολιτικής της “χρυσής βίζας” θα μετατρέψουμε την Αθήνα σε μείζον σημείο εισόδου στην Ευρώπη για τους Κινέζους. Στην πραγματικότητα έχουμε ξεκινήσει συζητήσεις με αεροπορικές εταιρείες και ταξιδιωτικούς πράκτορες και οικοδομούμε μια στέρεα συμμαχία η οποία θα κινητοποιήσει από την πρώτη μέρα όλους τους αναγκαίους ειδικούς και πόρους προκειμένου να επιτύχουμε τους στόχους μας».
Οσα αναφέρει ο κ. Τσενγκ μπορεί να μοιάζουν με ανέξοδες διακηρύξεις ή απλές δηλώσεις προθέσεων. Η αλήθεια όμως είναι ότι σύμφωνα με μελέτη του Euromonitor, τις εξελίξεις στο πεδίο του τουρισμού μελλοντικά θα κατευθύνουν οι ταξιδιώτες από τη Ρωσία και την Κίνα. Οι Κινέζοι που ταξίδεψαν στο εξωτερικό το 2010 ήταν μόλις 3,8 εκατομμύρια, μέχρι το 2020, όμως υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσουν τα 15 εκατομμύρια.
«Η νέα μεσαία τάξη στην Κίνα είναι μορφωμένη και εύπορη. Εκτιμούν και σέβονται τον πολιτισμό και την πολιτιστική κληρονομιά σας. Τους προσελκύουν οι φυσικές ομορφιές της χώρας σας. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει ένας από τους μεγαλύτερους προορισμούς για τους Κινέζους τουρίστες, κυρίως αν υπάρχουν απευθείας πτήσεις από την Αθήνα προς τις μεγάλες κινεζικές πόλεις. Η επένδυσή μας στο αεροδρόμιο θα επιταχύνει αυτή τη διαδικασία», υπογραμμίζει ο κ. Τσενγκ. Προτού επιλεγεί ως το Νο 2 της Friedmann, ο κ. Τσενγκ ήταν διευθύνων σύμβουλος στην General Electric Capital, τον χρηματοπιστωτικό βραχίονα του κολοσσού της G.E. Προερχόμενος από τον κόσμο των μεγάλων επιχειρήσεων, εξηγεί στο «ΘΕΜΑ» ποιο είναι το σχέδιο της Shenzhen Airport Co Ltd για το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος».
«Αυτό που σχεδιάζουμε να κάνουμε στον ΔΑΑ είναι να συνεργαστούμε με την ελληνική κυβέρνηση, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών και τοπικών αρχών, προκειμένου να αναπτύξουμε τις γύρω περιοχές του αεροδρομίου σε μια “Airport City”, με κέντρα εφοδιασμού, βιομηχανικά πάρκα, κέντρα τεχνολογίας, συνεδριακά και εμπορικά κέντρα, εστιατόρια και δραστηριότητες αναψυχής. Το αεροδρόμιο της Σενζέν είναι πρωτοπόρο σε αυτό τον τομέα και έχει καταφέρει με μεγάλη επιτυχία να αναπτύξει τη δική του αεροπορική πόλη», αναφέρει ο κ. Τσενγκ.
Στη Σενζέν έχουν την έδρα τους τρεις από τις μεγαλύτερες εταιρείες κατασκευής συσκευών κινητής τηλεφωνίας: η Huawei, η Lenovo και η ZTE, γεγονός που καθιστά την πόλη των 11 εκατομμυρίων το κινέζικο αντίστοιχο της αμερικανικής Silicon Valley.
«Οσον αφορά στη Σενζέν, είναι φυσικά μια πολύ επιτυχημένη ιστορία που δείχνει πώς ένα ψαροχώρι μετασχηματίστηκε σε μητρόπολη. Αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας καλής συνεργασίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και τον ιδιωτικό τομέα», σημειώνει ο κ. Τσενγκ.
Στο ερώτημα αν η οικονομική κρίση στην Ελλάδα φτάνει στο τέλος της, ο διευθύνων σύμβουλος της Friedmann Pacific Asset Management Limited and Shenzhen Airport Co Ltd απαντά: «Παρακολουθούμε τη μακροοικονομική κατάσταση και τις εξελίξεις στην Ελλάδα και βλέπουμε σημάδια βελτίωσης και επιμονής εκ μέρους της κυβέρνησης στην υλοποίηση μεταρρυθμίσεων. Η σταθερότητα επιστρέφει και οι επενδυτές νιώθουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας. Το θετικό οικονομικό κλίμα για την Ελλάδα αντανακλάται επίσης και στις συζητήσεις μας με τα κορυφαία χρηματοοικονομικά ιδρύματα της Κίνας και αλλού, όπου δείχνουν έντονο ενδιαφέρον για το σχέδιο εξαγοράς μεριδίου στον ΔΑΑ».
Μάκης Πολλάτος
ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ