22 Ιουνίου 2014

Κινέζικο χρήμα: Η «φασαρία», η ουσία και η επόμενη μέρα

του Φώτη Κόλλια

Οι τέσσερις επιδιώξεις των Κινέζων και τι πέτυχαν στην «απόβαση» των τελευταίων ημερών. Οι ελληνικές υποδομές, οι χρηματοδοτήσεις εταιρειών και πώς συνδέονται με τις ναυπηγήσεις πλοίων. Ποιες επενδύσεις έρχονται, ποια «αγκάθια» παραμένουν.

Οι επαφές Ελλάδας – Κίνας μπορεί να πυκνώνουν σε πολιτικό επίπεδο, καθώς τον επόμενο μήνα αναμένεται συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας Κ. Παπούλια με τον κινέζο ομόλογό του Σι Τζινπίνγκ στη Ρόδο, αλλά οι επιδιώξεις του Πεκίνου παραμένουν αμετάβλητες. Η τριήμερη επίσκεψη του πρωθυπουργού Λι Κετσιάνγκ στη χώρα μας κινήθηκε στο ίδιο πλαίσιο με τα προηγούμενα ταξίδια κινέζων αξιωματούχων.

Η Κίνα έχει τέσσερις βασικές επιδιώξεις από την Ελλάδα: Πρώτο να διατηρήσει τις θερμές σχέσεις με τους Ελληνες εφοπλιστές οι οποίοι αυτή την περίοδο κατασκευάζουν περί τα 140 πλοία στα κινεζικά ναυπηγεία, αξίας αρκετών δισ. ευρώ. Σ’ αυτό το πλαίσιο κινείται και η γραμμή πίστωσης για τη χρηματοδότηση των ναυπηγήσεων από κινεζικές τράπεζες.

Δεύτερο, να αποκτήσει τον έλεγχο του Πειραιά και του σιδηροδρομικού δικτύου με στόχο την ομαλότερη διακίνηση των εμπορευμάτων της προς τις αγορές της Δύσης. «Θέλουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο από τον Πειραιά μέχρι την Κεντρική Ευρώπη» είχε από το Ικόνιο ο κ. Λι.

Στο περιθώριο της επίσκεψης των πρωθυπουργών Ελλάδας και Κίνας στο Ικόνιο έγινε γνωστό πως ισχυροί κινεζικοί όμιλοι "καλοβλέπουν" τη δημιουργία διαμετακομιστικών κέντρων στο Θριάσιο Πεδίο. Ακούστηκε, μάλιστα, το όνομα του κολοσσού Foxconn η οποία συναρμολογεί, μεταξύ άλλων και συσκευές της Apple, και διαθέτει εργοστάσια σε Ουγγαρία, Σλοβακία και Τσεχία (είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας της Τσεχίας). Προς το παρόν, όμως, πρόκειται για απλές φήμες καθώς συμφωνία εγκατάστασης κινεζικού ομίλου στο Θριάσιο (που ούτως ή άλλως δεν είναι έτοιμο) δεν υπάρχει. Υπάρχουν, όμως, συμφωνίες για αποθηκευτικούς χώρους εντός της ζώνης που ελέγχει η Cosco από εταιρείες όπως η ZTE, κ.λπ.

Τρίτο, οι Κινέζοι αξιοποιούν την αδυναμία πρόσβασης ελληνικών εταιρειών σε δανεισμό ώστε ισχυροί κινεζικοί όμιλοι να αναλάβουν μεγάλα έργα. Για παράδειγμα, η συμφωνία με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προβλέπει πως μια πανίσχυρη κινεζική τράπεζα (ICBC) θα χρηματοδοτήσει επενδύσεις του ελληνικού ομίλου στην ενέργεια, με παράλληλη συμμετοχή κατασκευαστικού κολοσσού (Sinohydro Corp.) από την Κίνα.

Τέταρτο, το Πεκίνο να εκμεταλλευτεί το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων και τη δημοσιονομική στενότητα στον Ευρωπαϊκό Νότο ώστε κινεζικοί όμιλοι να αναλάβουν τη διαχείριση σημαντικών υποδομών. Ένα παράδειγμα είναι το ενδιαφέρον της China State Grid Corp για τον ΑΔΜΗΕ που διαχειρίζεται το δίκτυο υψηλής τάσης στο ηλεκτρικό ρεύμα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η προσπάθεια απόκτησης της εταιρείας διαχείρισης του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» και το ενδιαφέρον για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου.

Προς το παρόν, πάντως, η συγκομιδή αθροίζεται σε μερικά δισεκατομμύρια επενδύσεων από Ελληνες εφοπλιστές στην Κίνα και μερικά εκατομμύρια κινεζικών επενδύσεων στην Ελλάδα. Η ζυγαριά θα γείρει προς την ελληνική πλευρά στην περίπτωση που οι Κινέζοι επικρατήσουν στους διαγωνισμούς του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, κόντρα στις επιδιώξεις ισχυρών ευρωπαϊκών ομίλων που θέλουν να τους κλείσουν την πόρτα. Παράλληλα, σημαντική ώθηση στην ελληνική οικονομία και τον τουρισμό θα δώσει η αύξηση των επισκέψεων κινέζων στη χώρα, ενώ παραμένει ως βασικός στόχος η αύξηση των εξαγωγών προς την αχανή χώρα.

Επιστρέφοντας στο θέμα των επενδύσεων στις υποδομές, η Cosco υπόσχεται επενδυτικό πρόγραμμα που θα αγγίζει το ένα δισεκατομμύριο ευρώ στον ΟΛΠ (μαζί με το τίμημα εξαγοράς του 67%), στην περίπτωση που επικρατήσει στο σχετικό διαγωνισμό. Κεφάλαια άνω του 1,2 δισ. ευρώ θα απαιτηθούν για την κατασκευή του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου (μαζί με τους συνδετήριους άξονες). Επενδυτικό πρόγραμμα άνω του ενός δισ. ευρώ θα κληθεί να υλοποιήσει ο ΑΔΜΗΕ για τη διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική χώρα. Υπό την προϋπόθεση πως θα επικρατήσουν οι Κινέζοι, τότε η χώρα μας θα μπορούσε να επωφεληθεί με επενδύσεις αρκετών δισ. ευρώ. Όμως είναι πολύ νωρίς για να προβλέψει κάποιος το αποτέλεσμα των διαγωνισμών σε αρκετούς από τους οποίους οι Κινέζοι έχουν σοβαρό ανταγωνισμό από την Ευρώπη.

Εν κατακλείδι, η επίσκεψη του πρωθυπουργού της Κίνας δείχνει πως το Πεκίνο θέλει να κρατήσει ζεστό το ενδιαφέρον για επενδύσεις, αλλά τα αποτελέσματα θα φανούν σε λίγους μήνες.

http://www.euro2day.gr/news/economy/article/1227765/kineziko-hrhma-h-fasaria-h-oysia-kai-h-epomenh.html