02 Ιουνίου 2014

Ανοίγει το fast track για 12 μεγάλα ενεργειακά πρότζεκτ της χώρας

Δώδεκα ενεργειακά πρότζεκτ συνολικής αξίας πάνω  από 11,4 δις. ευρώ πρόκειται να συζητηθούν σήμερα για να εγκριθούν από την αρμόδια διυπουργική επιτροπή στρατηγικών επενδύσεων (ΔΕΣΕ) προκειμένου να ενταχθούν στις διαδικασίες ταχείας αδειοδότησης του fast track.

Την λίστα με τα μεγάλα ενεργειακά έργα έχει προτείνει ο υπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιάννης Μανιάτης καθώς πρόκειται για έργα του τομέα της ευθύνης του  που θα υλοποιηθούν στην Ελλάδα και έχουν ήδη χαρακτηριστεί από την ΕΕ ως Ευρωπαϊκά Ενεργειακά Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (Projects of Common Interest). Αξιοσημείωτο είναι ότι θα είναι και οι πρώτες εγκρίσεις με την διαδικασία ένταξης στρατηγικών επενδύσεων δημόσιου χαρακτήρα καθώς μέχρι σήμερα στο fast track έχουν ενταχθεί ιδιωτικές στρατηγικές επενδύσεις.

Μεταξύ άλλων σε έργα που προτείνονται να ενταχθούν είναι οι αγωγοί φυσικού αερίου TAP και Ελλάδας –Βουλγαρίας αλλά και υποδομές ηλεκτρικής διασύνδεσης και αποθήκευσης φυσικού αερίου.

Όπως έχει υποστηρίξει ο κ. Μανιάτης «η επίσπευση των διαδικασιών υλοποίησης των μεγάλων έργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος στην Ελληνική Επικράτεια θα συμβάλει στην ενεργειακή ασφάλεια της χώρας, στην ολοκλήρωση της περιφερειακής αγοράς ενέργειας με την ανάπτυξη των διασυνδέσεων με γειτονικές χώρες και αναμφίβολα στην γεωπολιτική αναβάθμιση της Ελλάδας, ως σημαντικού "περιφερειακού παίκτη" για την ενεργειακή ασφάλεια της Ε.Ε».

Οι υπουργοί που συμμετέχουν στην ΔΕΣΕ είναι ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, Μεταφορών Υποδομών και Δικτύων κ. Μιχάλης Χρυσοχοίδης, Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας, Εξωτερικών κ. Ευάγγελος Βενιζέλος, ΥΠΕΚΑ κ. Γιάννης Μανιάτης,  Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Κωνσταντίνος Αρβανιτόπουλος, Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Πάνος Παναγιωτόπουλος.

Εκτός απροόπτου η ΔΕΣΕ θα ασχοληθεί και με τη νομιμοποίηση του εμπορικού κέντρου Μall της Lamda Development, το οποίο ζητά να ενταχθεί στο fast track μετά την ακυρωτική απόφαση του ΣτΕ που δημοσιοποιήθηκε στις αρχές του χρόνου και υποχρεώνει την εταιρεία στην έναρξη νέας διαδικασίας με την κατάθεση περιβαλλοντικής μελέτης και την έκδοση νέας οικοδομικής άδειας. Κατά πληροφορίες η ένταξη της εταιρείας στο fast track έχει ήδη δρομολογηθεί καθώς έχει εγκριθεί από το Invest In Greece η πρόταση για την ενεργειακή αναβάθμιση του εμπορικού κέντρου.

Στόχος της εταιρείας του ομίλου Λάτση είναι η πολεοδομική τακτοποίηση του Mall με την εκπόνηση Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικών Επενδύσεων (ΕΣΧΑΣΕ), το οποίο θα θεσμοθετηθεί με Προεδρικό Διάταγμα. Αφού πάρει το πράσινο φως από την ΔΕΣΕ θα υποβληθεί από την εταιρεία η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) και με την θεσμοθέτηση του ΠΔ θα κατατεθεί νέα περιβαλλοντική μελέτη.

Αρχίζει η εκκαθάριση στα έργα του fast track

Εκτός όμως από νέες εντάξεις, κατά πληροφορίες, το υπουργείο Ανάπτυξης σκοπεύει να αρχίσει την εκκαθάριση από το fast track και έργων που ήδη έχουν ενταχθεί. Στις αρχές του χρόνου, απεντάχθηκαν τρία μεγάλα ενεργειακά έργα στην Κρήτη και την Αιτωλοακαρνανία αλλά προβληματισμός υπάρχει στην κυβέρνηση και για την μεγάλη τουριστική επένδυση της Πραβίτα στην Χαλκιδική συνολικού ύψους 800 εκ. ευρώ που περιλαμβάνει τρία ξενοδοχειακά συγκροτήματα, SPA, τέσσερα γήπεδα γκόλφ, τουριστικές κατοικίες και ένα συνεδριακό κέντρο. Ο λόγος είναι ότι οι επενδυτές δεν έχουν εμφανιστεί συνεπής με τις οικονομικές απαιτήσεις της ένταξης στο νόμο για τις στρατηγικές επενδύσεις για τις οποίες απαιτείται η καταβολή διαχειριστικής αμοιβής διεκπεραίωσης φακέλου ύψους 300.000 ευρώ συν ΦΠΑ που κατά πληροφορίες δεν έχει καταβληθεί. Για το λόγο αυτό η απένταξη της επένδυσης δεν αποκλείεται αλλά δεν θα είναι στα σημερινά θέματα που θα απασχολήσουν τη ΔΕΣΕ καθώς μελετάται η φόρμουλα εξόδου.

Ποια ενεργειακά έργα θα συζητηθούν στην ΔΕΣΕ

1.Διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας μεταξύ Hadera (Ισραήλ) και περιοχής Αττικής, γνωστή ως Euro-Asia Interconnector. Το έργο θα έχει μεταφορική ικανότητα 2000 MW και συνολικό μήκος περίπου 1518 km. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 800 εκατομμύρια με 1 δισεκατομμύριο ευρώ

2. Διασύνδεση μεταξύ Maritsa East 1 (Bουλγαρία) και Νέα Σάντα (Eλλάδα). Πρόκειται για τη δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Βουλγαρίας. Το συνολικό μήκος της γραμμής θα είναι περί τα 144 km, εκ των οποίων τα 29km επί Ελληνικού εδάφους. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης: 8.000.000-10.000.000Euro για το Ελληνικό τμήμα της γραμμής.

3.Υδροηλεκτρικό αντλησιοταμίευσης (hydro-pumped storage) στην Αμφιλοχία συνολικής ισχύος 590 MW, με στόχο την παραγωγή και την μεγάλης κλίμακας αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας. Το κόστος της επένδυσης εκτιμάται σε 500 εκατ. ευρώ.

4. IGB : Διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora. Ο IGB θα έχει μήκος 182km και αρχική μεταφορική ικανότητα 3 δις. κυβικά μέτρα ετησίως με δυνατότητα αναβάθμισης στα 5bcm. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης ανέρχεται στα 250 εκατομμύρια ευρώ

5. Σταθμός Μόνιμης Ανάστροφης Ροής στα Ελληνο-Βουλγαρικά Σύνορα μεταξύ Σιδηροκάστρου (EL) και Kula (BG).

6. Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη - INGS LNG Greece με δυνατότητα αεριοποίησης και μετάγγισης 6,1 δις m3 αερίου ετησίως. Η συνολική επένδυση εκτιμάται σε Euro 340 εκ.

7. Πλωτός Σταθμός αποθήκευσης και επαναεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου - Aegean LNG import terminal με δυνατότητα επαναεροποίησης και μεταφοράς αερίου 3-5 bcm/y. Το εκτιμώμενο κόστος επένδυσης του έργου ανέρχεται στα 275 εκατομμύρια ευρώ.

8. Εγκατάσταση αποθήκευσης στη Ν. Καβάλα, σε εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου. Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης ανέρχεται στα 400 εκατομμύρια ευρώ.

9. Αγωγός ΤΑΡ (Ελλάδα - Αλβανία - Ιταλία). Το εκτιμώμενο κόστος της επένδυσης στον ελληνικό χώρο ανέρχεται στα 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ

10.Αγωγός ITGI (διασύνδεση Τουρκίας - Ελλάδας και Ιταλίας) με προβλεπόμενη αρχική μεταφορική ικανότητα 8bcm/y με δυνατότητα αύξησης στα 12bcm/y. Το κόστος επένδυσης του χερσαίου τμήματος ανέρχεται στα 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ.

11.Αγωγός από υπεράκτια περιοχή Κύπρου προς Ελληνική Ενδοχώρα μέσω Κρήτης. Ο αγωγός Eastern Mediterranean θα μεταφέρει αέριο από τα νέα κοιτάσματα της Νοτιοανατολικής Μεσογείου στην Ελλάδα και προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 6 δισεκατομμύρια ευρώ.

12.Σταθμός συμπίεσης φυσικού αερίου στους Κήπους του Έβρου, με εκτιμώμενο κόστος επένδυσης 70 εκατομμύρια.

Της Μαριάννας Τζάννε
newmoney.gr