08 Σεπτεμβρίου 2014

Η ΕΤΕπ λέει ναι στη γραμμή μετρό Γαλάτσι - Ευαγγελισμού

Την επόμενη εβδομάδα στην Αθήνα ο Χόιερ για να επιβεβαιώσει την χρηματοδοτική υποστήριξη του έργου

Mε δύο συμφωνίες που θα αλλάξουν σημαντικά το συγκοινωνιακό τοπίο κυρίως στην Αθήνα αλλά και στην Θεσσαλονίκη -όταν και εφόσον ολοκληρωθεί και η βασική γραμμή του μετρό- επισκέπτεται την επόμενη εβδομάδα την χώρα μας (στις 18 Σεπτεμβρίου) ο επικεφαλής της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων κ. Βέρνερ Χόιερ.
Πρόκειται για μία επίσκεψη, κατά την οποία θα επικυρωθεί η χρηματοδότηση κατά 50% από την ΕΤΕπ της γραμμής 4 του μετρό από το Γαλάτσι έως τον Ευαγγελισμό, αλλά και θα υπογραφεί η σύμβαση για την χρηματοδότηση των επεκτάσεων του μετρό προς Καλαμαριά στην Θεσσαλονίκη συνολικού ύψους 400 εκ. ευρώ. Πρόκειται για τη συνέχεια του δικτύου του μετρό στην Θεσσαλονίκη που έχει αναλάβει ο Άκτωρας με χρονοδιάγραμμα παράδοσης το 2018 και την εγκατάσταση μέχρι στιγμής τριών εργοταξίων (Μίκρα, Νέα Κρήνη και Νομαρχία). Οι απαλλοτριώσεις είναι σε προχωρημένο στάδιο, ωστόσο και εδώ δήμος και Αττικό μετρό χρειάζεται να κινηθούν γρήγορα για την περιοχή της Πόντου.

Αντίστοιχα, η γραμμή 4 του μετρό είναι ένα έργο πνοής που ξεκίνησε να συζητείται το 2006 αλλά έβαλε ξανά στις ράγες ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης,
εξασφαλίζοντας την επιπλέον χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ αλλά και την οικονομική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων με δάνειο ύψους 450 εκ. ευρώ. Πρόκειται για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του μετρό, μήκους 8,1 χιλιομέτρων, που θα ξεκινά από το Άλσος Βεΐκου, θα συνεχίζει στο Γαλάτσι, στην Κυψέλη, στα Δικαστήρια, στην Αλεξάνδρας, στα Εξάρχεια, στην Ακαδημία, στο Κολωνάκι και θα καταλήγει στον Ευαγγελισμό, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 900 εκατ. ευρώ.

Η νέα γραμμή υπολογίζεται να εξυπηρετεί 254.000 επιβάτες καθημερινά, αυξάνοντας τον αριθμό αυτών που θα χρησιμοποιούν το δίκτυο του μετρό και του τραμ έως το 2020 σε 1.832.000 ημερησίως. Το μεγαλύτερο σήμερα εμπόδιο για την κατασκευή της γραμμής, για την οποία έχουν εκπονηθεί ώριμες μελέτες για να προκηρυχθεί άμεσα, είναι οι αντιδράσεις που συναντά ο σχεδιασμός για την κατασκευή του σταθμού στην πλατεία Κολωνακίου λόγω της αναστάτωσης που θα επιφέρουν τα εργοτάξια στην εμπορική κίνηση της περιοχής. Στο υπουργείο υποστηρίζουν ότι θα αλλάξει ο σχεδιασμός μόνο εφόσον συντρέχουν τεχνικές δυσκολίες, αναγνωρίζοντας ότι υπάρχουν διαφωνίες, οι οποίες θα ληφθούν υπόψη. Ως εναλλακτική λύση πάντως μελετάται η μετακίνηση του σταθμού στην οδό Κουμπάρη, η οποία διοχετεύει την κίνηση από την πλατεία Κολωνακίου στη Βασιλίσσης Σοφίας και στο Μέγαρο Μαξίμου.

Το ιστορικό της Γραμμής 4

Η γραμμή 4 άρχισε να σχεδιάζεται επί εποχής Λαλιώτη με την δημιουργία δύο ξεχωριστών κλάδων στις υφιστάμενες Γραμμές 2 (Πανεπιστήμιο - Εξάρχεια - Αλεξάνδρας - Δικαστήρια - Κυψέλη - Γαλάτσι - 'Αλσος Βεΐκου) και 3 (Πανόρμου - Φάρος - Σίδερα -ΟΑΚΑ - Παράδεισος - Μαρούσι). Όμως κατά την εκπόνηση της προμελέτης διαπιστώθηκε ότι ο σχεδιασμός αυτός δεν είναι τεχνικά εφικτός καθώς θα προκαλούσε σημαντικές λειτουργικές και κατασκευαστικές αδυναμίες, για αυτό και αποφασίστηκε η δημιουργία μίας αυτόνομης γραμμής. Ο σχεδιασμός της πήρε σάρκα και οστά επί υπουργίας κ. Γιώργου Σουφλιά και τότε παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η φαραωνική γραμμή U που θα ξεκινούσε από Περισσό - 'Αλσος Βεΐκου - Πανεπιστήμιο - Ευαγγελισμός - Βύρωνα  και θα συνεχίζει Κατεχάκη - Μαρούσι – Λυκόβρυση μήκους 33 χλμ., με 29 σταθμούς και εκτιμώμενο προϋπολογισμό κατασκευής περίπου 3,3 δισ. ευρώ. Είναι η εποχή που ο κ. Σουφλιάς ανακοινώνει την χρηματοδότηση του έργου από την τιτλοποίηση των μελλοντικών εσόδων της Αττικής Οδού στη λογική ότι ο αυτοκινητόδρομος θα μπορούσε να επιστρέψει νωρίτερα στο ελληνικό δημόσιο από το 2024 που προβλέπει η σύμβαση. Όμως τίποτα από αυτά δεν συνέβη. Έκτοτε το έργο μένει στην επικαιρότητα αλλά δίχως να μπορεί να υλοποιηθεί λόγω του μεγάλου κόστους και αποφασίζεται από την Αττικό Μετρό η κατασκευή του σε πέντε συνολικά φάσεις: Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός, Ευαγγελισμός –Φάρος Ψυχικού, Ευαγγελισμός –Άνω Ηλιούπολη, Φάρος Ψυχικού ως Μαρούσι και από Άλσος Βεΐκου ως Περισσό και Μαρούσι-Εθνική Οδό.  

Για την πρώτη φάση εξασφαλίστηκε πρόσφατα η χρηματοδότηση, με την Αττικό Μετρό που έχει ολοκληρώσει όλες τις μελέτες να δηλώνει έτοιμη να το δημοπρατήσει μέσα στο 2015.

Της Μαριάννας Τζάννε
newmoney.gr