29 Οκτωβρίου 2014

Στα $12,1 δισ. οι επενδύσεις των εφοπλιστών φέτος-Πρώτοι σε νεότευκτα όσο και σε "μεταχειρισμένα" πλοία

Του Ηλία Γ. Μπέλλου

Πρωταγωνιστική σε διεθνές επίπεδο είναι η επενδυτική δραστηριότητα της ελληνικής πλοιοκτησίας κατά το 2014 όπως αποκαλύπτουν τα τελευταία στοιχεία από τις αγοραπωλησίες πλοίων στη δευτερογενή αλλά και τις παραγγελίες νεότευκτων με τη συνολική αξία τους να ανέρχεται στα 12,1 δισεκατομμύρια δολάρια μόνον κατά το 8μηνο του έτους. Ο αριθμός των πλοίων που αποκτήθηκαν από ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις είναι 377 και είναι ο μεγαλύτερος μεταξύ όλων των εθνικών πλοιοκτησιών. Ακόμα μεγαλύτερη είναι όμως η συνολική χωρητικότητα που αποκτήθηκε καθώς οι εφοπλιστές κινούνται συνεχώς προς νεότερα και μεγαλύτερα ποντοπόρα.

Παράλληλα η συμβολή της ναυτιλίας στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας φέτος ενισχύθηκε όπως προκύπτει απο στοιχεία που επικαλείται η Alpha Bank. Σύμφωνα με αυτά η θετική πορεία των εισπράξεων από την ποντοπόρο ναυτιλία, που αναμένεται να διαμορφωθεί περί το +8,5% το 2014, συνοδεύτηκε ήδη και με σημαντική πτώση των πληρωμών στο εξωτερικό από τον ίδιο τομέα. Ως αποτέλεσμα, σημειώνεται σημαντική αύξηση του πλεονάσματος του ισοζυγίου των διεθνών μεταφορών (εισπράξεις μείον πληρωμές στο εξωτερικό από ναυτιλιακές επιχειρήσεις εγκατεστημένες στην Ελλάδα) κατά +19,5% στο πρώτο εξάμηνο του 2014. Αν αυτές οι τάσεις διατηρηθούν και στο δεύτερο εξάμηνο τότε η αύξηση του πλεονάσματος των διεθνών μεταφορών αναμένεται να έχει θετική επίπτωση στην αύξηση του ΑΕΠ το 2014 κατά 0,6 της ποσοστιαίας μονάδας, δηλαδή κοντά στα επίπεδο της άμεσης θετικής επίπτωσης των εισπράξεων από τον τουρισμό.

Σύμφωνα με τα δεδομένα του ναυλομεσιτικού οίκου Intermodal μέχρι και τον Αύγουστο ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές αγόρασαν από την δευτερογενή 277 ποντοπόρα πλοία συνολικής αξίας 7,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων και συνολικής χωρητικότητας 21,285 εκατ. DWT. Βρέθηκαν έτσι στην πρώτη θεση παγκοσμίως με τη δεύτερη να καταλαμβάνεται από την αμερικανική πλοιοκτησία με επενδύσεις 2,9 δισ. και την τρίτη από την Σιγκαπούρη.

Οι Έλληνες κάλυψαν έτσι το 34,6% του συνολικού ποσού που επενδύθηκε παγκοσμίως σε μεταχειρισμένα πλοία και το 37,1% της συνολικής χωρητικότητας που άλλαξε χέρια. Επιπλέον ευθύνονται για το 11,5% της αξίας του συνόλου των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν σε ναυπηγεία ανά τον πλανήτη κατά το πρώτο 8μηνο.

Στο μέτωπο των παραγγελιών, ελληνικά συμφέροντα παρήγγειλαν κατά το πρώτο 8μηνο του 2014 εκατό νεότευκτα πλοία έναντι 4,340 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συνολικής χωρητικότητας 11,438 εκατ. DWT. Αν και οι Έλληνες εμφανίζονται 4οι στην κατάταξη του αριθμού των πλοίων που παραγγέλθηκαν (μετά τις ναυτιλιακές απο Κίνα, Ιαπωνία και Σιγκαπούρη) είναι πρώτοι σε αξία και δεύτεροι σε συνολική χωρητικότητα καθώς οι επενδύσεις του αφορούν μεγαλύτερα πλοία.

Ο εκσυγχρονισμός του ελληνόκτητου στόλου που βρίσκεται σε διαρκή εξέλιξη γίνεται ευκολότερα αντιληπτός υπο το φως των στοιχείων για τα πλοία που πουλήθηκαν ή δόθηκαν για scrap. Έτσι αξίζει να σημειωθεί πως σε διαλυτήρια δόθηκαν 73 ελληνόκτητα ποντοπόρα ενώ πουληθήκαν σε νέους ιδιοκτήτες έναντι 2,136 δισ δολ. 106 ελληνικά πλοία.

Αγοραπωλησίες στην δευτερογενή κατά το οκτάμηνο


Παραγγελίες σε ναυπηγεία



Πηγή:www.capital.gr