05 Οκτωβρίου 2014

Χάνει έδαφος η Pepsico στην Ελλάδα-Ψάχνει να πουλήσει το σήμα και να αποχωρήσει

Αναζωπυρώνονται τα σενάρια που θέλουν την Pepsico να αναζητά αγοραστή για να μεταβιβάσει τις δραστηριότητες εμφιάλωσης αναψυκτικών στην Ελλάδα. Παρά τις διαβεβαιώσεις της αμερικάνικης εταιρείας ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση αποχώρησης από τη χώρα μας, πληροφορίες της αγοράς επιμένουν πως ο πολυεθνικός κολοσσός δεν έχει σταματήσει τις προσπάθειες πώλησης της Pepsico-HBH, η οποία συνεχίζει να χάνει μερίδια αγοράς και να συσσωρεύει ζημίες εκατομμυρίων ευρώ.
Η εταιρεία φέρεται να συζητά διάφορα ενδεχόμενα σχετικά με τον τρόπο που θα απεμπλακεί από την ελληνική αγορά. Ανάμεσα σε αυτά είναι η παραχώρηση των εγκαταστάσεων και μαζί η άδεια χρήσης των σημάτων της (Pepsi Cola, 7Up, Gatorade, Lipton Ice Tea και ΗΒΗ), με αντάλλαγμα την καταβολή ενός ποσοστού επί των συνολικών πωλήσεων υπό μορφήν δικαιωμάτων, ενώ στο τραπέζι έπεσαν και άλλες προτάσεις όπως το «σπάσιμο» του χαρτοφυλακίου στα δύο, με τους χυμούς και τα αναψυκτικά της ΗΒΗ στο ένα κομμάτι και όλα τα υπόλοιπα στο άλλο, και η πώλησή τους σε ξεχωριστά κομμάτια.

Εκτίμηση όσων πήραν μέρος σε αυτές τις συζητήσεις είναι ότι στόχος της αμερικάνικης εταιρείας είναι η λύση που θα βρεθεί να εξασφαλίζει τη συνέχιση της παρουσίας της μάρκας στην Ελλάδα, καθώς δεν θέλουν να φύγουν από μια χώρα που, εκτός των άλλων, την επισκέπτονται κάθε χρόνο εκατομμύρια τουρίστες. «Θέλουν να διασφαλίσουν ότι τα σήματα της Pepsi, του Seven Up και της Getorade θα είναι εδώ και την επόμενη ημέρα.

Διαφορετικά, εάν ήθελαν μόνο να σταματήσουν τις ζημίες, θα έβαζαν ?λουκέτο? χωρίς δεύτερη κουβέντα», επισημαίνει επιχειρηματίας που συμμετέχει στις διαπραγματεύσεις.

Σύμφωνα με πληροφορίες, η Pepsico-HBH έχει απευθυνθεί κατά το πρόσφατο παρελθόν σε διάφορες ελληνικές εταιρείες εμφιάλωσης αναψυκτικών, όπως στη Λουξ Μαρλαφέκας και στην ΕΨΑ αλλά και άλλες από διαφορετικούς χώρους, διερευνώντας την πιθανότητα συνεργασίας, ωστόσο καμία από αυτές δεν τελεσφόρησε. Μάλιστα, η διοίκηση της πατρινής βιομηχανίας αναψυκτικών είχε τοποθετηθεί δημόσια για την πιθανότητα μιας μεταξύ τους συνεργασίας, η οποία όμως διαψεύθηκε από την Pepsico.

Το υψηλό κόστος εμπόδιο στη συμφωνία
Το μεγάλο «αγκάθι», όπως εξηγούν παράγοντες της αγοράς, είναι οι υπέρογκες ζημίες που έχει συσσωρεύσει η εταιρεία τα τελευταία χρόνια, αλλά και η «απαξίωση» του brand name της, το οποίο αρχίζει να ξεθωριάζει εξαιτίας της λάθος -όπως την χαρακτηρίζουν- στρατηγικής που ακολουθεί αναφορικά με την τιμολόγηση των προϊόντων της.

Οι παρατεταμένες προσφορές, υποστηρίζουν, τείνουν να μετατρέψουν ένα δυνατό προϊόν συνώνυμο της ιδιωτικής ετικέτας, ενώ στα μειονεκτήματα συγκαταλέγεται και ο δυσανάλογα μεγάλος αριθμός των εργαζομένων της σε σχέση με το μέγεθος και τις πωλήσεις που πραγματοποιεί επί ελληνικού εδάφους.

Γι' αυτό στις συζητήσεις που έγιναν κάποιοι από τους ενδιαφερόμενους ζήτησαν να γίνει δραστική περικοπή των εξόδων λειτουργίας αλλά και μια γενναία εθελούσια έξοδος, προκειμένου να περιοριστεί το υψηλό κόστος. Συνολικά, ο προβληματισμός που υπάρχει και εμποδίζει τους υποψήφιους μνηστήρες να προχωρήσουν είναι πως με τα σημερινά δεδομένα και τα «βάρη» που κουβαλάει η εταιρεία δύσκολα μπορεί να αναστραφεί η πτωτική της πορεία και να ανακτηθεί το χαμένο έδαφος. Ειδικά σε μια περίοδο οικονομικής στενότητας όπως η σημερινή, στην οποία οι καταναλωτές «κόβουν» από παντού.

Λουκέτο στο «Λουτράκι»
Πηγές από την Pepsico-HBH, πάντως, ξεκαθαρίζουν πως δεν υπάρχει καμία πρόθεση αποχώρησης από την Ελλάδα και τονίζουν πως η εταιρεία επικεντρώνεται στην υλοποίηση του αναπτυξιακού της πλάνου, το οποίο θεωρεί ότι μπορεί να τη βγάλει από τη δύσκολη θέση.

Στο πλαίσιο αυτό, συνεχίζει τις ενέργειες για τη μείωση του κόστους λειτουργίας και παράλληλα προχωρεί και σε περαίτερω μείωση των τιμών της, ρίχνοντας «λάδι» στη φωτιά του ανταγωνισμού. Υπενθυμίζεται πως στις αρχές του 2013 αποφάσισε να τερματίσει τη λειτουργία του ιστορικού εργοστασίου εμφιάλωσης νερού που διέθετε στο Λουτράκι, λόγω της σημαντικής κάμψης των πωλήσεών του (υπολογίζεται σε πάνω από 60%) και των υπέρογκων ζημιών, και να αποζημιώσει τους περίπου είκοσι εργαζόμενους που είχαν απομείνει. Στη συνέχεια, προσπάθησε να βρει αγοραστές για να πουλήσει το εργοστάσιο στο Λουτράκι, αναθέτοντας μάλιστα σε ανεξάρτητο σύμβουλο να αποτιμήσει την αξία του.

Τεράστιες απώλειες

Έχασε σχεδόν μισές πωλήσεις την περίοδο της κρίσης

Σε ελεύθερη πτώση βρίσκονται οι πωλήσεις της Pepsico-HBH τα τελευταία χρόνια. Σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων της ICAP, την περίοδο 2009-2013 η εταιρεία έχασε περίπου το 45% των πωλήσεών της, καθώς από 125,5 εκατ. ευρώ το 2009 έφθασε να έχει πωλήσεις 70 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2013. Κατά την ίδια περίοδο, η λειτουργική κερδοφορία όχι μόνο εξανεμίστηκε αλλά «γύρισε» σε ζημίες στο τέλος του 2013.

Απώλειες κατεγράφησαν και στα μερίδια αγοράς στην κατηγορία των αναψυκτικών με γεύση, με αποτέλεσμα να πέσει στην τρίτη θέση απο τη δεύτερη, την οποία πήρε η Λουξ. Βέβαια, καθαριστικό ρόλο στην επιδείνωση των μεγεθών έπαιξε και η κρίση, η οποία έπληξε το σύνολο της αγοράς και κατ' επέκταση τους ανταγωνιστές της.

Επίσης, μεταξύ 2012 και 2013 κατάφερε να περιορίσει τις ζημίες της, παρά τη σημαντική κάμψη που σημείωσαν οι πωλήσεις της. Εντελώς διαφορετική είναι η εικόνα της Tasty Foods, της άλλης θυγατρικής που έχει ο όμιλος της Pepsico, η οποία διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τις πωλήσεις της και έκλεισε την περσινή χρονιά με κέρδη.

Του Γιώργου Μανέττα
gmanettas@pegasus.gr
imerisia.gr