15 Νοεμβρίου 2014

Στα… εργοτάξια του μετρό Θεσσαλονίκης! (ΦΩΤΟ- ΒΙΝΤΕΟ ΤΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ)

Tης Έλενας Καραβασίλη

Ήταν φθινόπωρο του 2008 όταν ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, επισκέφτηκε το εργοτάξιο του μετρό Θεσσαλονίκης στον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό. «Βάφτισε» τους δύο μετροπόντικες που πραγματοποιούσαν τη διάνοιξη των σηράγγων, Κωστίκα και Γιωρίκα, έκανε λόγο για μικρές παρατάσεις στο χρονοδιάγραμμα- όπου είχε ως έτος παράδοσης του έργου το 2012- καθώς είχαν δοθεί επιμέρους προθεσμίες λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων, μετατοπίσεων των δικτύων αλλά και παράδοσης των απαραίτητων χώρων.
Όπως είχε σημειώσει τότε ο ίδιος, όλα τα παραπάνω δε θα επηρέαζαν σημαντικά το συνολικό χρονοδιάγραμμα με την προϋπόθεση να εντατικοποιηθούν περαιτέρω οι εργασίες.




Σταθμός «Πανεπιστήμιο» επίπεδο 4


Έκτοτε οι ημερομηνίες στα χρονοδιαγράμματα άλλαξαν πολλές φορές, επιχειρήσεις επί της οδού Εγνατίας, όπου εκτελούνται τα έργα του μετρό, έβαλαν λουκέτο, ακολούθησαν συζητήσεις φορέων, απολύσεις εργαζομένων του μετρό, διαμαρτυρίες… για να φτάσουμε στο σήμερα όπου για την ώρα… δεν υπάρχει επόμενη στάση. Ο σταθμός αφετηρία, που είναι στον Ν.Σ.Σ., αντί να σφύζει από φοιτητές, εργαζόμενους, πολίτες που πηγαινοέρχονται από τη μία άκρη της πόλης στην άλλη, εξακολουθεί να παραμένει εργοτάξιο. Να σημειώσουμε πως πρόκειται για μία επένδυση του 1,1 δισ. ευρώ για ένα έργο των 9,6 χλμ. με 13 σταθμούς, για την κατασκευή του οποίου εκτιμόταν ότι θα απασχοληθούν συνολικά 3.000 εργαζόμενοι διαφόρων ειδικοτήτων.



Σταθμός «Πανεπιστήμιο»

Το νέο χρονοδιάγραμμα

Το νέο χρονοδιάγραμμα ορίζει πως το μετρό θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2018, με τους αρχαιολόγους βέβαια να έχουν εκ διαμέτρου αντίθετη άποψη, κάνοντας λόγο για το πρώτο τρίμηνο του 2019, ενώ υπογραμμίζουν πως δεν υπάρχει επίσημο χρονοδιάγραμμα από το 2012. «Η βασική γραμμή, του μετρό Θεσσαλονίκης δεν σκαλώνει πουθενά. Ο σταθμός «Βενιζέλου» θα λειτουργήσει σε επόμενο χρόνο, μετά το 2018 και ελπίζουμε ότι οι οικονομικές απαιτήσεις του αναδόχου, που έχουν πάει στη διαιτησία, θα λυθούν σύντομα. Πέραν αυτών, οι καθυστερήσεις στη «Βούλγαρη», λόγω απαλλοτριώσεων δε μας ανησυχούν γιατί ο σταθμός δεν είναι στη κρίσιμη διαδρομή», είχε δηλώσει πριν δύο μήνες ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Έργων, Στράτος Σιμόπουλος.

Πρώτη στάση… Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός

Πρόκειται για τον τερματικό σταθμό προς τα δυτικά της βασικής γραμμής του μετρό και από εκεί που ξεκίνησαν ο «Κωστίκας» και ο «Γιωρίκας». Υλοποιείται ώστε να υπάρχει εύκολη πρόσβαση προς και από τις γραμμές των ελληνικών σιδηροδρόμων, που εξυπηρετούν όλη την Ελλάδα. Όταν ολοκληρωθεί, ο συγκεκριμένος σταθμός θα εξυπηρετεί με μετεπιβίβαση από τα λεωφορεία τις δυτικές περιοχές της πόλης, που σήμερα εξυπηρετούνται από τη λεωφορειακή γραμμή προς Ελευθέριο – Κορδελιό.



Σταθμός «Νέος Σιδηροδρομικό Σταθμός»

Στο σταθμό αναμένεται να διακινούνται κατά την πρωινή αιχμή 7.500 επιβάτες. Όπως σας παρουσιάζουμε μέσα από τον φωτογραφικό φακό της Karfitsa, στο μεγαλύτερο μέρος έχει ολοκληρωθεί το κομμάτι που αφορά στο έργο πολιτικού μηχανικού, ενώ υπολείπονται τα μηχανολογικά και αρχιτεκτονικά έργα.


Σταθμός «Πανεπιστήμιο» επίπεδο πρώτο

Ο «φοιτητικός» σταθμός

Είναι σταθμός με κεντρική αποβάθρα πλάτους 10,00μ και δύο πυρήνες κυλιόμενων κλιμάκων ξεχωριστούς για είσοδο και έξοδο. Ο σταθμός χωροθετείται Β.Α. της Εγνατίας οδού και στην διασταύρωση με την οδό 3ης Σεπτεμβρίου. Έχει τέσσερα επίπεδα και η στάθμη σιδηροτροχιών βρίσκεται 35μ κάτω από την στάθμη του εδάφους. Ο σταθμός βρίσκεται σε κομβικό σημείο της Πανεπιστημιούπολης. Θα εξυπηρετεί σχολές του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, τη Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων, τα μεγάλα Νοσοκομεία της πόλης, το Δήμο Θεσσαλονίκης, μεγάλα στάδια της πόλης, το Γ ́Σώμα Στρατού, τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης καθώς και περιοχές κατοικίας. Στο σταθμό αναμένεται να διακινούνται κατά την πρωινή αιχμή 6.976 επιβάτες.



Καμία τεχνική εργασία

Από την πλευρά του ο γενικός γραμματέας του σωματείου εργαζομένων του μετρό Θεσσαλονίκης, αρχαιολόγος Δημήτρης Παπάς, επεξηγεί ότι, «έληξε ήδη η σύμβαση εργασίας 42 εργαζομένων, για 120 λήγει στις 25/11 και το υπόλοιπο προσωπικό που αριθμοί περίπου στους 110- επιστημονικό και διοικητικό κορμό αρχαιολογικού τμήματος- μας ανακοινώθηκε ότι πρόκειται να μπούμε στη διαδικασία ομαδικών απολύσεων, εφόσον δεν έχουμε κάποια εξέλιξη όσο αφορά στη συμπληρωματική χρηματοδότηση. Όπως αντιλαμβάνεται κανείς το έργο θα είναι χωρίς αρχαιολογικό τμήμα κάτι που σημαίνει πως δεν μπορεί να γίνει καμία νέα τεχνική εργασία».



Εργασίες στο τέταρτο επίπεδο στο σταθμού «Πανεπιστήμιο»

Από 3.000… 440!

Σε πλήρη ανάπτυξη το έργο δεν υπήρξε ποτέ, σημειώνει ο αντιπρόεδρος του σωματείου εργαζομένων του μετρό Θεσσαλονίκης Χρήστος Καλαϊτζίδης. «Αυτή τη στιγμή δουλεύουν περίπου 240 άτομα στο αρχαιολογικό κομμάτι και περίπου 200 στο κατασκευαστικό κομμάτι. Ποτέ δεν υπήρξαν οι 3.000 εργαζόμενοι που όριζε το αρχικό χρονοδιάγραμμα. Στους σταθμούς που βρίσκονται στα ανατολικά είμαστε στο ξεκίνημα- όπως είναι στη Βούλγαρη, στον Πατρίκιο ακόμα και στο Αμαξοστάσιο-ενώ ακόμη και σε σκάμματα στο κέντρο της πόλης υπάρχει πολύ δουλειά ακόμη για να γίνει. Το αρχαιολογικό με το τεχνικό κομμάτι είναι αλυσίδα, εάν δε τελειώσει το ένα δεν μπορεί να ξεκινήσει το άλλο», υπογραμμίζει ο κ. Καλαϊτζίδης.



«Στον αέρα μέτωπα στο κέντρο της πόλης»

Στο κέντρο της Θεσσαλονίκης εκκρεμούν πολύ μεγάλα και βαριά αρχαιολογικά μέτωπα, τονίζει χαρακτηριστικά στην Karfitsa ο κ. Παπάς. «Η νότια και βόρεια είσοδος στο σταθμό Αγίας Σοφίας, ο σταθμός Βενιζέλου που είναι μία κατηγορία από μόνη της, η νότια είσοδος στο σταθμό Σιντριβάνι, η νότια είσοδος του Ν.Σ.Σ. Παράλληλα βρίσκεται σε εξέλιξη αλλά διεκόπη- για τεχνικούς λόγους χωρίς να γνωρίζουμε αν θα συνεχιστεί- το νότιο τμήμα του σταθμού της Αγίας Σοφίας. Ενώ είναι σε εξέλιξη αλλά θα ανακοπούν οι εργασίες στο Αμαξοστάσιο της Πυλαίας καθώς δε θα υπάρχουν εργάτες». Όπως τονίζει ο κ. Παπάς, εκ των πραγμάτων οι εργασίες δεν μπορούν να ολοκληρωθούν έως το 2018. «Καταρχήν δεν έχει εκδοθεί νέο χρονοδιάγραμμα πέραν από αυτό που έλεγε πως το έργο θα είναι έτοιμο το Νοέμβριο του 2016. Βέβαια ευτυχώς η Αττικό Μετρό κατάφερε και το ενέταξε στα εμπροσθοβαρή έργα του επόμενου ΕΣΠΑ ως έργο γέφυρα αλλά η ημερομηνία που δίνεται είναι πρώτο τρίμηνο του 2019. Όπως καταλαβαίνεται το πρώτο τρίμηνο εύκολο γίνεται δεύτερο και ούτω καθεξής», καταλήγει ο κ. Παπάς.



Σταθμός «Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός» επίπεδο 2

Σε επικοινωνία της Karfitsa με τον γενικό γραμματέα Δημοσίων Έργων, Στράτο Σιμόπουλο, περιορίστηκε στο να δηλώσει ότι «περιμένουμε τα αποτελέσματα των διαιτησιών, όπου έχουν παραπεμφθεί οι συμβάσεις. Οποιαδήποτε συζήτηση αυτή τη στιγμή, δεν θα βοηθήσει στο να έχουν αίσιο τέλος τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο μετρό».

Κίνδυνος παύσης εργασιών

Έστω και πρόδρομες, εργασίες έχουν γίνει σχεδόν σε όλα τα εργοτάξια. Το θέμα όμως είναι όπως αναφέρει στην Karfitsa ο πρόεδρος εργαζομένων του μετρό Θεσσαλονίκης ότι, «οι ρυθμοί με τους οποίους δουλεύουμε- κάτι που έχει να κάνει με τον αριθμό εργαζομένων- είναι στο ¼, με 800 εργαζόμενους στο σύνολο. Μετά τη φημολογούμενη αποχώρηση του εργολάβου μέσα στο Δεκέμβριο και την εγκατάλειψη ουσιαστικά του έργου, ενημερωθήκαμε πως δεν υπάρχει πρόθεση για την ανανέωση συμβάσεων 250 εργαζομένων στο αρχαιολογικό τμήμα. Οπότε μιλάμε για διάλυση ουσιαστικά του συγκεκριμένου τμήματος, κάτι που θα καθυστερήσει εκτός από τις αρχαιολογικές ανασκαφές και τις τεχνικές εργασίες, όπου βάση νόμο, πρέπει να παρίσταται πάντα αρχαιολόγος. Ο κίνδυνος να μείνει νεκρό το έργο για μεγάλο χρονικό διάστημα είναι υπαρκτός», σημειώνει ο κ. Κυπριανίδης.


http://www.karfitsa.gr/2014/11/15/mia-trypa-sto-nero-to-metro-thessalon/