07 Νοεμβρίου 2014

Γιατί η Κομισιόν άνοιξε το φάκελο ΔΕΣΦΑ

Με στωικότητα αντιμετωπίζει η Socar τη νέα εμπλοκή στην εξαγορά του ΔΕΣΦΑ. Ωστόσο η απόφαση της Κομισιόν στηρίζεται στο ότι ο έλεγχος του ΔΕΣΦΑ μπορεί να παρεμποδίσει τρίτους στην άσκηση εμπορικής δραστηριότητας. Αυξάνεται η πιθανότητα για περιοριστικούς όρους.

«Ήρεμη» εμφανίζεται η Socar αναφορικά με τη νέα εμπλοκή στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που μεταφέρει στο τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015 τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ, αν βέβαια η έρευνα σε βάθος της γενικής διεύθυνσης ανταγωνισμού δεν απορρίψει την εξαγορά.

Σε ανακοίνωσή της η αζέρικη εταιρεία, αφού εκφράζει την εκτίμησή της για τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι κοινοτικές αρχές για τη διερεύνηση της υπόθεσης, εκφράζει την πρόθεση να συνεργαστεί με την Επιτροπή για την ταχύτερη δυνατή ολοκλήρωση του έργου της. Σε κάθε περίπτωση η ολοκλήρωση της διερεύνησης και η έκδοση της όποιας απόφασης, δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2015.

Ωστόσο η καταγραφή και μόνο των θεμάτων που θα εξετάσει η γενική διεύθυνση ανταγωνισμού και η καταρχήν έκφραση ανησυχίας ότι η εξαγορά του ΔΕΣΦΑ από τη Socar, θα περιορίσει τον ανταγωνισμό στην αγορά φυσικού αερίου στην Ελλάδα, δείχνει ότι η εξέταση είναι πολύ πιθανόν να καταλήξει στην επιβολή όρων ή περιορισμών στην εμπορική δραστηριότητα της Socar στην Ελλάδα και ενδεχομένως στην ΕΕ, λόγω της συμμετοχής της στον αγωγό ΤΑΡ ο οποίος μέσω Ελλάδας και Αλβανίας καταλήγει στην Ιταλία.

Ειδικότερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την ανακοίνωση της έναρξης σε βάθος διερεύνησης για την εξαγορά αυτή, αναφέρει, μεταξύ άλλων, ότι η αρχική έρευνα αγοράς έδειξε ότι η εξαγοραζόμενη εταιρεία υπό την ιδιοκτησία της Socar, έχει και τη δυνατότητα, αλλά και το κίνητρο να παρεμποδίζει τους ανταγωνιστές της στην αγορά προμήθειας φυσικού αερίου από το να αποκτούν πρόσβαση στο εθνικό σύστημα μεταφοράς και έτσι να περιορίζει τον ανταγωνισμό στην αγορά χονδρικής.

Μάλιστα η Επιτροπή περιγράφει το πώς θα γίνεται αυτό, σημειώνοντας ότι θα μπορεί να περιορίζει την πρόσβαση των ανταγωνιστών της σε στρατηγικής σημασίας επενδύσεις, όπως ο τερματικός σταθμός υγροποιημένου αερίου της Ρεβυθούσας και οι διασυνδέσεις του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου με τον αγωγό ΤΑΡ, στον οποίο η Socar συμμετέχει με 20%.

Επιπλέον δε, θα έχει τη δυνατότητα να παρεμποδίζει την είσοδο ποσοτήτων αερίου στο ελληνικό σύστημα με τρόπο που να ευνοεί τα συμφέροντα της Socar σε βάρος των ανταγωνιστών της. Ακόμη, από την προκαταρκτική εξέταση της Επιτροπής προέκυψε ότι η Socar με την εξαγορά του ΔΕΣΦΑ θα έχει κίνητρο να αποκλείει ανταγωνιστές της από την πρόσβαση στο δίκτυο, εφόσον αυτό θα της ήταν οικονομικά συμφέρον.

Το ενδιαφέρον στην απόφαση της Επιτροπής για τη σε βάθος διερεύνηση της εξαγοράς, είναι ότι δεν καλύπτεται από την πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση και στη συνέχεια την απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, που δίνει δικαίωμα μπλοκαρίσματος των δικαιωμάτων ψήφου της πλειοψηφίας του ΔΕΣΦΑ. Ο λόγος είναι ότι οι σχετικές ρυθμίσεις αφορούσαν αποκλειστικά τα θέματα συμμόρφωσης στο τρίτο ενεργειακό πακέτο, της εταιρείας μιας μη κοινοτικής χώρας η οποία δεν το έχει ενσωματώσει στο εθνικό της Δίκαιο.

Έτσι η Επιτροπή σημειώνει ότι ένας επιπλέον λόγος για τη σε βάθος έρευνα, είναι το ότι το ελληνικό ρυθμιστικό πλαίσιο είναι απίθανο να αποτρέψει την εταιρεία από την άσκηση συμπεριφοράς που θα παραβιάζει τον ανταγωνισμό και την ισότιμη άσκηση δραστηριοτήτων στο φυσικό αέριο από όλους τους παίκτες.

Αυτό δε καταλήγει, θα μπορούσε να μειώσει τον αριθμό των σημερινών και των μελλοντικών προμηθευτών φυσικού αερίου στην Ελλάδα και τελικά να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές.

Μιχάλης Καϊταντζίδης
kamich@euro2day.gr