16 Φεβρουαρίου 2015

«Στοιχειωμένα» έργα στα ελληνικά αεροδρόμια-Οι μεγαλύτερες επενδύσεις στα 14 περιφερειακά

Για χρόνια και... χρόνια εξελίσσονται έργα ανάπτυξης σε πολλά εγχώρια αεροδρόμια. Πλέον όμως η κατάσταση έχει φτάσει στο μη περαιτέρω, αφού η αύξηση της κίνησης δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί με τις υφιστάμενες υποδομές. Οι μεγαλύτερες επενδύσεις.

Την ανάγκη επέκτασης των δυνατοτήτων στα περισσότερα από τα αεροδρόμια της χώρας αναδεικνύει η μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Την ανάγκη επέκτασης των δυνατοτήτων στα περισσότερα από τα αεροδρόμια της χώρας αναδεικνύει η μεγάλη αύξηση της επιβατικής κίνησης.

Μετά την «έκρηξη» της περασμένης χρονιάς, που οδήγησε σε ιστορικό ρεκόρ τις επιδόσεις των ελληνικών αεροδρομίων, η ανοδική τάση της κίνησης που καταγράφηκε και τον πρώτο μήνα του 2015 αποτελεί ένα σαφές μήνυμα ότι τα απαραίτητα έργα υποδομών στα αεροδρόμια πρέπει να προχωρήσουν άμεσα.

Πρόκειται για ένα ζήτημα με δύο όψεις. Αφενός πρέπει να προχωρήσουν και να ολοκληρωθούν τα έργα που εδώ και πολλά χρόνια εξελίσσονται σε πολλά αεροδρόμια, κάποια από αυτά μάλιστα δεν θα ήταν υπερβολή να χαρακτηριστούν ακόμη «στοιχειωμένα», καθώς βρίσκονται υπό κατασκευή για... δεκαετίες.

Αφετέρου είναι σαφές ότι για να υποστηριχθεί η αύξηση της κίνηση και να προσφέρονται υψηλού επιπέδου υπηρεσίες στους επισκέπτες της χώρας θα πρέπει να δρομολογηθούν επιπλέον έργα σε αερολιμένες που τα τελευταία χρόνια έχουν βρεθεί στο προσκήνιο σημειώνοντας μεγάλη ενίσχυση της κίνησης.

Σημαντική πηγή εσόδων

Αξίζει να αναφέρουμε ότι πρόκειται για μια δραστηριότητα που αποφέρει και ζεστό χρήμα στην χώρα μας, όπως προκύπτει από τα έσοδα της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας την περυσινή χρονιά. Το 2014 των ρεκόρ η ΥΠΑ είχε έσοδα 440 εκατομμυρίων ευρώ έναντι 405 εκατ. ευρώ. Εξ αυτών 230 εκατομμύρια προήλθαν από τα έσοδα που είχε το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων, 150 εκατομμύρια ήταν οι εισπράξεις από το EUROCONTROL (τέλη διαδρομής), ενώ τα έσοδα που απέδωσαν οι μισθώσεις ανήλθαν σε 25 εκατομμύρια ευρώ.

Οι μεγαλύτερες επενδύσεις στα 14 περιφερειακά

Το διάστημα αυτό υλοποιούνται απευθείας από την ΥΠΑ επενδύσεις περίπου 14,4 εκατ. ευρώ, ποσό που επιμερίζεται σε δαπάνες ύψους 6,8 εκατ. ευρώ σε έργα αεροναυτιλίας και σε 7,6 εκατ. ευρώ για δαπάνες έργων/μελετών.

Παράλληλα, μέσω του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων χρηματοδοτούνται έργα ύψους περίπου 455 εκατ. ευρώ, τα οποία πρέπει να ολοκληρωθούν ως το τέλος το έτους. Ωστόσο λόγω καθυστερήσεων που υπήρξαν στην πορεία το πιθανότερο είναι ότι κάποια έργα θα χρειαστεί να πάρουν και λίγο χρόνο από το 2016.

Την μερίδα του λέοντος από το κονδύλια αυτά, ήτοι 350 εκατ. ευρώ, απορροφούν έργα στα 14 μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας

Εργα με... ιστορία που βρίσκονται σε εξέλιξη

Θεσσαλονίκη

Την επόμενη χρονιά, δηλαδή 10 και πλέον χρόνια μετά την έναρξή τους, αναμένεται ότι θα ολοκληρωθούν τα έργα στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη εργολαβία περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προσ-απογειώσεων «10-28» κατά 1 χλμ. και ίσου μήκους επέκταση του παράλληλου τροχοδρόμου, πλάτους 23 μέτρων που είναι σε εξέλιξη από το 2005.

Το έργο εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016 με το κόστος να ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ. Στόχος του έργου είναι ο διάδρομος να διαθέτει τελικά μήκος 3,4 χλμ. ούτως ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί μεγάλα αεροσκάφη «από οποιονδήποτε προορισμό, συμπεριλαμβανομένων των υπερατλαντικών πτήσεων».

Η δεύτερη εργολαβία αφορά στην αναβάθμιση του χερσαίου τμήματος του «10-28» προκειμένου να έχει τα ίδια χαρακτηριστικά με το κυρίως έργο. Το έργο αυτό κρίθηκε αναγκαίο διότι μετά την επέκταση του διαδρόμου κατά 1 χλμ. θα πρέπει όλο το μήκος του διαδρόμου «10-28» να έχει την ίδια αντοχή οδοστρώματος, αλλιώς ο διάδρομος θα εξακολουθεί να εξυπηρετεί πτήσεις αεροσκαφών με περιορισμένο φορτίο επιβατών και καυσίμων και περιορισμένη εμβέλεια πτήσης.

Αυτό το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στη χρονιά, ενώ το κόστος του φτάνει τα 38,7 εκατ. ευρώ. Τα χρονοδιαγράμματα είναι πλέον πιεστικά, καθώς τα έργα συγχρηματοδούνται από το ΕΣΠΑ, από το οποίο οι πληρωμές σταματούν στο τέλος του 2015, οπότε πρέπει να περαιωθούν και τα δύο έργα. Αξίζει να σημειωθεί ότι σημαντικό μέρος της καθυστέρησης οφείλεται στο ότι στην περιοχή των έργων αποκαλύφθηκαν παλιές βόμβες και χρειάστηκε να γίνει εκκαθάριση προς αποφυγή μελλοντικών προβλημάτων.

Χανιά

Το αεροδρόμιο των Χανιών κάνει την έκπληξη καθώς αυξάνει συνεχώς τα μεγέθη του. Σημαντική συμβολή σε αυτό έχει και η Ryanair η οποία εγκατέστησε εκεί μία από τις βάσεις της.

Το έργο στο αεροδρόμιο Χανίων αφορά στην επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων προκειμένου να καλυφθεί η συνεχώς αυξανόμενη επιβατική κίνηση. Ξεκίνησε το 2013 και αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2016. Το αρχικό του κόστος ήταν 110 εκατ. ευρώ.

Αεροδρόμιο Ιωαννίνων

Τον περασμένο Οκτώβριο δόθηκε νέα, η 5η συνεχόμενη, παράταση για την ολοκλήρωση των έργων που εκτελούνται στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων τα οποία πλέον αναμένεται ότι θα είναι έτοιμα το Φεβρουάριο του 2016. Το κόστος του έργου με τις εκπτώσεις κατήλθε στα 60 εκατ. ευρώ. Το έργο του αεροδρομίου Ιωαννίνων έχει ξεκινήσει από το 2007 και έχει ως στόχο στην αναβάθμιση των υφιστάμενων υπηρεσιών.

Το έργο επρόκειτο να ολοκληρωθεί το 2009, αλλά πήρε συνεχόμενες παρατάσεις για τον Μάρτιο του 2010, τον Μάιο του 2012, τον Μάιο του 2014 και τον Αύγουστο του 2014.

Σκιάθος

Το έργο επέκτασης του αεροδρομίου της Σκιάθου αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στη χρονιά με το κόστος να αγγίζει τα 18,5 εκατ. ευρώ.

Το έργο της αναβάθμισης του Αεροδρομίου της Σκιάθου έχει ιδιαίτερη σημασία για την Περιφέρεια Θεσσαλίας, αφού η περιοχή δεν διαθέτει μεγάλες αεροδρομιακές υποδομές και στηρίζει την προσέλκυση κίνησης στα αεροδρόμια της Σκιάθου και της Αγχιάλου. Η εργολαβία που εξελίσσεται περιλαμβάνει την επέκταση του δαπέδου στάθμευσης των αεροσκαφών, καθώς και την κατασκευή νέου συνδετήριου τροχόδρομου.

Το έργο θα αναβαθμίσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες, ενώ θα δώσει νέες δυνατότητες για την ολοένα και αυξανόμενη κίνηση στο περιορισμένο Αεροδρόμιο του νησιού. Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» του Υπουργείου Υποδομών καθώς και από το ΕΤΠΑ.

Πάρος

Το φετινό καλοκαίρι αναμένεται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί στα έργα στο αεροδρόμιο της Πάρου. Το αντικείμενο του έργου αφορά στο Νέο Πεδίο Ελιγμών για τα αεροσκάφη. Το κόστος ανέρχεται σε 23,2 εκατ. ευρώ.

Το υπό κατασκευή νέο αεροδρόμιο Πάρου, με διάδρομο μήκους 1.400 μ. στη θέση Μάγγανο ξεκίνησε το 2012 και στο αντικείμενό του περιλαμβάνονται οι κύριες εργασίες για την κατασκευή του νέου πεδίου ελιγμών. Στόχος είναι το αεροδρόμιο να τεθεί σε λειτουργία τον Απρίλιο, ώστε τη νέα τουριστική σεζόν, η Πάρος να διαθέτει ένα σύγχρονο αεροδρόμιο, στο οποίο θα μπορούν να προσγειώνονται και να απογειώνονται όλων των κατηγοριών τα αεροσκάφη, με βάση τους διεθνείς κανονισμούς.

Σητεία

Πρόκειται για ένα ακόμη ένα στοιχειωμένο έργο το οποίο βαίνει προς ολοκλήρωση άμεσα. Το έργο υπολογίζεται ότι θα
εγκαινιαστεί λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν μετά από σχεδόν 10 χρόνια αφού η κατασκευή του ξεκίνησε το 2006, όμως δεν ολοκληρώθηκε, καθώς ο εργολάβος κηρύχθηκε έκπτωτος και χρειάστηκε να γίνει νέα δημοπράτηση το 2011.

Συγκεκριμένα, πρόκειται για ένα σημαντικό αναπτυξιακό έργο, προϋπολογισμού 22 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο έρχεται να συμβάλει στην ανάπτυξη της ανατολικής Κρήτης, προσφέροντας ασφαλέστερη και καλύτερη εξυπηρέτηση στους ταξιδιώτες.

Μάρω Τσαντήλα
m.tsantila@euro2day.gr