Αλλαγές στο σύστημα των πανελληνίων εξετάσεων από το σχολικό έτος 2015 – 2016, διάκριση των προτύπων από τα πειραματικά σχολεία, καθώς επίσης αλλαγές στη διαδικασία επιλογής νέων στελεχών εκπαίδευσης (διευθυντές, προϊστάμενοι σχολικών μονάδων και διευθυντές εκπαίδευσης), περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας κατατέθηκε στη Βουλή.
Το νομοσχέδιο που αφορά τα «επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», αναμένεται να ψηφιστεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος έως την Παρασκευή 8 Μαΐου.
Τι αλλάζει στις εξετάσεις
Με στόχο την παροχή περισσότερων διεξόδων στους υποψηφίους της επόμενης σχολικής χρονιάς, αλλά και στον μη αιφνιδιασμό τους με μέτρα που θα ανέτρεπαν τον προγραμματισμό τους, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στις παρακάτω ρυθμίσεις:
Στις εξετάσεις εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-2016 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:
α) Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι σε ένα (1) μόνο επιστημονικό πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής.
β) Να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο (2ο) επιστημονικό πεδίο, αν επιλέξουν και ένα 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μέσα από τρία (3) επιστημονικά πεδία, το ένα (1) ή τα δύο (2) επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.
Κάθε ομάδα προσανατολισμού έχει τρία (3) κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η ομάδα προσανατολισμού. Το τέταρτο (4ο) μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Με ένα διαφορετικό τέταρτο (4ο) μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο (2ο) επιστημονικό πεδίο.
Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα οριστούν με υπουργική απόφαση.
Παράλληλα, κατατέθηκαν ρυθμίσεις που αφορούν το βαθμό προαγωγής και απόλυσης κατά τις τελευταίες τάξεις των ημερήσιων και εσπερινών λυκείων, αλλά και την κατάργηση της επιλογής θεμάτων κατά 50% από την τράπεζα θεμάτων κατά τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το σχολικό έτος 2015-2016. Με υπουργική απόφαση θα ρυθμιστούν οι λεπτομέρειες της διεξαγωγής των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων του σχολικού έτους 2014 – 2015, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της υπουργικής τροπολογίας και κατά τα ισχύοντα προεδρικά διατάγματα.
Οι ρυθμίσεις για τα άλλα θέματα
Ρυθμίζεται επίσης η διάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων των γενικών λυκείων (ΓΕΛ) και των πανελλαδικών εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης και η ίδρυση ειδικοτήτων και προγραμμάτων των μαθητών των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ), η λειτουργία των σχολικών μονάδων της Γ’ Λυκείου για το επόμενο σχολικό έτος, η πρόσβαση των αποφοίτων των επαγγελματικών λυκείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ζητήματα τοποθέτησης εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων των ΕΠΑΛ.
Όσον αφορά στη διάκριση των Προτύπων από τα Πειραματικά σχολεία, καθώς και στον τρόπο εισαγωγής μαθητών σε αυτά, ειδικότερα, ορίζεται ότι η πλειοψηφία των μέχρι χθες «πρότυπων-πειραματικών» σχολείων θα είναι πειραματικά, με εξαίρεση κάποιων σχολείων που, για «ιστορικούς αποκλειστικά λόγους», όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, θα οριστούν ως πρότυπα.
Σχετικά με τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών, στα μεν Πειραματικά προβλέπεται κλήρωση, ενώ στα Πρότυπα εναπόκειται σε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, όπως προέκυψε μετά από εισηγήσεις των συλλόγων διδασκόντων και των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων.
Ακόμη, προβλέπεται η «αυτόματη» μετάβαση των μαθητών από τη μία βαθμίδα στην άλλη, στην περίπτωση Πρότυπων ή Πειραματικών που είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς επίσης και ο τρόπος επιλογής διδακτικού προσωπικού και διευθυντών στα εν λόγω σχολεία.
Εξάλλου στην διαδικασία επιλογής νέων στελεχών εκπαίδευσης αντικαθίσταται η συνέντευξη με διαδικασία, κατά την οποία οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν με μυστική ψηφοφορία την άποψή τους για τους υποψηφίους.
Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης: η δυνατότητα μεταφοράς θέσεων φοίτησης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, ζητήματα λειτουργίας θεσμών επιστημονικής έρευνας και ερευνητικών κέντρων, η λήξη της θητείας συλλογικών οργάνων, η επανεγγραφή φοιτητών που διαγράφηκαν από τα ΑΕΙ, καθώς επίσης και ζητήματα προσαρμογής στην ευρωπαϊκή νομοθεσία των σχολείων Ευρωπαϊκής Παιδείας.
Το νομοσχέδιο που αφορά τα «επείγοντα μέτρα για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», αναμένεται να ψηφιστεί με τη διαδικασία του κατεπείγοντος έως την Παρασκευή 8 Μαΐου.
Τι αλλάζει στις εξετάσεις
Με στόχο την παροχή περισσότερων διεξόδων στους υποψηφίους της επόμενης σχολικής χρονιάς, αλλά και στον μη αιφνιδιασμό τους με μέτρα που θα ανέτρεπαν τον προγραμματισμό τους, το υπουργείο Παιδείας προχώρησε στις παρακάτω ρυθμίσεις:
Στις εξετάσεις εισαγωγής του σχολικού έτους 2015-2016 δίνονται στους μαθητές και στις μαθήτριες οι εξής δυνατότητες:
α) Να δώσουν εξετάσεις σε τέσσερα (4) μαθήματα και να είναι υποψήφιοι σε ένα (1) μόνο επιστημονικό πεδίο, όπως προβλεπόταν από το πρόσφατα νομοθετημένο σύστημα εισαγωγής.
β) Να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης σε ένα δεύτερο (2ο) επιστημονικό πεδίο, αν επιλέξουν και ένα 5ο πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα.
Όλοι οι υποψήφιοι, ανεξάρτητα από την ομάδα προσανατολισμού, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μέσα από τρία (3) επιστημονικά πεδία, το ένα (1) ή τα δύο (2) επιστημονικά πεδία στα οποία θα έχουν πρόσβαση.
Κάθε ομάδα προσανατολισμού έχει τρία (3) κοινά μαθήματα που απαιτούνται σε όλα τα επιστημονικά πεδία όπου έχει πρόσβαση η ομάδα προσανατολισμού. Το τέταρτο (4ο) μάθημα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο επιστημονικό πεδίο.
Με ένα διαφορετικό τέταρτο (4ο) μάθημα ανοίγεται η δυνατότητα πρόσβασης σε δεύτερο (2ο) επιστημονικό πεδίο.
Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα (Μαθήματα Γενικής Παιδείας, Μαθήματα Προσανατολισμού και Μαθήματα Επιλογής) θα ακολουθηθούν προγράμματα σπουδών ήδη εγκεκριμένα από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, που αντιστοιχούν σε επίσης ήδη εγκεκριμένα σχολικά εγχειρίδια, τα οποία θα οριστούν με υπουργική απόφαση.
Παράλληλα, κατατέθηκαν ρυθμίσεις που αφορούν το βαθμό προαγωγής και απόλυσης κατά τις τελευταίες τάξεις των ημερήσιων και εσπερινών λυκείων, αλλά και την κατάργηση της επιλογής θεμάτων κατά 50% από την τράπεζα θεμάτων κατά τις εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από το σχολικό έτος 2015-2016. Με υπουργική απόφαση θα ρυθμιστούν οι λεπτομέρειες της διεξαγωγής των προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων του σχολικού έτους 2014 – 2015, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές της υπουργικής τροπολογίας και κατά τα ισχύοντα προεδρικά διατάγματα.
Οι ρυθμίσεις για τα άλλα θέματα
Ρυθμίζεται επίσης η διάρθρωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων των γενικών λυκείων (ΓΕΛ) και των πανελλαδικών εξετάσεων εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς επίσης και η ίδρυση ειδικοτήτων και προγραμμάτων των μαθητών των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ), η λειτουργία των σχολικών μονάδων της Γ’ Λυκείου για το επόμενο σχολικό έτος, η πρόσβαση των αποφοίτων των επαγγελματικών λυκείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ζητήματα τοποθέτησης εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικών προγραμμάτων των ΕΠΑΛ.
Όσον αφορά στη διάκριση των Προτύπων από τα Πειραματικά σχολεία, καθώς και στον τρόπο εισαγωγής μαθητών σε αυτά, ειδικότερα, ορίζεται ότι η πλειοψηφία των μέχρι χθες «πρότυπων-πειραματικών» σχολείων θα είναι πειραματικά, με εξαίρεση κάποιων σχολείων που, για «ιστορικούς αποκλειστικά λόγους», όπως αναφέρεται στο νομοσχέδιο, θα οριστούν ως πρότυπα.
Σχετικά με τον τρόπο εισαγωγής των μαθητών, στα μεν Πειραματικά προβλέπεται κλήρωση, ενώ στα Πρότυπα εναπόκειται σε απόφαση της Διοικούσας Επιτροπής Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων, όπως προέκυψε μετά από εισηγήσεις των συλλόγων διδασκόντων και των Επιστημονικών Εποπτικών Συμβουλίων.
Ακόμη, προβλέπεται η «αυτόματη» μετάβαση των μαθητών από τη μία βαθμίδα στην άλλη, στην περίπτωση Πρότυπων ή Πειραματικών που είναι συνδεδεμένα μεταξύ τους, καθώς επίσης και ο τρόπος επιλογής διδακτικού προσωπικού και διευθυντών στα εν λόγω σχολεία.
Εξάλλου στην διαδικασία επιλογής νέων στελεχών εκπαίδευσης αντικαθίσταται η συνέντευξη με διαδικασία, κατά την οποία οι εκπαιδευτικοί εκφράζουν με μυστική ψηφοφορία την άποψή τους για τους υποψηφίους.
Στο νομοσχέδιο ρυθμίζονται επίσης: η δυνατότητα μεταφοράς θέσεων φοίτησης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, ζητήματα λειτουργίας θεσμών επιστημονικής έρευνας και ερευνητικών κέντρων, η λήξη της θητείας συλλογικών οργάνων, η επανεγγραφή φοιτητών που διαγράφηκαν από τα ΑΕΙ, καθώς επίσης και ζητήματα προσαρμογής στην ευρωπαϊκή νομοθεσία των σχολείων Ευρωπαϊκής Παιδείας.