14 Ιουνίου 2015

Οι άγνωστοι όροι στη νέα σύμβαση παραχώρησης του 51% του ΟΛΠ

Στη νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΠ Α.Ε. στρέφεται πλέον η προσοχή του ΤΑΙΠΕΔ και των υποψηφίων επενδυτών που συμμετέχουν στον διαγωνισμό για το 51% της εισηγμένης.

Το συγκεκριμένο κείμενο είναι κρίσιμο, διότι προσδιορίζει σειρά δεσμεύσεων και υποχρεώσεων και διασφαλίζει στην ουσία τον δημόσιο έλεγχο του λιμανιού που έχει προτάξει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, αυτό επεξεργάζονται οι νομικές υπηρεσίες του Ταμείου και οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες.

Πρόκειται για το λεγόμενο master concession, με βάση τo οποίο έχει παραχωρηθεί το αποκλειστικό δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της γης, των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του Λιμένα Πειραιώς, που θα παραμείνουν περιουσία του Δημοσίου. Στην ίδια σύμβαση προσδιορίζεται και το ετήσιο αντάλλαγμα για την παραχώρηση που καταβάλλει η ΟΛΠ Α.Ε. προς το ελληνικό Δημόσιο και το οποίο είναι σήμερα στο 2% επί του κύκλου εργασιών, αλλά αναμένεται να αυξηθεί προς το 3,5% και ενδεχομένως υψηλότερα στο μέλλον.

Στο πλαίσιο της διαγνωστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ προβλέπεται ότι το master concession αποτελεί αντικείμενο επαναδιαπραγμάτευσης και τροποποίησης, με σκοπό μεταξύ άλλων να εισαχθούν περισσότερο λεπτομερείς παράμετροι και προδιαγραφές σχετικά με τις τρέχουσες υποχρεώσεις του ΟΛΠ να παρέχει, να φιλοξενεί και να υποστηρίζει μια πλήρη σειρά από υπηρεσίες και δραστηριότητες εντός του λιμανιού.

Παράλληλα επιχειρείται να διασφαλισθεί η θέση και ο ρόλος του Πειραιά και «να επιτηρηθεί η κεφαλαιώδης εθνική σημασία του ως κύριου θαλάσσιου λιμένα που συνδέει την ηπειρωτική Ελλάδα με τα νησιά του Αιγαίου».

Σε αυτό το πλαίσιο θα προσδιοριστεί λεπτομερώς και η διαδικασία για τον καθορισμό και την έγκριση από το Δημόσιο των τιμολογίων που σχετίζονται με τις δραστηριότητες ακτοπλοΐας, «λαμβάνοντας υπόψη τις εθνικές, κοινωνικές και δημογραφικές παραμέτρους». Μέριμνα λαμβάνεται και για την ενθάρρυνση επενδύσεων προκειμένου να υποστηριχτεί η αναζωογόνηση των περιοχών και δραστηριοτήτων κατασκευής και επισκευής πλοίων. Επιπλέον στο master concession συμφωνούνται συγκεκριμένες επενδύσεις στο λιμάνι, κίνητρα και μηχανισμοί αναπροσδιορισμού που θα καθορίζουν τα επίπεδα των χρηματικών ανταλλαγμάτων παραχώρησης, τα οποία θα καταβάλλονται από τον ΟΛΠ στο Δημόσιο.

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης, όπως αυτή ισχύει σήμερα, ο ΟΛΠ έχει το δικαίωμα σύναψης επιμέρους παραχωρήσεων προς τρίτους έναντι ανταλλάγματος. Σε αυτή την πρόβλεψη άλλωστε έχει στηριχθεί και η παραχώρηση του προβλήτα ΙΙ και ΙΙΙ στην Cosco Pacific. Η τελευταία μαζί με την APM Terminals (Maersk) και την International Container Terminal Services είναι οι τρεις υποψήφιες που έχουν προκριθεί και συμμετέχουν στη β΄ φάση του διαγωνισμού.


ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ