12 Ιουνίου 2015

Οι Γερμανοί ξανάρχονται και σώζουν τον τουρισμό

Οι καλές ειδήσεις για τον ελληνικό τουρισμό ήρθαν από τη Γερμανία. Μετά από τα ανησυχητικά σημάδια με τη μειωμένη ζήτηση των περασμένων μηνών από τους Γερμανούς, οι οποίοι αποτελούν τη σημαντικότερη αγορά για τη χώρα μας ως προς τις αφίξεις, η Ελλάδα είναι η μεγάλη κερδισμένη στις κρατήσεις του Μαΐου.
Με βάση τα στοιχεία του Τraveltainment από το Ντύσελντορφ που διαχειρίζεται πάνω από 250.000 κρατήσεις διακοπών σε μηνιαία βάση, το Μάϊο τα τουριστικά πακέτα για την Κρήτη, με προορισμό το Ηράκλειο, ήταν αυξημένα κατά 6% (μετά από συνεχείς μειώσεις το πρώτο 4μηνο), ενώ σημαντική αύξηση κατά 15% υπήρξε για την Κω, η οποία μπήκε τον περασμένο μήνα στα κορυφαία 10 αεροδρόμια προορισμών για τους Γερμανούς. Η Ρόδος έμεινε εκτός της κορυφαίας 10άδας τον Μάιο.

Τα ενθαρρυντικά νούμερα του Traveltainment συμπίπτουν και με αυτά των μεγάλων Γερμανών tour operators που βλέπουν στις κρατήσεις τους διψήφια ποσοστά αύξησης: Εκτός της TUI, διψήφιο ποσοστό αύξησης στις κρατήσεις για τη χώρα μας αλλά και τη Μαγιόρκα, τα Κανάρια Νησιά, την Αίγυπτο και τα Ηνωμένα Αραβαικά Εμιράτα έχει εφέτος και η γερμανική Alltours.

Κι ενώ οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής ανεβάζουν τώρα τα νούμερα, αναπτερώνοντας το ηθικό του κλάδου, οι ξενοδόχοι της Αθήνας, του προορισμού που παρουσιάζει τη μεγαλύτερη αύξηση, σε διψήφιο ποσοστό, σταθερά από πέρυσι αντικρούουν τους ισχυρισμούς περί «ακριβών ξενοδοχείων».

Η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού αναφέρει ότι τα στοιχεία τουριστικής κίνησης και απόδοσης ξενοδοχείων είναι θετικά φέτος, καθώς παρατηρείται αύξηση α) κατά 10% της μέσης πληρότητας των ξενοδοχείων και β) κατά 5,3% της μέσης τιμής δωματίου, στο 5μηνο Ιαν-Μαΐου 2015, έναντι του αντίστοιχου 5μηνου 2014 – όπως προκύπτει από τα μηνιαία δελτία ΕΞΑΑΑ και GBR Consulting. Με βάση τα εν λόγω στοιχεία, για το Μάϊο του 2015 το ποσοστό πληρότητας αντιστοιχεί σε 89,4% έναντι 85,4% του περυσινού Μαϊου, ενώ η μέση τιμή δωματίου επίσης το Μαϊο έφθασε εφέτος τα 98,21 ευρώ έναντι 93,77 ευρώ το Μάϊο του 2014.

Η αύξηση των αφίξεων στον Δ.Α.Α, κατά 26% δεν αντανακλάται στην πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας, όπως αναφέρουν οι ξενοδόχοι, διαπιστώνοντας έτσι ότι ένα σημαντικό ποσοστό αφίξεων διαφεύγει και ζητώντας «να υπάρξει έλεγχος των χιλιάδων παρανόμως λειτουργούντων καταλυμάτων που συνεχώς απορροφούν μερίδιο της αγοράς και ζήτησης, ενισχύοντας το υπάρχον κενό σε φορολογικές εισπράξεις, θέσεις εργασίας κ.λπ.»

Σύμφωνα με την Ενωση, τα ξενοδοχεία της πρωτεύουσας έχουν διατηρήσει μια «εξαιρετικά ανταγωνιστική τιμολογιακή πολιτική» παίζοντας έτσι έναν άκρως καταλυτικό ρόλο στην ανάκαμψη του προορισμού.

Η ΕΞΑΑ παραπέμπει στα πλέον πρόσφατα στοιχεία «European Benchmarking», σύμφωνα με τα οποία, η Αθήνα παραμένει η φτηνότερη πρωτεύουσα της Ευρώπης: Για το τετράμηνο Ιανουαρίου- Απριλίου 2015 η μέση τιμή δωματίου στην Αθήνα αντιστοιχεί στα 75,7 ευρώ (αύξηση 6,1% έναντι του α” τετραμήνου του 2014) και είναι η χαμηλότερη σε ένα σύνολο 11 μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων. Ακολουθεί στη δεύτερη θέση η Μαδρίτη με 88,25 ευρώ και αύξηση 8,3% έναντι του περυσινού αντίστοιχου διαστήματος, ενώ πτώση στις τιμές υπήρξε εφέτος στα ξενοδοχεία της Ρώμης (-2,3%) στα 129,94 ευρώ και της Κωνσταντινούπολης (-3,5%), όπου η μέση τιμή φθάνει τα 116 ευρώ.


«Είναι σημαντικό λοιπόν να μην δημιουργούνται λανθασμένες εντυπώσεις ως προς τις πραγματικές τιμές των ξενοδοχείων της Αττικής, διότι αυτό υπονομεύει την μεγάλη προσπάθεια που γίνεται για την τουριστική ανάταση της πρωτεύουσας. Στατιστικά τιμών τα οποία αναφέρονται μόνο σε διαδικτυακές τιμές και σε διαθεσιμότητα δωματίων περιόδου αιχμής ή “last minute» δεν αποτελούν πάντα έγκυρη προσέγγιση και συχνά δημιουργούν παραπλανητική και αναληθή εικόνα», αναφέρει η ΕΞΑΑ.

Οι ξενοδόχοι αναφέρουν ότι η Αθήνα βρίσκεται τώρα σε μια εύθραυστη πορεία ανάκαμψης μετά από πολλά χρόνια δυσφήμησης και τουριστικής αφάνειας κι επιπλέον ότι αυτή η θετική πορεία, μετά από την καταστροφική πενταετία 2008-2013 που προηγήθηκε (με συμπτώματα κατακόρυφης πτώσης όλων των δεικτών απόδοσης από 40% έως και 60% και με 89 λιγότερες ξενοδοχειακές μονάδες), αφενός δεν μπορεί να καλύψει τις μέχρι σήμερα απώλειες και αφετέρου εξακολουθεί να μην ανταποκρίνεται στις αληθινές δυνατότητες και προοπτικές του προορισμού.

«Τα όποια σημάδια ανάκαμψης δεν προσφέρονται για πανηγυρισμούς αλλά αποτελούν την βάση πάνω στην οποία πρέπει να εργαστούμε όλοι προκειμένου να κτίσουμε έναν μακροπρόθεσμα βιώσιμο τουριστικό προορισμό. Όσο δεν θα προσεγγίζουμε με όρους υπερκομματικούς στρατηγικά θέματα όπως ο συνεδριακός τουρισμός, η κρουαζιέρα, η ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, η εκμετάλλευση του Ελληνικού, η ασφάλεια στο κέντρο της πρωτεύουσας κατοίκων και επισκεπτών, θα παραμείνουμε έρμαια των όποιων θετικών ή αρνητικών συγκυριών», αναφέρει η ΕΞΑΑ.