26 Αυγούστου 2015

Ο εξάδερφος και το πετρέλαιο - "γράσο" της Βενεζουέλας

Του Χάρη Φλουδόπουλου

Εάν υπάρχει ένα είδος πετρελαίου που παράγεται από μέλος του καρτέλ του ΟΠΕΚ και μένει κυριολεκτικά στα αζήτητα της διεθνούς πετρελαϊκής αγοράς, αυτό είναι το βαρύ και κακής ποιότητας αργό της Βενεζουέλας. Όπως λένε μεταξύ σοβαρού και αστείου κάποιοι στην πετρελαϊκή αγορά, από μόνο του και χωρίς προσμείξεις, το συγκεκριμένο βαρύ αργό δεν κάνει ούτε για... γράσο. Ίσως για αυτό τον λόγο, το βενεζουελάνικο αργό δυσκολεύεται να αποκτήσει πρόσβαση στη μεγάλη αγορά της Ευρώπης και περιορίζεται σε εξαγωγές προς την υπόλοιπη Λατινική Αμερική, αλλά και προς διυλιστήρια των ΗΠΑ.

Αυτό, λοιπόν, το κακής ποιότητας και ακριβό σε κόστος επεξεργασίας πετρέλαιο, φιλοδοξεί να φέρει στην Ελλάδα, και όχι μόνο, η συμφωνία που υπέγραψε στις αρχές του μήνα με θέα τη μαγευτική θάλασσα της Καραϊβικής στο Καράκας, ο εξάδελφος του πρωθυπουργού, Γιώργος Τσίπρας. Βεβαίως ο στενός συγγενής και συνεργάτης του πρωθυπουργού μόνο τυχαίο πρόσωπο δεν είναι.

Πρόκειται για τον "εξ απορρήτων" άνθρωπο των ειδικών αποστολών του Μαξίμου, ο οποίος έχει αναλάβει μεταξύ άλλων τις πετρελαϊκές... business, όπως συνέβη, για παράδειγμα, με το φλερτ που επιχείρησε να εγκαινιάσει η κυβέρνηση με το Ιράν και το οποίο σκόνταψε στις προ εμπάργκο ελληνικές οφειλές προς την Τεχεράνη.

Ο κ. Τσίπρας δεν συνάντησε αντίστοιχα προβλήματα στις ασυνήθιστα... πολυήμερες επαφές που είχε στο Καράκας, με στόχο την αναθέρμανση των σχέσεων Ελλάδας - Βενεζουέλας. Μια αναθέρμανση, που φημολογείται ότι αντλεί ισχυρή υποστήριξη από συγκεκριμένα συμφέροντα που εκτείνονται πέρα από τον χώρο της ενέργειας και φτάνουν μέχρι τη ναυτιλία αλλά και το real estate.

Λιμάνια - Στόλος

Σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου της Βενεζουέλας στις συναντήσεις συζητήθηκε η αναβάθμιση των συνεργασιών στους τομείς της βιομηχανίας, της ναυτιλίας, του πετρελαίου και του εμπορίου. Την ίδια στιγμή, πληροφορίες θέλουν συγκεκριμένα ελληνικά ναυτιλιακά γραφεία να έχουν δεχθεί κρουσεις από την ελληνική κυβέρνηση για συνεργασία με τη λατινοαμερικανική χώρα. Επίσης, στην ατζέντα των "διμερών" σχέσεων βρίσκονται και οι διερευνητικές επαφές με ομογενείς από τη Βενεζουέλα, που φέρονται να αναζητούν νέες ευκαιρίες για τοποθετήσεις στην Ελλάδα, όπως, για παράδειγμα, ο εκ Βενεζουέλας ομογενής Π. Κωνσταντίνου (Athens Metro Mall).

Αίσθηση, εξάλλου, προκαλούν διαρροές που είδαν το φως της δημοσιότητας στη Βενεζουέλα, σύμφωνα με τις οποίες η κυβέρνηση Μαδούρο προσβλέπει στην αξιοποίηση του ελληνικού εμπορικού στόλου, αλλά και των ελληνικών λιμανιών, προκειμένου να αποκτήσει πρόσβαση σε νέες αγορές της Ευρώπης από τις οποίες σήμερα είναι αποκλεισμένο το βενεζουελάνικο αργό.

Ίσως για αυτό τον λόγο, πριν από τη συμφωνία είχε προηγηθεί μπαράζ επαφών και συναντήσεων, όπως η επίσκεψη του πρώην υπουργού πετρελαίου Ασδρούβαλ Τσάβες στην Αθήνα. Πάντως, το πράσινο φως για τις υπογραφές φέρεται να δόθηκε στις αρχές Ιουνίου, κατά τη διάρκεια της συνάντησης του ίδιου του ο Αλέξη Τσίπρα με τον εκτελεστικό αντιπρόεδρο της Βενεζουέλας Χόρχε Αρεάτσα στο περιθώριο της διάσκεψης Ε.Ε. - Λατινικής Αμερικής, στις Βρυξέλλες.

Για την ιστορία, ο γενικός γραμματέας διεθνών οικονομικών σχέσεων, παρέμεινε επί 5 ημέρες στη λατινοαμερικανική χώρα που μαζί με την Ελλάδα βρίσκεται, σύμφωνα με τη Moody's, στην κορυφή της λίστας των πιο πιθανών να χρεοκοπήσουν χωρών.

Τα σύννεφα στη συμφωνία

Προτού καν προλάβει να στεγνώσει το μελάνι της υπογραφής του εξαδέλφου στην περιβόητη συμφωνία και έχουν ήδη κάνει την εμφάνισή τους τα πρώτα σύννεφα. Προ ημερών ανακοινώθηκαν αλλαγές στην ηγεσία του υπουργείου Πετρελαίου της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας, με τον πρόεδρο της κρατικής εταιρείας πετρελαίου PDVSA, Εοθλόχιο ντελ Πίνο, να αναλαμβάνει το κρίσιμο χαρτοφυλάκιο. Ο νέος υπουργός καλείται να αντιμετωπίσει μια σειρά από προβλήματα, όπως το ακριβό κόστος παραγωγής, η κακή ποιότητα του αργού και η αντιπαραγωγική εκμετάλλευση των γιγαντιαίων κοιτασμάτων που, σε συνδυασμό με τη δραματική πτώση των τιμών, εντείνουν την κρίση της οικονομίας της χώρας.

Αποστολή κρίσιμης σημασίας για το καθεστώς Μαδούρο, καθώς η πλήρως πετρελαιοεξαρτώμενη οικονομία της Βενεζουέλας οδεύει μετά τη δραματική πτώση των τιμών του μαύρου χρυσού προς τη βέβαιη χρεοκοπία δοκιμάζοντας τις αντοχές της λαϊκής δυσαρέσκειας. Καθώς το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο αντιπροσωπεύουν περίπου στο 95% των εσόδων της Βενεζουέλας, η χώρα έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυβέρνηση δεν έχει δημοσιεύσει στοιχεία για τον πληθωρισμό από τον περασμένο Δεκέμβριο όταν και αυτός βρισκόταν στο 68,5%. Τα συναλλαγματικά διαθέσιμα έχουν μειωθεί δραστικά, ενώ ο μέσος μηνιαίος μισθός έχει πέσει κάτω από τα 50 δολάρια στη μαύρη αγορά.

Πάντως, η Βενεζουέλα δεν ήταν πάντα κάτω από την... "μπότα" των αριστερών συντρόφων του ΣΥΡΙΖΑ. Στο παρελθόν, η χώρα είχε μια παραδοσιακά δυνατή αστική τάξη, με ισχυρό δικομματικό σύστημα που ακολούθησε μια φρενήρη πορεία προς την παρακμή. Οι ομοιότητες με το ελληνικό δράμα πολλές...

Το πρόβλημα της ποιότητας

Γιατί, όμως, το άφθονο πετρέλαιο της ζώνης του Ορινόκο δεν φαίνεται ικανό να σώσει το καθεστώς του συντρόφου Μαδούρο; Εκτός από τα εγγενή δομικά προβλήματα της οικονομίας της χώρας, η απάντηση βρίσκεται και στο πρόβλημα της ποιότητας του βενεζουελάνικου αργού. Τι ακριβώς συμβαίνει; Καθώς το πετρέλαιο είναι εξαιρετικά βαρύ με πολύ χαμηλό δείκτη πυκνότητας, η Βενεζουέλα αναγκάζεται να αγοράζει με τη σειρά της καλύτερης ποιότητας αργό, ώστε να αναβαθμίσει το δικό της πετρέλαιο και να μπορεί στη συνέχεια να το πουλήσει στη διεθνή αγορά.

Αποτέλεσμα το κόστος παραγωγής του βενεζουελάνικου αργού να έχει αυξηθεί πάνω από τα 30 δολάρια το βαρέλι. Σε κάθε περίπτωση για να καταστεί το πετρέλαιο του Καράκας ανταγωνιστικό στην ευρωπαϊκή αλλά και την ελληνική αγορά, απαιτείται να συντρέξουν μια σειρά από μάλλον απίθανες συγκυρίες, όπως να εξασφαλιστεί εξαιρετικά χαμηλό μεταφορικό κόστος, να δοθούν μεγάλες εκπτώσεις από τον πωλητή, αλλά και να χορηγηθούν ευνοϊκοί όροι πληρωμής. Διαφορετικά και αυτή η αποστολή του εξαδέλφου θα καταλήξει ένα ακόμη... φιάσκο.

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα "Κεφάλαιο" της 22ας Αυγούστου