24 Οκτωβρίου 2015

Η (δραματική) εβδομάδα που “χλώμιασε” την υποψηφιότητα Τζιτζικώστα

Η υποψηφιότητα του Απόστολου Τζιτζικώστα ήταν εκείνη που από την πρώτη στιγμή προκάλεσε τον μεγαλύτερο “θόρυβο” στη Νέα Δημοκρατία.

Σε αντίθεση με άλλους εκπροσώπους της γενιάς του, ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας επέλεξε να διεκδικήσει από τώρα την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας, συγκροτώντας έναν στενό πυρήνα “ομάδας”, με στελέχη που βρίσκονται κοντά στον Ανδρέα Παπαμιμίκο, και βουλευτές που αναδείχτηκαν από τον Αντώνη Σαμαρά.

Η στόχευση του άλλοτε βουλευτή Θεσσαλονίκης ήταν ξεκάθαρη: Να έχει ισχυρά πατήματα στο κομματικό σύστημα, μέσω του μηχανισμού του Γραμματέα της Πολιτικής Επιτροπής, και μέσω των σαμαρικών βουλευτών να απευθυνθεί σε ένα συμπαγές κομμάτι της δεξιάς πτέρυγας της κοινωνικής βάσης της Νέας Δημοκρατίας.

Με αυτούς τους δυο πυλώνες, και με το επιχείρημα του “νέου”, ο Απόστολος Τζιτζικώστας προσδοκούσε ότι θα μετέτρεπε σε περίπατο τη μάχη για την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας.

Σήμερα, έναν μήνα μετά τις εθνικής εκλογές της 20ης Σεπτεμβρίου, και έναν μήνα πριν από τις εσωκομματικές εκλογές της 22ας Νοεμβρίου στη Νοεμβρίου, η πραγματικότητα είναι διαφορετική από αυτήν που προσδοκούσε το επιτελείο Τζιτζικώστα.

Ρεύμα, πολύ περισσότερο ρεύμα νίκης, δεν δημιουργήθηκε ούτε καν στο ξεκίνημα, ενώ, όσο περνάει ο καιρός και ο Απόστολος Τζιτζικώστας αναγκάζεται να εκθέτει στον δημόσιο διάλογο την πολιτική ρητορική, τις ιδέες του και τη σκηνική παρουσία, χάνει και περισσότερο.

Είναι αυτό που έλεγε ο Άδωνις Γεωργιάδης, ότι δεν μπορεί ο Απόστολος Τζιτζικώστας “να δοξαστεί κρυπτόμενος”. Και από την στιγμή που πλέον δεν κρύβεται… δεν δοξάζεται.

Η τελευταία εβδομάδα ήταν δραματική για την υποψηφιότητα Τζιτζικώστα. Και οι 4 δημοσκοπήσεις που έχουν διενεργηθεί από εταιρείες (Metron Analysis, MRB, Prorata, Interview) καταγράφουν σαρωτικό προβάδισμα του Βαγγέλη Μεϊμαράκη, ο οποίος εκλέγεται από τον πρώτο κιόλας γύρο.

Όσο για τον Απόστολο Τζιτζικώστα, στις δυο πιο πρόσφατες από τις παραπάνω δημοσκοπήσεις, χάνει τη δεύτερη θέση από τον Κυριάκο Μητσοτάκη, και στις άλλες δυο είναι οριακά μπροστά από τον πρώην υπουργό των κυβερνήσεων Σαμαρά.

Οι δημοσκοπήσεις είχαν μεγάλο ψυχολογικό αντίκτυπο στην προεκλογική μάχη για την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας, καθώς… διέλυσαν τους μύθους περί “ρεύματος Τζιτζικώστα”. Δεν είναι τυχαίο ότι η καμπάνια του Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας έδειξε την τελευταία εβδομάδα στοιχεία κόπωσης, ενώ και οι δημόσιες εμφανίσεις Τζιτζικώστα είχαν ελάχιστο κόσμο στο ακροατήριο.

Εκτός από τις δημοσκοπήσεις όμως, η καμπάνια Τζιτζικώστα είχε άλλες δυο “μαύρες τρύπες” αυτή την εβδομάδα, με αποτέλεσμα να βρίσκεται σε φάση αποδρομής.

Η πρώτη αστοχία ήταν η εκδήλωση της προηγούμενης Δευτέρας στην Αθήνα, στην οποία παρουσίασε το πολιτικό μανιφέστο του. Ιδέες χιλιοειπωμένες και άχρωμες, χωρίς κάτι το διαφορετικό και καινοτόμο, δεν “πέρασαν”, ούτε στο διαδίκτυο και τα social media, αλλά ούτε και στα παραδοσιακά ΜΜΕ.

Πολύ χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα των “Νέων”, που ενώ την επομένη των εγκαινίων των γραφείων Τζιτζικώστα στην Αθήνα, είχαν ως βασικό πρωτοσέλιδο τον τίτλο “Βαρδάρης”, την επομένη της “πολιτικής” ομιλίας του στο Γκάζι, δεν είχαν στην πρώτη σελίδα τους ούτε… μισή αναφορά. Κάτι που συνέβη και με τις άλλες, μεγάλες εφημερίδες.

Με την εμφανή αδυναμία του να παρουσιαστεί ως κομιστής του “νέου”, ο Απόστολος Τζιτζικώστας έχασε το μεγαλύτερο μέρος των εφεδρειών στις οποίες θα μπορούσε να ποντάρει, ώστε να διεκδικήσει με καλές πιθανότητες την ηγεσία της Νέας Δημοκρατίας.

Το… άλλο μισό το έχασε με τη δεύτερη “μαύρη τρύπα” αυτής της εβδομάδας, που ήταν το πολιτικό ατόπημά του απέναντι στον Αντώνη Σαμαρά και τη Νέα Δημοκρατία. Αγχωμένος να αποκηρύξει τον πρώην πρωθυπουργό, την ώρα που όλοι οι γνωστοί σαμαρικοί βουλευτές τον στηρίζουν, ο Απόστολος Τζιτζικώστας, με τη συνέντευξή του στον ΑΝΤ1 και τη Μαρία Χούκλη, αποκήρυξε συνολικά τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας της περιόδου 2012-2015.

Δηλαδή, τη διακυβέρνηση που κράτησε τη χώρα όρθια, και αντιστάθηκε στον λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό το πολιτικό αυτογκόλ Τζιτζικώστα λειτούργησε χαωτικά για την καμπάνια του, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων από υποστηρικτές του Αντώνη Σαμαρά, και τον ανάγκασε να επιχειρήσει να ανασκευάσει μέσα σε 48 ώρες.

Στη “μαύρη εβδομάδα” που πέρασε η υποψηφιότητα Τζιτζικώστα, θα πρέπει να προστεθεί και η περιθωριακή παρουσία του στο εκλογικό Συνέδριο του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος στη Μαδρίτη, με επαφές περιορισμένης απήχησης.

Αν στα παραπάνω προσθέσουμε και την επικοινωνιακή αστοχία της προηγούμενης Παρασκευής, όταν είχε συνάντηση με νεολαίους σε… μπαρ του Κολωνακίου, την ώρα που στη Βουλή η Νέα Δημοκρατία έδινε τη μάχη κατά του νομοσχεδίου με τα προαπαιτούμενα που αλλάζει βιαίως την καθημερινότητα των Ελλήνων, είναι προφανής η διαπίστωση ότι η καμπάνια Τζιτζικώστα λαχανιάζει πλέον επικίνδυνα.

Πού θα καταλήξει; Αν παγιωθεί το δημοσκοπικό προβάδισμα του Κυριάκου Μητσοτάκη για τη 2η θέση, και “κλειδώσει” η εκλογή Μεϊμαράκη από τον πρώτο γύρο, τη συνέχεια και τις αποφάσεις του Απόστολου Τζιτζικώστα είναι μάλλον εύκολο να τις προδικάσει κανείς.

Λάζαρος Καλλιανιώτης
http://ysterografa.gr