Με τη Ρωσία να έχει βυθιστεί στο πένθος για τους 224 επιβαίνοντες του Airbus A321-200 της Metrojet (Kogalymavia) και τις έρευνες για τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας στη χερσόνησο του Σινά να συνεχίζονται, ανοίγει εκ νέου το θέμα της ασφάλειας των πτήσεων πάνω από ταραγμένες περιοχές του πλανήτη.
Η πτώση της πτήσης 7K9268 Σαρμ Ελ Σέιχ - Αγία Πετρούπολη, την οποία το Ισλαμικό Κράτος θέλει να εκμεταλλευτεί επικοινωνιακά ισχυριζόμενο ότι η πτήση κατερίφθη από μαχητές του, έρχεται την ώρα που ακόμη δεν έχει διαλευκανθεί η υπόθεση της πτήσης ΜΗ17 που έπεσε καθώς περνούσε πάνω από τα πεδία των μαχών της Ανατολικής Ουκρανίας.
Τότε, όπως και τώρα, πολλές αεροπορικές εταιρείες, μεγάλες και μικρότερες, έλαβαν την απόφαση να παρακάμπτουν τους αεροδιαδρόμους που περνούν πάνω από «επικίνδυνες περιοχές».
Πιο συγκεκριμένα, η βρετανική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους EasyJet ανακοίνωσε ότι «οι βρετανικές αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της EasyJet» δεν πετούν πάνω από την περιοχή του δυστυχήματος κατόπιν προτροπής του υπουργείου Μεταφορών. Επιπλέον η Emirates των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, η Air France, η Lufthansa, η Air Arabia και η Flydubai σταμάτησαν τις πτήσεις πάνω από τη χερσόνησο του Σινά.
Η «απαγόρευση πτήσεων», όμως, από κάθε εταιρεία ξεχωριστά δεν θεωρείται από τους ειδικούς ως μέτρο που δίνει λύση στο πρόβλημα των επικίνδυνων περιοχών για τις πτήσεις και αρκετοί υπογραμμίζουν πως κυβερνήσεις, ρυθμιστικές αρχές και εταιρείες θα πρέπει να συμφωνήσουν σε ένα πλαίσιο το οποίο θα δίνει τη δυνατότητα στους ίδιους του πιλότους να επιλέγουν εάν θα αλλάξουν την πορεία του αεροσκάφους σε περίπτωση που κρίνουν ότι κάτι τέτοιο είναι αναγκαίο.
Μετρήσεις
Η επικινδυνότητα των περιοχών ανά τον πλανήτη είναι εξάλλου γνωστή, καθώς η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (IATA), ο διεθνής μη κρατικός οργανισμός αερομεταφορέων, πραγματοποιεί μετρήσεις και παρέχει στοιχεία για την ασφάλεια των πτήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Σύμφωνα με τις μετρήσεις της IATA, λοιπόν, η πιο επικίνδυνη περιοχή για τις αεροπορικές πτήσεις είναι η Αφρική, όπου σε διάστημα 5 ετών σημειώθηκαν 12,45 ατυχήματα ανά 1 εκατομμύριο πτήσεις. Δεύτερη πιο επικίνδυνη περιοχή είναι η Κοινοπολιτεία Ανεξάρτητων Κρατών (CIS) με 5,92 ατυχήματα σε 1 εκατομμύριο πτήσεων σε βάθος 5ετίας και εν συνεχεία είναι η Μέση Ανατολή και η Βόρεια Αφρική με 5,43 ατυχήματα ανά 1 εκατομμύριο πτήσεις σε πέντε χρόνια, η Λατινική Αμερική με 3,36 ατυχήματα στο ίδιο πλήθος πτήσεων και χρόνο με τις υπόλοιπες περιοχές και τέλος η περιοχή Ασίας - Ειρηνικού με ρυθμό 2,76 ατυχήματα. Ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 2,48 ατυχήματα για κάθε 1 εκατομμύριο πτήσεις σε 5 χρόνια, όμως σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) του ΟΗΕ το 2014 ο παγκόσμιος μέσος όρος αυξήθηκε στα 3 ατυχήματα ανά 1 εκατομμύριο πτήσεις.
«Κόκκινη σημαία»
Ο ICAO επίσης είναι ο φορέας που κάνει την αξιολόγηση ασφαλείας. Επί παραδείγματι, ο ICAO έχει δώσει «κόκκινη σημαία» στις αεροπορικές εταιρείες της Ανγκόλα, του Τζιμπουτί, της Ερυθραίας και της Σιέρας Λεόνε. Στις εταιρείες από τις χώρες αυτές και στις εταιρείες από άλλες 11 αφρικανικές χώρες έχει απαγορευτεί να μεταφέρουν επιβάτες από και προς την Ευρώπη.
Στοιχεία
Τα πιο επικίνδυνα σημεία του πλανήτη
• Η πιο επικίνδυνη περιοχή για να πετάξει κανείς είναι η υποσαχάρια Αφρική, καθώς μόνο για το 2014 ο μέσος όρος ατυχημάτων ανήλθε σε 11,18 ανά ένα εκατομμύριο πτήσεις.
• Η περιοχή των πρώην σοβιετικών δημοκρατιών θεωρείται από όλους τους φορείς αξιολόγησης ως μια εξαιρετικά επικίνδυνη περιοχή. Το Καζακστάν, επί παραδείγματι, είναι στη μαύρη λίστα της ΕΕ και η Γεωργία έχει λάβει κόκκινη σημαία από τον ICAO.
• Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική επίσης θεωρούνται περιοχές επικίνδυνες. Αερογραμμές από το Αφγανιστάν και τη Λιβύη δεν επιτρέπεται να πραγματοποιήσουν πτήσεις στην ΕΕ και ο Λίβανος έχει λάβει κόκκινη σημαία από τον ICAO.
Τα ερωτηματικά και οι ισλαμιστές
Το αεροπλάνο διαλύθηκε στον αέρα
Με την ανάκτηση και την εξέταση από εμπειρογνώμονες των μαύρων κουτιών του αεροσκάφους της ρωσικής Metrojet (Kogalymavia) ξεκινάει στην ουσία η έρευνα για τα αίτια του δυστυχήματος που κόστισε τη ζωή σε 224 ανθρώπους.
Παρότι η εξέταση των κουτιών αναμένεται να διαρκέσει καιρό και τα αποτελέσματα να γίνουν γνωστά ίσως και μήνες αργότερα, ήδη κάποια στοιχεία έχουν αρχίσει να γίνονται γνωστά. Σύμφωνα με τον διευθυντή της Διακυβερνητικής Επιτροπής Αεροπορίας Βίκτορ Σοροτσένκο, το αεροπλάνο διαλύθηκε στον αέρα, καθώς «τα συντρίμμια του διασκορπίστηκαν σε μεγάλη έκταση περίπου 20 τετραγωνικών χιλιομέτρων».
Όπως είναι αναμενόμενο, παρότι οι ρωσικές και οι αιγυπτιακές αρχές αμφισβητούν την ανάληψη ευθύνης από πλευράς του Ισλαμικού Κράτους για την πτώση ή την κατάρριψη του αεροπλάνου, τα δεδομένα προκαλούν έντονα ερωτηματικά για το τι τελικά προκάλεσε τη διάλυση του αεροσκάφους εν πτήσει.
Παράλληλα, πάντως, η εταιρεία ακολουθώντας τις οδηγίες της ρωσικής κυβέρνησης ανακοίνωσε ότι αποσύρει από τον ενεργό στόλο της ένα ένα τα Airbus A321-200 που έχει ούτως ώστε να διενεργήσει έλεγχο ασφαλείας και πιθανόν για να γίνουν εργασίες στα αεροσκάφη.
Πηγή: Έθνος