25 Απριλίου 2016

Μεγάλη κομπίνα με τα εισιτήρια στις συγκοινωνίες – Ζημιά 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο

«Μαύρη τρύπα» 20 έως 30 εκατ. ευρώ τον χρόνο δημιουργούσε στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας κύκλωμα που δρούσε ακόμα και εντός του Ομίλου του ΟΑΣΑ για περίπου μία δεκαετία πουλώντας εισιτήρια προς… ίδιον όφελος!

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών το κύκλωμα προκαλούσε σημαντικές ζημιές στις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών και ήδη γίνεται εσωτερικός έλεγχος από τη διοίκηση της ΣΤΑΣΥ, ενώ παράλληλη έρευνα διεξάγεται και από τους Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης.

Αν και ακόμα δεν υπάρχουν σαφή αποτελέσματα για το κύκλωμα, ωστόσο πληροφορίες κάνουν λόγο για εμπλοκή εργαζομένων στις μεταφορικές εταιρείες, ενώ θεωρείται ότι δρούσε για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα προκαλώντας σημαντική «αιμορραγία» εσόδων για τον ΟΑΣΑ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μέλη του κυκλώματος συνήθιζαν να «αποσύρουν» μεγάλο αριθμό εισιτηρίων, χρησιμοποιώντας διάφορα προσχήματα (π.χ. ότι ήταν ελαττωματικά) και στη συνέχεια τα διέθεταν σε σημεία πώλησης εντός των σταθμών, εισπράττοντας οι ίδιοι το αντίτιμο.

Το πόρισμα δεν αποσαφηνίζει πότε οι επίορκοι ξεκίνησαν τη δράση τους, ωστόσο, επισημαίνει ότι η διαδικασία που εφαρμοζόταν από το 2009 για τον εσωτερικό έλεγχο της διακίνησης και πώλησης εισιτηρίων άλλαξε αυθαίρετα από τον Τομέα Καταμέτρησης την άνοιξη του 2015, με το αιτιολογικό ότι το προσωπικό της εταιρείας δεν επαρκούσε.

Η έρευνα στρέφεται κατά κύριο λόγο στη ΣΤΑΣΥ, την εταιρεία λειτουργίας του μετρό, του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου και του τραμ.

Η υπόθεση άρχισε να εκτυλίσσεται στις 12 Φεβρουαρίου, όταν από ομάδα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης ζητήθηκε να γίνει καταγραφή των βιβλίων – εντύπων παραλαβής και πώλησης εισιτηρίων που υπήρχαν στα εκδοτήρια των σταθμών, για τα έτη 2014-2015.

Δεν είναι τυχαίο ότι το πόρισμα εσωτερικού ελέγχου της διοίκησης της ΣΤΑΣΥ κάνει λόγο για ισχυρές ενδείξεις για τη δράση κυκλώματος επίορκων υπαλλήλων στο μετρό καταγράφοντας σοβαρές ατασθαλίες στην τήρηση των εντύπων παραλαβής και πώλησης εισιτηρίων, καθώς και μεθοδεύσεις για την απόκρυψη στοιχείων. Μάλιστα σύμφωνα με emails «πετάχτηκαν» στα σκουπίδια τα μεταχειρισμένα βιβλία!

Νέος σχεδιασμός
Προκειμένου να αποφευχθούν παρόμοιες ενέργειες ο ΟΑΣΑ βάζει στο… μικροσκόπιο όλα τα προϊόντα κομίστρου από τον σχεδιασμό και την παραγωγή τους μέχρι τη διαχείρισή τους και τη διάθεσή τους στο επιβατικό κοινό.

Σύμφωνα με απόφαση που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», εγκρίθηκε η συγκρότηση μεικτής επιτροπής από υπαλλήλους του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, η οποία θα προβεί σε διαχειριστικό έλεγχο για το διάστημα από την 1η Σεπτεμβρίου 2014 έως και τις 31 Ιανουαρίου 2016.

Παράλληλα εγκρίθηκαν και άλλες επιτροπές για την παρακολούθηση της υλοποίησης και εποπτείας των διαδικασιών παραγωγής, παράδοσης και διαχείρισης προϊόντων κομίστρου.
Τα χρήματα που σύμφωνα με πληροφορίες «χάνονται» από τις εταιρείες αστικών συγκοινωνιών από τα πλαστά εισιτήρια, την εισιτηριοδιαφυγή και το κίνημα «δεν πληρώνω» ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ τον χρόνο!

Μόνο η εισιτηροδιαφυγή αγγίζει τα 17 – 20 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ τα πλαστά εισιτήρια και τα κυκλώματα εκμετάλλευσής τους δημιουργούν ετήσιες απώλειες έως και 30 εκατ. ευρώ.

Αν υπολογιστεί σε αυτά και η »μαύρη τρύπα» των 94 εκατ. ευρώ που παρουσίασαν το 2015 οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας από την αύξηση του ΦΠΑ, τη δωρεάν μεταφορά των ανέργων, τη δωρεάν μετακίνηση επιβατών για δύο εβδομάδες με τα capital conttlos, αλλά και τα χρέη των υπουργείων προκύπτει συνολική απώλεια 144 εκατ. ευρώ!