Το απόσπασμα που ακολουθεί είναι από κατάθεση σε δικαστήριο και ο ενάγων περιγράφει την περιπέτειά του, εξαιτίας ενός σκηνοθέτη που με κρυφή κάμερα κατέγραφε τη ζωή και τις αντιδράσεις του.
Η ιστορία μπορεί να χαρακτηριστεί ως το πρώτο ριάλιτι στην Ελλάδα για τον κινηματογράφο, αν και ποτέ δεν προβλήθηκε σε αίθουσα. Η υπόθεση είναι συγκλονιστική από κάθε άποψη.
Η Κατάθεση
«Γνώρισα πριν από λίγους μήνες μια κοπέλα που παρουσιάστηκε σαν σύζυγος βαθύπλουτου ατόμου, που είχε φυτείες καουτσούκ στην Αφρική. Η γυναίκα αυτή μου έδωσε ψεύτικο όνομα, μου είπε ότι ο σύζυγός της ήταν ανάπηρος και ανίκανος. Για να με πείσει μάλιστα μου τον παρουσίασε μια μέρα σε αναπηρική καρέκλα και αυτός έδειξε να με συμπαθεί και μου πρότεινε να με προωθήσει στις επιχειρήσεις του.
Η σύζυγός του όμως με παρέσυρε σε ρομαντικούς περιπάτους, σε θαλάσσια μπάνια, εκδρομές κτλ. Μια μέρα με κάλεσε σπίτι της λέγοντάς μου χαρακτηριστικά, ότι ο σύζυγός της απουσιάζει στο εξωτερικό.
Ξαφνικά όταν είμαστε στο κρεβάτι μπαίνουν μέσα στην κρεβατοκάμαρα αστυφύλακες, ένας αστυνόμος ένας ανακριτής και μια γραμματεύς. Οι αστυνομικοί με κατηγόρησαν για μοιχεία και άρχισαν την ανάκριση.
Σιγά- σιγά όμως η ανάκριση ξέφυγε από τα πλαίσια της μοιχείας και με ρωτούσαν πολιτικά θέματα για την υπηρεσία μου και συγκεκριμένα μου ζητούσαν να τους αποκαλύψω ποιοι χουντικοί εξακολουθούν να εργάζονται στη ΔΕΗ. Όταν τελείωσε η ανάκριση κρίθηκα αποφυλακιστέος και αφέθηκα ελεύθερος. Από την ημέρα εκείνη δεν ξανάδα την κοπέλα».
Ο 36χρονος υπάλληλος της ΔΕΗ Κ.Β περιγράφει ενώπιον του δικαστηρίου την περιπέτεια που έζησε. Κατηγορούμενη στη δίκη δεν ήταν η κοπέλα που τον κορόιδεψε, αλλά ο σκηνοθέτης Γ. Κοκόλης, καθώς όλα αυτά που περιέγραψε ο υπάλληλος, βιντεοσκοπήθηκαν κρυφά και αποτέλεσαν σενάριο ταινίας. Ο ανυποψίαστος υπάλληλος είχε γίνει εν αγνοία του, πρωταγωνιστής στον κινηματογράφο.
Όλη η ιστορία που περιέγραψε ήταν στημένη από τον σκηνοθέτη και όλοι όσοι συμμετείχαν, εκτός από τον ίδιο, ήταν πληρωμένοι ηθοποιοί. Ο Κόκολης διάλεξε έναν άγνωστο άνθρωπο ο οποίος πληρούσε κάποια συγκεκριμένα κριτήρια για να κάνει ένα κινηματογραφικό πείραμα. Ακολουθώντας το σενάριο «έριξε» δίπλα στον ανυποψίαστο την κοπέλα και άρχισε να κινηματογραφεί κρυφά τη ζωή του.
Μάλιστα η κοπέλα που είχε επιλεγεί αρχικά, ήταν η Μαρία Αλιφέρη, η οποία δεν ήταν ακόμα διάσημη, αλλά όταν κατάλαβε ότι επρόκειτο για μια παράνομη δουλειά, παραιτήθηκε και τη θέση της πήρε μια άλλη κοπέλα. Τα γυρίσματα κράτησαν δύο μήνες και τα συνεργεία παρακολουθούσαν και κατέγραφαν τις κινήσεις του υπαλλήλου όλο το 24ωρο. Οι κάμερες έγραφαν ακόμα και όταν το ζευγάρι έκανε έρωτα μέσα από καθρέπτες, που από την πίσω μεριά ήταν τζάμια.
Το σενάριο
Σύμφωνα με το σενάριο, 0 «πρωταγωνιστής» κατά την ανάκριση, «λύγισε» και η υπόθεση πήρε άλλη τροπή. Δεν είναι όμως η μοιχεία που ενδιαφέρει τους αστυνομικούς και ανακριτές. Ο ανάπηρος σύζυγος είναι μπλεγμένος σε υπόθεση κατασκοπίας σε βάρος της χώρας. Σε συνάρτηση με ένα πραγματικό φίλο του Κ. ναυτικό για να γίνει πιο πιστευτή η υπόθεση, ο σύζυγος φέρνει στην Ελλάδα, όπλα.
Ο Κ. κινδυνεύει. Έχει γίνει μοιχός και είναι υπόλογος για εσχάτη προδοσία. Αρχίζει να καρφώνει συναδέλφους του, εξηγεί πολλά για την κατάσταση στην υπηρεσία του με ονόματα για το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου» διαβάζουμε σε ρεπορτάζ της εποχής, που υπογράφει η Λιάνα Κανέλλη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, «το σενάριο προέβλεπε εικονική εκτέλεση σε ερημική τοποθεσία. Το ίδιο το συνεργείο όμως και ο σκηνοθέτης δεν άντεξαν το πείραμα. Δύο μηνών αγωνία τελείωσε εκεί.
Ο Κ. ορκίστηκε με φόβο ότι δεν θα πει τίποτα σε κανέναν για ό,τι έγινε, αλλιώς θα εκτελεστεί». Τα γυρίσματα τελείωσαν εκεί, αλλά ο πρωταγωνιστής εκμυστηρεύτηκε την ιστορία σε έναν φίλο του και τελικά έφτασε έως την αστυνομία. Η υπόθεση κατέληξε στα δικαστήρια όπου ο σκηνοθέτης παραδέχτηκε με κυνικό τρόπο όσα είχε κάνει.
«Είμαι αδίστακτος. Μπορεί να είχα κάποιες ηθικές αναστολές, γι’ αυτό άργησα να βγάλω την ταινία στο φως μια και είναι γυρισμένη από πέρυσι τον Αύγουστο»
Η ταινία ονομάστηκε «Πειραματόζωο» και αν ο πρωταγωνιστής δεν κινούνταν νομικά, θα κυκλοφορούσε κανονικά στις αίθουσες. Τελικά δεν προβλήθηκε ποτέ στο κοινό, αλλά κατάφερε να γίνει γνωστή, μιας και απασχόλησε τον Τύπο της εποχής. Ο εισαγγελέας της δίκης υποστήριξε ότι ο σκηνοθέτης ήθελε να κάνει μια ταινία σεξ με λίγες σκηνές αντίστασης και ζήτησε την ενοχή του.
Ο Κοκόλης καταδικάστηκε σε 16 μήνες φυλάκιση, αλλά άσκησε έφεση και αφέθηκε ελεύθερος. Η κοπέλα και οι υποτιθέμενοι αστυνομικοί δεν βρέθηκαν ποτέ.
Η ταινία είναι καταχωρημένη στα πρακτικά του ελληνικού κινηματογράφου και θεωρείται μια από τις πιο σπάνιες και απαγορευμένες που γυρίστηκαν ποτέ!
Το «Πειραματόζωο» έχει χαρακτηριστεί σαν ο «πρόδρομος» των ριάλιτι που παρακολουθούν τις ζωές των απλών ανθρώπων. Με τη διαφορά ότι στα ριάλιτι οι πρωταγωνιστές πηγαίνουν οικειοθελώς, ενώ ο υπάλληλος κινηματογραφήθηκε εν αγνοία του.