06 Μαΐου 2016

Μία ιστορία ''ελληνικής'' τρέλας με επίκεντρο το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων

Της Στεφανίας Σούκη

Είναι απολύτως... ελληνικό: Το ελληνικό Δημόσιο δαπανά 22 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση ενός αεροδρομίου, το οποίο θα είναι έτοιμο μέσα στο 2017, ωστόσο δε θα διαθέτει το κατάλληλο σύστημα προσέγγισης, με αποτέλεσμα να διαιωνίζεται το πρόβλημα των συχνών ακυρώσεων πτήσεων και η αδυναμία προσέγγισης των αεροσκαφών.

Το θέμα αναδεικνύουν με επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό Α. Τσίπρα όλοι οι φορείς της Ηπείρου, τουριστικοί και μή, οι οποίοι βλέπουν την τουριστική κίνηση στο νομό Ιωαννίνων να αυξάνεται συνεχώς τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση, αδυνατούν, ωστόσο, να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση και να κλείσουν συμφωνίες με το εξωτερικό.

Οι φορείς της Ηπείρου κάνουν λόγο για διαχρονικές παλινωδίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως προς το συγκεκριμένο θέμα και ζητούν την προσωπική παρέμβαση του Πρωθυπουργού, ώστε να προχωρήσουν άμεσα και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα από την πλευρά της ΥΠΑ, όλες οι ενέργειες που αφορούν στην εκπόνηση διαδικασιών προσέγγισης στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων και στην τοποθέτηση του κατάλληλου συστήματος προσέγγισης και προσγείωσης (GBAS).

Η ιστορία, όπως εκτίθεται στην επιστολή προς τον Ελληνα Πρωθυπουργό έχει ως εξής:

Σε καιρούς πολύ δύσκολους, μετά από παλινωδίες και καθυστερήσεις ετών, το ελληνικό κράτος ολοκληρώνει μια επένδυση περίπου 22 εκατ. ευρώ για το έργο εκσυγχρονισμού και επέκτασης των εγκαταστάσεων του αεροδρομίου Ιωαννίνων, που θα είναι έτοιμο το επόμενο έτος. Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα για το αεροδρόμιο δεν είναι οι εγκαταστάσεις, αλλά η αναξιοπιστία στον προγραμματισμό των πτήσεων, με τις μόνιμες ακυρώσεις λόγω καιρικών συνθηκών.

Έτσι η ολοκλήρωση των επίγειων υποδομών, σε καμία περίπτωση δεν ολοκληρώνει το σχεδιασμό για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων.

"Υπερβαίνει κάθε λογική η σκέψη ότι το Ελληνικό Δημόσιο δαπανά περίπου 22 εκατ. ευρώ για ένα αεροδρόμιο το οποίο απαξιώνεται, όσο δεν εξασφαλίζουμε την πτητική του αξιοπιστία με την τοποθέτηση του κατάλληλου συστήματος προσέγγισης. Όταν μάλιστα το κόστος αυτού, είναι πολλαπλάσια μικρότερο των χρημάτων που ήδη έχουν δαπανηθεί για τις υποδομές του αεροδρομίου!", αναφέρεται στην επιστολή.

Οι φορείς των Ιωαννίνων υποστηρίζουν ότι η εξυπηρέτηση της τουριστικής στρατηγικής, της επιχειρηματικότητας και της ανάπτυξης, διασφαλίζει ταυτόχρονα και τη βιωσιμότητα του αεροδρομίου, καθώς η μοναδική πτήση που σήμερα πραγματοποιείται, η πτήση Αθήνα – Ιωάννινα – Αθήνα, δεν μπορεί να διασφαλίσει τη βιωσιμότητα του και δεν δικαιολογεί την επένδυση των 22 εκατ. ευρώ.

Μεγάλοι tour operators από το εξωτερικό, έχουν εκδηλώσει εγγράφως προς το δήμο Ιωαννιτών και την Ένωση Ξενοδόχων, το ενδιαφέρον τους να συμπεριλάβουν το αεροδρόμιο Ιωαννίνων στους προορισμούς τους, συναρτούν όμως τις τελικές τους αποφάσεις από την αντιμετώπιση του προβλήματος των συχνών ακυρώσεων πτήσεων, λόγω αδυναμίας προσέγγισης των αεροσκαφών.

Θεωρητικά, όπως επισημαίνεται στην επιστολή προς τον κ. Τσίπρα, στο αεροδρόμιο Ιωαννίνων μπορούν να πραγματοποιηθούν διεθνείς πτήσεις, καθώς είναι θεσμοθετημένο σημείο εισόδου-εξόδου της χώρας (και αυτό προβάλλει ως μόνιμη απάντηση η ΥΠΑ), πρακτικά όμως, με την κοινή λογική αντιλαμβάνεται ο καθένας ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, όσο δεν επιλύεται το πρόβλημα της προσέγγισης.

"Το αεροδρόμιο των Ιωαννίνων είναι το μοναδικό αεροδρόμιο στα όρια της Ηπείρου. Ένας ολοκληρωμένος σχεδιασμός δικτύου μεταφορών που εξυπηρετούν την ανάπτυξη της Ηπείρου, οφείλει μαζί με τους μεγάλους οδικούς άξονες (Ιόνια-Εγνατία) και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, να συμπεριλαμβάνει ένα σύγχρονο, αξιόπιστο αεροδρόμιο, ικανό να συνδεθεί με διεθνείς προορισμούς. Κι ενώ αυτή τη λογική την εκφράζει εμπράκτως και αποδεδειγμένα η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο στρατηγικός σχεδιασμός για το αεροδρόμιο, προσκρούει στην απαξίωση που επιφυλάσσει διαχρονικά η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας για το αεροδρόμιο Ιωαννίνων και συνεπώς για την περιοχή μας. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου εξασφάλισε στην πιο δύσκολη οικονομική συγκυρία τους απαραίτητους εθνικούς πόρους για την ολοκλήρωση του έργου των υποδομών και υποστηρίζει την ανάγκη βελτίωσης των συνθηκών προσέγγισης αεροσκαφών στο Αεροδρόμιο Ιωαννίνων. Είναι, λοιπόν, αδιανόητο τα «εμπόδια» σε αυτό το σχεδιασμό να τίθενται από την ΥΠΑ", αναφέρεται στην επιστολή την οποία υπογράφουν οι: Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος, Περιφερειάρχης Ηπείρου Αλέξανδρος Καχριμάνης, Δήμαρχος Ιωαννίνων Θωμάς Μπέγκας, Πρύτανης Παν/μιου Ιωαννίνων Γεώργιος Καψάλης, Δήμαρχος Β. Τζουμέρκων Ιωάννης Σεντελές, Δήμαρχος Δωδώνης Χρήστος Ντακαλέτσης, Δήμαρχος Ζαγορίου Βασίλειος Σπύρου, Δήμαρχος Ζίτσας Μιχάλης Πλιάκος, Δήμαρχος Κόνιτσας Αντρέας Παπασπύρου, Δήμαρχος Μετσόβου Κων/νος Τζαφέας , Δήμαρχος Πωγωνίου Κων/νος Καψάλης, Πρόεδρος Επιμελητηρίου Ιωαννίνων Ιωάννης Μήτσης, Πρόεδρος Τεχνικού Επιμελητηρίου/Τ.Η Χρήστος Παπαβρανούσης, Πρόεδρος Οικονομικού Επιμ. Ηπείρου Κωνσταντίνα Παπαϊωάννου, Πρόεδρος ΓΕΩΤ.Ε.Ε./ Ηπείρου Αναστάσιος Γάτσιος, Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Ιωαννίνων Κων/νος Βλάχος.