07 Αυγούστου 2016

Ο Σπίρτζης "μείωσα το κόστος των οδικών έργων" ψάχνει 500 εκ πριμ επιτάχυνσης.. προκειμένου να τελειώσουν τα έργα

500 εκατ. ευρώ αναζητούνται από τα άδεια δημόσια ταμεία που θα δοθούν σε αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης για να ολοκληρωθούν οι συμφωνίες για τους τέσσερις αυτοκινητόδρομους. Το Δημόσιο μέχρι το Μάρτιο του 2017 πρέπει να καλύψει το χαμένο έδαφος σε απαλλοτριώσεις και άλλες αδειοδοτήσεις προκειμένου οι εργολάβοι να μην καθυστερήσουν, αλλά και το Δημόσιο να μην κληθεί να επιστρέψει κοινοτικούς πόρους δισεκατομμυρίων ευρώ λόγω υπέρβασης του συμβατικού χρόνου.
Το υπουργείο έκλεισε με πολλούς αστερίσκους την εκκρεμότητα με την Ολυμπία Οδό που κατασκευάζει την Κορίνθου – Πατρών. Έπειτα από διαπραγματεύσεις μηνών η κοινοπραξία στο πιο σύνθετο οδικό έργο, όπου και συμμετέχουν ελληνικά και ξένα κατασκευαστικά γκρουπ, υπέγραψε τη νέα συμφωνία με το Δημόσιο την οποία είχε δυναμητίσει όλο το προηγούμενο διάστημα η Hochtief. Η εταιρεία κατέχει το 17% της παραχώρησης και απείλησε να τινάξει το deal στον αέρα παρουσιάζοντας μία αρνητική γνωμοδότηση του νομικού της συμβούλου.

Με πυροσβεστικές κινήσεις και υπό την απειλή ο αυτοκινητόδρομος να βγει εκτός χρονοδιαγράμματος, το θέμα επιλύθηκε, με την κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού να λαμβάνει, βάσει της συμφωνίας, σε αποζημιώσεις και πριμ επιτάχυνσης το ποσό των 150 εκατ. ευρώ – πολύ κάτω από τις διεκδικήσεις της που ξεπερνούσαν τα 337 εκατ. ευρώ.

Η Ολυμπία οδός δεν είναι όμως το μόνο στο οποίο δημιουργεί προσκόμματα η Hochtief. Αλλο ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Μαλιακός – Κλειδί, στο οποίο η διεθνής εταιρεία συμμετέχει ως leader του έργου με 35%. Αν και ο αυτοκινητόδρομος με τις τρεις σήραγγες των Τεμπών είναι σε μεγάλο βαθμό ολοκληρωμένος, η κοινοπραξία ασκεί ισχυρές πιέσεις για να πάρει πριμ επιτάχυνσης αλλά και αποζημιώσεις συνολικού ύψους 40 εκατ. ευρώ. Το υπουργείο Υποδομών αρνείται να καταβάλει πριμ για ένα έργο τόσο προχωρημένο, με αποτέλεσμα η κοινοπραξία να επικαλείται απόφαση διαιτησίας η οποία της επιτρέπει επέκταση του χρονοδιαγράμματος έως το φθινόπωρο του 2017.

Στα επιτελεία των μεγάλων τεχνικών εταιρειών υπάρχει έντονος προβληματισμός καθώς η καθυστέρηση στην υπογραφή των συμφωνιών δημιούργησε καθυστερήσεις στην καταβολή αποζημιώσεων και κατ” επέκταση στη χρηματοδοτική συμβολή των τραπεζών, οι οποίες, όπως αναφέρουν πληροφορίες, έχουν δημιουργήσει προβλήματα χρηματοδότησης στους αυτοκινητόδρομους μέχρι να οριστικοποιηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα. Η επιτυχία του εγχειρήματος πιστώνεται εξ ολοκλήρου στο τεχνικό δυναμικό των τριών κατασκευαστικών εταιρειών (Ακτωρ, ΓΕΚ Τέρνα, J&P Αβαξ), καθώς οι διεθνείς εταιρείες έχουν εγκαταλείψει προ πολλού τον τομέα της κατασκευής, με τελευταίους τους Ισπανούς που αποχώρησαν το 2013 από τους αυτοκινητοδρόμους Ιόνια και Κεντρική Οδός και διατηρούν συμμετοχή μόνο στην Εταιρεία Παραχώρησης. Στελέχη του κλάδου δεν διστάζουν να προβλέψουν ότι ο Αύγουστος θα είναι ο κρισιμότερος μήνας, οπότε θα γίνει η κατάλληλη προετοιμασία για να ολοκληρωθούν τα ασφαλτικά και άλλα κρίσιμα έργα μέσα στο φθινόπωρο.