05 Σεπτεμβρίου 2016

Η θέση της Εκκλησίας για την ευθανασία-Τι πιστεύουν οι Έλληνες για την ευθανασία – Τι έδειξε έρευνα σε 12 χώρες

Το θέμα της ευθανασίας είναι ένα πολυδιάστατο και άκρως επικίνδυνο πρόβλημα της Βιοηθικής, το οποίο τον τελευταίο καιρό έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις. Οι αμφιλεγόμενες γνώμες και οι έντονες διαμάχες των ειδικών ιατρών, νομικών, ψυχολόγων και θεολόγων καταδεικνύουν την πολυπλοκότητα του ζητήματος.

Στις απόψεις των διαφόρων εκπροσώπων του επιστημονικού κόσμου πρέπει νά προστεθεί και η γνώμη της Εκκλησίας όπως αυτή διατυπώθηκε στις 14 Δεκεμβρίου του έτους 2000 σε ανακοίνωση της Ιεράς Συνόδου.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος δηλώνει:

Η ζωή μας αποτελεί υπέρτατο Δώρο του Θεού, η αρχή και το τέλος του οποίου βρίσκονται στα χέρια Του και μόνο ( Ιώβ ιβ’ 10). Αποτελεί τον χώρο μέσα στον οποίο βρίσκει την έκφραση του το αυτεξούσιο, συναντάται η χάρις του Θεού με την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου και επιτελείται η σωτηρία του.

Οι στιγμές της ζωής μας πού συνδέονται με την αρχή και το τέλος της, όπως και αυτές της αδυναμίας, του πόνου και των δοκιμασιών μας, εγκύπτουν μία μοναδική ιερότητα και περιποιουν μυστήριο πού απαιτεί ιδιάζοντα σεβασμό εκ μέρους των συγγενών, των ιατρών, των νοσηλευτών και της κοινωνίας ολόκληρης. Οι στιγμές αυτές διευκολύνουν την ταπείνωση, διανοίγουν την οδό της θεϊκής αναζήτησης και προκαλούν το θαύμα και το σημείο της θεϊκής χάριτος και παρουσίας.

Η ευθανασία, ενώ δικαιολογείται κοσμικώς ως «αξιοπρεπής θάνατος», στην πραγματικότητα αποτελεί υποβοηθούμενη αυτοκτονία, δηλαδή συνδυασμό φόνου και αυτοχειρίας.

Το λεγόμενο «δικαίωμα στον θάνατο», πού αποτελεί την νομική κατοχύρωση της ευθανασίας, θα μπορούσε νά εξελιχθεί σε απειλή της ζωής των ασθενών πού αδυνατούν νά ανταποκριθούν οικονομικά στις απαιτήσεις θεραπείας και νοσηλείας τους.

Για τούς λόγους αυτούς, η Εκκλησία μας πού πιστεύει στην αθανασία της ψυχής, στην ανάσταση του σώματος, στην αιώνια προοπτική και πραγματικότητα, στους πόνους ως «στίγματα του Κυρίου Ιησού εν τω σώματι ημών» (Γαλ. στ’ 17), στις δοκιμασίες ως αφορμές και ευκαιρίες σωτηρίας, στην δυνατότητα ανάπτυξης κοινωνίας αγάπης και συμπαραστάσεως μεταξύ των ανθρώπων, κάθε θάνατο πού αποτελεί αποτέλεσμα ανθρωπίνων αποφάσεων και επιλογών – όσο «καλός» και αν ονομάζεται – τον απορρίπτει ως «υβριν» κατά του Θεού. Κάθε δε ιατρική πράξη πού δεν συντελεί στην παράταση της ζωής, ως ο όρκος του Ιπποκράτη ορίζει, αλλά προκαλεί επίσπευση της στιγμής του θανάτου, την καταδικάζει ως αντιδεοντολογική και προσβλητική του ιατρικού λειτουργήματος.

Από πλευράς της Ορθοδόξου Εκκλησίας ελήφθησαν και άλλες πρωτοβουλίες για την διαφώτιση και ενημέρωση του λαού επάνω εις το αμφιλεγόμενο θέμα της ευθανασίας.

Στην Ελλάδα επειδή ευδοκιμεί ακόμα η αγάπη δεινοπαθεί η ευθανασία, η οποία δεν φαίνεται προς το παρόν ότι ημπορεί νά ακολουθήσει την πορεία πού ακολουθεί στην Ολλανδία και στις άλλες χώρες της Ευρώπης. Χρειάζεται λοιπόν πολλή προσπάθεια για νά ενημερωθεί ο λαός αντικειμενικά και κυρίως νά τεθούν οι ασφαλιστικές δικλείδες στις αυθαιρεσίες και στην εκμετάλλευση του δικαιώματος της ζωής, το οποίο η καθημερινά αλλοιούμενη κοινωνία των λαών επιζητεί νά το μετατρέψει σε δικαίωμα στο θάνατο.
από εισήγηση του Σεβ. Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Νικολάου

dogma.gr

Τι πιστεύουν οι Έλληνες για την ευθανασία – Τι έδειξε έρευνα σε 12 χώρες

Υπέρ της νομιμοποίησης της υποβοηθούμενης ευθανασίας εμφανίζονται ισχυρές πλειοψηφίες δυτικοευρωπαίων σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκοπική έρευνα.

Τις ερωτήσεις στην πρόσφατη έρευνα για την ευθανασία έθεσε η Ένωση Ιατρικών Συνηγόρων Ελβετίας (SMLA) και διεξήχθη σε 12 διαφορετικές χώρες και δημοσιεύθηκε το 2012. Στην Αυστρία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Δανία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιρλανδία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, την Ισπανία και τη Σουηδία.

Σχεδόν τα ¾ των ερωτώμενων απάντησαν ότι οι άνθρωποι θα έπρεπε να έχουν την επιλογή πώς και πότε θα πεθάνουν. Αντίστοιχο ποσοστό απάντησε ότι θα μπορούσε να σκεφτεί τον εαυτό του να επιλέγει αυτό τον τρόπο αν έπασχε από ανίατη νόσο, σοβαρή αναπηρία ή αφόρητους πόνους χωρίς θεραπεία.

Ας δούμε όμως τι πιστεύουν οι ερωτώμενοι κάθε χώρας ξεχωριστά:

  • Οι Γερμανοί είναι οι πιο θετικοί στο θέμα της ευθανασίας με το 87% όσων συμμετείχαν στην έρευνα να είναι υπέρ
  • Η Δανία βρίσκεται στην 11η θέση με το 71% των ερωτηθέντων να είναι υπέρ
  • Οι πιο αρνητικοί σε αυτή την ιδέα ήταν οι Έλληνες με ποσοστό 52%, το χαμηλότερο όλων των χωρών που συμμετείχαν
  • Οι Ισπανοί δήλωσαν ότι θα ζητούσαν βοήθεια προκειμένου να προχωρήσουν σε ευθανασία σε ποσοστό 78%
  • Οι Γάλλοι κρίνουν την υποβοηθούμενη αυτοκτονία θετικά σε ποσοστό 75%
  • Οι Βρετανοί λένε "ναι" σε ποσοστό 71%

Περισσότεροι πάντως από τα ¾ όσων συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν ότι μόνο γιατροί θα έπρεπε να μπορούν να κάνουν κάτι τέτοιο.

Στο συμπέρασμά τους οι ερευνητές καταλήγουν ότι τα αποτελέσματα της δημοσκόπησης θα έπρεπε να κάνουν τους πολιτικούς να επανεξετάσουν την νομολογία αναφορικά με την ευθανασία ή υποβοηθούμενη αυτοκτονία.

Σήμερα μόνο 4 χώρες επιτρέπουν την ευθανασία, το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία και η Ελβετία.

Την ίδια ώρα η γερμανική κυβέρνηση έχει προτείνει την νομιμοποίησή της αρκεί να μην υπάρχει οικονομικό όφελος για τον γιατρό και στην Γαλλία εξελίσσεται κοινωνική διαβούλευση για το αν πρέπει να επιτραπεί ή όχι.

Οι υπάρχουσες απαγορεύσεις έχουν οδηγήσει στην ανάπτυξη αυτού που αποκαλείται «τουρισμός ευθανασίας». Ασθενείς δηλαδή που θέλουν να βάλουν τέλος στη ζωή τους, κυρίως από την Γερμανία, τη Γαλλία και την Βρετανία, ταξιδεύουν ως την Ελβετία για να το κάνουν. Το 2010 μάλιστα υπήρξε πρόταση στο καντόνι της Ζυρίχης να υπάρξουν αυστηρότεροι νόμοι και η απαγόρευση του ταξιδιού για ευθανασία αλλά απορρίφθηκε.

http://www.iatropedia.gr/eidiseis/ti-pistevoun-oi-ellines-gia-tin-efthanasia-ti-edeixe-erevna-se-12-chores/64413/